F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-24 00:10

Bill50x skrev:
Magnuz skrev:
Bill50x skrev:Men diskanten är höjd, vad är det för subjektivt med det?

Ingenting, det är ju det jag säger. Jag håller helt med dig om att det upplevda i de flesta fall har teknisk bakgrund, åtminstone så länge man lyssnar blint. Lyssningströttheten skiljer sig därvidlag eftersom den inte är direkt kopplad till ljudupplevelsen på samma sätt som t.ex. upplevelsen av förhöjd diskant eller svulstig bas eller vad det nu kan vara. Känner inte du också att den liksom hör till en annan kategori? Den är också p.g.a. sin väldigt subjektiva natur mycket svårare att definiera. Det som gör dig lyssningstrött kanske inte påverkar mig alls, medan vi däremot ganska säkert skulle vara överens om att diskanten är höjd om den nu var det.

Jag håller med dig - delvis. Högre dist kanske påverkar dig medan jag inte ens hör det. Är denna högre dist då i samma "klass" som lyssningströtthet?

Nu blandar du ihop sakerna med varandra.

Lyssningströtthet är en konsekvens - hos en lyssnare - från en ljudexponering.

Distorsion är ett mätresultat från en icke-musiksignal, orsakad av en olinjäritet.

Olinjäriteten är en överföringsfunktion som TILLSAMMANS med musiksignalen och alla de andra apparaternas överföringsfunktioner kan resultera i lyssningströtthet hos en lyssningare.

Varken en ensam apparat eller en kedja av apparater distorderar utan insignal.

- - - - -

Trafikparallell:

Ett benbrott är inte synonymt med en krock. En krock kan ORSAKA ett benbrott dock.

En krock orsakas inte av en bil allena, utan av alla de omständigheter som ledde till den (hur alla iblandade förare körde, när de gjorde det, hur fort och i vilka fordon).

Att lägga ansvar på en förare på grund av att vi tycker felet är hans, är att jämnställa med att göra F/E-lyssning och utnämna en specifik apparat till "skyldig".

Det är dock, tycker jag, att driva transparens-tanken alldeles för långt. :?

Vad en länk i kedjan har för uppgift är vars och ens sak att själv avgöra. Att skylla på en länk och till och med kalla den "orsaken till lyssningströtthet", när det bara är en kombination av länkar som kan skapa ljud alls, är transparens-dogmatik. :(

En färgande apparat är en länk som bidrar till det sammanlagda ljudet, och som man med insikt och fritt val KAN vilja byta ut till en som färgar mindre, om man vill det. Man jag skulle inte vilja garantera att lyssningströttheten kommer att minska. Den kan lika gärna öka. :o

Det beror på kedjans helhet.

Det är en av orsakerna till att man får vara beredd på att den subjektiva ljudkvaliteten i (skickligt) "subjektivit komponerade" anläggningar, kan sjunka initialt, om man skulle få för sig att börja byta ut apparater i kedjan till länkar med mindra hörbara färgningar.

Är man inte beredd på det (helst genom att förstå vad det beror på) så kan man bli väldigt besviken på vad apparater som färgar lite påverkar kedjan på för sätt, när de ersätter andra som utvalts att passa i kedjan på subjektiva grunder under års letande och testande.

Går man vidare trots det, så kan man när man kommit längre märka att ljudkvaliteten vänder uppåt igen, och upplever man det så kanske man omvärderar det första intrycket (där apparater med liten färgning kanske inte slug väl ut initialt, jämfört med dem som passats in efter omfattande lyssingsprover i anläggningen).

Men det beror förstås på vem man är och vad det är man vill ha ut av sin anläggning därhemma.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-04-24 00:24, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-24 00:11

jag skulle tycka det var intressant om administrationen kunde ta fram siffror på hur de som röstat i den här tråden också röstat i frågan om vilka som haft sex med en prostituerad
resultatet skulle sen kunna användas för att smäda den andra sidan som horbockar

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-24 00:12

:mrgreen:

Det tog mig ett tag att komma underfund med din humor.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-04-24 00:29

Bill50x skrev:Är denna högre dist då i samma "klass" som lyssningströtthet?

Nej. Däremot kan din "distupplevelse" vara det. Inte för att det har någon jättebetydelse direkt, men småsaker är ju otroligt viktiga här på faktiskt. :)

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-04-24 00:33

Jag tror att lyssninströtthet skulle kunna uppså om någon läste vissa av texterna här högt, och man tvingades lyssna. :(

... eller är det det som är läsningströtthet :cry:

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-24 00:38

Har du läst alla nu ? :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-24 00:50

berma skrev:Jag tror att lyssninströtthet skulle kunna uppså om någon läste vissa av texterna här högt, och man tvingades lyssna. :(

... eller är det det som är läsningströtthet :cry:

Frågan är om man isåfall skulle skylla på en enda detalj, t ex gluggen mellan framtänderna hos den som läser? Eller om man skulle acceptera att den eventuella lyssningströttheten beror på en kombination av alla de egenskaper som ger upphov till pratljudet. Exempelvis:

1. Vad för text som läses.

2. Hur texten läses. (Snabbt långsamt, nasalt, med dov stämma...).

3. Vem som läser texten.

4. Vem som lyssnar.

5. Hur rummet där det sker är beskaffat.

6. Hur långt det är mellan läsaren och lyssnaren.

7. Om lyssnaren har ätit en ordentlig middag eller är hungrig.

Och så vidare...

Som vanligt är det hela kedjans innehåll som bestämmer upplevelsen.

Vh, iö

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-04-24 00:56

Om någon läser upp en väldigt tråkig text, skulle jag vilja påstå att det är texten i sig som är orsaken till lyssningströttheten, förutsatt att det är en god uppläsare och andra förutsättningar är goda. :wink:

mvh

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-24 00:59

Och byter man ut den här trådtexten mot en boktext (allt annat lika) och helt plötsligt går från trött till alert kan man fortfarande inte peka ut texten som boven bakom tröttheten utan bara säga att just den här kombinationen gör mig inte lyssningstrött.

Edit: Såg att du var inne på samma linje, Berma...
Senast redigerad av Lust 2007-04-24 01:01, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-24 00:59

Men är den komprimerad och snyggt och behändigt klippt så ger den inte läsningströtthet, aha :idea:

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-04-24 01:23

På tal om sagor, när jag läste sagor för mina barn när dom var små, så var det ju det omvända förhållandet som gällde. Det var ju liksom meningen att lyssnaren skulle bli trött, (och det kunde bli problem om uppläsaren somnade innan barnet, vilket inte var alldeles ovanligt).

Undrar om det kan finnas en sådan strategi hos några av skriftställarna på detta forum, dvs. att trötta ut meningsmotståndarna? :roll:
.. nej så kan det väl ändå inte vara?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-24 01:29

berma skrev:Om någon läser upp en väldigt tråkig text, skulle jag vilja påstå att det är texten i sig som är orsaken till lyssningströttheten, förutsatt att det är en god uppläsare och andra förutsättningar är goda. :wink:

mvh

Är det inte så enkelt som att människor har en tendens att söka efter enkla svar? Den enklare förklaringen föredras nästan alltid, även om den inte alls är korrekt.

Man VILL att det skall finnas EN orsak. Gör det det är det ju lättare att förstå problemet, tycker man. Men att förstå en förenkling är ju att inte förstå hur det är på riktigt, tycker jag. Jag ser människor stäva efter att förenkla sin egen syn på tillvaron, dagarna i ända. :?

Tror det är därför tumregler är så populära också.

Enkla svar är helt enkelt populärare än sanna svar. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-04-24 01:48

IngOehman skrev:Är det inte så enkelt som att människor har en tendens att söka efter enkla svar? Den enklare förklaringen föredras nästan alltid, även om den inte alls är korrekt.

Jo, det är naturligtvis en risk, men ibland kan ju det enkla svaret också vara rätt svar.
Men du har ju en poäng att om det enkla svaret är fel så har man ju liksom fel ute. Men det komplicerade svaret kan ju också vara fel, inget blir mer rätt bara för att det är komplicerat.
Och ibland kan ju felkällan vara uppenbar och att det då knappast är meningsfullt att söka efter ett mer komplicerat fel.
... hmm
men blir inte tillvaron väldigt komplicerad om man har en tumregel som säger att man alltid måste leta efter alla tänkbara fel.
Man kanske måste acceptera att man har fel ibland, helt enkelt.
... :roll:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-04-24 06:45

IngOehman skrev:
berma skrev:Om någon läser upp en väldigt tråkig text, skulle jag vilja påstå att det är texten i sig som är orsaken till lyssningströttheten, förutsatt att det är en god uppläsare och andra förutsättningar är goda. :wink:

mvh

Är det inte så enkelt som att människor har en tendens att söka efter enkla svar? Den enklare förklaringen föredras nästan alltid, även om den inte alls är korrekt.

Man VILL att det skall finnas EN orsak. Gör det det är det ju lättare att förstå problemet, tycker man. Men att förstå en förenkling är ju att inte förstå hur det är på riktigt, tycker jag. Jag ser människor stäva efter att förenkla sin egen syn på tillvaron, dagarna i ända. :?

Vh, iö

För fan, är texten urbota trist, så blir man trött på den. Det finns böcker som är fantastikst skrivna tekniskt. Men är historien tråkig så blir man snabbt trött på den, och är det en person som läser upp en trist text så blir man snabbt trött.

Som du resonerar, så skulle alla upplagsverk finnas i ofantligt större volymer, för dom måste ha för småförklaringar för dig :wink:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-24 07:02

boyafraid skrev:smäda den andra sidan som horbockar

:?: Horbock är väl en komplimang? 8O
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-24 07:28

Boyafraid skrev:jag skulle tycka det var intressant om administrationen kunde ta fram siffror på hur de som röstat i den här tråden också röstat i frågan om vilka som haft sex med en prostituerad
resultatet skulle sen kunna användas för att smäda den andra sidan som horbockar

Väldigt relevant för ämnet, Ellerhur. Bra inlägg nu är vi ett steg närmanre 150. Sen det du sade med specialolympics. Väldigt smart person som skrivit detta, säkert värd beundran. :? Få kan debattera med sakliga ord men alla kan slänga dumma kommentarer. Det är väldigt lätt att göra sig rolig på andra mäniskors bekostnad och det är bra att se vart du står i din syn på handikappade, då behöver jag inte lägga något mer energi på att försöka respektra dig.
8O
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-24 08:48

dimitri skrev:
Kaffekoppen skrev:Jag tycker Flints initiativ och arbete skall beundras. ...

KK,
Jag tycker inte att att Flints insats ska beundras. Hans instsats hade ett förutbestämst syfte. Ett syfte som han har drivit EFTER det att han har blivit motbevisad.
Äras den som äras bör.

Ja, alltså, där håller jag verkligen inte med dig.

Han anpassade f/e till det sättet han ansåg det kunde utnyttjas och det tycker jag är ypperligt.

Det har inget alls medd att göra att han tycker LTS användning av f/e är crapp. Det måste han ju få tycka.

Om du ser en annan agenda i hans framläggning så kan den mycket väl vara sann, men det förändrar ju inte det faktum att det var ett ypperliggt sätt att påvisa att man med en konstlast kan påvisa uppkomna skillnader på signalen beroende på elektronik. Jag hoppas LTS kan lägga ut sådanna talande exempel på sin hemsida framöver.

Det som jag tycker Flint gör fel är något helt annat, men det är inte konstruktivt att köra den vändan igen. Det har framgått tydligt tidigare.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-24 08:56

Håller med KK.
Jag tycker att det visst framkommit nya poänger och möjligen brister med F/E-lyssning.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-24 09:12

Harryup skrev:Håller med KK.
Jag tycker att det visst framkommit nya poänger och möjligen brister med F/E-lyssning.

Poänger och brister som inte var kända tidigare?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-24 09:20

tvett skrev:
Harryup skrev:Håller med KK.

Poänger och brister som inte var kända tidigare?

Vet ju inte vad du kännertill eller har varit med om. Kan tänka att det inte var några överraskningar för IÖ men jag har då aldrig hört filer eller sett mätningar som anknyter till F/E-test av någon annan än LTS.
Om du har ytterligare info om F/E än vad som framkommit ifrån IÖ så vore det intressant att du skrev om dom.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-24 09:30

Tvett skrev:Poänger och brister som inte var kända tidigare?

Visste du allt som sagts i tråden ?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-24 09:36

meanmachine skrev:
Tvett skrev:Poänger och brister som inte var kända tidigare?

Visste du allt som sagts i tråden ?

Ytterligare en poäng... :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-24 11:28

Just det, där fick du med alla förutsättningar. :wink:

Kort sagt: Lyssningströttheten bestäms av de förutsättningar som ges av kedjans alla länkar.

Om samma tråkiga text uppläses från någon som sitter 500 meter bort blir du nog inte lyssningstrött av den, du hör den nog inte alls. Om den som läser den är en god skådespekare och gör något mycket större äv texten än orden själva blir du kanske inte heller trött av den (eller mera trött...). ALLTING påverkar, det vill säga allting som är i kedjan från informationen som läses upp fram till och med din upplevelse i skallen.

berma skrev:
IngOehman skrev:Man VILL att det skall finnas EN orsak. Gör det det är det ju lättare att förstå problemet, tycker man. Men att förstå en förenkling är ju att inte förstå hur det är på riktigt, tycker jag. Jag ser människor stäva efter att förenkla sin egen syn på tillvaron, dagarna i ända. :?

Jo, det är naturligtvis en risk, men ibland kan ju det enkla svaret också vara rätt svar.

Inte om det är en förenkling. Tumregler är aldrig sanna svar. Vad jag vänder mig emot är förenklingar. Men förstås också kompliceringar. Jag menar att saker bör beskrivas som de är.

berma skrev:Men du har ju en poäng att om det enkla svaret är fel så har man ju liksom fel ute. Men det komplicerade svaret kan ju också vara fel, inget blir mer rätt bara för att det är komplicerat.

Fel är alltid fel. Det tror jag alla är överens om. Vad jag vill säga är att förenklingar alltid blir fel, och att det är tveksamt att beskriva dem som förenklingar endast. När man förenklar tar man bort, och då blir det fel.

berma skrev:Och ibland kan ju felkällan vara uppenbar och att det då knappast är meningsfullt att söka efter ett mer komplicerat fel.

... hmm
men blir inte tillvaron väldigt komplicerad om man har en tumregel som säger att man alltid måste leta efter alla tänkbara fel.

Jo, tumregler komplicerar nästan alltid tillvaron. Däremot är grundregeln att alltid se hela sammanhanget bra, för den är sann. Lyssningströtthet kan inte bero av en enskild länk, eftersom en enskild länk inte ens kan skapa ljud. Att peka ut en som orsak är därför alltid fel, och det kan man visa genom att ändra i andra länkar och konstatera att det kan fås att påverkar lyssningströttheten också, i båda riktningarna.

berma skrev:Man kanske måste acceptera att man har fel ibland, helt enkelt.
... :roll:

Ja, det måste man förstås, men det behöver ju inte betyda att man skall sträva efter det. Och inte heller att man inte kan rätta sig när man haft det.

Genom att förenkla tillvaron till tumregler kommer man alldeles i onödan ha fel jämt och ständigt, och dessutom kan man fråga sig - om man sparar en massa tid på att inte betrakta verkligheten som den komplicerade tingest den är, hur mycket förlorar man på att behöva reda upp alla missförstånd som tumreglefieringen orsakar?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-24 13:04

Lust skrev:
Bill50x skrev:

Jag blir så trött.... VILKEN apparat kan skapa ljud ensam?

/ B

Nu blev du lite piggare? :wink:

ja tack :)

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-24 13:12

Om man får möjligen hypotetiskt tänka sig att den övertonsbildning som Flint hittade hos en förstärkare ger lyssningströtthet oavsett i vilken anläggning den förstärkaren sitter i. Om man då sätter den i en F/E-kedja och misslyckas att detektera denna eftersom den av någon anledning typ inte lyssnat tillräckligt länge på eller typ filtrerats bort av konstlasten etc. Vad som helst som man inte inser då man gör experimentet, kan man då påstå att det är hela kedjan som skapar "inte lyssninsgtrötthet" av den tröttande förstärkaren?
Jag känner det som att ni har vänt på Flints resonemang i diskussionen, Flint fann att han inte kunde höra "lyssningströtthet" men ni diskuterar som jag upplever det mer att hela kedjan är skyldig till skapandet av lyssningströtthet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-24 13:22

Ett
Visst är lyssningströtthet en konsekvens. Upplevelsen "mörkt ljud" är också en konsekvens. Orsaken är dock teknisk i båda fallen. Så varför är det en skillnad mellan dessa de två beskrivningarna?

Två
Om man upplever ett mörkare ljud med apparat B inkopplad i kedjan, men inte utan, sä är konsekvensen "mörkt ljud" och den tekniska förklaringen (kanske) frekvensgångsskillnader. denna konsekvens och den tekniska förklaringen ligger hos apparat B eftersom konsekvensen "mörkt ljud" inte förekommer när B är förbikopplad.

Tre
OM jag upplever lyssningströtthet med apparat C inkopplad men inte annars, då är konsekvensen "lyssningsströtthet" och den tekniska förklaringen... ja inte vet jag. Men visst finns det en teknisk förklaring om lyssningstesterna verkligen kan verifiera att lyssningströtthet inträffar. Om lyssningströttheten bara infinner sig när apparat C kopplas in så kan denna "egenskap" isoleras till just apparat C.

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-24 13:24

Notera: Man kan aldrig dra en slutsats av att man inte hittat något. Det är bara när man hittar något man kan uttala sig (med viss sannolikhet).
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-24 14:03

Nattlorden skrev:Notera: Man kan aldrig dra en slutsats av att man inte hittat något. Det är bara när man hittar något man kan uttala sig (med viss sannolikhet).

Så man kan inte dra en slutsats eller uttala sig om de apparater som inte detekteras i F/E-tester?

I min värld är det ofta man kan dra slutsatser just för att man inte hittat något. Allt beroende på hur man lägger upp testbetingelserna och vad man är ute efter.
Senast redigerad av Lust 2007-04-24 14:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-04-24 14:06

Tror Nattlorden bara försöker återge vad någon annan sagt, men inte riktigt kontemplerat innnebörden. 8)

Naturligtvis kan man dra slutsatser, men man har inte bevisat att apparaten under test inte gör åverkan på signalen.

Man kan tex dra slutsatsen att man inte kunde detektera något. :P
(men näppeligen kan man dra slutsatsen att andra lyssnare inte kan) :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-24 14:14

Nattlorden skrev:Notera: Man kan aldrig dra en slutsats av att man inte hittat något. Det är bara när man hittar något man kan uttala sig (med viss sannolikhet).

F/E har för liten omfattning och lämnar inga helt kompromisslösa omdömen för att kunna skapa helt objektiva bedömningar.

Det finnas mädger av bevis för att örat är betydligt mer komplicerat än vad teknisk utrustning är och därför bör man ta i berkäkning att inte allt än kan förklaras.

hifiguru@spray.se

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi