vad föredrar ni?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-23 17:43

Jag har roat mig tidigare att föra ett resonemang om hur mycket effekt man kan tänkas behöva och gjorde ett inlägg på hififorum någon gång i forntiden om detta (då för att reta NN som var högspelaren nummer 1). Nu fick jag äntligen tummarna loss och gjorde en simulering för att visa hur illa det kan vara t o m med statiska toner om man kombinerar flera okorrelerade ljudkällor. Bilden visar 30st intrument/personer som låter lite lite annorlunda allihopa. De sjunger/spelas med samma nivå.
Blå linje visar medelnivå. Röd visar peak.

Bild

Tänker man sig att dessa instrument tutar på med en individuell nivå på 75dB så spelar de tillsammans med en medelnivå på 90dB. Då ligger man med en normal högtalare på kanske 2w och lirar. I peakarna (fortfarande statiska ljud) så kommer man upp i 105dB. Då krävs det genast 60w.
Tänker man sedan att de kanske dessutom vill få in lite taktkänsla genom att variera nivån med kanske 10dB så är vi redan där uppe i 600w. Fortfarande inte ett helt orimligt scenarie i verkligheten.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Lundgren

Inläggav Lundgren » 2007-04-23 18:07

Transistor.

För jag har aldrig hört rör faktiskt! :oops:

Så kan väl inte säga att föredrar transistorer, utan att jag inte kommit i kontakt med rör än :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-23 22:25

Mängden watt är inte synonymt med välljud vilket ofta blir fallet med ett snävt wattresonemang.

Det skall för att fungera vara ett rätt utväxlingsförhållande mellan element och effektuttag.

25w kan räck gott och väl till och menar man annorlunda är det ju bara att kika på en enkel jämförelse mellan Audion , AR eller Quad II mot Nad 208.

Nu är jag av åsikten att många watt är bra själv men har allt för ofta blivit varse om att det inte är enda sanningen.
8)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-04-24 01:12

enda gången watten spelar roll är om känsligheten på högtalarna är så låg att effekten i slutsteget inte räcker till...då vill jag nog tom säga att effekten är det viktigaste :)

dock brukar ju välkonstruerade högtalare inte vara allt för okänsliga som tur är....

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-24 01:29

meanmachine skrev:Mängden watt är inte synonymt med välljud vilket ofta blir fallet med ett snävt wattresonemang.

Det skall för att fungera vara ett rätt utväxlingsförhållande mellan element och effektuttag.

25w kan räck gott och väl till och menar man annorlunda är det ju bara att kika på en enkel jämförelse mellan Audion , AR eller Quad II mot Nad 208.

Nu är jag av åsikten att många watt är bra själv men har allt för ofta blivit varse om att det inte är enda sanningen.
8)

Effekten ær som alltid vældigt viktig, men inte det viktigaste før vælljud.

Bevisligen kan man spela duktigt høgt men bara en handfull Watt. Men ska man kunna slepa både ordentligt høgt, med full kontroll, på høgtalare som ær nomalt tungdrivna, så går det faktiskt åt en hel del Watt før att vara på sækra sidan och ha marginaler før transienter. Det bør framgå alldeles tydligt av Nagrefs lilla graf. Men som någon sa, så ær inte Watten allena ett kvitto på vælljud, møjligen rent ljudtryck. Mer Watt mer ljudtryck helt enkelt.

Vid normalhøgt poppande, ja t o m rejælt høgt med risk før sura grannar, så ær det inte mer æn några få Watt som går ut. I alla fall i genomsnitt. Men det ka trots det gå åt vældigt mycket mer under några sekunder då hæftiga transienter ska fram. Det kanske inte syns på vanliga mætare før de ær allt før långsamma helt enkelt.

Det finns vældigt vælljudande førstærkare med få Watt, som ændå kan spela høgt nog før de flesta. Men så længe man ær nøjd med vælljudet så ær det aldrig någon nackdel att ha gott om Watt heller. Och att stærkaren klarar att få fram dessa Watt på alla laster, och inte storknar nær det går nedåt i ohm.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-04-24 01:35

lyssnar man bara på dagens moderna pop så behövs inte så mycket effekt men lyssnar man på nåt mer välinspelat kan det behövas ganska så rejält med effekt...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-24 06:55

meanmachine skrev:Mängden watt är inte synonymt med välljud vilket ofta blir fallet med ett snävt wattresonemang.

8)

Nej, varför skulle man ge avkall på kvalitén på watten bara för att man vill ha fler? Självklart inte, vi är ju audiofiler!

Om man inte spelar med extremt högkänsliga högtalare så har de övriga inget att hämta mot NAD 208, det var det du ville ha sagt, ja? :wink:
I alla fall om man inte vill att stärkaren skall ha något bidrag till klangen.

Dessutom - prova att spela dina 25 rörwatt över ett par Canton Digital 1.1 jämfört med ett par bryggade NAD 208:or.... Please! 8) Speciellt långa trum/bas-sekvenser.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-24 07:34

Nattlorden skrev:Nej, varför skulle man ge avkall på kvalitén på watten bara för att man vill ha fler? Självklart inte, vi är ju audiofiler!

Om man inte spelar med extremt högkänsliga högtalare så har de övriga inget att hämta mot NAD 208, det var det du ville ha sagt, ja?
I alla fall om man inte vill att stärkaren skall ha något bidrag till klangen.

Dessutom - prova att spela dina 25 rörwatt över ett par Canton Digital 1.1 jämfört med ett par bryggade NAD 208:or.... Please! Speciellt långa trum/bas-sekvenser.

Vi är nästan överens.

Har du testat den jämförselsen själv eller baserar du på tro angående nadden på canton mot 25w quadII monosteg. :wink:

20kg nad transistor mot typ 30kg monosteg 25w rör klass A

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-24 07:36

meanmachine skrev:20kg nad transistor mot typ 30kg monosteg 25w rör klass A
Mängden kilo och klass är inte synonymt med välljud vilket ofta blir fallet med ett snävt resonemang.

;)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-24 07:38

Sant men ville bara visa på att dessa naddar på flera hundra watt, stora och tunga inte är ensamma om att vara bälbyggda.

Så man skall inte ersätt snävt resonemang med ett annat snävt. :)

Bort se från detta. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-24 08:42

meanmachine skrev:Har du testat den jämförselsen själv eller baserar du på tro angående nadden på canton mot 25w quadII monosteg. :wink:

Inte just den kombinationen, däremot betydligt enklare högtalare att driva som Von Schweikert VR-4, Audiovector 5, JM Labs Mezzo Utopia har jag testat både med Radford och AR-steg - så det är ganska enkelt att dra slutsatser av vad som hade hänt på Canton högtalarna. 8)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-24 08:48

Nattlorden skrev:Inte just den kombinationen, däremot betydligt enklare högtalare att driva som Von Schweikert VR-4, Audiovector 5, JM Labs Mezzo Utopia har jag testat både med Radford och AR-steg - så det är ganska enkelt att dra slutsatser av vad som hade hänt på Canton högtalarna.

Jag lyssande på VT-100 på Wilson Watt puppy 7 och det är iofs 100w rör men så grymt inte jag saknade ell effekt när de bytte till ett 200w transistor sen. :wink:

Men som sagt jag är wattskada själv och har svårt för lite effekt men har /håller på att lära mig att det tråkigt nog inte är hela sanningen att bara proppa dit effekt för att få till det. :)

Quad II tilsammans med esl 63 är en annan kombo som med råge impar. Elektrostater är inte snälldrivna högtalare.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-24 08:58

meanmachine skrev:Jag lyssande på VT-100 på Wilson Watt puppy 7 och det är iofs 100w rör men så grymt inte jag saknade ell effekt när de bytte till ett 200w transistor sen. :wink:

Känner inte till effektbehoven på Watt/puppy... enda gången jag hört dem hade de drivning med betydligt med effekt än 200W.
Kanske du märkt mer skillnad om de fått 5-6-800W ?

Quad II tilsammans med esl 63 är en annan kombo som med råge impar. Elektrostater är inte snälldrivna högtalare.

Kan förstå att vissa kan gilla det. För snällt ljud för min smak.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-24 09:32

Almen skrev:
meanmachine skrev:20kg nad transistor mot typ 30kg monosteg 25w rör klass A
Mängden kilo och klass är inte synonymt med välljud vilket ofta blir fallet med ett snävt resonemang.

;)

WOHOO! Jag har 26kg japs-trissor! Dubbla järnkärnetrafo! Och VU-mätare! Jag är bäst! :D

Men visst, även om jag förvisso är mycket-watt-junkie, så är det ju underförstått att man får sätta in det i sitt eget sammanhang och vad man själv föredrar. Att ett steg har goda prestanda såsom låg distortion, bra S/N-förhållande, stigtid etc anser jag som undeförstått även med stora trissasteg. Ingen mening med många watt om de låter apa.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-24 09:36

Olika syn bara.
Ingen har rätt och eller fel. Lämpa på du med dina pryttlar. Är du samma nattlord som på MHB ? Intressant set up. Fina saker.

Själv försöker jag numer komma till insikt att allt är bra. Hur nu detta skall vara förenligt. :lol:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-24 09:39

Vee eight skrev:WOHOO! Jag har 26kg japs-trissor! Dubbla järnkärnetrafo! Och VU-mätare! Jag är bäst!

Men visst, även om jag förvisso är mycket-watt-junkie, så är det ju underförstått att man får sätta in det i sitt eget sammanhang och vad man själv föredrar. Att ett steg har goda prestanda såsom låg distortion, bra S/N-förhållande, stigtid etc anser jag som undeförstått även med stora trissasteg. Ingen mening med många watt om de låter apa.

Jag har ett Denon poa-3000. 2x80w A 250ab 36-kg 8)

V8 du är bara 2:A

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-24 09:53

meanmachine skrev:Är du samma nattlord som på MHB ? Intressant set up. Fina saker.

Minhembio? Jo, en och densamme. Tackar.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-24 09:53

en fråga bara; varför skulle jag jämföra ngt med Canton högtalare när jag inte ens själv äger eller vill äga dom?? :? jag har hela tiden sagt att man har väl egna kriterium vad man söker. om jag har en förstärkare på 25 Watt och den spelar precis som jag vill varför då byta ut den mot en som har 10 gånger så mycket watt?? :?: jag bryr mig väl inte om vad min förtärkare kan driva om den bara driver det jag har precis som jag vill. jag har aldrig märkt något som helst med det jag spelat med mina 25 watt rör. jag spelar högt (bra mycket högre än normal lyssning), bas, mellan och diskant kommer fram på ett helt annat sätt. NAD i all ära men enligt mitt tycke har rör mer välljud

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-24 09:55

Naqref™ skrev:Tänker man sig att dessa instrument tutar på med en individuell nivå på 75dB så spelar de tillsammans med en medelnivå på 90dB. Då ligger man med en normal högtalare på kanske 2w och lirar. I peakarna (fortfarande statiska ljud) så kommer man upp i 105dB. Då krävs det genast 60w.
Tänker man sedan att de kanske dessutom vill få in lite taktkänsla genom att variera nivån med kanske 10dB så är vi redan där uppe i 600w. Fortfarande inte ett helt orimligt scenarie i verkligheten.

än en gång, om det låter bra i ens egna öron, varför bry sig om att göra mätningar som du gjort nu?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-24 10:01

JustAudioMagic skrev:
Naqref™ skrev:Tänker man sig att dessa instrument tutar på med en individuell nivå på 75dB så spelar de tillsammans med en medelnivå på 90dB. Då ligger man med en normal högtalare på kanske 2w och lirar. I peakarna (fortfarande statiska ljud) så kommer man upp i 105dB. Då krävs det genast 60w.

än en gång, om det låter bra i ens egna öron, varför bry sig om att göra mätningar som du gjort nu?
Du missar poängen. Det där är inga mätningar utan ren matematik.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-24 10:03

JustAudioMagic skrev:en fråga bara; varför skulle jag jämföra ngt med Canton högtalare när jag inte ens själv äger eller vill äga dom?? :?

Bara ett exempel på en bra högtalare som det inte alls skulle funka med rör till som motvikt. Jag har ett par sådana, så därav exemplet.

jag har hela tiden sagt att man har väl egna kriterium vad man söker. om jag har en förstärkare på 25 Watt och den spelar precis som jag vill varför då byta ut den mot en som har 10 gånger så mycket watt?? :?: jag bryr mig väl inte om vad min förtärkare kan driva om den bara driver det jag har precis som jag vill. jag har aldrig märkt något som helst med det jag spelat med mina 25 watt rör. jag spelar högt (bra mycket högre än normal lyssning), bas, mellan och diskant kommer fram på ett helt annat sätt. NAD i all ära men enligt mitt tycke har rör mer välljud

Generella svaret är självklart att är du nöjd skall du inte byta.

Min undran (gränsande till förbluffning) är väl ifall du verkligen har gjort lyssningstester på just dynamik kontra dynamisk kompression mot något riktigt effektstarkt och fortfarande tycker du får full återgivning.
NAD är ju inte så visuellt läckert, men ett stort Bryston?

Spelar man högt i medelnivå kan ju självklart dynamisk kompression vara en positiv parameter, så det inte blir så stor chockverkan. *bara en tanke*

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-24 10:05

meanmachine skrev:
Vee eight skrev:WOHOO! Jag har 26kg japs-trissor! Dubbla järnkärnetrafo! Och VU-mätare! Jag är bäst!

Jag har ett Denon poa-3000. 2x80w A 250ab 36-kg 8)

V8 du är bara 2:A

Bah! Sitter väl en tjock kopparplåt i din.. :wink: Hälsa din dåliga rygg. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-24 10:09

Jag förlorar! Mitt steg väger ju bara typ 20kg och har bara en ringkärnetrafo...men häftiga VU-mätare med oranga staplar som går uppåt!!! ;)

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-04-24 10:09

JustAudioMagic skrev:än en gång, om det låter bra i ens egna öron, varför bry sig om att göra mätningar som du gjort nu?

Det låter bättre när det inte klipper i transienterna, även om det låter bra innan. Jag är övertygad om att öronen uppskattar att få hjälp med sådant de och hjärnan inte alltid kan precisera, men sannolikt påverkas av på ett eller annat sätt.
...perspektiv...

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-24 10:11

Kaffekoppen skrev:Du missar poängen. Det där är inga mätningar utan ren matematik.

konstigt om det räcker med 25 Watt isf om det är matematik ;)

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-24 10:13

Nattlorden skrev:Min undran (gränsande till förbluffning) är väl ifall du verkligen har gjort lyssningstester på just dynamik kontra dynamisk kompression mot något riktigt effektstarkt och fortfarande tycker du får full återgivning.
NAD är ju inte så visuellt läckert, men ett stort Bryston?

Spelar man högt i medelnivå kan ju självklart dynamisk kompression vara en positiv parameter, så det inte blir så stor chockverkan. *bara en tanke*

jag sätter inte värde att jämföra speciella saker utan jämför helheten. tycker jag bättre om helheten av en viss stärkare så håller jag mig till den. jämför jag med en dyrare som har bättre "egenskaper" som ni är så glada för att säga så byter jag inte om min låter bättre (enligt mitt tycke)

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-24 10:15

guldfisk skrev:
JustAudioMagic skrev:än en gång, om det låter bra i ens egna öron, varför bry sig om att göra mätningar som du gjort nu?

Det låter bättre när det inte klipper i transienterna, även om det låter bra innan. Jag är övertygad om att öronen uppskattar att få hjälp med sådant de och hjärnan inte alltid kan precisera, men sannolikt påverkas av på ett eller annat sätt.

jag tror det e farligt o förlita sig för mycket på mätningar o inte gå 100 % på var öronen säger/tycker.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-24 10:16

Bild

Bild

Inga koppar plåtar och trams som fuskväger 8)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-24 10:18

Matchning gäller väl oavsett orsak. Jag har väldigt lättdrivna högtalare typ 113-114dB/m/w ifrån 700Hz och uppåt. Och där fungerar inte några 208, dom brusar alldeles för mycket, så dom får driva bakkanalerna. Däremot fungerar en Audion 300B utan knappt hörbart brus på halv meters avstånd.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-24 10:19

JustAudioMagic skrev:jag sätter inte värde att jämföra speciella saker utan jämför helheten. tycker jag bättre om helheten av en viss stärkare så håller jag mig till den. jämför jag med en dyrare som har bättre "egenskaper" som ni är så glada för att säga så byter jag inte om min låter bättre (enligt mitt tycke)

Du behöver ju inte byta till den du testat egenskapen hos - du behöver ju bara dra lärdom av det. Om du skulle inse att där är något som kan göras bättre, så går det ju att leta vidare efter något som klarar helheten lika bra men som nu men är ännu bättre på den specifika parametern?

Eller menar du att du redan hittat den heliga graalen som är den bästa viktningen av alla samlade hifiparametrar?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi