Kan en standardiserad mätprocedur hjälpa DIYare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Kan en standardiserad mätprocedur hjälpa DIYare?

Inläggav Svante » 2007-04-21 18:27

Mja, jag satt och surfade och snubblade på den här utmärkta sidan:

http://www.zaphaudio.com/tweetermishmash/

Det som är så bra med den är att den presenterar många element mätta på samma sätt. Författaren har verkligen jobbat på att få jämförbara data.

Ett problem för DIYaren är ju att få tag i data med kvalitet. Man kan hitta kurvor på det mesta, men oftast måste man lita på tillverkaren eller någon person som bara har mätt ett eller ett par element till det egna projektet. Eller så får man köpa ett element själv. "Grisen i säcken".

Då fick jag idén att göra ett mätprogram som knappt har några inställningar alls, som bara har till syfte att ta fram ett mätprotokoll. Glada DIYare skulle kunna använda programmet för att publicera sina mätningar och förhoppningsvis skulle mätningarna bli jämförbara.

Det finns förstås svårigheter med detta, även om det inte går att ställa in någonting alls i programmet. Användarna måste förstås ha en mikrofon, och man kan inte vänta sig att alla ska köpa en B&K-mikrofon för 10000:-. Kanske kan man vänta sig att de ska göra en standardiserad mätbaffel.

Verkan av svårigheterna skulle förstås kunna reduceras om programmet hjälpte användaren att dokumentera vad man har gjort. Det kan vara allt från instruktioner, steg-för-steg, hur mikrofonen ska placeras till frågor om mikrofon och ljudkort och kanske lagring av foton på mätuppställningen.

Tanken är att data som kommer ur programmet ska bli verkligt värdefulla för övriga DIYare.

Vad tror ni om detta, är det en utopi, eller är det något som skulle kunna fungera?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-04-21 19:45

Precis som du säger finns det svårigheter. Men det gör det alltid. Jag tror att etts tandardprogram kan vara bra som ett komplement. Men användare måste ju förståss vara medveten om problemen och inte bara koppla in, mäta och oj vad bra!

Att göra dokumentationen är sannolikt ett större jobb än att göra programet...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-04-21 20:28

Max_Headroom skrev:Precis som du säger finns det svårigheter. Men det gör det alltid. Jag tror att etts tandardprogram kan vara bra som ett komplement. Men användare måste ju förståss vara medveten om problemen och inte bara koppla in, mäta och oj vad bra!

Att göra dokumentationen är sannolikt ett större jobb än att göra programet...

Nja, jo, det är klart att inte ett standardprogram utan inställningar kan göra allt som ett program med en massa inställningar kan. Meningen är att programmet INTE ska kunna det, just för att man ska få jämförbara mätningar.

Jag tror heller inte att dokumentationen ska vara hemskt omfattande, utan att det man ska behöva göra ska komma upp på skärmen i "wizard"-form. Den dokumentation som behöver finnas är för den som ska använda data, dvs alla andra.

Frågan är alltså lite om det över huvudtaget är möjligt att göra ett program så tydligt att man kan lita på en mätning utförd även av en nybörjare.

Förmodligen ska man införa så mycket som möjligt i resultatet som gör det möjligt för alla att bedömma kvaliteten på mätningen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
nl1970

Re: Kan en standardiserad mätprocedur hjälpa DIYare?

Inläggav nl1970 » 2007-04-21 22:01

Svante skrev:Då fick jag idén att göra ett mätprogram som knappt har några inställningar alls, som bara har till syfte att ta fram ett mätprotokoll. Glada DIYare skulle kunna använda programmet för att publicera sina mätningar och förhoppningsvis skulle mätningarna bli jämförbara.

Varför inte, någonstans ska det börja, och varaför inte med "Svante"- mätningar, det är en djungel att kolla in element så ett standaridiserat mätsystem vore guld :)
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2007-04-22 11:18

Standardmjukvara verkar bra. Bara att trycka på start och köra. Sedan kanske man kan få ut en websida som fungarar som dokumentation.

Vi har dock ett system bestående av både HW och SW och den mänskliga faktorn. Har man inte standard-HW blir det inte en standardiserad mätning :(

Olika mikrofoner mäter olika. Olika ljudkort mäter olika.

Sedan har vi uppställningen av mik-högtalare med alla dess svårigheter. Här man man dock med en bra "Wizard" som kan lotsa användaren fram till mätningen borde det gå bra.

Vill egentligen inte vara en "party-killer" men jag ser tyvärr inte att "bara" ett standardmätprogram skulle vara en lösning på ett så komplicerat mätproblem.

Mvh
Sigurd

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-22 11:29

Prexis, mycket bra idé men svårt med kvalitén på mick, preamp, ljudkortets ingång. Billiga prytlar har ofta en frekvensgång som är rejält avvikande från neutral.

Kolla in Audigy ljudkort på RMAA siten tex.

Preamp och ljudkort skulle man väl kunna kalibrera men micken blir svårare.

/Peter

ORgANic

Inläggav ORgANic » 2007-04-22 11:41

Man kan ha en online databas kopplat till programmet.
Om flera gör mätning på samma element så kan man jämföra resultaten och minska verkan av den mänskliga faktorn och mätuppställningen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-04-22 13:42

ORgANic skrev:Man kan ha en online databas kopplat till programmet.
Om flera gör mätning på samma element så kan man jämföra resultaten och minska verkan av den mänskliga faktorn och mätuppställningen.

Jajustdet!

Det var lite min tanke, och jag är väl medveten om att både hårdvarufaktorer och den mänskliga faktorn är med. Samtidigt så vet jag att graden av "förstörelse" de har på datats värde kan bli väldigt olika beroende på hur mjukvaran utformas.

En viktig sak är tex att förutsättningarna dokumenteras. Detta kan programmet hjälpa till med. En annan att alla använder samma inställningar i analysen, det kan mjukvaran tvinga fram. En tredje är om man bygger en databas, då kommer förmodligen flera personer att mäta på samma sak, vilket också är en styrka.

Man kunde få ha ett "nick" i programmet som visas i mätningarna, på så sätt kan man bilda sig en uppfattning om kvaliteten. En person som har gjort många och bra mätningar tidigare gör förmodligen rätt igen.

Så egentligen ligger inte svårigheten i att få fram en mätmetod, utan att hantera människorna som använder metoden och att få dem att göra likadant.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2007-04-22 22:27

Jag tycker idén är lysande. Skulle underlätta en hel del för oss som "fuskar på egen hand" utan ett (ännu) egentligen förstå vad vi håller på med..... :?
Man tar del av andra DIY:ares simuleringar och kurvor utan att kunna reproducera dem eller förstå innehållet. Jag är på den nivån att jag för tillfället försöker lära mig "Basta", men det är mycket att sätta sig in i....

Ev kunde man ju även specificera en "referensuppsättning" med billig hembyggd mik och ljudkort.

Lycka till Svante!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-04-22 22:47

Svante skrev:
ORgANic skrev:Man kan ha en online databas kopplat till programmet.

Jajustdet!

Vilken perfekt idé!

Alltså,

Svante sänder ner sina slavar till HiFiKit.
Dom mäter där genom samtliga lagerförda element på samma sätt.
Nån dag senare :lol: läggs alla mätningarna i en databas.
Med Svantes nya program kan man sedan titta i databasen.

Busenkelt egentligen.
:) :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

niclas

Inläggav niclas » 2007-04-22 22:53

phon skrev:Vilken perfekt idé!

Alltså,

Svante sänder ner sina slavar till HiFiKit.
Dom mäter där genom samtliga lagerförda element på samma sätt.
Nån dag senare :lol: läggs alla mätningarna i en databas.
Med Svantes nya program kan man sedan titta i databasen.

Busenkelt egentligen.
:) :)

Vilket sammanträffande..

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=17038

:o :) 8)

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-04-22 22:56

en mycket bra idé svante. har egentligen inget att tilläga än att jag tycker att det är ovanligt bra idé. kanke nån funktion där man kan mäta T/S parametrar också.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-04-22 23:34

niclas skrev:

Vilket sammanträffande..

Jag tänkte på samma sak när jag skrev ..... 8O :lol:

Tror du vi får låna naq's utedass?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-04-23 00:17

Fasen, det verkar som om jag just har skaffat mig jobb... :roll:

Jaja, jag är ju en bit på väg med mitt logsvepprogram. :D

Det som jag inte riktigt har koll på är databaser och sånt. Man skulle ju vilja att programmet kontaktar en server på nätet nånstans och laddar upp data (när användaren säger till om det, förstås).

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-23 00:25

Bra idé Svante :)
Kul att du upptäckt en av mina favoritsidor också.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-04-23 17:17

Glöm inte att vi vill ha läget på vågformscentrum också på alla element. 8) 8)

Kan progget mäta det också?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-04-23 17:24

phon skrev:Glöm inte att vi vill ha läget på vågformscentrum också på alla element. 8) 8)

Kan progget mäta det också?

+:a på med akustiskt centrum för ngra väl valda frekvenser. :)
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-04-23 19:00

Alltså, ju mer jag tänker på det så bör nog programmet lagra impulssvaren i n olika riktningar, och några enkla grafer på vad tonkurvorna blir. Alla ska få tillgång till rådata, mao. Då kan ju den som vill analysera impulssvaren.

Från impulssvaren kan man ju räkna ut det mesta man kan tänkas vilja ha.

Fast det där med akustiskt centrum kräver ju att man är petnoga med mikavståndet i de olika riktningarna, jag undrar om det går att få vem som helst att göra en sån mätning tillräckligt noggrannt.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-04-23 22:05

Svante skrev:Fast det där med akustiskt centrum kräver ju att man är petnoga med mikavståndet i de olika riktningarna, jag undrar om det går att få vem som helst att göra en sån mätning tillräckligt noggrannt.

Beskriv en enkel mätjigg och ha en ruta där man anger om man gjort så.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-24 01:04

Svante skrev:En viktig sak är tex att förutsättningarna dokumenteras. Detta kan programmet hjälpa till med. En annan att alla använder samma inställningar i analysen, det kan mjukvaran tvinga fram. En tredje är om man bygger en databas, då kommer förmodligen flera personer att mäta på samma sak, vilket också är en styrka.

Man kunde få ha ett "nick" i programmet som visas i mätningarna, på så sätt kan man bilda sig en uppfattning om kvaliteten. En person som har gjort många och bra mätningar tidigare gör förmodligen rätt igen.

Så egentligen ligger inte svårigheten i att få fram en mätmetod, utan att hantera människorna som använder metoden och att få dem att göra likadant.

Nu börjar det kännas web2.0. Me like. Synd att jag inte håller på med sånt där - mätning av element alltså. Riktigt bra ideer. Kollektiva ansträngningar är toppen!

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2007-04-24 19:17

Jag tycker det skulle vara en riktigt bra idé med en webdatabas även om mätningarna inte var helt jämförbara, bara det angivs vilka förutsättningar som mätningen haft!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-04-24 19:51

luminous skrev:Jag tycker det skulle vara en riktigt bra idé med en webdatabas även om mätningarna inte var helt jämförbara, bara det angivs vilka förutsättningar som mätningen haft!

Håller med. På sätt och vis. Sen finns det ju massor med val man kan göra när man mäter som egentligen inte spelar så stor roll men att om mätningar är gjorda på olika sätt så är det ju svårare att jämföra.

Hursomhelst, dokumentationen är något som programmet borde hjälpa till med.

Återgå till DIY-forum