subjektivisten skrev::lol:![]()
din herre är nöjd med dig

Moderator: Redaktörer
Flint skrev:.... Jag överdriver gärna det jag är "i" just för tillfället, och om jag gör det varför skulle då inte alla andra fungera ungefär likadant?
Bill50x skrev:jag gissar att de flesta normala människor överhuvudtaget inte skulle sätta sin fot här
/ B
Nattlorden skrev:För att svara på originalfrågan; jag föredrar trissor.
Har inte träffat på rör med nog hög effekt och nog låg dist (samt om det skulle finnas någonstans) inom mina ekonomiska ramar.
JustAudioMagic skrev:vad har effekten med saken att göra?...
Vee-Eight skrev:Allt.
Nattlorden skrev:Skall man kunna spela högt går det åt mer watt än om man spelar svagt.
Nattlorden skrev:Skall man kunna spela högt går det åt mer watt än om man spelar svagt
Nattlorden skrev:Skall man kunna spela högt går det åt mer watt än om man spelar svagt.
JustAudioMagic skrev:Vee-Eight skrev:Allt.
nja, håller definitivt inte med. att en förstärkare dist. behöver inte alls ha med effekten att göra.
en fråga; varför har ni så mycket effekt på era stärkare? vet ni, av ren fakta, att ni verkligen behöver så mycket effekt?
Almen skrev:Eller som jag föredrar att uttrycka det: om du på ett dynamiskt fonogram vill höra de svaga partierna så måste du ha många watt om du vill spela de starka oklippt.
JustAudioMagic: Om jag spelar en CD med full volym och antar att den är mastrad så att 0 dB i alla fall touchas någon gång, så är det ju ganska logiskt att anta att jag spelar max effekt (i mitt fall 250 W). Vilket jag gör med ganska många klassiska inspelningar.
Om en förstärkare klipper så distar den, eller hur?
Almen skrev:JustAudioMagic: Om jag spelar en CD med full volym och antar att den är mastrad så att 0 dB i alla fall touchas någon gång, så är det ju ganska logiskt att anta att jag spelar max effekt (i mitt fall 250 W). Vilket jag gör med ganska många klassiska inspelningar.
Nattlorden skrev:I mitt fall 87dBs känslighet.
Nattlorden skrev:JustA... det var väldigt uppenbar förbättring som tillkom vi uppgradering från 100W till 250W, sedan var det en mindre, men dock påtaglig skillnad från 250W till 500W.
Sedan beror det ju på högtalarnas känslighet. Normalkänsligheten för en högtalare ligger någonstans mellan 85 och 90dB. Petar man in något som har 102dB känslighet blir ju självklart effektbehovet annorlunda, men det är oftast så att själv ljudavkodningen i högtalarna är den viktigaste komponenten i anläggningen, så det blir ju det valet som styr effektbehoven. I mitt fall 87dBs känslighet.
meanmachine skrev:Hur högt i dB behöver du spela?
JustAudioMagic skrev:självklart är det så att om man har högtalare med 85 db känslighet är effekten ganska viktig, men fortfarande finns ingen motivation för 250 W eller däröver... tycker jag då
meanmachine skrev:Tror du seriöst att det är värt att gå över 100dB. Lyssnar på 124 kommer du att behöva kåpor annars är det sistagången vid 125 blåser du trummhinnorna.
JustAudioMagic skrev:Vee-Eight skrev:Allt.
nja, håller definitivt inte med. att en förstärkare dist. behöver inte alls ha med effekten att göra.
en fråga; varför har ni så mycket effekt på era stärkare? vet ni, av ren fakta, att ni verkligen behöver så mycket effekt?
JustAudioMagic skrev:Almen skrev:JustAudioMagic: Om jag spelar en CD med full volym och antar att den är mastrad så att 0 dB i alla fall touchas någon gång, så är det ju ganska logiskt att anta att jag spelar max effekt (i mitt fall 250 W). Vilket jag gör med ganska många klassiska inspelningar.
Jag spelar som sagt på 25 Watt rör utan några som helst problem. har aldrig märkt dist om jag höjer ljudet till en gräns som är obehaglig. inte heller har jag problem att höra de starka oklippt heller....
Nej, hurså?meanmachine skrev:Har du lyssnat på t.ex. Nagras 50w rörmaskin?Almen skrev:Om en förstärkare klipper så distar den, eller hur?
Användare som besöker denna kategori: jonasz och 38 gäster