F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-23 13:14

Flint skrev:
Vee-Eight skrev:
Flint skrev:Du börjar bli tjötig.

Mkt bra poäng. Din sjukdomsinsikt då?

Hjärtinfarkt. Hjälpligt åtgärdad. Och din?
XXX

Inlägg justerat pga personligt påhopp. /V8

Du får ursäkta om denna kommentar är för personlig, men din hjärtinfarkt har väl inget med din inläggsdiarré att göra?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-23 13:14

Mayro skrev:JustAudioMagic

Har du en firma ? Som arbetar med ljud??

bara för din skull:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=16785

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 13:15

Kaffekoppen skrev:Lägg gärna ut din webbadress i din signatur.

finns under fliken där det står "hemsida"

Tänkte förövrigt ta en helg i Malmö framöver (tjejkompisens företag har ett hus där som man kan låna över en helg) och om du kan dema någon lördag så kanske man kan få titta in?

säkert inga problem, bara vi har grejer hemma att dema vid tillfället. när är detta tänkt att ske?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-23 13:16

Vee-Eight skrev:
Flint skrev:
Vee-Eight skrev:
Flint skrev:Du börjar bli tjötig.

Mkt bra poäng. Din sjukdomsinsikt då?

Hjärtinfarkt. Hjälpligt åtgärdad. Och din?
XXX

Inlägg justerat pga personligt påhopp. /V8

Du får ursäkta om denna kommentar är för personlig, men din hjärtinfarkt har väl inget med din inläggsdiarré att göra?

Nej, då skulle Kaffekoppen vara ett minne blott.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-23 13:18

Kaffekoppen skrev:
Mayro skrev:JustAudioMagic

Har du en firma ? Som arbetar med ljud??

bara för din skull:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=16785

såg ju då jag tittade själv.. Blindheten kommer först på ögonen har jag hört.. Hur fasiken kan man tro nåt så dumt va.. :lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-23 13:19

I'm sorry.

Det gå så fort att jag inte hinner med. :)

Jag ändra mitt inlägg.

Vågar någon bemöta mina påståenden ?

1. F/E som testmetod utgör en liten del i vad som totalt avgör välljud och är därför inte suverän.

2. Ingen grupp oavsett är helt befriad från dogmatiska, ideologiska element.

3. LTS som grupp har inte möjlighet varket med mängd folk och troligen ekonomiska tillgångar för att kompromisslöst utföra testerna komplett.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-23 13:21

JustAudioMagic skrev:
Kaffekoppen skrev:Lägg gärna ut din webbadress i din signatur.

finns under fliken där det står "hemsida"

Tänkte förövrigt ta en helg i Malmö framöver (tjejkompisens företag har ett hus där som man kan låna över en helg) och om du kan dema någon lördag så kanske man kan få titta in?

säkert inga problem, bara vi har grejer hemma att dema vid tillfället. när är detta tänkt att ske?

Jag har ingen flik där jag ser din hemsida i Internet Explorer 6.0 iallafall...

Jag vet inte datum än, får återkomma om det, men innan sommaren när värmen har kommit iallafall.

Hoppas det går att lösa! man är ju nyfiken på ett företag som demar i hemmamiljö. Det är coolt!

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 13:21

meanmachine skrev:b]1. F/E som testmetod utgör en liten del i vad som totalt avgör välljud och är därför inte suverän.

3. LTS som grupp har inte möjlighet varket med mängd folk och troligen ekonomiska tillgångar för att kompromisslöst utföra testerna komplett. [/b]

jag håller fortfarande på att 1 är självklar !!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-23 13:23

Flint skrev:Tron på transparensens fördelar är en tro, dvs. en dogm.

Påståendet att transparens är en fördel i alla sammanhang för alla utan undantag, hade varit en dogm om något yttrat det.

Vad som är en "fördel" beror dock på vilket mål man har, vilket i sin tur är en subjektiv fråga. Svaret på den bestämmer alltså var och en själv. LTS har aldrig dikterat att det skall vara på något specifikt sätt.

Läs gärna vad som skrivits i MoLt om LTS-högtalarna och hur de dimensionerats, om du tvivlar...

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 13:23

Kaffekoppen skrev:Jag har ingen flik där jag ser din hemsida i Internet Explorer 6.0 iallafall...

Jag vet inte datum än, får återkomma om det, men innan sommaren när värmen har kommit iallafall.

Hoppas det går att lösa! man är ju nyfiken på ett företag som demar i hemmamiljö. Det är coolt!

längst ner där det står PM och Profil? ok, jag får kanske lägga in det då... ;) det går säkert att lösa. eftersom vi har det hemma så har vi ingen större möjlighet med stort lager utan köper hem lite då o då för demo

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-23 13:23

F/e-testet bevisar ingenting om vanlig lyssning i normal HiFi-miljö.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-23 13:23

meanmachine skrev:I'm sorry.

Jag ändra mitt inlägg.

1. F/E som testmetod utgör en liten del i vad som totalt avgör välljud och är därför inte suverän.

3. LTS som grupp har inte möjlighet varket med mängd folk och troligen ekonomiska tillgångar för att kompromisslöst utföra testerna komplett.

Definera gärna "komplett" så skall jag svara på tredje frågan.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-23 13:25

Kaffekoppen skrev:Definera gärna "komplett" så skall jag svara på tredje frågan.

Definera gärna ordet "definera"

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-23 13:27

Flint skrev:F/e-testet bevisar ingenting om vanlig lyssning i normal HiFi-miljö.

Och vanlig lyssning i normal Hifi-miljö bevisar ingenting om en apparats egenskaper.
/J

Cygnus resurectum

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-23 13:28

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:Definera gärna "komplett" så skall jag svara på tredje frågan.

Definera gärna ordet "definera"
Det gör jag om den som fick frågan ber om det.

Inläggsdiaré igen?

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 13:29

tvett skrev:Och vanlig lyssning i normal Hifi-miljö bevisar ingenting om en apparats egenskaper.

vilka egenskaper pratar vi om då?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-04-23 13:30

meanmachine skrev:I'm sorry.

Jag ändra mitt inlägg.

1. F/E - lyssning som testmetod har ingenting alls med "välljud" att göra.
Den metoden kan påvisa nåt helt annat än vad som avgör vad som är välljud.

2. Man är ju människa. Tufft, men så är det... :-)

3. Nä, men LTS kan genomföra F/E-lyssning på ett meningsfullt sätt för ett intressant antal objekt.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-23 13:30

meanmachine skrev:1. F/E som testmetod utgör en liten del i vad som totalt avgör välljud och är därför inte suverän.
Såsom jag ser det har F/E-lyssning ingenting med "välljud" att göra. F/E är ett objektivt testverktyg, medan att definiera vad som är "välljud" handlar om subjektivt tyckande.

I sådana fall omöjliggör du användandet av ordet "dogmatisk". Om alla grupper är dogmatiska så är det ju meningslöst att peka ut en av dem som dogmatisk!
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-23 13:32

tvett skrev:
Flint skrev:F/e-testet bevisar ingenting om vanlig lyssning i normal HiFi-miljö.

Och vanlig lyssning i normal Hifi-miljö bevisar ingenting om en apparats egenskaper.

Nej, men om musiken som spelas.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-23 13:33

Kaffekoppen skrev:Inläggsdiaré igen?

Ja du vet ju hur det svider och väsnas. :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-23 13:36

meanmachine skrev:1. F/E som testmetod utgör en liten del i vad som totalt avgör välljud och är därför inte suverän.

F/E är inte en testmetod avseende på välljud, F/E är en testmetod för att utröna testobjektets egenpåverkan på där genom passerande ljudsignal.

Bedömningen av testets relevans på välljud överlåtes åt den som läser testet för nyttjande eller icke nyttjande i dennes personliga smak.

[b]2. Ingen grupp oavsett är helt befriad från dogmatiska, ideologiska element.

Ej heller någon enskild individ. Det intressanta är ifall den samlade skaran bär på en gemensan åsikt - en disparat samling dogmer bland gruppmedlemmarna är naturligt förekommande. Det är också naturligt att de medlemmar med liknande intressen agerar ut dessa som en subgrupp även om dessa inte är den hela gruppens åsikter.

Huruvida en test kan utföras komplett eller ej är i princip en filosofisk fråga. Det som är intressant är om de kan utföras tillräckligt väl för att vara intressanta (för medlemmarna) och det verkar som om medlemmarna är nöjda med uppnådd nivå. Vad icke-medlemmar anser om nivån är i princip ointressant för föreningen så länge denna inte avser att växa genom att tillfredställa en större massa av potentiella medlemmar.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-23 13:41

meanmachine skrev:Vågar någon bemöta mina påståenden ?

Självklart.

meanmachine skrev:1. F/E som testmetod utgör en liten del i vad som totalt avgör välljud och är därför inte suverän
.
Ett dogmatiskt påstående. Det är en subjektiv fråga eftersom var och en själv definierar vad de menar med "välljud".

Huruvida F/E-lyssning är allt, en stor del, en liten del, eller ingenting, beror på både om enkoder- och dekoderdelarna liksom muskernas prestationer inräknas i betraktningen, vilket mål sen som skall ta ställning har och inte minst av RESULTATET av F/E-lyssningarna. Metoden som sådan kan aldrig vara en dogm. Det är bara en metod, vars värde kan värderas olika av lika människor.

meanmachine skrev:2. Ingen grupp oavsett är helt befriad från dogmatiska, ideologiska element
.
DET var verkligen ett dogmatiskt påstående!

Frågan är helt meningslös att ta ställning till på sådan dogmatisk grund. Om man är intresserad av svaret i ett specifikt fall gör man klokast i att hålla frågan öppen och undersöka saken. Varför diktera svaret dogmatiskt innan man undersökt det?

meanmachine skrev:3. LTS som grupp har inte möjlighet varket med mängd folk och troligen ekonomiska tillgångar för att kompromisslöst utföra testerna komplett.

Självklart inte.

Vi gör det bästa vi kan. Hoppas ingen kräver mera. Den största svårigheten är inte att åstadkomma relevanta beskrivningar av en apparats isolerade egenskaper, för de brukar hålla väldigt bra, men att tiden inte räcker til för att titta på flera än en lite liten del av alla apparater som finns, är svårt att komma ifrån.

Det är därför vi försöker att göra en grovselektering så att vi lägger energin framfrallt på apparater som vi som gör jobbet själva tycker är trevliga. Att detta i sig är en sorts prioriteringar av apparater, färgade av de värderingar som de som gör jobbet har, är oundvikligt.

Men ingenting av detta är ju några hemligheter för den som följt det som skrivits i MoLt.

Det kan tilläggas att det jag skrev främst gäller de tester jag själv skrivit, men i mycket mindra grad de som Johan Lindroos skrivit. Vill också påpeka att alla som vill sriva apparattester är välkmna att så göra.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-23 13:50

IngOheman skrev:meanmachine skrev:

Självklart.

meanmachine skrev:
1. F/E som testmetod utgör en liten del i vad som totalt avgör välljud och är därför inte suverän
.
Ett dogmatiskt påstående. Det är en subjektiv fråga eftersom var och en själv definierar vad de menar med "välljud".

Huruvida F/E-lyssning är allt, en stor del, en liten del, eller ingenting, beror på både om enkoder- och dekoderdelarna liksom muskernas prestationer inräknas i betraktningen, vilket mål sen som skall ta ställning har och inte minst av RESULTATET av F/E-lyssningarna. Metoden som sådan kan aldrig vara en dogm. Det är bara en metod, vars värde kan värderas olika av lika människor.

meanmachine skrev:
2. Ingen grupp oavsett är helt befriad från dogmatiska, ideologiska element
.
DET var verkligen ett dogmatiskt påstående!

Frågan är helt meningslös att ta ställning till på sådan dogmatisk grund. Om man är intresserad av svaret i ett specifikt fall gör man klokast i att hålla frågan öppen och undersöka saken. Varför diktera svaret dogmatiskt innan man undersökt det?

meanmachine skrev:

Självklart inte.

Vi gör det bästa vi kan. Hoppas ingen kräver mera. Den största svårigheten är inte att åstadkomma relevanta beskrivningar av en apparats isolerade egenskaper, för de brukar hålla väldigt bra, men att tiden inte räcker til för att titta på flera än en lite liten del av alla apparater som finns, är svårt att komma ifrån.

Det är därför vi försöker att göra en grovselektering så att vi lägger energin framfrallt på apparater som vi som gör jobbet själva tycker är trevliga. Att detta i sig är en sorts prioriteringar av apparater, färgade av de värderingar som de som gör jobbet har, är oundvikligt.

Men ingenting av detta är ju några hemligheter för den som följt det som skrivits i MoLt.

Det kan tilläggas att det jag skrev främst gäller de tester jag själv skrivit, men i mycket mindra grad de som Johan Lindroos skrivit. Vill också påpeka att alla som vill sriva apparattester är välkmna att så göra.

Vh, iö

Men konkreta svar på hyfsat konkreta frågor kommer en sak av vikt fram.

Vi behöver ej vara 100% överens om saker . Vi vet nog alla att ingen människa är perfekt och ingen gruppering är komplett. Alla har brister och behöver lära sig av varandra.

Samtliga inblandrade parter här ger mer än lyssnar vilket ställer till det mer än gör nytta.
Ingen kommer med ens att kunna frälsa den andre på en gång och vissa behöver lära sig att snacka mindre och andra att lyssna bättre. En del undervisa bara och en del mansikt försvarar sin övertygelse.

Tacka vänligen för alla svar. Mina egna svar på frågorna tänkte jag ta men inser att då missar jag den fina poängen i denna post.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-23 13:52

IngOehman skrev:Men ingenting av detta är ju några hemligheter för den som följt det som skrivits i MoLt.

Betalar du och föreningen för den där reklamen?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-23 14:06

Jag tror 2:an var svårast. :) Ingen vill erkänna sig som bärare av subjektivitet. Självinsikt är en dygd. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-23 14:36

Onekligen 8)
Det är också en dygd att behärska meningsuppbyggnad och besitta en hygglig förståelse för de ord man använder om man vill göra inlägg som ska läsas av andra.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-23 14:39

MP skrev:Onekligen 8)
Det är också en dygd att behärska meningsuppbyggnad och besitta en hygglig förståelse för de ord man använder om man vill göra inlägg som ska läsas av andra.

Patronizing.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-23 14:39

MP.

Lathet är en odygd. Den som spelar på läktaren är för lat för att spela själv. Sen i all sin bekvämlighet så blir det rätt enkelt att kommenetera andra. Ellerhur. Kostar inget att lira på läktaren. Håller du inte med?

8)

Självmoderering. .....Ajabaja... Icke vara dum.
Självbehärskning är en dygd.
Senast redigerad av meanmachine 2007-04-23 14:53, redigerad totalt 2 gånger.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-23 14:44

Lite självinsikt om sin egen förmåga är allt som behövs.
Annars är risken att alla mödosamt skrivna budskap och frågor försvinner i ett töcken.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-23 14:49

MP skrev:Lite självinsikt om sin egen förmåga är allt som behövs.
Annars är risken att alla mödosamt skrivna budskap och frågor försvinner i ett töcken.

Testa det själv.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi