vad föredrar ni?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-22 11:25

JustAudioMagic skrev:
Rydberg skrev:Varför diskvalificerar du mer intelligent lyssning där man bara lyssnar på en bit i taget? :?

Intelligent? :?

Ja du var väl med på det jag skrev tidigare? Att det är svårt att isolera ett objekts egenskaper om man lyssnar på en hel kedja?
Senast redigerad av Rydberg 2007-04-22 11:26, redigerad totalt 2 gånger.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 11:25

JustAudioMagic skrev:
Japp, vissa behöver nog en avvänjningskur för att bli åtminstone lite neutrala

ibland känns det så....

Men jag förstår dom. Ibland när jag har ägnat säg tre månader åt en viss koppling är jag så insatt i den att jag tycker att allt annat är fel. Det är en livsfarlig period för när jag ett halvår senare nästan har glömt den visar det sig oftast att den inte alls var så bra som jag hade trott. Jag överdriver gärna det jag är "i" just för tillfället, och om jag gör det varför skulle då inte alla andra fungera ungefär likadant?

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-22 11:27

Rydberg skrev:Ja du var väl med på det jag skrev tidigare? Att det är svårt att isolera ett objekts egenskaper om man lyssnar på en hel kedja?

handlar väl inte om intelligent lyssning?.... :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-22 11:30

JustAudioMagic skrev:
Rydberg skrev:"Låter bra" och "god återgivare" måste inte vara samma sak, jag vill ha det senare.

så om ljudet inte är bra det spelar ingen roll? :?: :?:

Förstår inte frågan, vilket ljud?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-22 11:30

JustAudioMagic skrev:
Rydberg skrev:Ja du var väl med på det jag skrev tidigare? Att det är svårt att isolera ett objekts egenskaper om man lyssnar på en hel kedja?

Det är i alla fall inte dumt men kalla den vad du vill, försök istället (för en gångs skull) att förstå andemeningen i det Rydberg skriver. För din egen (och dina egna förträffliga örons) skull...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-22 11:31

JustAudioMagic skrev:

Ok mer praktisk lyssning då? Funkar den benämningen för dig? Upplösningen är ju enormt mycket bättre iallafall

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-22 11:33

Rydberg skrev:Förstår inte frågan, vilket ljud?

tyckte det var en väldigt enkel fråga... på förstärkaren såklart

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-22 11:35

Hetsporren skrev:Det är i alla fall inte dumt men kalla den vad du vill, försök istället (för en gångs skull) att förstå andemeningen i det Rydberg skriver. För din egen (och dina egna förträffliga örons) skull...

för min egen skull?... 8O

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-22 11:36

JustAudioMagic skrev:
Rydberg skrev:Förstår inte frågan, vilket ljud?

tyckte det var en väldigt enkel fråga... på förstärkaren såklart
Förstärkaren har väl inga andra ljud för sig än att den kanske brummar lite. Har den det så är det nog fel på den

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-22 11:38

JustAudioMagic skrev:
Hetsporren skrev:Det är i alla fall inte dumt men kalla den vad du vill, försök istället (för en gångs skull) att förstå andemeningen i det Rydberg skriver. För din egen (och dina egna förträffliga örons) skull...

för min egen skull?... 8O

Så kanske du lär dig något - och isf har inte denna förmiddag varit bortkastad.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-22 11:39

Rydberg skrev:Förstärkaren har väl inga andra ljud för sig än att den kanske brummar lite. Har den det så är det nog fel på den

jag hoppas verkligen du förstår vad jag pratar om... trodde du var iaf så smart.
läs längst ner i det du skrev ang skapa test cd, där står ännu en gång... hörbart

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-22 11:41

Hetsporren skrev:Så kanske du lär dig något - och isf har inte denna förmiddag varit bortkastad.

vaknat på fel sida idag? ;)
nja, jag vill inte lära mig ngt som jag inte själv skulle få för mig att utföra. självklart litar jag på vad mina öron säger och bryr mig inte om vad några "metoder" heter

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-22 11:48

JustAudioMagic skrev:
Rydberg skrev:Förstärkaren har väl inga andra ljud för sig än att den kanske brummar lite. Har den det så är det nog fel på den

jag hoppas verkligen du förstår vad jag pratar om... trodde du var iaf så smart.
läs längst ner i det du skrev ang skapa test cd, där står ännu en gång... hörbart

Vi kanske ska skippa den semantiska diskussionen huruvida en apparat kan ha "bra ljud". Jag menar bara att ljud inte skapas av apparaterna, utan återskapas.

Nåväl, har jag förstått dig rätt om jag säger att du föredrar att lyssna på en förstärkare i en kedja hellre än att lyssna på förstärkaren isolerat så att man kan lyssna på enbart dess bidrag?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-22 11:50

JustAudioMagic skrev:jag vill inte lära mig ngt som jag inte själv skulle få för mig att utföra. självklart litar jag på vad mina öron säger och bryr mig inte om vad några "metoder" heter

Okej, jag respekterar ditt kunskapsförakt.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-22 11:58

Rydberg skrev:Nåväl, har jag förstått dig rätt om jag säger att du föredrar att lyssna på en förstärkare i en kedja hellre än att lyssna på förstärkaren isolerat så att man kan lyssna på enbart dess bidrag?

eftersom det är svårt att (b]lyssna[/b] på enbart förstärkaren utan cd-spelare och högtalare (än en gång) så är svaret ganska självklart ja

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-22 11:59

Hetsporren skrev:Okej, jag respekterar ditt kunskapsförakt.

så bra...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 12:01

Hetsporren skrev:
JustAudioMagic skrev:jag vill inte lära mig ngt som jag inte själv skulle få för mig att utföra. självklart litar jag på vad mina öron säger och bryr mig inte om vad några "metoder" heter

Okej, jag respekterar ditt kunskapsförakt.

Och jag beundrar din kunskapstörst.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-22 12:02

JustAudioMagic skrev:
Rydberg skrev:Nåväl, har jag förstått dig rätt om jag säger att du föredrar att lyssna på en förstärkare i en kedja hellre än att lyssna på förstärkaren isolerat så att man kan lyssna på enbart dess bidrag?

eftersom det är svårt att (b]lyssna[/b] på enbart förstärkaren utan cd-spelare och högtalare (än en gång) så är svaret ganska självklart ja

I viss mening har du rätt men ändå inte :) . Skulle man kunna lyssna på hur signalen lät precis innan den gick in i förstärkaren och jämföra med hur den låter när den kommer ut ur förstärkaren skulle man ju kunna säga ganska noggrant vad just förstärkaren bidrar med. Vad säger du om ett sånt resonemang?

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2007-04-22 12:04

Ja det resonemanget låter ju helt FEnomenalt.

mvh

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 12:07

Rydberg skrev:
JustAudioMagic skrev:

I viss mening har du rätt men ändå inte :) . Skulle man kunna lyssna på hur signalen lät precis innan den gick in i förstärkaren och jämföra med hur den låter när den kommer ut ur förstärkaren skulle man ju kunna säga ganska noggrant vad just förstärkaren bidrar med. Vad säger du om ett sånt resonemang?

Jag tycker att man ska börja med det ljud kompositören tycker sig höra i sitt eget huvud när han först får iden till stycket. Av respekt till skaparen, asså.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-22 12:08

Rydberg skrev:I viss mening har du rätt men ändå inte :) . Skulle man kunna lyssna på hur signalen lät precis innan den gick in i förstärkaren och jämföra med hur den låter när den kommer ut ur förstärkaren skulle man ju kunna säga ganska noggrant vad just förstärkaren bidrar med. Vad säger du om ett sånt resonemang?

ett bra inlägg skulle jag vilja säga. men då är vi ändå vid lyssning som jag sagt hela tiden. vilka högtalare ska du lyssna på när det gäller den signalen och vilka kablar etc etc. allt går hand i hand med lyssning. dessutom är det så att om du lyssnar som du beskriver ovan så hör du ju inte hur apparaten låter med det övriga komponenterna i din anläggning

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-22 12:14

JustAudioMagic skrev:
Rydberg skrev:I viss mening har du rätt men ändå inte :) . Skulle man kunna lyssna på hur signalen lät precis innan den gick in i förstärkaren och jämföra med hur den låter när den kommer ut ur förstärkaren skulle man ju kunna säga ganska noggrant vad just förstärkaren bidrar med. Vad säger du om ett sånt resonemang?

ett bra inlägg skulle jag vilja säga. men då är vi ändå vid lyssning som jag sagt hela tiden. vilka högtalare ska du lyssna på när det gäller den signalen och vilka kablar etc etc. allt går hand i hand med lyssning. dessutom är det så att om du lyssnar som du beskriver ovan så hör du ju inte hur apparaten låter med det övriga komponenterna i din anläggning

Tack, jag försöker vara så pedagogisk jag kan :)

Till dina frågor. Du kan använda vilken insignal som helst, du kan använda vilken referensförstärkare och högtalare du vill. Enda kravet på dem är att de är tillräckligt bra för att man ska kunna avslöja de eventuella skillnaderna mellan insignalen och utsignalen på testobjektet. Vi talar ju hela tiden om differntiella skillnader, insignalen blir ju en absolut referens därvidlag.

Låter ovanstående virrigt kanske denna bilden får det hela att klarna?

Bild

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-22 12:20

Rydberg skrev:Tack, jag försöker vara så pedagogisk jag kan :)

Till dina frågor. Du kan använda vilken insignal som helst, du kan använda vilken referensförstärkare och högtalare du vill. Enda kravet på dem är att de är tillräckligt bra för att man ska kunna avslöja de eventuella skillnaderna mellan insignalen och utsignalen på testobjektet. Vi talar ju hela tiden om differntiella skillnader, insignalen blir ju en absolut referens därvidlag.

tack för bra förklaring. just argument som detta jag sökte (för att bli övertygad). men är inte detta en viss overkill?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 12:21

Rydberg
Hur låter din egen utvärdering av f/e-lyssning. Tycker du att det är lätt att höra skillnad före och efter.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-22 12:28

JustAudioMagic skrev:
Rydberg skrev:Tack, jag försöker vara så pedagogisk jag kan :)

tack för bra förklaring. just argument som detta jag sökte (för att bli övertygad). men är inte detta en viss overkill?

Overkill, nja det vill jag inte kalla det men visst det är ju kanske inget man gör bara sådär i ett nafts :). Vill man noggrant undersöka just hur en del i kedjan bidrar är metoden mycket användbar, jag vet inte riktigt vad man skulle kunna ersätta den med. Sen kan man ju välja om man vill ha en förstärkare som ändrar signalen på ett för individen "trevligt" sätt eller om man kanske, som jag, vill ha en förstärkare som överhuvudtaget inte lägger till eller drar bort något. Mao en förstärkare som man inte kan höra skillnad på före och efter på.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 12:29

Rydberg skrev:Overkill, nja det vill jag inte kalla det men visst det är ju kanske inget man gör bara sådär i ett nafts :). Vill man noggrant undersöka just hur en del i kedjan bidrar är metoden mycket användbar, jag vet inte riktigt vad man skulle kunna ersätta den med. Sen kan man ju välja om man vill ha en förstärkare som ändrar signalen på ett för individen "trevligt" sätt eller om man kanske, som jag, vill ha en förstärkare som överhuvudtaget inte lägger till eller drar bort något. Mao en förstärkare som man inte kan höra skillnad på före och efter på.

Du är fixerad vid f/e. Jag har sagt det förr, jag lyssnar under tiden.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-22 13:50

FBK skrev: För dem som inte vet vad minnestamodellen är, så kan jag upplysa om att det är en behandlings modell för att få alkolister nyktra, kanske är något för LTS? :P

Nog mer något för dig till forums troll 8)
Senast redigerad av subjektivisten 2007-04-22 14:27, redigerad totalt 1 gång.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-22 14:20

Subjetivisten skrev:No mer något för dig till forums troll

Vill helst inte kommentera dig men i detta fallet ger du dig på en annan vilket retar mig.
Har du någon befogenhet att namnge personer?(=Kalla dem Troll"). Vem har satt dig till dommare. Det är skabbigt att försöka att få in en annan människa i ledet genom påträngade fraser. Klart motarbetande av ordet demokrati och åsiktsfrihet. Du bevisar igen din låga arumentaitonskompentens. Bättre ordbajsa än motargumentera. Uselt.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-22 14:28

:lol: :lol: :lol:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-22 15:14

Rydberg skrev:
Overkill, nja det vill jag inte kalla det men visst det är ju kanske inget man gör bara sådär i ett nafts :). Vill man noggrant undersöka just hur en del i kedjan bidrar är metoden mycket användbar, jag vet inte riktigt vad man skulle kunna ersätta den med. Sen kan man ju välja om man vill ha en förstärkare som ändrar signalen på ett för individen "trevligt" sätt eller om man kanske, som jag, vill ha en förstärkare som överhuvudtaget inte lägger till eller drar bort något. Mao en förstärkare som man inte kan höra skillnad på före och efter på.

Jag tror nog att alla skulle uppskatta att även ha informationen om hur en audioprodukt klarar en F/E-lyssning när man är i köpprocessen. Ännu bättre vore det att kunna ladda hem två ljudfiler (F och E) för att även kunna relatera testutfallet med egna upplevelser av den eventuella skillnaden.

Men...

Hur ser verkligheten ut för att kunna låta "F/E-egenskaperna" ingå som beslutsfaktor i urvalet?

Ett sätt är att vara medlem i LTS och ta del av de resultat som finns att tillgå. Då kan man ställa man sig följande frågor:
Hur stor del av produkterna på marknaden har man "missat" i urvalsprocessen?
Går produkten att uppbringa som ny (vissa köper bara nytt)?
Hur viktigt är det egentligen för mig att apparaten klarat ett F/E-test? (om man bara ser till det hörbara och inte till själva filosofin)

Ett annat sätt är att göra som Flint och göra egna F/E-tester.
Då kan man välja vilka produkter man vill testa, man kan själv höra hur mycket apparaten påverkar signalen samt att man även får en uppfattning om apparatens övriga egenskaper (ergonomi, byggkvalitet etc)
Nackdelen är att det krävs både kunskap och utrustning för att göra detta själv på ett bra sätt.

Jag menar att ovanstående gör att F/E-lyssning inte är en särskilt stor beslutsfaktor vid valet av audioprodukter för de flesta. Och ska det bli det måste något förändras.

Oavsett hur man väljer produkter tror jag att alla ljudintresserade kan känna igen "god ljudåtergivning". Givetvis varierar graden, men synen att någon inte bör anse att en apparat är en god ljudåtergivare om den inte har F/E-testats är väldigt trist och tråkig.

Respekterar din ljudfilosofi till fullo, du trivs ju med den och det är en bra väg att gå. Men det är absolut inte den enda vägen... inte heller növändigtvis den "rätta" vägen. Det kan bara lyssnaren avgöra.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi