Bill50x skrev:Magnuz skrev:Bill50x skrev:Men diskanten är höjd, vad är det för subjektivt med det?
Ingenting, det är ju det jag säger. Jag håller helt med dig om att det upplevda i de flesta fall har teknisk bakgrund, åtminstone så länge man lyssnar blint. Lyssningströttheten skiljer sig därvidlag eftersom den inte är direkt kopplad till ljudupplevelsen på samma sätt som t.ex. upplevelsen av förhöjd diskant eller svulstig bas eller vad det nu kan vara. Känner inte du också att den liksom hör till en annan kategori? Den är också p.g.a. sin väldigt subjektiva natur mycket svårare att definiera. Det som gör dig lyssningstrött kanske inte påverkar mig alls, medan vi däremot ganska säkert skulle vara överens om att diskanten är höjd om den nu var det.
Jag håller med dig - delvis. Högre dist kanske påverkar dig medan jag inte ens hör det. Är denna högre dist då i samma "klass" som lyssningströtthet?
Nu blandar du ihop sakerna med varandra.
Lyssningströtthet är en konsekvens - hos en lyssnare - från en ljudexponering.
Distorsion är ett mätresultat från en icke-musiksignal, orsakad av en olinjäritet.
Olinjäriteten är en överföringsfunktion som TILLSAMMANS med musiksignalen och alla de andra apparaternas överföringsfunktioner kan resultera i lyssningströtthet hos en lyssningare.
Varken en ensam apparat eller en kedja av apparater distorderar utan insignal.
- - - - -
Trafikparallell:
Ett benbrott är inte synonymt med en krock. En krock kan ORSAKA ett benbrott dock.
En krock orsakas inte av en bil allena, utan av alla de omständigheter som ledde till den (hur alla iblandade förare körde, när de gjorde det, hur fort och i vilka fordon).
Att lägga ansvar på en förare på grund av att vi tycker felet är hans, är att jämnställa med att göra F/E-lyssning och utnämna en specifik apparat till "skyldig".
Det är dock, tycker jag, att driva transparens-tanken alldeles för långt.

Vad en länk i kedjan har för uppgift är vars och ens sak att själv avgöra. Att skylla på en länk och till och med kalla den "orsaken till lyssningströtthet", när det bara är en kombination av länkar som kan skapa ljud alls, är transparens-dogmatik.

En färgande apparat är en länk som bidrar till det sammanlagda ljudet, och som man med insikt och fritt val KAN vilja byta ut till en som färgar mindre, om man vill det. Man jag skulle inte vilja garantera att lyssningströttheten kommer att minska. Den kan lika gärna öka.

Det beror på kedjans helhet.
Det är en av orsakerna till att man får vara beredd på att den subjektiva ljudkvaliteten i (skickligt) "subjektivit komponerade" anläggningar, kan sjunka initialt, om man skulle få för sig att börja byta ut apparater i kedjan till länkar med mindra hörbara färgningar.
Är man inte beredd på det (helst genom att förstå vad det beror på) så kan man bli väldigt besviken på vad apparater som färgar lite påverkar kedjan på för sätt, när de ersätter andra som utvalts att passa i kedjan på subjektiva grunder under års letande och testande.
Går man vidare trots det, så kan man när man kommit längre märka att ljudkvaliteten vänder uppåt igen, och upplever man det så kanske man omvärderar det första intrycket (där apparater med liten färgning kanske inte slug väl ut initialt, jämfört med dem som passats in efter omfattande lyssingsprover i anläggningen).
Men det beror förstås på vem man är och vad det är man vill ha ut av sin anläggning därhemma.
Vh, iö