meanmachine skrev:Vågar någon bemöta mina påståenden ?
Självklart.
meanmachine skrev:1. F/E som testmetod utgör en liten del i vad som totalt avgör välljud och är därför inte suverän
.
Ett dogmatiskt påstående. Det är en subjektiv fråga eftersom var och en själv definierar vad de menar med "välljud".
Huruvida F/E-lyssning är allt, en stor del, en liten del, eller ingenting, beror på både om enkoder- och dekoderdelarna liksom muskernas prestationer inräknas i betraktningen, vilket mål sen som skall ta ställning har och inte minst av RESULTATET av F/E-lyssningarna. Metoden som sådan kan aldrig vara en dogm. Det är bara en metod, vars värde kan värderas olika av lika människor.
meanmachine skrev:2. Ingen grupp oavsett är helt befriad från dogmatiska, ideologiska element
.
DET var verkligen ett dogmatiskt påstående!
Frågan är helt meningslös att ta ställning till på sådan dogmatisk grund. Om man är intresserad av svaret i ett specifikt fall gör man klokast i att hålla frågan öppen och undersöka saken. Varför diktera svaret dogmatiskt innan man undersökt det?
meanmachine skrev:3. LTS som grupp har inte möjlighet varket med mängd folk och troligen ekonomiska tillgångar för att kompromisslöst utföra testerna komplett.
Självklart inte.
Vi gör det bästa vi kan. Hoppas ingen kräver mera. Den största svårigheten är inte att åstadkomma relevanta beskrivningar av en apparats isolerade egenskaper, för de brukar hålla väldigt bra, men att tiden inte räcker til för att titta på flera än en lite liten del av alla apparater som finns, är svårt att komma ifrån.
Det är därför vi försöker att göra en grovselektering så att vi lägger energin framfrallt på apparater som vi som gör jobbet själva tycker är trevliga. Att detta i sig är en sorts prioriteringar av apparater, färgade av de värderingar som de som gör jobbet har, är oundvikligt.
Men ingenting av detta är ju några hemligheter för den som följt det som skrivits i MoLt.
Det kan tilläggas att det jag skrev främst gäller de tester jag själv skrivit, men i mycket mindra grad de som Johan Lindroos skrivit. Vill också påpeka att alla som vill sriva apparattester är välkmna att så göra.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).