Rätt eller fel av LTS

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Rätt eller fel av LTS

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-20 12:20

LTS har som förening bestämt sig för att det inte är intressant för föreningen vilket ljudideal medlemmarna har.

Det viktigaste är att man har ett gemensamt intresse för välljud.

Det är mycket snack om just det här och min fråga är enklast möjliga:

Bör en förening som LTS bestämma sig för någon viss inriktning, eller är det rätt att ha en bred syn att alla ljudideal kan samsas?
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-04-20 12:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-04-20 12:31

Tröttnar ni aldrig på älta samma sak?

Hur många trådar behövs det?

Flint måste ju jubla när sådana här trådar startas.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-20 12:35

Sanny_X skrev:Tröttnar ni aldrig på älta samma sak?

Hur många trådar behövs det?

Flint måste ju jubla när sådana här trådar startas.

Nej, det är sorgligt. Så färgade svarsalternativ. Lås tråden. 8)

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-04-20 12:36

:mrgreen:

Oroa dig inte det blir nog debatt ändå, med samma resultat som vanligt.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-20 12:36

Saknar du några svarsalternativ? Jag kan lägga till..

Jag ändrar..

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-20 12:41

Bra KK mera trådar och debatter även om en del gnäller så kommer automatiskt nivån av kunskap att höjas. Den liksom smyger sig på. :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-20 12:51

Att umgås är ett givande och tagande. Du kan inte bara ge utan att få så tillslut kommer man att automatiskt se sig själv lite upplyst av de andras värderingar. Därför väldigt vanligt att man stänger in sig i små grupperingar7sekter där man skyddar medlemmar från yttre påverkan eftersom då kan de inte få någon yttre påverkan så dessa trådar som kommer i parti och minut främjar samförståelsen och tankesynopser mer än vi tror. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-04-20 12:58

I linje med mina inlägg i en kortågstråden så saknar jag alternativet: "Är det möjligt för LTS som förening att inte ta ställning till vilket återgivningsideal som är bäst?". Typ.

/en john som inte tycker att det är en så viktig fråga egentligen

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Re: Rätt eller fel av LTS

Inläggav PeterAkemark » 2007-04-20 13:04

Kaffekoppen skrev:

Bör en förening som LTS bestämma sig för någon viss inriktning, eller är det rätt att ha en bred syn att alla ljudideal kan samsas?

Stryk väl i välljud, det är en värdering som bara styr i någon riktning som du nog inte vill ha!

Om det behövs någon specifik inriktning, så bilda undergrupper där den specifika inriktningen kan vara förhärskande.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-20 13:16

enJohn skrev:I linje med mina inlägg i en kortågstråden så saknar jag alternativet: "Är det möjligt för LTS som förening att inte ta ställning till vilket återgivningsideal som är bäst?". Typ.

Det var faktiskt en bra fråga! Det verkar inte gå att lägga upp svarsalternativ efteråt :(

Jag kan bara svara för min egen syn och hur jag vill verka!

Då är mitt svar absolut! Det finns en massa olika vägar att nå välljud och bara det sker med sin egna subjektiva övertygelse så är allt okej.

Det behöver således inte vara den tekniskt bästa eller ens i närheten bästa återgivningen för att den egna subjektiva upplevelsen skall vara hög. Och det är viktigt att tänka på!

Föreningen kan alltid medverka i diskussioner om olika tekniker, eller olika lösningar för att återgivningen skall bli så bra som möjligt. Men man kan aldrig tala om att någons upplevelse är felaktig. Jag tycker frågan är jättebra, för jag är övertygad om att det ibland kan ha uppfattas som om föreningen just gjort så även om det inte varit något sådant uppsåt.

Det är nog också vanligt att enskillda medlemmar i föreningen, som har ett enormt intresse för välljud, får sina subjektiva åsikter om ljudåtergivningen tolkade som om de vore föreningens.

Men om vi begränsar oss till frågeställningen, gör vi rätt eller fel som en Ljudteknisk förening att välkomna alla oavsett ljudideal - bara man har välljud som intresse?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-20 13:19

Kaffekoppen
Har du kollat om du får säga så där. ICQ, TBV, PTH, PLM, och mässsinger kanske väsnas snart med tillrättavisningar om det inte redan har skett.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-20 13:22

PeterAkemark skrev:
Kaffekoppen skrev:

Stryk väl i välljud, det är en värdering som bara styr i någon riktning som du nog inte vill ha!

Om det behövs någon specifik inriktning, så bilda undergrupper där den specifika inriktningen kan vara förhärskande.

Eller - vadå ljudideal? Kan nån förklara, hur många finns det egentligen? Vilka ljudideal finns det att välja emellan? Inom eller utanför LTS? Välljud, idealljud, elitljud, proffsljud, amatörljud, köksljud....

Idealet är ointressant. Ouppnåeligt. Tanken på ett ideal skapar bara konflikter. Varför inte istället lyfta fram andra saker, som gör att hifi är roligt, och ägna sig åt det?

Tänk om man bara kunde skita i hur det låter i verkligheten så man slipper allt tjafs. FFS!

:)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-20 13:24

phloam skrev:Eller - vadå ljudideal? Kan nån förklara, hur många finns det egentligen? Vilka ljudideal finns det att välja emellan? Inom eller utanför LTS? Välljud, idealljud, elitljud, proffsljud, amatörljud, köksljud....

Idealet är ointressant. Ouppnåeligt. Tanken på ett ideal skapar bara konflikter. Varför inte istället lyfta fram andra saker, som gör att hifi är roligt, och ägna sig åt det?

Tänk om man bara kunde skita i hur det låter i verkligheten så man slipper allt tjafs. FFS!

Rätt.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-20 13:26

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-04-20 13:37

Kaffekoppen skrev:
enJohn skrev:I linje med mina inlägg i en kortågstråden så saknar jag alternativet: "Är det möjligt för LTS som förening att inte ta ställning till vilket återgivningsideal som är bäst?". Typ.

Det var faktiskt en bra fråga! Det verkar inte gå att lägga upp svarsalternativ efteråt :(

Jag kan bara svara för min egen syn och hur jag vill verka!

Då är mitt svar absolut! Det finns en massa olika vägar att nå välljud och bara det sker med sin egna subjektiva övertygelse så är allt okej.

Det behöver således inte vara den tekniskt bästa eller ens i närheten bästa återgivningen för att den egna subjektiva upplevelsen skall vara hög. Och det är viktigt att tänka på!

Men om vi begränsar oss till frågeställningen, gör vi rätt eller fel som en Ljudteknisk förening att välkomna alla oavsett ljudideal - bara man har välljud som intresse?

Då säger jag att det, för att följa den inslagna linjen, att det inte går. Men jag ska respektera din vilja att följa frågeställningen så jag ska inte argumentera för det.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-04-20 13:38

Väldigt var folk verkar rädda för att kritisera plötsligt. Själv tycker jag det är helt OK om LTS, eller någon annan, skulle säga att "folk som inte strävar efter så ofärgad återgivning som möjligt håller på med strunt. Dom förstår inte sitt eget bästa".

Det är väl åsiktfrihet som gäller, även när det gäller att göra sig märkvärdig och driva gäck med omgivningen.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-04-20 13:38

Ja är inte det lite LTS dilemma, många uppfattar nog att föreningen står för ett visst ideal, och det blir lite märkligt när representanter för föreningen också försvarar det idealet, samtidigt som man med tillkämpad storsinthet säger att alla ju får tycka som dom vill.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-20 13:41

PeterAkemark skrev:
Kaffekoppen skrev:

Mm.. jag kan förstå tankegången, men själva ordet "välljud" kan väl inte vara värdeladdat - det säger ju inget om på vilket sätt det skall uppnås.

Däremot kunde undergrupper kanske vara kul för de som har gemensamma specialintressen! Får se vad övriga i styrelsen känner för det..

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-04-20 13:47

berma skrev:

Ja är inte det lite LTS dilemma, många uppfattar nog att föreningen står för ett visst ideal, och det blir lite märkligt när representanter för föreningen också försvarar det idealet, samtidigt som man med tillkämpad storsinthet säger att alla ju får tycka som dom vill.

Touché!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-20 13:48

berma skrev:

Jag tror enJohn tänkte lite annorlunda, mer som att föreningen med dess synsätt kanske inte kan avstå från att ljudideal, men låt oss hålla oss till frågeställningen.

Du har iallafall rätt i att det lätt kan bli sammanblandning mellan personliga synsätt och föreningens val att inte ta ställning. Men det är svårt att göra något åt på annat sätt än att bättre informera. Jag har iallafall den övertygelsen.

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-20 13:49

berma skrev:

Att låta människor tycka som dom vill kolliderar inte med att argumentera för sin egen åsikt, så länge det sker med fredliga medel.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-20 13:49

JA, såklart dom kan! Lika väl som du kan läsa Stereophile och dom tvingar inte dig till ett visst ideal så kan LTS göra sina tester med. Istället för läsa in massa skit om föreningen så kanske vore på sin plats att lära sig mer om den?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-20 13:49

Då får man ju ändra meddelandet så att det ursprungliga budskapet når fram. Eller föredrar man kanske en färgad tolkning? :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-20 13:50

Vee-Eight skrev:Då får man ju ändra meddelandet så att det ursprungliga budskapet når fram. Eller föredrar man kanske en färgad tolkning? :wink:
Du får gärna utveckla dig mer, och ge konkreta förslag. Jag är idel öra.

Hur röstade du?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-20 13:54

Maxheadroom skrev:Det är väl åsiktfrihet som gäller

Så att förnedra judar, Svarta och handikappade i tal och text är ok eftersom det är åsiktsfrihet. :?:

Mobbing i skolan om den håller sig på en verbal nivå är ok eftersom det är åsiktsfrihet. :?:

Psykiskt nedtryckande av sin fru för att få som man vill är ok eftersom åsikstfrihet gäller.

Varför skall man respektera varandra och försöka lära sig av varandra när man själv är perfekt 8O

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-20 13:58

Kaffekoppen skrev:
Vee-Eight skrev:Då får man ju ändra meddelandet så att det ursprungliga budskapet når fram. Eller föredrar man kanske en färgad tolkning? :wink:
Du får gärna utveckla dig mer, och ge konkreta förslag. Jag är idel öra.

Hur röstade du?

Jag röstade på första alternativet. Budskapet har inga fel, men mellanhänderna från källan och mottagaren förfelar det ju bevisligen; annars skulle inte den bekanta potatisen vara så het. Jag har eg inga bra förslag på hur man skall få rätt tolkning av grunden, eftersom man kan inte ändra människors tyckande. Iof, ett förslag har jag: öppna föredrag i hififilosofi på mässor och andra tillställningar. Den akademiska föreläsningsformen är suverän till detta, då man kan leverera personliga åsikter och tankar samt överföra stoft av kunskap och fakta. Var och en som lyssnar får då en god chans att själva reflektera sin egen position i det hela.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-04-20 14:05

Enligt min uppfatting är det så här:

LTS har en grundidé om hur musik produktion och uppspelning borde vara (dvs en så realistisk reproudktion som möjligt). Det är en idell förening utan vinstintresse, men man påstår sig verkar för att "vanligt folk" ska få bra ljud hemma som det går, helt till rimlig kostnad.

Stereophile har inga ideer alls. Det är ett vinstdrivande företag vars syfte är att sälja tidningar och annonser i dessa tidningar för att påvis dra in pengar till ägarna. Dom som arbetar på tidningen kan mycket väl vara intresserade av tidningens innehåll, men någon samlad idé eller vision om hur det borde vara.

Vidare:
Jag tycker nog LTS borde vara lite mera stöddiga och nog säga, eller i alla fall antyda, att deras idéer är dom rätta, även om man förståss FÅR tycka annorlunda. Man måste ju självklart få tycka fel, men ska då inte gnälla om någon annan (LTS) påtalar att det faktiskt är fel.

Men, nu är ju LTS vision en sak, verkligheten en annan. Därför faller LTS lite på eget grepp, så att säga. Det gör i och för sig 99% av branchen inkl. alla audiofiler också: Merparten av marknandes skivor låter faktiskt inget vidare. Tyvärr har inte alla samma fel, utan alla har lite olika fel. Med hjälp av lite manipultationer kan i många fall dom värsta obehagen mildras. Enligt många skall dock det inte göras, enligt andra ska det göras, dock i, av apparattillverkarna, låsta lägen. Så när du byter skiva måste du byta apparat eller hela anläggningen. Gynnar branchen och dom som gillar att köpa begagnat...

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-20 14:06

meanmachine skrev:

Så att förnedra judar, Svarta och handikappade i tal och text är ok eftersom det är åsiktsfrihet. :?:
....................

Stackars judar, svarta och handikappade. De får alltid vara någon annans alibin eller slagträn i debatter utan att själva få något positivt av det.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-04-20 14:11

meanmachine skrev:

Ja, men jag vill INTE höra något gnäll från personen som framför dessa åsikter när hg*n får svar på tal.

Vem ska annars bestämma vilka åsikter som får ventileras eller inte? Idéer försvinner inte bara för att dom blir förbjudna att utala. Själv gillar jag inte systemet med tanke- och åsiktslagar. Men det är mina åsikter. Jag kan inte på något sätt bevisa att dom är rätt, eller bättre än någon annas. Men jag hävdar att det är dom rätta, och kommer att fortsätta med det till någon lyckas övertyga mig om motsatsen.

Och självklart inte LTS, eller någon annan, bevisa att just deras synsätt är rätt, men jag tycker man borde vara tydligare med sin idé, om man nu har någon. Säga att "!vi tycker så här, det står vi för. Tycker man nåt annat är det fel, men man får ha fel, om man vill."

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-20 14:19

Max_Headroom skrev:Och självklart inte LTS, eller någon annan, bevisa att just deras synsätt är rätt, men jag tycker man borde vara tydligare med sin idé, om man nu har någon. Säga att "!vi tycker så här, det står vi för. Tycker man nåt annat är det fel, men man får ha fel, om man vill."

Där håller jag med dig. Bättre att stå för sin uppfattning än att vela.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi