F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-22 14:19

Ja, det är väl den högstående moralen du har som fått dig blivit avstängd och varnad åtskilliga gånger på minhembio :lol:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-22 14:23

Subjektivisten skrev:Ja, det är väl den högstående moralen du har som fått dig blivit avstängd och varnad åtskilliga gånger på minhembio

Jag blev avstängd en gång på grund av bråk med dig. Den andra var ett missförstånd då de trodde vi var ovänner. SÅ var det allt.

Quotar in igen vad jag sade i min förra post.

meanmachine skrev:Att falla är mänskligt att resa sig igen är karraktär.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-22 14:26

Selektivt minne är en dygd.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-22 14:29

tvett skrev:Selektivt minne är en dygd.

Juppz, helt klart. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2007-04-22 14:34

136 sidor 8O

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-04-22 15:12

m_persson79 skrev:136 sidor 8O

Jepp precis och jag tror att vår fantastiska historia fortsätter om 50-70 år.

Flintan berättar om sin farfar herr Flint vilken stor slev han hade o rörde om det hela.

Mikael Öhman berättar om sin farfar som ogillade tumregler och förkorta förklarningar osv

Upps nu får vi inte glömma Mats barnbarn som berättar om att morfar var speciell, han skrev inget vettigt han tjatade hela tiden om massa, härskare över jorden osv.....
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-22 16:08

Mats skrev:Jepp precis och jag tror att vår fantastiska historia fortsätter om 50-70 år.

Flintan berättar om sin farfar herr Flint vilken stor slev han hade o rörde om det hela.

Mikael Öhman berättar om sin farfar som ogillade tumregler och förkorta förklarningar osv

Upps nu får vi inte glömma Mats barnbarn som berättar om att morfar var speciell, han skrev inget vettigt han tjatade hela tiden om massa, härskare över jorden osv.....

:)

Säker helt rätt.
Tänker på följande sång Från Snövit och de 7 dvärgarna.
"Vad gör det om 100-år när allting kommer kring"

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-22 17:50

Jag anser fortfarande att fe metoden ger orimliga resultat.
Så efter alla dessa sidor kvarstår mina ord utan minsta lilla förändring...

Och att ämnet ÄR hett samt laddat ser man på vilket sprängstoff det är då det ifrågasätts det minsta lilla... :wink:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 17:53

Mayro skrev:Jag anser fortfarande att fe metoden ger orimliga resultat.

Och att ämnet ÄR hett samt laddat ser man på vilket sprängstoff det är då det ifrågasätts det minsta lilla... :wink:

Japp, jag anser att metoden inte bevisar något värt för vanlig lyssning. Ökar bara förvirringen.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-22 17:53

Kul att se dig tillbaka Mayro. Det har varit lite hett se du vait borta. :D

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 17:56

Mayro
Jag instämmer förstås också i välkomnandet. :D

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-22 18:05

tackar...

Skall bli kul att delta igen lite här.
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-22 18:09

Mayro skrev:Jag anser fortfarande att fe metoden ger orimliga resultat.

Vad menar du med orimliga?

Att de mycket, mycket små skillnaderna som kan detekteras inte behöver vara signifikanta i det stora hela?

Eller att metoden i sig med exempelvis konstlast inte representerar en verklig högtalarlast?

En kombination, eller vad menar du?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-22 18:12

Resultaten är orimliga i sin helhet sett ur vinkeln att det faktiskt finns en rasande massa hifi i världen.. Med så få saker som klarar sig så är resultaten orimliga.. Så har jag igen förklarat en rätt självklar sak..

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-22 18:14

Mayro skrev:Resultaten är orimliga i sin helhet sett ur vinkeln att det faktiskt finns en rasande massa hifi i världen.. Med så få saker som klarar sig så är resultaten orimliga.. Så har jag igen förklarat en rätt självklar sak..

Men hur mycket av HiFi-världen blir testat då?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-22 18:17

Men hur mycket av HiFi-världen blir testat då?

Med så mycket som sågas av fe anhängarna som färgande så måste det vara en sablars massa hifi som över tid testats väl :wink:
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2007-04-22 18:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-22 18:18

Mayro skrev:Resultaten är orimliga i sin helhet sett ur vinkeln att det faktiskt finns en rasande massa hifi i världen.. Med så få saker som klarar sig så är resultaten orimliga.. Så har jag igen förklarat en rätt självklar sak..

Jo, du har ju rätt på sätt och vis OM man har testat all förekommande elektronik. Men det har man ju inte, så den brasklappen är väl underförstådd hoppas jag. Och självklar.

Statistiskt sett så måste det finnas en ruggig mängd saker som inte färgar hörbart. Men man kan ju aldrig lasta metoden för att LTS är slöa, alternativt att de inte hinner med mer. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-22 18:19

Håller herr Flint med om detta? En nyansering kanske? Består en gråskala av svart och vitt bara?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-22 18:22

Jo, du har ju rätt

Jag vet.. :)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-22 18:23

Mayro skrev:
Jo, du har ju rätt

Men inte helt och hållet. Annars hade vi ju inget att tjafsa om. :wink: Hur skulle världen se ut om alla gick omkring och hade rätt hela tiden?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-22 18:25

Ett testresultat på en enskild apparat har väl ingenting som helst att göra med hur många miljoner andra apparater det finns där ute i stora världen?

Om det är få apparater som klarar sig (hur vi nu definierar det begreppet) kan det i mitt huvud bara tolkas som en sak... att det är svårt att konstruera och bygga hifi apparatur med ideella egenskaper.

Inget orimligt alls i detta. Dina förklaringar makes no sense och förefaller orimligt ogenomtänkta. ;)

/Peter

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-22 18:26

Dimitri skrev:Håller herr Flint med om detta? En nyansering kanske? Består en gråskala av svart och vitt bara?

Me too.

Det mest intressanta mot F/E just den lilla testningsomfattningen, delat med de stora omdömena som får konsekvenser att icke "hörbara" fel gör att de döms ut.

Den lilla gruppen skapar stora svallvågor av ofta missuppfattade resultat som gör att den stora massa felpresenteras vad FE står för är och vad resultaten innebär.

:(

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 18:27

dimitri skrev:

Håller herr Flint med om detta? En nyansering kanske? Består en gråskala av svart och vitt bara?

Hur ska jag uttrycka mig nu då? Allt bygger ju på om man vill uppnå det LTS anser med begreppet transparens eller inte. Jag skiter ju i den definitionen, alltså håller jag med Mayro. Ja. I mitt fall är det enkelt. Jag lyssnar och om jag gillar det jag hör är det bra. Annars inte.
Senast redigerad av Flint 2007-04-22 18:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-22 18:27

Vee Eight skrev:Hur skulle världen se ut om alla gick omkring och hade rätt hela tiden?

Är det inte det som gör att världen ser ut som den gör :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-22 18:29

meanmachine skrev:
Vee Eight skrev:Hur skulle världen se ut om alla gick omkring och hade rätt hela tiden?

Nej, världen ser ut som den gör pga att en del faktiskt har rätt, en annan stor del tror inte det, och de flesta av dem diskuterar alltsammans på ett forum. :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-22 18:30

Vee-Eight skrev:
Mayro skrev:
Jo, du har ju rätt

Men inte helt och hållet. Annars hade vi ju inget att tjafsa om. :wink: Hur skulle världen se ut om alla gick omkring och hade rätt hela tiden?

Alla hade då följt min sekt.. Svårare är det inte..

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 18:30

meanmachine skrev:

Sant. Alla slåss för sin egen sanning. 8)

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-22 18:31

meanmachine skrev:
Dimitri skrev:Håller herr Flint med om detta? En nyansering kanske? Består en gråskala av svart och vitt bara?

Me too.

Det mest intressanta mot F/E just den lilla testningsomfattningen, delat med de stora omdömena som får konsekvenser att icke "hörbara" fel gör att de döms ut.

Den lilla gruppen skapar stora svallvågor av ofta missuppfattade resultat som gör att den stora massa felpresenteras vad FE står för är och vad resultaten innebär.

:(

Bra att du förtydligar :wink:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-22 18:33

Piotr skrev:

Ett testresultat på en enskild apparat har väl ingenting som helst att göra med hur många miljoner andra apparater det finns där ute i stora världen?

Om det är få apparater som klarar sig (hur vi nu definierar det begreppet) kan det i mitt huvud bara tolkas som en sak... att det är svårt att konstruera och bygga hifi apparatur med ideella egenskaper.

Inget orimligt alls i detta. Dina förklaringar makes no sense och förefaller orimligt ogenomtänkta. ;)

/Peter

Peter. Tro mig mina ord är genomtänkta.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-22 18:36

En klar brist på detta forum är att man möter ett påstående med ifrågasättnignar istället för motargument. VIlken apa som helst kan ifrågasätta men att motargumentera är svårt. :wink:

Trevligare stämmning nu. ändå är TRE troll igång samtidigt, Konstig :wink:

hifiguru@spray.se

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi