Vadan korståg, och vadan LTS, egentligen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad är mest sant?

A
16
20%
B
1
1%
C
6
8%
D
32
41%
E
10
13%
F
14
18%

Antal röster : 79

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 13:48

MP skrev:Flint, världen är inte enbart befolkad av människor som uteslutande kan förstå genom "hands on" övningar.

Det låter så när dom hörs.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-22 13:52

Piotr skrev:
Lust att berätta varför du är så spydig och oprovocerat provokativ mot forumets medlemmar?

Din attityd stämmer illa med din "line" om ... trollfrit forum eller vad det står i dina inlägg.

Just ord som Troll och Självinsikt dyker upp i mitt huvud när jag läser dina inlägg... sambanden överlåter jag till dig att reflektera över själv..

/Peter

Skitsnack. När personen ifråga har selektivt läst och missuppfattat saker i 2-3 månaders tid så ar han redan bevisat sin troll status.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-22 16:58

subjektivisten skrev:
Piotr skrev:
Lust att berätta varför du är så spydig och oprovocerat provokativ mot forumets medlemmar?

Din attityd stämmer illa med din "line" om ... trollfrit forum eller vad det står i dina inlägg.

Just ord som Troll och Självinsikt dyker upp i mitt huvud när jag läser dina inlägg... sambanden överlåter jag till dig att reflektera över själv..

/Peter

Skitsnack. När personen ifråga har selektivt läst och missuppfattat saker i 2-3 månaders tid så ar han redan bevisat sin troll status.

Nej det är inte skitsnack det är mina ärliga och uppriktiga tankar och åsikter om dina inlägg (vissa av dom) på forumet. Åtminstone två stycken till verkar tycka det ligger något i det jag skrev. Kanske reflektera lite över valfritt ord i mitt inlägg lite till?

/Peter

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-22 17:01

Att i tid och otid förklara andra medlemmar som troll är också ett trist trollande. Sluta med det.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-22 17:18

Ingen gör bort ett troll lika bra som trollet självt. Ingen.
OBS att jag inte påstår att vi har ett eller flera troll på Forumet. Det är liksom inte nödvändigt mht det ovansagda.
Med detta sagt måste det (tyvärr) sägas att Hetsporrens och Subjektivistens senaste positionering inte tillför ngt konstruktivt. Tvärtom deras oförsonlighet tar udden från andras (eventuellt) befogade och konstruktiva bemötanden. För att inte tala om att dessa två mycket sympatiska personer har sänkt sig just till trollnivån.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-22 17:35

Kaffekoppen skrev:Varför är alla så otrevliga?

Bjud hem varandra på lite lyssning och trevligt sällskap. Bjud på middag.

Du är välkommen när som Flint. Ta med några rörförstärkare, de ger både värme och trevligt ljus.

Skål!

Föredömligt. Diplomatiskt. Bra. :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-22 18:40

Piotr skrev:Nej det är inte skitsnack det är mina ärliga och uppriktiga tankar och åsikter om dina inlägg (vissa av dom) på forumet. Åtminstone två stycken till verkar tycka det ligger något i det jag skrev. Kanske reflektera lite över valfritt ord i mitt inlägg lite till?

/Peter

Jag antar du varit med på minhembio under flera månader och sett hans selektiva läsning och påhopp? :roll:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 18:42

subjektivisten skrev:
Piotr skrev:Nej det är inte skitsnack det är mina ärliga och uppriktiga tankar och åsikter om dina inlägg (vissa av dom) på forumet. Åtminstone två stycken till verkar tycka det ligger något i det jag skrev. Kanske reflektera lite över valfritt ord i mitt inlägg lite till?

/Peter

Jag antar du varit med på minhembio under flera månader och sett hans selektiva läsning och påhopp? :roll:

Vad har det med detta forum att göra. Håll isär begreppen.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-22 18:49

Han har nått personligt vendetta bara inget att bry sig i. :D

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-22 18:51

subjektivisten skrev:

/Peter

Nej!

Jag grundar mitt inlägg på ditt beteende gentemot andra och mig på detta forum. Vad som händer på andra forum som jag inte deltar i kan jag inte yttra mig mycket om. Om du rycker upp nivån en smula och tänker lite mer positiva tankar innan du trycker på skicka så skulle iaf. jag glädjas. :)

/Peter

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-22 18:53

Föredömligt inlägg.. :)

hifiguru@spray.se

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-22 18:54

subjektivisten skrev:Jag antar du varit med på minhembio

Japp, det har jag. Och nu längtar jag plötsligt tillbaka, allt måste vara mer givande än detta förpestade forum...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-22 18:58

Hetsporren skrev:
subjektivisten skrev:Jag antar du varit med på minhembio

Japp, det har jag. Och nu längtar jag plötsligt tillbaka, allt måste vara mer givande än detta förpestade forum...

Är du tvingad att vara här 8O
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-22 18:58

IngOehman skrev:Tyvärr blir slutsatsen att det kanske inte finns någon väg för att...

"En inkluderande tanke med tonvikt på att tillgängliggöra fakta, för var och en att ta ställning till efter egna förtsättningar"

...skall undslippa angrepp från dem som av olika skäl inte kan ta ställning till informationens värde och kvalitet. :?

Det tycker jag är lite trist. :?

Men jag hoppas att det finns någon väg där de som angriper i varje fall blir rimligt få.

Kanske om man försöker reda ut vilka dessa "olika skäl" är. Om det är möjligt!

Eller, helt fräckt kasta fram ett alternativ :) - att man bäddar in f/e i ett slags "testpaket" där väl välda delar tar upp saker som tillfredställer olika synsätt (om den nu inte redan gör det?). Så kanske man desarmerar hela kontroversen innan den uppstår. Skiftar fokus från just f/e till ett sammanhang?

Bara en tanke!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-23 16:49

Bra idé, men redan gjord.

Just så är det ju redan. Jag tror tyvärr att det inte finns någon väg. De som vill trolla är ju inte intresserade av att diskutera, utan bara att märkas och få reaktioner. :(

Tyvärr är det väsentligt svårare att ingnorera troll än jag önskar att det vore. Lögnen hinner ju som bekant runt halva jorden innan sanningen hinner få på sig stövlarna, och det förhållandet bättras inte ett dugg av att sanningen lämnar debatten.

Tänk ändå vad kul det är med musik och film!

Om alla bara kunde ha en inkluderande filosofi som tillåter var och en att definiera sina egna drömmar och önskemål. Då skulle diskussionerna kunna handla om att bli överens om det objektiva och att korsinformera om de subjektiva prferenserna - handla om att lära sig saker, och att förstå varandra helt enkelt. :P

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Lundgren

Inläggav Lundgren » 2007-04-23 18:01

Jag skulle vilja ha ett alternativ som var "Det finns rötägg på bägge sidor som inte vill lyssna på varandra"

Själv respekterar jag båda sidor, men förstår inte den arrogans och rena elakhet (är det ens ett ord?) som florerar.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-23 18:34

IngOehman skrev:
Om alla bara kunde ha en inkluderande filosofi som tillåter var och en att definiera sina egna drömmar och önskemål. Då skulle diskussionerna kunna handla om att bli överens om det objektiva och att korsinformera om de subjektiva prferenserna - handla om att lära sig saker, och att förstå varandra helt enkelt. :P

Ah, att förstå varandra. Det svåraste av allt :D

Jag har iaf lärt mig en massa, inte bara om f/e (hade inte en aning om vad bokstäverna betydde ens när jag kom hit) utan om min egen ståndpunkt. En intressant resa!

Lundgren - problemen kanske bottnar i att denna hobby är mer intimt förknippad med personers livsstil, värderingar osv än andra?

Edit: Vi måste inte bara förstå sakfrågorna - utan även varandra!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-23 19:35

Piotr skrev:Nej!

Jag grundar mitt inlägg på ditt beteende gentemot andra och mig på detta forum. Vad som händer på andra forum som jag inte deltar i kan jag inte yttra mig mycket om. Om du rycker upp nivån en smula och tänker lite mer positiva tankar innan du trycker på skicka så skulle iaf. jag glädjas. :)

/Peter

Nej, precis, och därför kan du inte veta varför man kanske är bra sur och trött på personen ifråga?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-23 19:36

Sanny_X skrev:
Jag var där, och jag gillar inte att "Crybaby FBK" e tillbaka på Faktiskt.se.

Lust skrev:
Är det så man säger: "Hej! Välkommen tillbaka!" här på forumet?

meanmachine skrev:
Lågt skrivet, även för ett barn. Så en vuxen borde verkligen främja sig från all typ av sådana ord.

Nu är han kanske inte vuxen, utan kanske ett barn i en vuxens kropp 8O :? Sedan visar detta ännu tydligare att jag har rätt angående att det förkomer allmän mobbningen ifrån vissa grupperingar här... Men nu är jag tillbaka, varken du gillar det eller inte :twisted: :D

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-23 19:44

Varför inte vara tydlig ?
Vänd dig i sak mot den eller de personer som du syftar på om du ska kritisera.
Det är mer rakryggat och du slipper säkert kallas "crybaby" av vem det nu var.

Ett tips i all vänlighet :)

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-04-23 19:50

MP skrev:Varför inte vara tydlig ?
Vänd dig i sak mot den eller de personer som du syftar på om du ska kritisera.
Det är mer rakryggat och du slipper säkert kallas "crybaby" av vem det nu var.

Ett tips i all vänlighet :)

Lätt för dig att säga kanske som inte uttrycker avvikande åsikter här. Jag förstår FBK. När man blir "tilltalad" på det sättet av ett antal individer orkar man helt enkelt inte bemöda sig om att hålla reda på exakt vem som sagt vad.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-23 19:55

Tycker jag läser det mesta på det här forumet, men jag har inte lyckats se något sådant tidigare mot FBK.
I så fall är det väl extra bra om någon kan peka ut vem/vilka var när och hur så alla ovetande slipper spekulera ?

Men nu syftar du kanske på någon annan drabbad ?
Vägled mig gärna.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-04-23 20:27

MP, jag talar om hur situationen kan te sig i generella termer.
Jag tror inte att de ovetandes lidande av att vara ovetande är så stor. Jag tror inte att det att man kan säga att det är bättre att peka ut enskilda individer.
Om du skulle läsa allas inlägg lika noga som dom personers du inte sympatiserar med du inte håller med skulle du upptäcka att det är allmänt förekommande att vända sig till "allmänheten" när man talar om debattmotståndare.
Min avseende är inte att försvara något beteende.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-23 20:42

FBK skrev:
Ja, faktiskt.

Just besökt en riktigt trevlig sammankomst anordnad av hififorum i Göteborg där inte den minsta tillstymmelse till grälsjuka individer kunde skönjas. Bara massa trevliga entusiaster som visar sina alster. Uppfriskande!

Dessutom med massa goda kontakter och ideer med i bagaget

Trodde du hade vant dig... Och att du har haft trevligt på DIY träffen i Göteborg förstår jag mycket väl :D , då de allra flesta deltagarna var ifrån Hififorum misstänker jag :wink: Såg för övrigt riktigt trevligt ut på de bilder som jag har sett. :P
Ja, det är väl rätt naturligt eftersom de anordnade det. Men det finns rätt många som tycker om båda forumen ;)

Tycker förövrigt att det är så att även de som man kan "gräla" mest med på ett forum visar sig vara trevliga prickar när man träffas.

Så det kommer alltid vara förvånande för mig att det här med hifi är så känsligt..

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-23 20:51

patrikf skrev:MP, jag talar om hur situationen kan te sig i generella termer.
Jag tror inte att de ovetandes lidande av att vara ovetande är så stor. Jag tror inte att det att man kan säga att det är bättre att peka ut enskilda individer.
Om du skulle läsa allas inlägg lika noga som dom personers du inte sympatiserar med du inte håller med skulle du upptäcka att det är allmänt förekommande att vända sig till "allmänheten" när man talar om debattmotståndare.
Min avseende är inte att försvara något beteende.

Ok, jag tror att det drabbar forumet, stämningen och personen själv om man ständigt sveper in med ett "det förekommer mobbing från vissa grupper" istället för att vara tydlig.

Vilka som blir mina debattmotståndare är inte så självklart från gång till annan så jag brukar läsa igenom resten mindre noggrant, helt riktigt.

Tekniken att vända sig till "allmänheten" som du beskriver har jag sett på flera håll och den gillar jag inte.
Märkligt nog så trodde jag inte att det var fler än jag som stördes av det trista i den typen av skrivande och brukar därför inte kritisera det utan koncentrera mig på vad som skrivs.

Nu förstår jag dig bättre, tack för klargörandet. :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-23 21:16

subjektivisten skrev:
Piotr skrev:Nej!

/Peter

Nej, precis, och därför kan du inte veta varför man kanske är bra sur och trött på personen ifråga?

Sant!

/Peter

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-04-24 01:30

Vad f#n kan man bara rösta en gång här med?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-24 09:27

Ja, det är väl rätt naturligt eftersom de anordnade det. Men det finns rätt många som tycker om båda forumen

Tycker förövrigt att det är så att även de som man kan "gräla" mest med på ett forum visar sig vara trevliga prickar när man träffas.

Så det kommer alltid vara förvånande för mig att det här med hifi är så känsligt..

Att det finns rätt många som tycker om båda forumen, nja... Knappast om vi utgår ifrån vad som skrivs "här" om HF, är ju oftast rena sågningar. Men det kanske finns Faktiskt.se medlemmar som inte vågar skriva att de tycker att HF är bra pga grupptrycket. :wink:
Sedan det här med att en som man har grälat mest med kan visa sig vara en trevlig prick IRL är inte något som förvånar då det är lätt att vara stöddig/bråkig/ och även ibland otrevlig bakom ett tangentbord, något som inte många sedan är IRL pga olika orsaker...
Och att hifi är så känsligt, ja vad kan det bero på? Skulle tro att om folk i allmänhet var mer förstående och ödmjuka inför andras åsikter och mindre dömmande så skulle mindre antal regelrätta bråk uppstå. Men det lär inte bli bättre på länge, inte så länge det öses galla över sk. kabeldyrkare osv osv osv.
Och du är ju faktiskt orförande i en Förening där det både finns personer i Föreningen och även utanför som sympatiserar med er och många är duktiga på att ta till hårda ord (ibland hånande ord)mot andra Hifi intresserade som inte har samma grundsyn som ni inom Hifi och framför allt ljudåtergivning och så länge det förkommer, så kommer detta fortsätta att vara känsligt. Så om du vill förändra detta så har du ett häst jobb framför dig resten av ditt liv.:wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-24 09:55

Ja, alltså, det finns säkert goda kålsupare på båda sidorna.

Jag tycker om hf för deras bildreportage, deras DIY-del, deras klubbverksamhet och de aktiviteter som forumet annordnar. Jag tycker mindre om den attityd som vissa medlemmar har mot oliktänkande med provokationer och insinuationer. Det är mycket sånt - men likväl från en mycket liten grupp.

Jag tycker om Faktiskt för den kompetens som finns här, men tycker mindre om den ibland råa stämningen och hetsjakten på att ha rätt i alla lägen. Lite mer ödmjukhet hade inte skadat. Faktiskt är på vissa sätt överlägsen hf vad gäller nyansering av marknaden.

Jag har säkert själv överreagerat ibland, men inte för vad någon tycker utan för andra saker. Ibland klumpas man ihop i någon sorts gröt och får ta smällen för något odefinerbart som uppenbarliggen upprört tidigare. Det har ju resulterat i en semester från hf, mycket beroende på ackumulerat bristande tålamod från PAC

Du kan nog inte mena att det ensidigt gnälls från ett håll. Jag tycker det är lika vanligt att det gnälls på LTS (gärna används föreningen för att ge legitimitet åt gnället eftersom det i vissa grupperingar är okej att gnälla på LTS) som att personer som inte passar hf´s profil gnäller och känner att de blivit orättvisst behandlade. Det är inte sällan de blivit provocerade ordentligt innan. Det kan du säkert hålla med om.

Som sagt, det är lite löjligt känsligt, och inte sällan är det svårt att förstå varför.

Men det är ju trevligt att vi båda verkar vara skit att det är så här..

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-24 10:02

FBK skrev:Men det kanske finns Faktiskt.se medlemmar som inte vågar skriva att de tycker att HF är bra pga grupptrycket. :wink:
Vem är det som inte skulle våga skriva att HF är bra?
Jag har skrivit tidigare och gör det nu också att jag tycker att diy/teknik avdelning på HF är mycket bra. Bättre än diyavd på Faktiskt? Det kan jag inte avgöra, har dock större utbyte för egen del från HF's diy avd.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi