meanmachine skrev:Lyssningströtthet kan väl vara lika väl på skivan som i apparatledet ?
Absolut! Bra kommentar där, MM...

Moderator: Redaktörer
meanmachine skrev:Lyssningströtthet kan väl vara lika väl på skivan som i apparatledet ?
Hetsporren skrev:Absolut! Bra kommentar där, MM...
Ja, alltså, hallelujagrejjen förstår inte jag heller. Vi tycker den är bra, det bästa vi har hittat. Varken mer eller mindre. Ibland verkar det som om vi har påstått att den kommer leda till världsfred. Det har vi inte.Bill50x skrev:Jag tycker din sammanställning speglar mycket av min egen åsikt, däremot har jag inte tveksamheter till F/E-lyssning på de grunder som du anger.
Min tveksamhet handlar mer om att vissa mätmässiga parametrar som vi inte sätter så stor vikt vid (eller kombination av av parametrar) i längden betyder mer än det som först är uppenbart. En frekvensmässig avvikelse avslöjas direkt i en F/E-lyssning men bland annat den lyssningströtthet som Flint hänvisar till märks inte till en början. Bland annat detta, tillsammans med begränsningen att kringutrustningen kan påverka resultatet (anser jag, trots vad som hävdas av påskyndarna), är mina huvudsakliga invändningar mot metoden. Ja, förutom att den är ganska krånglig att genomföra.
Men det är inga allvarliga invändningar, jag bara vänder mig mot hallelujahstämningen och F/E-lyssningen som enda rätta metod för att testa apparater.
Men förklara för mig; Varför skulle inte lyssningströtthet kunna finnas i en enskild apparat likväl som andra tillkortakommanden? Ett kassettdäck som svajar är otroligt tröttande oavsett hur bra resten av anläggningen är.....
/ B
Almen skrev:Du hävdar väl inte att ett svajande kassettdäck inte skulle kunna detekteras i en F/E-lyssning?
Bill50x skrev:Så varför skulle lyssningströtthet vara en egenskap hos lyssnaren medan andra hörbara fel är en funktion hos apparaten?
Kaffekoppen skrev:Ditt exempel med kassetdecket är talande, men just källor f/e testas inte. Det går per definition inte. Tror jag
Magnuz skrev:Bill50x skrev:Så varför skulle lyssningströtthet vara en egenskap hos lyssnaren medan andra hörbara fel är en funktion hos apparaten?
Därför att den är subjektiv, i motsats till t.ex. en förhöjd diskant. Lyssningströttheten kan däremot vara en konsekvens av den förhöjda diskanten.
Bill50x skrev:Men diskanten är höjd, vad är det för subjektivt med det?
Magnuz skrev:Bill50x skrev:Men diskanten är höjd, vad är det för subjektivt med det?
Ingenting, det är ju det jag säger. Jag håller helt med dig om att det upplevda i de flesta fall har teknisk bakgrund, åtminstone så länge man lyssnar blint. Lyssningströttheten skiljer sig därvidlag eftersom den inte är direkt kopplad till ljudupplevelsen på samma sätt som t.ex. upplevelsen av förhöjd diskant eller svulstig bas eller vad det nu kan vara. Känner inte du också att den liksom hör till en annan kategori? Den är också p.g.a. sin väldigt subjektiva natur mycket svårare att definiera. Det som gör dig lyssningstrött kanske inte påverkar mig alls, medan vi däremot ganska säkert skulle vara överens om att diskanten är höjd om den nu var det.
Kaffekoppen skrev:Jag tycker Flints initiativ och arbete skall beundras. ...
dimitri skrev:Kaffekoppen skrev:Jag tycker Flints initiativ och arbete skall beundras. ...
KK,
Jag tycker inte att att Flints insats ska beundras. Hans instsats hade ett förutbestämst syfte. Ett syfte som han har drivit EFTER det att han har blivit motbevisad.
Äras den som äras bör.
boyafraid skrev:arguing on the internet is like running in the special olympics
even if you win, you're still retarded
gamla visdomsord som verkligen känns akuella i den här tråden
Bill50x skrev:Almen skrev:Du hävdar väl inte att ett svajande kassettdäck inte skulle kunna detekteras i en F/E-lyssning?
Hehe... nä. Det har inte med detekterbarhet att göra utan med lyssningströtthet.
Visst är lyssningströtthet en sak som drabbar lyssnaren. Men det var ju inte vad KK (och IÖ) skrev. Inte bara. Utan att lyssningströtthet enbart manifesteras av HELA lyssningskedjan.
DET håller jag inte med om och vände mig emot påståendet med mitt hårdragna exempel.
Bill50x skrev:MEN. Lyssningströtthet måste bero på något. Och är det en skillnad mellan apparat A och B så går den att mäta. Precis som att dist, frekvensgångsfel, komprimering etc går att mäta.
Så varför skulle lyssningströtthet vara en egenskap hos lyssnaren medan andra hörbara fel är en funktion hos apparaten?
skrutten skrev:Lyssningströtthet jag tror (just nu) mest beror på (högtalarna rummet och) hjärn / öronappatarens kondition.
Faktiskt kan nog en effektsvag komprimerande rörstärkare bota detta genom att man helt enkelt inte behöver spela lika högt för att få med alla nyanserna i musiken. Speciellt när man har ngn hörselskada sedan förut kan livet te sig hopplöst utan riktigt effektsvaga rörsteg.
Kanske jag borde gå och lägga mig innan jag kommer på ngt riktigt smart
IngOehman skrev:Fel. Ett kassettdäck ger ingen lyssningströtthet utan att det är kopplat till en förstärkare och denna till ett par högtalare. Sen måste det förstås sitta någon där och lyssna också, om någon skall bli lyssningtrött.
Därtill måste du spela ett kassettband. Summan av alltihopa kan ge dig lyssningströtthet, eller också inte. Det finns ingen länk som kan skapa lyssningströtthet ensam eftersom den ju inte ens kan skapa ljud ensam.![]()
Användare som besöker denna kategori: Axel Lindhe, Chris71 och 26 gäster