Moderator: Redaktörer
Max_Headroom skrev:Precis som du säger finns det svårigheter. Men det gör det alltid. Jag tror att etts tandardprogram kan vara bra som ett komplement. Men användare måste ju förståss vara medveten om problemen och inte bara koppla in, mäta och oj vad bra!
Att göra dokumentationen är sannolikt ett större jobb än att göra programet...
Svante skrev:Då fick jag idén att göra ett mätprogram som knappt har några inställningar alls, som bara har till syfte att ta fram ett mätprotokoll. Glada DIYare skulle kunna använda programmet för att publicera sina mätningar och förhoppningsvis skulle mätningarna bli jämförbara.
ORgANic skrev:Man kan ha en online databas kopplat till programmet.
Om flera gör mätning på samma element så kan man jämföra resultaten och minska verkan av den mänskliga faktorn och mätuppställningen.
Svante skrev:ORgANic skrev:Man kan ha en online databas kopplat till programmet.
Om flera gör mätning på samma element så kan man jämföra resultaten och minska verkan av den mänskliga faktorn och mätuppställningen.
Jajustdet!
phon skrev:Vilken perfekt idé!
Alltså,
Svante sänder ner sina slavar till HiFiKit.
Dom mäter där genom samtliga lagerförda element på samma sätt.
Nån dag senareläggs alla mätningarna i en databas.
Med Svantes nya program kan man sedan titta i databasen.
Busenkelt egentligen.
![]()
Svante skrev:Fast det där med akustiskt centrum kräver ju att man är petnoga med mikavståndet i de olika riktningarna, jag undrar om det går att få vem som helst att göra en sån mätning tillräckligt noggrannt.
Svante skrev:En viktig sak är tex att förutsättningarna dokumenteras. Detta kan programmet hjälpa till med. En annan att alla använder samma inställningar i analysen, det kan mjukvaran tvinga fram. En tredje är om man bygger en databas, då kommer förmodligen flera personer att mäta på samma sak, vilket också är en styrka.
Man kunde få ha ett "nick" i programmet som visas i mätningarna, på så sätt kan man bilda sig en uppfattning om kvaliteten. En person som har gjort många och bra mätningar tidigare gör förmodligen rätt igen.
Så egentligen ligger inte svårigheten i att få fram en mätmetod, utan att hantera människorna som använder metoden och att få dem att göra likadant.
luminous skrev:Jag tycker det skulle vara en riktigt bra idé med en webdatabas även om mätningarna inte var helt jämförbara, bara det angivs vilka förutsättningar som mätningen haft!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 232 gäster