Kablar 2

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Kablar 2

Inläggav Laila » 2007-04-22 01:00

Saxat från annat forum !

"Har idag kablage från Straight Wire, dock vet jag inte vilken modell det är då jag fick dem "på köpet" när jag införskaffade en Primare-stärk för ungefär 5 år sedan. Han som sålde ville inte ha dem kvar för de var så "oformbara och stela". Kan inte annat än hålla med! Riktigt feta kablar är det iaf och det är lögn i helvete att få dem att ligga snyggt på golvet, men det är inget bekymmer för min del då jag tycker det ser rätt nice ut med de här rejäla doningarna synliga.

Problemet som jag ser det är att jag förmodligen kan få ut mer av mitt system genom att byta kablar. Tycker att dessa Straight Wire är lite granna ljusa och tråkiga i diskanten, men de har bra klös i basen dock. Har inte provat med några andra kablar än Supras billiga och då lät det jag hade bättre. Supra lät lite beslöjade och långsamma tyckte jag.

Har dock haft en hel del Nordost signalkablage på hemlån och det gillade jag skarpt, så frågan är om man skulle testa Nordost högtalarkabel? I så fall vilken/vilka? Har ingen lust att lägga över 5-6000 på kablar... Vad jag begriper så passar Nordost mycket bra om man vill ha ett snabbt, detaljerat och framförallt dynamiskt ljud.

Finns det andra kablar som skulle vara bra föremål för hemlån att prova med? Det jag är ute efter är att kanske tämja det allra ljusaste i ljudet, men utan att tappa detaljer och luftighet. Vill ha, som jag skrev ovan, ett snabbt, dynamiskt och klart ljud med mycket driv.

Några tips?"

PS. Inte menat som något försök till mobbning utan snarare en
uppmaning till eftertanke . DS

:wink:
Senast redigerad av Laila 2007-04-22 01:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-22 01:05

Jag blir inte den som kastar den första stenen. :wink:

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-22 01:05

Ligger det inte en viss tanke bakom att frågan ställdes på ett annat forum och inte här?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-04-22 01:07

Du har kanske redan testat Peter Schemers Galaxikablar ?
De är lite dyra men sägs vara väldans välljudande. 8)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-04-22 01:14

Ragnwald !

Gissar att vi i detta fall är ganska så eniga ?
-

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-22 01:42

Lust skrev:Ligger det inte en viss tanke bakom att frågan ställdes på ett annat forum och inte här?

Jo, eftersom flera andra forum är totalt anti vetenskap och alla som ens säger något tekniskt om detta åker ut direkt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-22 01:50

Jag skulle vældigt gærna vilja att någon førklarade hur en kabel kan låta "långsam", och hur man detekterar det? Kanske så enkelt som att låtar som ær 3,08 s med dessa kablar blir 3,12 s långa istællet...?

Kastade jag førsta stenen nu...? :)

Jag har personligen tæmligen svårt før allt subjektivt svammel nær man ska beskriva hur kablar låter/upplevs. Visst ær det ibland svårt att sætta ord på den man tycker sig uppleva, men blir det inte lite halvfånigt nær man beskriver kablar med att "med denna så spelar musikerna mer i takt..." Hur menar man då, att med en anna kable så spelar de i otakt? Blir det valstakt av en schottis med mindre bra kablar...? :D

Ænnu mer mærkligt blir det ju nær folk sæger sig ha så tydliga upplevelser av detta, men sen ændå inte klarar av att skilja kablarna ifrån varandra i seriøsa blindtester.

Fan vad jag tjatar va... 8)

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr_Tinnitus 2007-04-22 01:52, redigerad totalt 1 gång.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-22 01:52

subjektivisten skrev:
Lust skrev:Ligger det inte en viss tanke bakom att frågan ställdes på ett annat forum och inte här?

Jo, eftersom flera andra forum är totalt anti vetenskap och alla som ens säger något tekniskt om detta åker ut direkt.

Næ hæ, kan det vara så....? 8O

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-22 01:56

Ja, dessa kabelnördar är inget bättre än tarokärringar och annat trams. Den dagen dom kan fixa att höra långsamt och snabbt ljud mellan olika kablar så kan dom få se mig äta upp mina skor. Tills dess är detta flum på högsta/lägst nivå.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-22 02:12

subjektivisten skrev:Ja, dessa kabelnördar är inget bättre än tarokärringar och annat trams. Den dagen dom kan fixa att höra långsamt och snabbt ljud mellan olika kablar så kan dom få se mig äta upp mina skor. Tills dess är detta flum på högsta/lägst nivå.

Nu ær jag ju alldeles før væluppfostrad før så raka besked, men visst fan håller jag med dig, ety jag æro ultrarealist och praktiker in i mærgen. Fakta och vetenskap æro mina gudar.

Kan æven førtælja att kommer det tarotkærrningar och medium på min hallmatta så åker de ut med huvudet føre..... :D

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Lundgren

Inläggav Lundgren » 2007-04-22 18:59

jag förstår inte varför detta postades här, vad är meningen?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-22 19:07

Lundgren skrev:jag förstår inte varför detta postades här, vad är meningen?

Det tål att tänkas på, hur man upplever och beskriver ljud.
/J

Cygnus resurectum

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-22 19:13

Laila
Goda råd på www.lts.a.se

:)
Senast redigerad av JeLe 2007-04-22 19:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-22 19:25

En polare kom hemdragandes med Red Dawn för ett gäng år sen. Han ville vi skulle testa på min rigg mot Supra Ply. Ingen idé sa jag då Plyn är tillräckligt bra och kabelskillnader ändå så små.

Då hade jag läst att flatline var klaraoch snabba i ljudet... hög upplösning typ. När vi kopplade in dom till min rigg så blev ljudet.. varmare och mindre transientrikt. Dvs. tvärtom vad man hade läst i ett flertal tidningar. Tillbaka med Ply och mycket riktigt, lät precis som att diskanten fick lite mer energi och transienter från trummor (kantslag, virvel, cymbaler å high-hat) blev skarpare med mer bett.

Bytte fram å tillbaka ett par ggr och det var en solklar skillnad. Polarn hade upplevt Flatline som en bra kabel på sin rigg hemma men och ville köpa dom men han var tvungen att erkäna att i min rigg lät Supra Ply mer korrekt.

Skillnader som dessa kan ge musiken en släng av snabbhet/"långsamhet" och naturligt vis är det inget mätbart i tidsdomänen men klangpåverkan ger den upplevelsen.. inget konstigt alls med det. :)

Att håna andra på det sätt som görs i denna typ av tråd tycker jag är ett mycket trist beteende.

Subjektivisten... lova inte för mycket nu..

edit: kabellängd ca 2-3 meter. Skall också tillläggas att Flatline var konfigurerad så att den gav max. induktans. Ply i sin tur är en låginduktiv kabel och dessa skillnader kan ev. svarat för en liten tonkurveskillnad i översta toppen... detta + ev. andra faktorer.

/Peter

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-22 19:28

Subjektivisten skrev:Ja, dessa kabelnördar är inget bättre än tarokärringar och annat trams. Den dagen dom kan fixa att höra långsamt och snabbt ljud mellan olika kablar så kan dom få se mig äta upp mina skor. Tills dess är detta flum på högsta/lägst nivå.

Kan du med argumet motförklara ? Eller är du bara styv i korken ?

Det är väldigt lätt att vara kaxig men jag hade velat se dig argumentera med Jim Aud.

Jag tror att t.ex. IÖ skulle kunna lättare snacka och debattera saken. Men med seriösa killar kan du så fort argumentet tryter inte kalla dem för troll. :wink:
Senast redigerad av meanmachine 2007-04-22 19:31, redigerad totalt 1 gång.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-22 19:29

Piotr skrev:Att håna andra på det sätt som görs i denna typ av tråd tycker jag är ett mycket trist beteende.
/Peter

Det har du rätt i! (Tagit bort min "trollkommentar")
Bara för att andra trollar så ska man inte trolla själv, det förlorar forumet på i längden. Det är verkligen smittsamt det där med trollen. :wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-22 20:36

Som sagt, fram med mätningar på kablar som ger mer långtsamt ljud och sen tar vi ett blindtest på dessa ovh andra. 18 av 20 så kan ni serverar mina skor sen. 8)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-22 20:37

JeLe skrev:Det är verkligen smittsamt det där med trollen.

Friedrich Nietzsche skrev:When you look into an abyss, the abyss also looks into you.

... Det var liksom dax för mitt favorit citat :-)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-04-22 20:48

meanmachine skrev:
Subjektivisten skrev:Ja, dessa kabelnördar är inget bättre än tarokärringar och annat trams. Den dagen dom kan fixa att höra långsamt och snabbt ljud mellan olika kablar så kan dom få se mig äta upp mina skor. Tills dess är detta flum på högsta/lägst nivå.

Det är väldigt lätt att vara kaxig men jag hade velat se dig argumentera med Jim Aud.

Jag tror att t.ex. IÖ skulle kunna lättare snacka och debattera saken. Men med seriösa killar kan du så fort argumentet tryter inte kalla dem för troll. :wink:

Plocka fram en som kan spika sina påstådda kabel-ljudskillnader under kontrolerade former. Den som kalrar det kan ju sedan åka till James Randi och göra samma sak där och sedan knalla därifrån med 1M USD på fickan. Ingen har hitils velat prova det senare, trots att 1 miljon dollar för dom flesta ändå är en betydande summa pengar. Kanske folk inte vill prova för att dom innerst inne vet att dom skulle köra på pumpen. Och så pinsamt det skulle vara då! Alla dessa fantastiska saker som vissa kablar gör med signalen. Borta! Bara för att man inte visste vilken som var inkopplad när. Eller är det fel på testen, eller har Randi så jävla obekväma stolar, så folk får sådan fruktansvärd träsmak redan efter 2 takter inte inte kan höra skillnad på en traktor och ett barnkalas? Ja, frågorna hopar sig, fast svaret redan är väl känt!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-22 20:51

Word and respect Max H!![b]
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-22 21:02

maxheadroom skrev:Plocka fram en som kan spika sina påstådda kabel-ljudskillnader under kontrolerade former. Den som kalrar det kan ju sedan åka till James Randi och göra samma sak där och sedan knalla därifrån med 1M USD på fickan. Ingen har hitils velat prova det senare, trots att 1 miljon dollar för dom flesta ändå är en betydande summa pengar. Kanske folk inte vill prova för att dom innerst inne vet att dom skulle köra på pumpen. Och så pinsamt det skulle vara då! Alla dessa fantastiska saker som vissa kablar gör med signalen. Borta! Bara för att man inte visste vilken som var inkopplad när. Eller är det fel på testen, eller har Randi så jävla obekväma stolar, så folk får sådan fruktansvärd träsmak redan efter 2 takter inte inte kan höra skillnad på en traktor och ett barnkalas? Ja, frågorna hopar sig, fast svaret redan är väl känt!

Jag ville inte ha ditt svar. Du läser selektivt.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-22 21:06

subjektivisten skrev:Som sagt, fram med mätningar på kablar som ger mer långtsamt ljud och sen tar vi ett blindtest på dessa ovh andra. 18 av 20 så kan ni serverar mina skor sen. 8)

För det första måste kabeln mätas med en förstärkare och med en högtalare. För det andra måste man veta exakt VAD man skall "mäta efter".

Finns det en hörbar skillnad så går det självklart att mäta.. gäller bara att jobba sig fram till rätt metod.

Enklare är ju att bara lyssna och konstatera fakta. Om du tror att jag tänker lägga ner timmar av jobb för att utbilda dig så kan du glömma det. Du hånade mig sist vi pratade om det här också om jag minns rätt (ber om ursäkt utifall jag blandar ihop dig med nån annan, är ganska säker dock). Efter att ha sett bilder på ditt vardagsrum så förvånar det mig inte ett dugg att du har din inställning. Ett kalt vardagsrum med medioker utrustning kan lätt maskera kabelskillnader.

Däremot om du intar en något roligare, vänligare och mer ödmjuk attityd så kan det hända att jag bjuder in dig vid tillfälle så du får uppleva själv. Efter det kommer du vara något mindre vitsig.

Kan tilllägga att sänkta jitternivåer har en "lugnande" egenskap där man lät uppfattar musiken som något lugnare och långsammare.

Varför du intar en sån tråkande och hånfull attityd gentemot mig är för mig en gåta. Jag var dig behjälplig i din tråd där ljudbilden tippade och som tack för det håller du på fjamsar..? Skärpning! :evil:

Dessutom så bör du på den nivån du befinner dig att döma av slutet på den tråden inte berätta för andra vilka egenskaper dom besitter och vad dom kan höra i en rigg.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-22 21:09

Max_Headroom skrev:
meanmachine skrev:

Plocka fram en som kan spika sina påstådda kabel-ljudskillnader under kontrolerade former. Den som kalrar det kan ju sedan åka till James Randi och göra samma sak där och sedan knalla därifrån med 1M USD på fickan. Ingen har hitils velat prova det senare, trots att 1 miljon dollar för dom flesta ändå är en betydande summa pengar. Kanske folk inte vill prova för att dom innerst inne vet att dom skulle köra på pumpen. Och så pinsamt det skulle vara då! Alla dessa fantastiska saker som vissa kablar gör med signalen. Borta! Bara för att man inte visste vilken som var inkopplad när. Eller är det fel på testen, eller har Randi så jävla obekväma stolar, så folk får sådan fruktansvärd träsmak redan efter 2 takter inte inte kan höra skillnad på en traktor och ett barnkalas? Ja, frågorna hopar sig, fast svaret redan är väl känt!

Ja visst är svaret väl känt. Kablar kan under viss omständigheter och i vissa fall påverka en musiksignal hörbart. Jag kan verkliogen inte förstå varför det bjäbbas om detta fortfarande. Blindtester HAR utförts dessutom.

/Peter

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-22 21:11

Piotr skrev:För det första måste kabeln mätas med en förstärkare och med en högtalare. För det andra måste man veta exakt VAD man skall "mäta efter".

Finns det en hörbar skillnad så går det självklart att mäta.. gäller bara att jobba sig fram till rätt metod.

Enklare är ju att bara lyssna och konstatera fakta. Om du tror att jag tänker lägga ner timmar av jobb för att utbilda dig så kan du glömma det. Du hånade mig sist vi pratade om det här också om jag minns rätt (ber om ursäkt utifall jag blandar ihop dig med nån annan, är ganska säker dock). Efter att ha sett bilder på ditt vardagsrum så förvånar det mig inte ett dugg att du har din inställning. Ett kalt vardagsrum med medioker utrustning kan lätt maskera kabelskillnader.

Däremot om du intar en något roligare, vänligare och mer ödmjuk attityd så kan det hända att jag bjuder in dig vid tillfälle så du får uppleva själv. Efter det kommer du vara något mindre vitsig.

Kan tilllägga att sänkta jitternivåer har en "lugnande" egenskap där man lät uppfattar musiken som något lugnare och långsammare.

Varför du intar en sån tråkande och hånfull attityd gentemot mig är för mig en gåta. Jag var dig behjälplig i din tråd där ljudbilden tippade och som tack för det håller du på fjamsar..? Skärpning!

Dessutom så bör du på den nivån du befinner dig att döma av slutet på den tråden inte berätta för andra vilka egenskaper dom besitter och vad dom kan höra i en rigg.

Mycket bra igen. Du impar på. :wink:
Håller med.

Intressant med kablage är att det går med bra prylar i övrigt att höra skillnader. Sen kan man diskutera i evighet om varför.

Själv tycker inte kablage är värda att lägga pengar på nä'mnvärt i alla fall. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-22 21:15

subjektivisten skrev:Ja, dessa kabelnördar är inget bättre än tarokärringar och annat trams. Den dagen dom kan fixa att höra långsamt och snabbt ljud mellan olika kablar så kan dom få se mig äta upp mina skor. Tills dess är detta flum på högsta/lägst nivå.

Ratade inte du en kabel alldeles nyss - för att den inte var "tillräckligt EKK"?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-04-22 21:15

meanmachine skrev:
Jag ville inte ha ditt svar.

Nähä. Men du fick det ändå. Helt gratis!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-22 21:17

Max Headroom skrev:Nähä. Men du fick det ändå. Helt gratis!

:)

Det var ett bra inlägg dessutom.

Poängen vara att det är lätt att döma med svårt att argumentera :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-22 21:22

Piotr skrev:Varför du intar en sån tråkande och hånfull attityd gentemot mig är för mig en gåta. Jag var dig behjälplig i din tråd där ljudbilden tippade och som tack för det håller du på fjamsar..? Skärpning! :evil:

Inte alls hånfull, jag säger att jag äter upp mina skor om du fixar det. Ingen blir mer glad om du fixar det än jag. :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-22 21:24

Koffe skrev:Ratade inte du en kabel alldeles nyss - för att den inte var "tillräckligt EKK"?

Jag vill ha en kabel som man lött bananerna på inte skruvat på dom. :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-22 21:25

MM

Själv tycker inte kablage är värda att lägga pengar på nä'mnvärt i alla fall.

Helt överens. Polarn med Flatline kom dragandes med Audioquest för ett par år sen när de kliade i upgraderingsfingrarna. Han ville testa i min rigg då den hade lite högre upplösning än hans och han litade på min lyssnarförmåga. Jag sa typ "ingen idé, du vet sist så var Ply'n bättre än Flatline, lägg ner kabeljakten den lilla skillnaden är inte värt det..".

In med Audioquesten (kostade 17.000.-) å tror du inte att det är det omvända denna gång. Jag var ju beredd på att dissa dyrkabeln men den lät ju bätre än Plyn. Den tog udden av en liten grynig och grusig kvalité som Ply'n hade i den uppsättningen. Mycket märkligt var att Audioquesten förbätrade ljudbilden också. Helt enkelt snäppet bättre fokus på röster och instrument. Som att vrida på skärpan på en kamera.

Polarn åkte hem med sina dyrkablar och köpte dom sedan. Jag hade gärna låtit dom sitta kvar i min rigg men skulle aldrig betala vad dom kostar.

Vad jag gjorde var i stället att prova ett för mig nytt solic core koncept jag hade fått tipps om några år tidigare. Nakna foliekablar. Dessa gav samma subjektiva lugn och ökade upplösning som Audioquesten men till ett pris av en fjuttig bit av en gammal delningsfilterspole. :)

/Peter

Nästa

Återgå till Generellt om hifi