Rydberg skrev:Overkill, nja det vill jag inte kalla det men visst det är ju kanske inget man gör bara sådär i ett nafts

. Vill man noggrant undersöka just hur
en del i kedjan bidrar är metoden mycket användbar, jag vet inte riktigt vad man skulle kunna ersätta den med. Sen kan man ju välja om man vill ha en förstärkare som ändrar signalen på ett för individen "trevligt" sätt eller om man kanske, som jag, vill ha en förstärkare som överhuvudtaget inte lägger till eller drar bort något. Mao en förstärkare som man inte kan höra skillnad på före och efter på.
Jag tror nog att alla skulle uppskatta att även ha informationen om hur en audioprodukt klarar en F/E-lyssning när man är i köpprocessen. Ännu bättre vore det att kunna ladda hem två ljudfiler (F och E) för att även kunna relatera testutfallet med egna upplevelser av den eventuella skillnaden.
Men...
Hur ser verkligheten ut för att kunna låta "F/E-egenskaperna" ingå som beslutsfaktor i urvalet?
Ett sätt är att vara medlem i LTS och ta del av de resultat som finns att tillgå. Då kan man ställa man sig följande frågor:
Hur stor del av produkterna på marknaden har man "missat" i urvalsprocessen?
Går produkten att uppbringa som ny (vissa köper bara nytt)?
Hur viktigt är det egentligen för mig att apparaten klarat ett F/E-test? (om man bara ser till det hörbara och inte till själva filosofin)
Ett annat sätt är att göra som Flint och göra egna F/E-tester.
Då kan man välja vilka produkter man vill testa, man kan själv höra hur mycket apparaten påverkar signalen samt att man även får en uppfattning om apparatens övriga egenskaper (ergonomi, byggkvalitet etc)
Nackdelen är att det krävs både kunskap och utrustning för att göra detta själv på ett bra sätt.
Jag menar att ovanstående gör att F/E-lyssning inte är en särskilt stor beslutsfaktor vid valet av audioprodukter för de flesta. Och ska det bli det måste något förändras.
Oavsett hur man väljer produkter tror jag att alla ljudintresserade kan känna igen "god ljudåtergivning". Givetvis varierar graden, men synen att någon inte bör anse att en apparat är en god ljudåtergivare om den inte har F/E-testats är väldigt trist och tråkig.
Respekterar din ljudfilosofi till fullo, du trivs ju med den och det är en bra väg att gå. Men det är absolut inte den enda vägen... inte heller növändigtvis den "rätta" vägen. Det kan bara lyssnaren avgöra.