Rätt eller fel av LTS

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 09:53

Kaffekoppen skrev:Värdet i att nå välljud torde inte skillja någon åt som tycker om ljudåtergivning. Det vill väl alla ha?

men alla har olika syn på välljud dock

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-23 10:00

JustAudioMagic skrev:men alla har olika syn på välljud dock

Inte nödvändigtvis. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-23 10:01

Naqref™ skrev:
JustAudioMagic skrev:men alla har olika syn på välljud dock

Inte nödvändigtvis. 8)

Jo troligen statistiskt märtbart.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-04-23 10:09

Jag gillar bra ljud :D
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-23 10:12

Kribban skrev:Jag gillar bra ljud :D
:D Jag med.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 10:16

Naqref™ skrev:Inte nödvändigtvis. 8)

jag vill nog hävda att det är så. det t ex kaffekoppen tycker om kanske inte jag eller t ex Flint tycker om. jag tycker t ex inte alls om ljudet som kommer från Marantz. har inte hittat ngn än idag. medans många tycker att de ger välljud. ingens öron är den andres lik. tror inte det finns ngt så individuellt som öronen

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-23 10:18

JustAudioMagic skrev:
Kaffekoppen skrev:Värdet i att nå välljud torde inte skillja någon åt som tycker om ljudåtergivning. Det vill väl alla ha?

men alla har olika syn på välljud dock
Absolut, men nog vill alla att det skall låta bra i sina egan öron :)

Välljud är personligt.

Därför skall man nog inte tala om för någon annan vad som är rätt eller fel, men man kan ju delge sin syn på det. Sedan kan ju var och en bedömma om det finns något i det som sägs som man kan tycka är värdefullt.

Jag har lärt mig mycket och fått riktigt bra tips av andra, och jag har bara varit glad åt andras försök att hjälpa mig få det bättre.

Man skall alltid utgå från att andra är hjälpsamma. Det tycker jag allt de flesta är här, vare sig det gäller tips och ideer eller hjälp att konstruera eller tom laga utrustning åt någon.

Själv hjälper jag gärna till med transporter när jag kan. Jag flänger ju lite...

Man gör så gott man kan.

Det är väl bra?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-23 10:20

JustAudioMagic skrev:
Naqref™ skrev:Inte nödvändigtvis. 8)

jag vill nog hävda att det är så. det t ex kaffekoppen tycker om kanske inte jag eller t ex Flint tycker om. jag tycker t ex inte alls om ljudet som kommer från Marantz. har inte hittat ngn än idag. medans många tycker att de ger välljud. ingens öron är den andres lik. tror inte det finns ngt så individuellt som öronen
Jag vet iallafall att jag tycker om de diskanterna Flint har :)

Nä, visst har du rätt, men visst har vi mer gemensamt än de som inte bryr sig om hur det låter alls :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-23 10:25

Raderat inlägg.
Senast redigerad av Flint 2007-04-23 10:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-23 10:36

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:Jag vet iallafall att jag tycker om de diskanterna Flint har :)

Vi tar ett inlägg OT om det tillåts.

Du menar innan jag ser det? Starta gärna en ny hifitråd; det är ont om dem nuförtiden.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-23 10:38

Vee-Eight skrev:
Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:Jag vet iallafall att jag tycker om de diskanterna Flint har :)

Vi tar ett inlägg OT om det tillåts.

Du menar innan jag ser det? Starta gärna en ny hifitråd; det är ont om dem nuförtiden.

OK. Jag tar tillbaka frågan. Raderad.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-23 10:57

JustAudioMagic skrev:ingens öron är den andres lik. tror inte det finns ngt så individuellt som öronen

Jag både håller med och inte håller med (nej jag är inte folkpartist!). Å ena sidan tycker jag att folk brukar vara väldigt överens om när ljudet på exempelvis en konsert varit riktigt bra eller riktigt dåligt.

Även när det handlar om reproducerat ljud (typ hifi) tycker jag att folk i allmänhet är tämligen överens om det är riktigt bra eller riktigt dåligt.

Däremot blir det ju sällan riktigt bra på alla parametrar när man talar om reproducerad musiklyssning. Oftast handlar det om kompromisser av olika slag (viss distrosion vid vissa nivåer, viss klangavvikelse, viss kompression, brus, etc, etc). Och här håller jag med om att man ofta tycker olika. Vi har olika lätt eller svårt för att acceptera olika kompromisser i återgivningen.

Själv har jag svårt för bumlig bas och hård/vass diskant. Men jag störs inte alls lika mycket på en avrullad diskant eller ett litet för tillbakahållet mellanregister. Avsaknad av djupbas är inte heller något stort problem för mig, medan andra skulle kunna ge sin högra hand (nåja) för att får återgivning ner till 16 Hz.

Däremot har jag som sagt tyckt mig märka att personer som har en helt annan acceptans för olika fel (=kompromisser) i återgivningen än jag, däremot tycks bli mer och mer överens med mig både när felen blir för stora, eller när de blir mycket små.

Hälsn. Michael

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-23 11:00

MichaelG skrev:Jag både håller med och inte håller med (nej jag är inte folkpartist!).

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-23 11:02

Hetsporren skrev:
MichaelG skrev:Jag både håller med och inte håller med (nej jag är inte folkpartist!).

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Du är lättroad.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 11:21

MichaelG skrev:Jag både håller med och inte håller med (nej jag är inte folkpartist!). Å ena sidan tycker jag att folk brukar vara väldigt överens om när ljudet på exempelvis en konsert varit riktigt bra eller riktigt dåligt.

Även när det handlar om reproducerat ljud (typ hifi) tycker jag att folk i allmänhet är tämligen överens om det är riktigt bra eller riktigt dåligt.

Däremot blir det ju sällan riktigt bra på alla parametrar när man talar om reproducerad musiklyssning. Oftast handlar det om kompromisser av olika slag (viss distrosion vid vissa nivåer, viss klangavvikelse, viss kompression, brus, etc, etc). Och här håller jag med om att man ofta tycker olika. Vi har olika lätt eller svårt för att acceptera olika kompromisser i återgivningen.

Själv har jag svårt för bumlig bas och hård/vass diskant. Men jag störs inte alls lika mycket på en avrullad diskant eller ett litet för tillbakahållet mellanregister. Avsaknad av djupbas är inte heller något stort problem för mig, medan andra skulle kunna ge sin högra hand (nåja) för att får återgivning ner till 16 Hz.

Däremot har jag som sagt tyckt mig märka att personer som har en helt annan acceptans för olika fel (=kompromisser) i återgivningen än jag, däremot tycks bli mer och mer överens med mig både när felen blir för stora, eller när de blir mycket små.

Hälsn. Michael

precis detta jag menar med individuellt, vass diskant och bumlig bas etc etc. många anser att mycket bas = bra ljud vilket jag personligen inte tycker. likadant vass diskant. allt är helt beroende på vad individen i sig tycker om och söker för kriterium.

jag menar om någon söker en golvhögtalare med bas som ska klara av värsta hemmbion så köper han/hon ju inte t ex en golvhögtalare som endast har en 5,25 tums bas/mellan. men söker han/hon däremot en högtalare med skyhög kvalitet och inte tycker att mängden på basen (inte djupet) så kan man mycket väl hitta det i en 5,25 tummare. många söker design och kompromissar på ljudet (oftast är det ett måste men inte alltid).

se bara på runt ljuds A'diva titan, den går ner till 76 hz och sträcker sig till 22 000 hz, vilket är kanon för ett litet klot. här kompromissas det med djupbas vilket är ganska uppenbart i en så liten högtalare. å andra sidan är den oxå väldigt mycket mindre än en stor golvhögtalare.

många tycker att ljudet i dessa små klot är klart mycket bättre än stora högtalare, det beror som sagt på vad man söker och tycker om. det är oxå en stor anledning till att det finns så stora valmöjligheter idag, för att alla har olika kriterium/krav. självklart gäller inte det bara ljudet på högtalaren / förstärkaren etc etc men det är ljudet vi pratar om nu

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-23 12:19

JustAudioMagic skrev: många tycker att ljudet i dessa små klot är klart mycket bättre än stora högtalare, det beror som sagt på vad man söker och tycker om. det är oxå en stor anledning till att det finns så stora valmöjligheter idag, för att alla har olika kriterium/krav. självklart gäller inte det bara ljudet på högtalaren / förstärkaren etc etc men det är ljudet vi pratar om nu

Varför då inte skriva det som de menar istället för att missbruka språket?
Det är ju uppenbart att du menar "många tycker bättre om ljudet i dessa små klot än det hos stora högtalare" när man läser ditt därefter följande förtydligande.

Ordet "bättre" hör inte hämma här, för det är inte subjektivt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-23 12:25

Nattlorden skrev:
JustAudioMagic skrev: många tycker att ljudet i dessa små klot är klart mycket bättre än stora högtalare, det beror som sagt på vad man söker och tycker om. det är oxå en stor anledning till att det finns så stora valmöjligheter idag, för att alla har olika kriterium/krav. självklart gäller inte det bara ljudet på högtalaren / förstärkaren etc etc men det är ljudet vi pratar om nu

Varför då inte skriva det som de menar istället för att missbruka språket?
Det är ju uppenbart att du menar "många tycker bättre om ljudet i dessa små klot än det hos stora högtalare" när man läser ditt därefter följande förtydligande.

Petimäter.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-23 12:34

Flint skrev:Petimäter.

Nyhetsvärde = 0.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-23 12:36

Nattlorden skrev:
Flint skrev:Petimäter.

Nyhetsvärde = 0.

Exakt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-23 12:36

Flint skrev:Exakt.

Så varför bryr du dig?

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 12:38

Nattlorden skrev:Varför då inte skriva det som de menar istället för att missbruka språket?

nu förstår jag inte... missbruka språket? och varför hör inte ordet bättre hit?? :?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-23 12:42

Nattlorden skrev:
Flint skrev:Exakt.

Så varför bryr du dig?

Just därför.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-23 12:42

JustAudioMagic skrev:Ordet "bättre" hör inte hämma här, för det är inte subjektivt.

nu förstår jag inte... missbruka språket? och varför hör inte ordet bättre hit?? :?[/quote]

Användandet av språket är ytterst viktigt i kommunikationen mellan "de två falangerna" och just användandet av ordet "bättre" bör begränsas till sådan som är bevisbart för att kommunikationen skall fungera.

Om en person tycker att något är bättre, så är det ett tyckande och bör omskrivas som ett tyckande. Om något däremot är bevisat så bör det skrivas i absoluta termer. På så vis blir alla lyckliga på en gång och förstår varandra.

"han tycker bättre om" funkar.... likaså "för honom är det bättre att".
Däremot "A är bättre än B" kräver en ganska tung bevisbörda.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-23 12:43

JustAudioMagic, numera kallad JAM,

såg du mitt svar till dig förut? Du kommenterade det inte.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-23 12:46

Kaffekoppen skrev:JustAudioMagic, numera kallad JAM,

Du har ingen rätt att döpa om folk hur som helst.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-23 12:49

Nattlorden skrev:"han tycker bättre om" funkar.... likaså "för honom är det bättre att".
Däremot "A är bättre än B" kräver en ganska tung bevisbörda.

Det beror ju förstås på i vilket avseende något är "bättre". En enkel definierad parameter behöver ju inte vara så svårt att verifiera.

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-04-23 12:52

Flint skrev:

http://www.jam.se
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-23 12:52

Flint skrev:

Jag bara deklarerar hur jag tänker förkorta hans namn. Mig kallar många för KK. Jag är lat helt enkelt.

JustAudioMagic - numera av mig förkortad JAM kanske låter bättre. Det är de bokstäverna han själv har som versaler.

Passar bra med hans webbsida.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 12:53

nja, JAM ser jag helst inte att du kallar mig. jag har döpt företaget av en anledning och den anledningen var att jag ville att företaget skulle heta det och inte JAM

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 12:53

Morello skrev:
Flint skrev:

http://www.jam.se

exakt.....

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi