Vadan korståg, och vadan LTS, egentligen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad är mest sant?

A
16
20%
B
1
1%
C
6
8%
D
32
41%
E
10
13%
F
14
18%

Antal röster : 79

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-21 15:21

Oj, Troll-flints lilla hund kom ser jag :lol:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-21 15:33

Subjektivisten skrev:Oj, Troll-flints lilla hund kom ser jag

Jag skall ge dig ett tips i all välmening. Om du skall försöka förnedra någon och få tryck bakom så ditt offer blir illa berörd ge dig på en som blir påverkad. En treårign kan inte mobba en 15 åring. :wink:

Varken Flint eller jag berörs ett dugg av dina harmlösa smågulliga inlägg. Den ända bra sak de gör är att putsa till forumets totala poststatistik. :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-21 19:10

Han kanske inte ville förnedra dig så mycket som du vill förnedra honom, men vad vet jag.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-21 20:23

meanmachine skrev:Varken Flint eller jag berörs ett dugg av dina harmlösa smågulliga inlägg. :wink:

Är du också tankeläsare?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-21 20:30

Varför är alla så otrevliga?

Bjud hem varandra på lite lyssning och trevligt sällskap. Bjud på middag.

Du är välkommen när som Flint. Ta med några rörförstärkare, de ger både värme och trevligt ljus.

Skål!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-21 20:36

Kaffekoppen skrev:Varför är alla så otrevliga?

Du är välkommen när som Flint. Ta med några rörförstärkare, de ger både värme och trevligt ljus.

Skål!

Helrör?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-21 21:38

Johan_Lindroos skrev:
Richard skrev:Där slår du huvudet på spiken, nämligen detta att konstruera högtalaren till det tilltänkta rummet. Rummen kan verkligen låta olika, t.ex. har betongrum mycket mera bas än ett trärum.
Det är precis detta jag gjort med mina högtalare, omän utan mätinstrument, endast med hörseln, till hjälp.

Jag brukar justera in högtalarsystem bestående av basmoduler och sidosystem med hörseln och lite olika musik. Lite märkligt så brukar det den hörmässigt bästa inställningen och placeringen sammanfalla med när jag sedan kontrollmätt systemet. 8O Då blir man ju lite extra glad! Jag tror därför att du inte heller är så långt ifrån rätt balans då du subjektivt justerat in ljudet hos högtalarna. För alla andra med högtalare utan justeringsmöjligheter får man isåfall laborera med högtalarnas placering. Lite jobbigare, funkar inte riktigt lika bra, men ger ändå mycket tillbaka genom noggrann placering.

Att sedan jobba med rummets akustiska egenskaper på alla möjliga sätt genom att absorbera på väl valda ställen, möblemanget, ytorna här och där, basabsorption, diffusering m.m., utplaceringen av högtalarsystemet samt lyssningsplatsens position, är verkligen givande. Det brukar alltid ge mycket mer än att byta t.ex. CD-spelaren till en annan. Jag tror jag i sammanhanget inte behöver nämna nätkablar, koner, etcetera sorters goja...

Mycket intressant och lärorikt inlägg.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-21 21:42

Blir du förvånad över detta?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-21 21:43

[quote="IngOehman"]Ja, rum och högtalare är en enhet. Rummet är ju akustiskt sett en del av högtalarna. Ju lägre frekvens, desto större del av rummet är en del av högtalarna.

Även jag vill därför att de två delkomponenterna skall "passa ihop" (både med avseende på geometri, tid och nivå).

Eftersom det brukar vara bäst att bekämpa fel genom att; lokalisera dem - förstå dem - ta bort dem (hellre än att kompensera dem någon annanstans i kedjan) tycker även jag att det är rimligt att anpassa högtalaren till rummet, med hjälp av placering och/eller andra tillgängliga anpassningsbarheter.

Jag vill angripa felen just där - på grund av att det är där de finns* - inte på grund av en tumregel som säger att man skall påverka "så sent som möjligt i kedjan". :?

Fel som finns tidigare i kedjan (t ex i inspelningsled) vill jag av liknande skäl oftast inte kompensera för senare.

Mycket lärorikt inlägg. Tack för detta.
Jag är fortfarande inte helt övertygad om att ev. färgningar inte spelar någon roll var i signalvägen de infinner sig.
Jag tror fortfarande på att färgningar mår bäst av att infinna sig så sent som möjligt i signalvägen ( i högtalarna ) . Men jag kanske bara pratar strunt?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-21 21:53

Flint skrev:

Skål!

Helrör?
En lätt liten fördrink på middagen :) Tror nog det är mer sprite än Bacardi melon. Kan skåla med en kop kaffe sedan ;)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-21 21:58

Kaffekoppen skrev:
Flint skrev:

Skål!

Helrör?
En lätt liten fördrink på middagen :) Tror nog det är mer sprite än Bacardi melon. Kan skåla med en kop kaffe sedan ;)

Njae, jag litar inte riktigt på dig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-21 22:40

Richard skrev:
IngOehman skrev:Ja, rum och högtalare är en enhet. Rummet är ju akustiskt sett en del av högtalarna. Ju lägre frekvens, desto större del av rummet är en del av högtalarna.

Även jag vill därför att de två delkomponenterna skall "passa ihop" (både med avseende på geometri, tid och nivå).

Eftersom det brukar vara bäst att bekämpa fel genom att; lokalisera dem - förstå dem - ta bort dem (hellre än att kompensera dem någon annanstans i kedjan) tycker även jag att det är rimligt att anpassa högtalaren till rummet, med hjälp av placering och/eller andra tillgängliga anpassningsbarheter.

Jag vill angripa felen just där - på grund av att det är där de finns* - inte på grund av en tumregel som säger att man skall påverka "så sent som möjligt i kedjan". :?

Fel som finns tidigare i kedjan (t ex i inspelningsled) vill jag av liknande skäl oftast inte kompensera för senare.

Mycket lärorikt inlägg. Tack för detta.

Jag är fortfarande inte helt övertygad om att ev. färgningar inte spelar någon roll var i signalvägen de infinner sig.

Då har du helt rätt - det spelar definitivt roll var någonstans en färgning införs - om kedjan har signifikanta oilinjäriteter (distorsion).

Richard skrev:Jag tror fortfarande på att färgningar mår bäst av att infinna sig så sent som möjligt i signalvägen ( i högtalarna ) . Men jag kanske bara pratar strunt?

Nä, att tro något är aldrig att prata strunt.

Jag tror något annat dock - nämligen att det praktiskt taget (men inte helt) undantagslöst är bättre att ta bort fel, än att kompensera bort dem.*

För att man skall kunna ta bort dem måste man börja med att lokalisera dem. Ett bra sätt är att tillgripa F/E-lyssning.

Vh, iö

- - - - -

*Att jag tror det har fysikaliska/matematiska orsaker#, och detta har så mycket stöd i både de erfarenheter jag gjort och de specifika experiment jag gjort, att jag inte ens ser någon möjlighet att falsifiera tesen.

#Man kan mycket enkelt visa att man om man knöar in olinjäriteter både i och mellan felet och kompensaionen - så uppstår de mest förfärliga distorsionsbetingade färgningar. :x
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-21 23:12

FBK skrev:

Blir du förvånad över detta?
Ja, faktiskt.

Just besökt en riktigt trevlig sammankomst anordnad av hififorum i Göteborg där inte den minsta tillstymmelse till grälsjuka individer kunde skönjas. Bara massa trevliga entusiaster som visar sina alster. Uppfriskande!

Dessutom med massa goda kontakter och ideer med i bagaget :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-21 23:15

Flint skrev:Njae, jag litar inte riktigt på dig.
Det får jag hoppas att tiden kommer ändra på. Vi må känna likadant båda två, men jag räcker iallafall ut en hand och hoppas det finns en vilja på andra sidan också.

Edit: fel i citeringen
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-04-22 00:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-21 23:45

Johan_Lindroos skrev:Jag brukar justera in högtalarsystem bestående av basmoduler och sidosystem med hörseln och lite olika musik. Lite märkligt så brukar det den hörmässigt bästa inställningen och placeringen sammanfalla med när jag sedan kontrollmätt systemet. 8O Då blir man ju lite extra glad!

Jag som till dags dato har hälsat på hos kanske 1000 personer och ställt in deras anläggningar, har noterat en rätt intressant sak: Antingen så har de ställt in ljudet på gehör inom någon dB eller bättre från hur jag (och mätinstrumenten) tycker det skall vara - eller också är det LÅNGT ifrån en sådan inställning.

Nästan undantagslöst tycker de som ställt "tokigt" att det blir oerhört mycket bättre när man justerat det. Uppenbart är det svårare för många att hitta rätt, än att känna igen rätt.

Vad jag vill säga med detta är bara att min erfarenhet är att en minoritet ställer väldigt nära perfekt, helt på gehör, medan majoriteten ställer in på ett sätt som de själv tycker var dåligt - när de får jämföra.

Nu kan förstås någon invända att man inte kan säga något om vad som är perfekt eftersom det är en smakfråga och dessutom är det hela komplicerat med tanke på att man på lyssingsplats kanske inte uppfattar samma tonkurva som optimal i olika rum? Isåfall håller jag med, men det är inte det frågan handlar om här.

Det är ju inte jag som säger att de allra flesta ställer fel, utan de själva, när de får jämföra.

Johan_Lindroos skrev:Att sedan jobba med rummets akustiska egenskaper på alla möjliga sätt genom att absorbera på väl valda ställen, möblemanget, ytorna här och där, basabsorption, diffusering m.m., utplaceringen av högtalarsystemet samt lyssningsplatsens position, är verkligen givande. Det brukar alltid ge mycket mer än att byta t.ex. CD-spelaren till en annan.

Håller med, men vill fortfarande påminna om att jag märkt att rätt få klarar att på gehör få till sådana här saker så att de själva tycker att det blir bra. :?

Tror det kan vara en av orsakerna till att akustiska åtgärder inte har det goda rykte de förtjänar - att få dem optimala är svårare än att prova olika HiFi-prylar, det är snarare samma svårigheter som när man själv konstruer och bygger sina egna HiFi-prylar.

Vh, iö

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2007-04-21 23:55

IngOehman skrev:Håller med, men vill fortfarande påminna om att jag märkt att rätt få klarar att på gehör få till sådana här saker så att de själva tycker att det blir bra. :?

Varför är det så? Kan inte lyssnare ställa inn anläggningen hemma hos sig själv? Vad saknar vi? Det är ju bara musik.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-22 00:05

Bra fråga.

Kan tänka mig att flera saker kan saknas - olika för olika personer.

Fonogram som man "känner på riktigt" och inte bara känner från en
massa färgade uppspelningar i historien, är nog en sak många saknar,
vilket nog försvårar inställningen av systemet för många.

En annan sak är att kanske inte alla har lika bra klanggehör? Jag kan
tänka mig att de flesta kan identifiera att någonting inte låter
verkligt och illusoriskt, men att det är mycket ovanligare att folk kan
sätta fingret på VAD det är som orsakar att det inte gör det. :?

Jag brukar ju gilla restaurangliknelser:wink:, så här kommer en:

De flesta kan avgöra om de gillar det som de får in på restaurangen,
men hur många kan gå hem och laga samma sak direkt efteråt?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-22 00:26

IngOehman skrev:
Jag brukar ju gilla restaurangliknelser:wink:, så här kommer en:

De flesta kan avgöra om de gillar det som de får in på restaurangen,
men hur många kan gå hem och laga samma sak direkt efteråt?

Kul att se att du gillar liknelser som handlar om mat.

Tycker själv det finns många bra liknelser mellan mat och ljud.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-22 00:57

Ja, faktiskt.

Just besökt en riktigt trevlig sammankomst anordnad av hififorum i Göteborg där inte den minsta tillstymmelse till grälsjuka individer kunde skönjas. Bara massa trevliga entusiaster som visar sina alster. Uppfriskande!

Dessutom med massa goda kontakter och ideer med i bagaget

Trodde du hade vant dig... Och att du har haft trevligt på DIY träffen i Göteborg förstår jag mycket väl :D , då de allra flesta deltagarna var ifrån Hififorum misstänker jag :wink: Såg för övrigt riktigt trevligt ut på de bilder som jag har sett. :P

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-04-22 02:35

Jag var där, och jag gillar inte att "Crybaby FBK" e tillbaka på Faktiskt.se. :evil:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-22 02:45

Sanny_X skrev:Jag var där, och jag gillar inte att "Crybaby FBK" e tillbaka på Faktiskt.se. :evil:

Är det så man säger: "Hej! Välkommen tillbaka!" här på forumet?

Känner inte till någon bakgrund eller historia ang FBK, men vibbarna säger mig redan mycket...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-22 10:23

Lust skrev:Sanny_X skrev:
Jag var där, och jag gillar inte att "Crybaby FBK" e tillbaka på Faktiskt.se.

Är det så man säger: "Hej! Välkommen tillbaka!" här på forumet?

Lågt skrivet, även för ett barn. Så en vuxen borde verkligen främja sig från all typ av sådana ord.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-22 10:41

subjektivisten skrev:Oj, Troll-flints lilla hund kom ser jag :lol:

Lust att berätta varför du är så spydig och oprovocerat provokativ mot forumets medlemmar?

Din attityd stämmer illa med din "line" om ... trollfrit forum eller vad det står i dina inlägg.

Just ord som Troll och Självinsikt dyker upp i mitt huvud när jag läser dina inlägg... sambanden överlåter jag till dig att reflektera över själv..

/Peter

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-22 11:50

Jag kan bara hålla med. Det är inte självklart vilka det är som bör undvika att gå ut i solen idag.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-22 11:51

Koffe skrev:Det är inte självklart vilka det är som bör undvika att gå ut i solen idag.

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-22 12:25

Piotr skrev:Lust att berätta varför du är så spydig och oprovocerat provokativ mot forumets medlemmar?

Din attityd stämmer illa med din "line" om ... trollfrit forum eller vad det står i dina inlägg.

Just ord som Troll och Självinsikt dyker upp i mitt huvud när jag läser dina inlägg... sambanden överlåter jag till dig att reflektera över själv..

Mycket bra skrivet. Vore bättre om vi alla hjäps åt att hålla moralen på en liten högre nivå. Att vara oliktyckande kan bättre ses som komplement. Ger vidgade vyer. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-22 12:56

phloam skrev:
IngOehman skrev:
Frågan som i slutet av dagen, varje dag, är obesvarad är dock: Varför är de som inte ser ett värde i F/E-lyssning (och som, om de vill, kan strunta i) emot, och kallar det dogm?

Varför anammar inte alla en inkluderande filosofi där man är glad över allt som kan vara någon till nytta och ingen till skada? Varför är inte alla positiva till att alla som blir lyckliga av sin egen inställning?

F/E-lyssning ger information. Information kan vara värdefull eller ointressant, men aldrig dålig. Att någon kan vara emot desinformation kan jag förstå, den behöver ju bli emotsagd, men vad skada gör information?

Kort snabbt svar:

Tack för utvecklande av mina tankegångar! Är helt överens, jag kan ju se (och uppleva) de tre grundfilosofierna även om jag kanske är mest förankrad i en. (Vi människor är ju bra, rent kognitivt på att "switcha" så att det blir en helhet, tänker jag mig)

Vad gäller f/e så tror jag att (inte så genomtänkt detta!) den informationen - som ju egentligen _borde_ vara bra för alla - kanske skapar nån slags rent känslomässig konflikt beroende på vilken grundsyn som är mest dominerande hos en person.

Om jag tar mig som exempel: Jag kan älska en viss apparat för att den tilltalar mig mycket rent estetiskt, för att den ger en hyfsat bra musikupplevelse och för att den är åtminstone hyfsat transparent. Sen f/e-testas den av andra som upplever den som kraftigt färgande. Inte blir jag gladare av den informationen :) Men, om jag hade varit rotad i att transparens är viktigast för mig, då hade jag älskat den infon och kunnat välja nåt ännu bättre!

Kort sagt - det är inte fel på metoden, inte fel på informationen - men att det handlar om komplexa och rätt irrationella mänskliga reaktioner...? Orsakade av dessa grundfilosofier?

Ett extremt klokt inlägg, från början till slut!

Tyvärr blir slutsatsen att det kanske inte finns någon väg för att...

"En inkluderande tanke med tonvikt på att tillgängliggöra fakta, för var och en att ta ställning till efter egna förtsättningar"

...skall undslippa angrepp från dem som av olika skäl inte kan ta ställning till informationens värde och kvalitet. :?

Det tycker jag är lite trist. :?

Men jag hoppas att det finns någon väg där de som angriper i varje fall blir rimligt få.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 13:00

IngOehman skrev:undslippa angrepp från dem som av olika skäl inte kan ta ställning till informationens värde och kvalitet. :?

Översätt till klartext. Vad är värde och kvalitet?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 13:05

IngOehman skrev:undslippa angrepp från dem som av olika skäl inte kan ta ställning till informationens värde och kvalitet. :?

Dvs. dom som aldrig har gjort en f/e-test själva. Dom som du förvägrar insyn i funktionen. Alla som skrävlar om testets fördelar men som bara har läst om det. Dom kan knappast "ta ställning till informationens värde och kvalitet. :?"

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-22 13:48

Flint, världen är inte enbart befolkad av människor som uteslutande kan förstå genom "hands on" övningar.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi