Moderator: Redaktörer
Subjektivisten skrev:Oj, Troll-flints lilla hund kom ser jag
Johan_Lindroos skrev:Richard skrev:Där slår du huvudet på spiken, nämligen detta att konstruera högtalaren till det tilltänkta rummet. Rummen kan verkligen låta olika, t.ex. har betongrum mycket mera bas än ett trärum.
Det är precis detta jag gjort med mina högtalare, omän utan mätinstrument, endast med hörseln, till hjälp.
Jag brukar justera in högtalarsystem bestående av basmoduler och sidosystem med hörseln och lite olika musik. Lite märkligt så brukar det den hörmässigt bästa inställningen och placeringen sammanfalla med när jag sedan kontrollmätt systemet.Då blir man ju lite extra glad! Jag tror därför att du inte heller är så långt ifrån rätt balans då du subjektivt justerat in ljudet hos högtalarna. För alla andra med högtalare utan justeringsmöjligheter får man isåfall laborera med högtalarnas placering. Lite jobbigare, funkar inte riktigt lika bra, men ger ändå mycket tillbaka genom noggrann placering.
Att sedan jobba med rummets akustiska egenskaper på alla möjliga sätt genom att absorbera på väl valda ställen, möblemanget, ytorna här och där, basabsorption, diffusering m.m., utplaceringen av högtalarsystemet samt lyssningsplatsens position, är verkligen givande. Det brukar alltid ge mycket mer än att byta t.ex. CD-spelaren till en annan. Jag tror jag i sammanhanget inte behöver nämna nätkablar, koner, etcetera sorters goja...
En lätt liten fördrink på middagenFlint skrev:Kaffekoppen skrev:Varför är alla så otrevliga?
Bjud hem varandra på lite lyssning och trevligt sällskap. Bjud på middag.
Du är välkommen när som Flint. Ta med några rörförstärkare, de ger både värme och trevligt ljus.
Skål!
Helrör?
Kaffekoppen skrev:En lätt liten fördrink på middagenFlint skrev:Kaffekoppen skrev:Varför är alla så otrevliga?
Bjud hem varandra på lite lyssning och trevligt sällskap. Bjud på middag.
Du är välkommen när som Flint. Ta med några rörförstärkare, de ger både värme och trevligt ljus.
Skål!
Helrör?Tror nog det är mer sprite än Bacardi melon. Kan skåla med en kop kaffe sedan
Richard skrev:IngOehman skrev:Ja, rum och högtalare är en enhet. Rummet är ju akustiskt sett en del av högtalarna. Ju lägre frekvens, desto större del av rummet är en del av högtalarna.
Även jag vill därför att de två delkomponenterna skall "passa ihop" (både med avseende på geometri, tid och nivå).
Eftersom det brukar vara bäst att bekämpa fel genom att; lokalisera dem - förstå dem - ta bort dem (hellre än att kompensera dem någon annanstans i kedjan) tycker även jag att det är rimligt att anpassa högtalaren till rummet, med hjälp av placering och/eller andra tillgängliga anpassningsbarheter.
Jag vill angripa felen just där - på grund av att det är där de finns* - inte på grund av en tumregel som säger att man skall påverka "så sent som möjligt i kedjan".![]()
Fel som finns tidigare i kedjan (t ex i inspelningsled) vill jag av liknande skäl oftast inte kompensera för senare.
Mycket lärorikt inlägg. Tack för detta.
Jag är fortfarande inte helt övertygad om att ev. färgningar inte spelar någon roll var i signalvägen de infinner sig.
Richard skrev:Jag tror fortfarande på att färgningar mår bäst av att infinna sig så sent som möjligt i signalvägen ( i högtalarna ) . Men jag kanske bara pratar strunt?
Ja, faktiskt.FBK skrev:Varför är alla så otrevliga?
Blir du förvånad över detta?
Det får jag hoppas att tiden kommer ändra på. Vi må känna likadant båda två, men jag räcker iallafall ut en hand och hoppas det finns en vilja på andra sidan också.Flint skrev:Njae, jag litar inte riktigt på dig.
Johan_Lindroos skrev:Jag brukar justera in högtalarsystem bestående av basmoduler och sidosystem med hörseln och lite olika musik. Lite märkligt så brukar det den hörmässigt bästa inställningen och placeringen sammanfalla med när jag sedan kontrollmätt systemet.Då blir man ju lite extra glad!
Johan_Lindroos skrev:Att sedan jobba med rummets akustiska egenskaper på alla möjliga sätt genom att absorbera på väl valda ställen, möblemanget, ytorna här och där, basabsorption, diffusering m.m., utplaceringen av högtalarsystemet samt lyssningsplatsens position, är verkligen givande. Det brukar alltid ge mycket mer än att byta t.ex. CD-spelaren till en annan.
IngOehman skrev:Håller med, men vill fortfarande påminna om att jag märkt att rätt få klarar att på gehör få till sådana här saker så att de själva tycker att det blir bra.
IngOehman skrev:
Jag brukar ju gilla restaurangliknelser:wink:, så här kommer en:
De flesta kan avgöra om de gillar det som de får in på restaurangen,
men hur många kan gå hem och laga samma sak direkt efteråt?
Ja, faktiskt.
Just besökt en riktigt trevlig sammankomst anordnad av hififorum i Göteborg där inte den minsta tillstymmelse till grälsjuka individer kunde skönjas. Bara massa trevliga entusiaster som visar sina alster. Uppfriskande!
Dessutom med massa goda kontakter och ideer med i bagaget
Sanny_X skrev:Jag var där, och jag gillar inte att "Crybaby FBK" e tillbaka på Faktiskt.se.
Lust skrev:Sanny_X skrev:
Jag var där, och jag gillar inte att "Crybaby FBK" e tillbaka på Faktiskt.se.
Är det så man säger: "Hej! Välkommen tillbaka!" här på forumet?
subjektivisten skrev:Oj, Troll-flints lilla hund kom ser jag
Piotr skrev:Lust att berätta varför du är så spydig och oprovocerat provokativ mot forumets medlemmar?
Din attityd stämmer illa med din "line" om ... trollfrit forum eller vad det står i dina inlägg.
Just ord som Troll och Självinsikt dyker upp i mitt huvud när jag läser dina inlägg... sambanden överlåter jag till dig att reflektera över själv..
phloam skrev:IngOehman skrev:
Frågan som i slutet av dagen, varje dag, är obesvarad är dock: Varför är de som inte ser ett värde i F/E-lyssning (och som, om de vill, kan strunta i) emot, och kallar det dogm?
Varför anammar inte alla en inkluderande filosofi där man är glad över allt som kan vara någon till nytta och ingen till skada? Varför är inte alla positiva till att alla som blir lyckliga av sin egen inställning?
F/E-lyssning ger information. Information kan vara värdefull eller ointressant, men aldrig dålig. Att någon kan vara emot desinformation kan jag förstå, den behöver ju bli emotsagd, men vad skada gör information?
Kort snabbt svar:
Tack för utvecklande av mina tankegångar! Är helt överens, jag kan ju se (och uppleva) de tre grundfilosofierna även om jag kanske är mest förankrad i en. (Vi människor är ju bra, rent kognitivt på att "switcha" så att det blir en helhet, tänker jag mig)
Vad gäller f/e så tror jag att (inte så genomtänkt detta!) den informationen - som ju egentligen _borde_ vara bra för alla - kanske skapar nån slags rent känslomässig konflikt beroende på vilken grundsyn som är mest dominerande hos en person.
Om jag tar mig som exempel: Jag kan älska en viss apparat för att den tilltalar mig mycket rent estetiskt, för att den ger en hyfsat bra musikupplevelse och för att den är åtminstone hyfsat transparent. Sen f/e-testas den av andra som upplever den som kraftigt färgande. Inte blir jag gladare av den informationenMen, om jag hade varit rotad i att transparens är viktigast för mig, då hade jag älskat den infon och kunnat välja nåt ännu bättre!
Kort sagt - det är inte fel på metoden, inte fel på informationen - men att det handlar om komplexa och rätt irrationella mänskliga reaktioner...? Orsakade av dessa grundfilosofier?
IngOehman skrev:undslippa angrepp från dem som av olika skäl inte kan ta ställning till informationens värde och kvalitet.
Användare som besöker denna kategori: tordnilsson och 37 gäster