JustAudioMagic skrev:guldfisk skrev:Det låter bättre när det inte klipper i transienterna, även om det låter bra innan. Jag är övertygad om att öronen uppskattar att få hjälp med sådant de och hjärnan inte alltid kan precisera, men sannolikt påverkas av på ett eller annat sätt.
jag tror det e farligt o förlita sig för mycket på mätningar o inte gå 100 % på var öronen säger/tycker.
Att oförstörda transienter låter bättre än klippta sådana är absolut inget som har med mätningar att göra.
Jag trodde länge att det skärande ljud som jag fick i öronen när volymen skruvades upp berodde antingen på att öronen inte klarade så höga volymer eller att diskantelementen inte klarade att spela bra på de nivåerna. Min lösning var att inte skruva upp så högt att det började ringa i öronen.
Uppenbarelsen för mig var att hela problemet försvann när jag gick från 100W till 250W. Inget problem i öronen, inga problem med diskanterna - enbart klippning i slutsteget. Nu vet vi om att rörsteg oftast klipper snyggare än trissor - vilket gör att man kan ståut med kapade peakar lättare, men man tappar ju en del av originaltroheten till musiksignalen när man inte reproducerar dynamikutbrotten fullständigt.
DÄREMOT - så kan man med hjälp av mätning ta reda på hur ofta klippning inträffar samt vilka effektnivåer man skulle behöva. Men det är ett hjälpmedel - inget självändamål.