vad föredrar ni?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-04-22 15:17

subjektivisten skrev::lol: :lol: :lol:

din herre är nöjd med dig :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-23 00:00

Flint skrev:.... Jag överdriver gärna det jag är "i" just för tillfället, och om jag gör det varför skulle då inte alla andra fungera ungefär likadant?

Om det är något som jag lärt mig med alla år inom marknadsundersökningar så är det att man aldrig kan utgå ifrån sig själv när man ska bedöma andra. Vad som är naturligt och självklart för mig är kanske ovanligt och konstigt för andra.

För mig är det ganska naturligt att hänga här och diskutera en massa ovidkommande saker, jag gissar att de flesta normala människor överhuvudtaget inte skulle sätta sin fot här ;-)

/ B

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 06:40

Bill50x skrev:jag gissar att de flesta normala människor överhuvudtaget inte skulle sätta sin fot här ;-)

/ B

det har du säkert rätt i... ;)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-23 15:06

För att svara på originalfrågan; jag föredrar trissor.

Har inte träffat på rör med nog hög effekt och nog låg dist (samt om det skulle finnas någonstans) inom mina ekonomiska ramar.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 15:14

Nattlorden skrev:För att svara på originalfrågan; jag föredrar trissor.

Har inte träffat på rör med nog hög effekt och nog låg dist (samt om det skulle finnas någonstans) inom mina ekonomiska ramar.

vad har effekten med saken att göra?... :?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-23 15:17

Inget.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-23 15:18

JustAudioMagic skrev:vad har effekten med saken att göra?... :?

Kapacitet för att klara dynamiska peakar utan klippning eller väsentligt ökad dist. Typiskt kapacitet för peakar på 20-30dB över medelnivå, som man kan finna i jazz och klassisk musik.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-23 15:22

Vad har det med watt att göra?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-23 15:24

meanmachine skrev:Vad har det med watt att göra?

Allt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-23 15:25

Förklara

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-23 15:28

Skall man kunna spela högt går det åt mer watt än om man spelar svagt. :wink:

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 15:29

Vee-Eight skrev:Allt.

nja, håller definitivt inte med. att en förstärkare dist. behöver inte alls ha med effekten att göra.

en fråga; varför har ni så mycket effekt på era stärkare? vet ni, av ren fakta, att ni verkligen behöver så mycket effekt?

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 15:30

Nattlorden skrev:Skall man kunna spela högt går det åt mer watt än om man spelar svagt. :wink:

oj nu är vi inne på en helt annan tråd egentligen... ;) jag har 25 watt push-pull hemma och den klarar av att spela ganska mycket högre än vad som är behagligt för öronen.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-23 15:32

Nattlorden skrev:Skall man kunna spela högt går det åt mer watt än om man spelar svagt

Hur högt i dB behöver du spela?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-23 15:33

Nattlorden skrev:Skall man kunna spela högt går det åt mer watt än om man spelar svagt. :wink:

Eller som jag föredrar att uttrycka det: om du på ett dynamiskt fonogram vill höra de svaga partierna så måste du ha många watt om du vill spela de starka oklippt.

JustAudioMagic: Om jag spelar en CD med full volym och antar att den är mastrad så att 0 dB i alla fall touchas någon gång, så är det ju ganska logiskt att anta att jag spelar max effekt (i mitt fall 250 W). Vilket jag gör med ganska många klassiska inspelningar.

Om en förstärkare klipper så distar den, eller hur?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-23 15:35

JustAudioMagic skrev:

nja, håller definitivt inte med. att en förstärkare dist. behöver inte alls ha med effekten att göra.

en fråga; varför har ni så mycket effekt på era stärkare? vet ni, av ren fakta, att ni verkligen behöver så mycket effekt?

Jag VET inte om jag behöver hög effekt, däremot har jag hittat fram till kraftigare förstärkare då jag tycker att de oftast låter bättre.

Om det beror på effekt eller på att de tyngre slutstegen oftast är välkonstuerade och välbyggda låter jag vara osagt.
Men när det gäller transientåtergivning som inte "komprimeras" har jag mina aningar.
Senast redigerad av Lust 2007-04-23 15:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-23 15:36

Almen skrev:Eller som jag föredrar att uttrycka det: om du på ett dynamiskt fonogram vill höra de svaga partierna så måste du ha många watt om du vill spela de starka oklippt.

JustAudioMagic: Om jag spelar en CD med full volym och antar att den är mastrad så att 0 dB i alla fall touchas någon gång, så är det ju ganska logiskt att anta att jag spelar max effekt (i mitt fall 250 W). Vilket jag gör med ganska många klassiska inspelningar.

Har du lyssnat på t.ex. Nagras 50w rörmaskin?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-23 15:38

JustA... det var väldigt uppenbar förbättring som tillkom vi uppgradering från 100W till 250W, sedan var det en mindre, men dock påtaglig skillnad från 250W till 500W.

Sedan beror det ju på högtalarnas känslighet. Normalkänsligheten för en högtalare ligger någonstans mellan 85 och 90dB. Petar man in något som har 102dB känslighet blir ju självklart effektbehovet annorlunda, men det är oftast så att själv ljudavkodningen i högtalarna är den viktigaste komponenten i anläggningen, så det blir ju det valet som styr effektbehoven. I mitt fall 87dBs känslighet.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 15:40

Almen skrev:JustAudioMagic: Om jag spelar en CD med full volym och antar att den är mastrad så att 0 dB i alla fall touchas någon gång, så är det ju ganska logiskt att anta att jag spelar max effekt (i mitt fall 250 W). Vilket jag gör med ganska många klassiska inspelningar.

Jag spelar som sagt på 25 Watt rör utan några som helst problem. har aldrig märkt dist om jag höjer ljudet till en gräns som är obehaglig. inte heller har jag problem att höra de starka oklippt heller.... :?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-23 15:41

Nattlorden skrev:I mitt fall 87dBs känslighet.

Quad II med ESL63 spelar fullgott :) Vad ger de 25w .Klart mer än örat tål.

hifiguru@spray.se

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 15:42

Nattlorden skrev:JustA... det var väldigt uppenbar förbättring som tillkom vi uppgradering från 100W till 250W, sedan var det en mindre, men dock påtaglig skillnad från 250W till 500W.

Sedan beror det ju på högtalarnas känslighet. Normalkänsligheten för en högtalare ligger någonstans mellan 85 och 90dB. Petar man in något som har 102dB känslighet blir ju självklart effektbehovet annorlunda, men det är oftast så att själv ljudavkodningen i högtalarna är den viktigaste komponenten i anläggningen, så det blir ju det valet som styr effektbehoven. I mitt fall 87dBs känslighet.

självklart är det så att om man har högtalare med 85 db känslighet är effekten ganska viktig, men fortfarande finns ingen motivation för 250 W eller däröver... tycker jag då

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-23 15:45

meanmachine skrev:Hur högt i dB behöver du spela?

Förstärkarna bör kunna spela rent lika högt som högtalarna kan spela.
F.n. 108dB, vid en framtida 124dB. (Vilker jag i princip har kapacitet för i området över 80Hz)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-23 15:46

JustAudioMagic skrev:självklart är det så att om man har högtalare med 85 db känslighet är effekten ganska viktig, men fortfarande finns ingen motivation för 250 W eller däröver... tycker jag då

85dB -250 W -> Max peak 109dB -> max medelnivån om man vill ha 30dB kapacitet för peakar 79dB.

Är det tillräckligt hög medelnivå för dig?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-23 15:47

Tror du seriöst att det är värt att gå över 100dB. Lyssnar på 124 kommer du att behöva kåpor annars är det sistagången vid 125 blåser du trummhinnorna.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-23 15:50

meanmachine skrev:Tror du seriöst att det är värt att gå över 100dB. Lyssnar på 124 kommer du att behöva kåpor annars är det sistagången vid 125 blåser du trummhinnorna.

Jag pratar peak-effekt, inte kontinuerlig. ( Dessutom är 124dB en meter från högtalarna inte 120dB i min lyssningsposition ).

124dB vid en peak på 30dB ger 94dB kontinuerlig nivå. Något som man kanske kan komma upp till vid en kortvarig demo.

Vill minnas att en flygel i sig kan peaka 110dB...

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-23 15:58

JustAudioMagic skrev:

Jag behöver så mycket effekt, iaf i mitt fall >100W per kanal, för jag vill absolut inte driva steget i klipp. En rörstärkare klipper ju mycket snyggare än de flesta trissastärkare, men istället får man en komprimering av ljudmaterialet som jag inte heller gillar.

Man bör också skilja på kontinuerlig ljudtryck och den effekt som transienter kräver. Visst, man kanske inte behöver mer än 10W för kontinuerlig ljudnivå, men då får man helt bortse från dynamiken om det resonemanget skall stämma.

Ja jag har kört med 2x35W PP rörstärkare men det förslog inte. För svagt. Den enda rörhäck som jag tycker funkar bra till mina högtalare är Bernts (hififorum bla) OTL-steg. Men då kan man ju välja ett till storleken mindre steg, dvs ett trissa-steg.

Jag har valt min Yamaha B2, dels pga tillfällets ingivelse, men också dels pga att det spelar otroligt snyggt. Kan inte säga att det finns ngn dragning åt ngt håll. Jag har jämförelsevis jämfört det lite torrare/slankare än en NAD 208, men lite blötare än en Rotel rb1090. Skulle iof inte kunna skillnaderna om jag "såg dem på stan" sas.

Sammanfattningsvis så anser jag att i min anläggning så är effektkomprimering och bristande effektuttag de sämsta egenskaperna en förstärkare kan ha, tätt efterföljt av distortion.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-04-23 16:03

JustAudioMagic skrev:
Almen skrev:JustAudioMagic: Om jag spelar en CD med full volym och antar att den är mastrad så att 0 dB i alla fall touchas någon gång, så är det ju ganska logiskt att anta att jag spelar max effekt (i mitt fall 250 W). Vilket jag gör med ganska många klassiska inspelningar.

Jag spelar som sagt på 25 Watt rör utan några som helst problem. har aldrig märkt dist om jag höjer ljudet till en gräns som är obehaglig. inte heller har jag problem att höra de starka oklippt heller.... :?

Jag har åtskilliga gånger kopplat in oscillopskopet och demat effektuttag med högdynamiskt programmaterial. Med hög känslighet (cirka 89-90dB per 2,83 V) är det inga problem att topparna hamnar på en nivå motsvarande 300-600W. 25 W RMS (50 W peak) räcker definitivt inte för något som ska likna realistisk återgivning. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-23 16:26

meanmachine skrev:
Almen skrev:Om en förstärkare klipper så distar den, eller hur?
Har du lyssnat på t.ex. Nagras 50w rörmaskin?
Nej, hurså?

Och självfallet är det dynamisk effekt vi pratar om. Spelar man hårdkomprimerad listpop eller hårdrock så behöver man inte många watt, det är ju klart.

Jag kan bara gå efter vad jag själv hörde när jag bytte från 2x60 till 2x250 W. Det jag tidigare trott var begränsingar i inspelningen, i rummet, eller i högtalarna berodde i själva verket på begränsningar i förstärkarens möjliga effektuttag.

Om man vill kunna höra de svagaste tonerna på en CD med kanske 70 dB i dynamik (och samtidigt återge de starkaste oklippta) så måste man ha åtminstone 2x200 W. Det är ingen åsikt, det är fakta.

Att jag föredrar att spela slagverksmusik okomprimerat och med topparna oklippta, det är däremot ett helt subjektivt val. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-04-23 16:29

Det fina med rörstärkare är att de hanterar peaken på ett snyggt sätt (kompression) medan trissestärkare klipper (låter illa).
Väldigt många gillar denna kompression som rörstärkaren ger.
Därför kan man sitta nöjd med en rörstärkare på 25W eller mindre, inga problem.
Ska det till en trisse-stärkare måste uteffekten ligga en bit högre.
Till ekvationen kommer givet hur tungdrivna högtalare man har.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-23 16:48

Som jag ser det är det så att man kan få bra ljud och 7 slutsteg på 80W i en liten låda för 4000kr och man för samma pris knappt får 2x25W med obekvämt hög utresistans så är det bättre med solitt tillstånd.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi