F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-24 22:41

MP skrev:Bill:
Då detekterar du ju en "färgning" hos en apparat som orsakar lyssningströtthet hos dig.
mm .. just det sista känns vässentligt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-24 22:41

Då detekterar du ju en "färgning" hos en apparat som orsakar lyssningströtthet hos dig.

iö skrev:Ä va tusan... Jag svara väl Bill50, då.

Det du skriver indikerar att apparate färgar.

I JUST DEN KEDJA du F/E-lyssnade apparaten gav den förändring som färgningen medförde på just det fonogrammet, dig en känsla av lyssningströtthet.

Apparaten färgar, det kan man sluta sig till, att att kalla färgningen "lyssingströtthet" finns det inget fog för.

Den kanske bara återställde ett fel från någon annan länk, så att kedjan blev så transparent att du hörde hur illa fonogrammet lät!

I en annan kedja kanske samma apparat inte alls gjort dig lyssningstrött!

Fattar du nu varför du inte kan peka ut apparaten som "orsaken" till att du blev lyssningstrött?

Om du vill säga något relevant om apparten, så beskriv färgningen istället - alltså hur den FÖRÄNDRAR musiksignalen. (Exempel: Den förljusar musiksignalen, den förgrusar musiksignalen, den förfetar musiksignalen...)

Då är det apparatens egenskaper du beskriver.

Att den i den specifika kedjan med det fonogram du spelade, gav dig lyssningströtthet är en kombinationseffekt, och din upplevda lyssningströtthet hör inte hemma som en egenskap hos apparaten.

Vh, iö

MP kom före mig. :o

Kort och koncist svar, som synts förut. Kanske hjälper det denna gång? :P

Har bara en invändning: Man kan inte veta att det är just apparatens färning som är ensam orsak till lyssningströttheten. Fonogram och restan av kedjan är lika viktiga komponenter. I själva verket är ALLA alltid lika viktiga eftersom musiksignalen ju MÅSTE passara dem alla.

Lyssningströtthet beror alltid på ALLT i kedjan. 8)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-04-24 22:46, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-24 22:43

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:Visst, men utan att ha F/E-lyssnat apparaterna vet du inte att det är just B som klingar mörkt. Då kan det lika gärna vara en annan apparat.

Nu blir jag sådär trött igen, orkar helt enkelt inte läsa alltihopa....

Men. Mitt exempel handlade just om F/E-lyssning. Jag kanske inte uttryckte det tydligt nog eller kanske inte alls?

Alltså. Har jag en komplett återgivningskedja och kopplar in en extra apparat (tex ett försteg) och DÅ upplever lyssningströtthet som jag INTE gör när det extra försteget är urkopplat, är det då inte troligt att det är den extra apparaten som ger denna trötthet?

A = CD-spelare
B1 = Försteg
C = Slutsteg
D = Högtalare

Denna kombination ger ingen lyssningströtthet.

A = CD-spelare
B1 = Försteg
B2 = Försteg (testobjektet)
C = Slutsteg
D = Högtalare

Denna kombination ger lyssningströtthet.

Är det inte ganska troligt att B2 är den enhet som ger lyssningströttheten och att den på något sätt påverkar signalen som inte märks vid kortare lyssning?

/ B

Jo det är troligt att det är så, speciellt om du har lite koll på de övriga delarna.

Det IÖ säger är att det inte går att utesluta att det istället är en eller flera av delarna som är den egentliga boven.
Håller med om att det givetvis kan vara så, men håller det för mindre troligt om man känner de övriga delarna.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-24 22:45

Javisst, det är ju precis vad jag säger. Med tillägget att denna färgning inte hörs vid kortare lyssning. För då hinner man inte bli trött.

Min poäng i diskussionen är just detta. Allt avslöjas inte vid F/E-lyssning, precis som allt inte avslöjas med andra enskilda metoder heller.

Över tiden märks dock skillnader mellan olika apparater. Med vissa lyssnar man jämt och länge, med andra hittar man gärna andra sysselsättningar efter en stund. det gäller för inte bara apparater, det gäller även musik - och inspelningskvalitet.

Men det är en komplex fråga, det händer att jag blir trött på live-konserter också. Men efteråt tycker att det var en rackarns bra konsert. I andra fall är jag överraskad att det redan är slut - och ändå sätter kanske den konserten inte ett lika stort avtryck. Men oftast är det nog så att ju sämre konsert - ju större trötthet.

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-24 22:47

Du har fel.

Förklaringarna har du redan fått.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-24 22:50

Kan nog försiktigt hålla med om att ingen metod är något annat än ett sätt att begränsa sig för vidare personliga utvärderingar.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-24 22:51

Alla metoder suger alltså? :?

Jag håller inte med.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-24 22:54

Kaffekoppen skrev:Kan nog försiktigt hålla med om att ingen metod är något annat än ett sätt att begränsa sig för vidare personliga utvärderingar.

Bara om du håller dig till en enda metod...

Men det finns ju många...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-24 22:57

IngOehman skrev:Alla metoder suger alltså? :?

Jag håller inte med.

Nej, men man bör alltid ta ansvar för sina val själv och det innebär åtminstone för mig att jag tittar på fler faktorer vad gäller allt från fånigheter som känsla i knappar, subjektiva kvalitetsaspekter och kanske ergonomisk utformning på fjärrkontrollen.

Oavsett de bedömningar som lämnas vid ett f/e-test så måste varje individ själv ansvara för sina slutsatser av testet. Ja, det gäller förövrigt vilket test som helst..

Därför höll jag försiktigt med om just att man har ett eget ansvar som konsument.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-24 22:59

Bill50x skrev:Javisst, det är ju precis vad jag säger. Med tillägget att denna färgning inte hörs vid kortare lyssning. För då hinner man inte bli trött.

Min poäng i diskussionen är just detta. Allt avslöjas inte vid F/E-lyssning, precis som allt inte avslöjas med andra enskilda metoder heller.

Men hallå, du hör ju färgningen som eventuellt i längden ger dig lyssningtrötthet.
Class only looks like arrogance from below.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-24 23:00

Lust skrev:
Kaffekoppen skrev:Kan nog försiktigt hålla med om att ingen metod är något annat än ett sätt att begränsa sig för vidare personliga utvärderingar.

Oavsett så kan man inte senare gå tillbaka och ställa någon annan till svars än sig själv för de val man gör ...

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-24 23:03

Kaffekoppen skrev:
Lust skrev:

Oavsett så kan man inte senare gå tillbaka och ställa någon annan till svars än sig själv för de val man gör ...

Självklart inte.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-24 23:10

IngOehman skrev:Ä va tusan... Jag svara väl Bill50, då.

I JUST DEN KEDJA du F/E-lyssnade apparaten gav den förändring som färgningen medförde på just det fonogrammet, dig en känsla av lyssningströtthet.

Apparaten färgar, det kan man sluta sig till, att att kalla färgningen "lyssingströtthet" finns det inget fog för.

Den kanske bara återställde ett fel från någon annan länk, så att kedjan blev så transparent att du hörde hur illa fonogrammet lät!

Fattar du nu varför du inte kan peka ut apparaten som "orsaken" till att du blev lyssningstrött?

Om du vill säga något relevant om apparten, så beskriv färgningen istället - alltså hur den FÖRÄNDRAR musiksignalen. (Exempel: Den förljusar musiksignalen, den förgrusar musiksignalen, den förfetar musiksignalen...)

Att den i den specifika kedjan med det fonogram du spelade, gav dig lyssningströtthet är en kombinationseffekt, och din upplevda lyssningströtthet hör inte hemma som en egenskap hos apparaten.

Vh, iö

Tack för ditt korta och förståeliga svar!
Men. Varför kan jag inte kalla färgningen för lyssningströtthet? Om den inkopplade apparaten inte ger någon annan skillnad än just detta?

Och hur ska denna färgande apparat kunna återställa en brist på fonogrammet? Teorin om F/E-lyssningens förtjänster är ju just att man isolerar det testade objektets egenskaper eftersom det bara är förändringen man är ute efter, inte den totala kedjans egenskaper.

Om apparaten ger samma lyssningströtthet i en annan kedja är ju bara att testa. Men om jag förstått det hela rätt är F/E-lyssningens förtjänst bland annat att den använda kringutrustningen INTE påverkar resultatet.

Din argumentation antyder att ALL skillnad man kan uppleva i F/E-lyssning faktiskt kan ge ett annat utfall med annan kringutrustning. Men då har jag väl missuppfattat dig?

VARFÖR är min upplevda lyssningströtthet en "kombinationseffekt" om min upplevda "mörkt ljud" inte är det?

Om jag istället beskriver egenskapen som "förtröttande" - blir du nöjd då? :-)

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-24 23:17

Rydberg skrev:
Bill50x skrev:Javisst, det är ju precis vad jag säger. Med tillägget att denna färgning inte hörs vid kortare lyssning. För då hinner man inte bli trött.

Men hallå, du hör ju färgningen som eventuellt i längden ger dig lyssningtrötthet.

Nä. Precis som jag skrev tidigare, vid en kortare lyssning hör jag ingen färgning. Men vid en längre lyssningsperiod drabbas jag av lyssningströtthet som jag inte gör utan den extra apparaten.

Jag lagar till en soppa. Den smakar bra och jag mår inte illa av den. Inte ens efter 8 timmar. Jag tillsätter substans A. Soppan är lika god och en timma senare är jag fortfarande nöjd. Men 8 timmar senare mår jag illa.

Kan jag möjligen misstänka den tillsatta substansen?

/ B

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-24 23:26

Bill50x skrev:
Rydberg skrev:

Nä. Precis som jag skrev tidigare, vid en kortare lyssning hör jag ingen färgning. Men vid en längre lyssningsperiod drabbas jag av lyssningströtthet som jag inte gör utan den extra apparaten.

Hur ska du kunna bli trött på något du inte hör? 8O

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-24 23:34

:mrgreen:

Uääää Jag blir galen :lol:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-24 23:36

Rydberg skrev:Hur ska du kunna bli trött på något du inte hör? 8O

Ujujuj Rydberg, det finns plats för lite utveckling här :-)
Vissa saker tar det helt enkelt lite tid för att uppleva. Vid en snabb jämförelse kan något verka likartat eller identiskt, men efter en tid noterar man skillnaderna. Det gäller inte bara ljudåtergivning, det kan lika gärna gälla skillnaderna mellan smaken på olika viner. Etc.

/ B

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-24 23:42

Fråga: Är det en problem att F/E inte kan detektera lyssningströtthet?

Jag har ställt frågan tidigare nååågra gånger till en debattör men aldrig fått svar, om påståendet "att F/E inte kan användas i test av slutprodukter". Att lyssningströtthet inte kan detekteras är det enda som angetts.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-24 23:45

Mao, du tror inte man hör allt signifikant vid snabba skiftningar utan det ligger något lite magiskt där som man inte hör men som ändå är så pass signifikant att det renderar i lyssningstrött.

Lite "prinsessan på ärten" över det hela.

Jag är övertygad om att du har helt fel. Hur kan något som är så litet att det inte hörs göra en sådan dramatisk skillnad? Tror bara du har spårat ut lite i dina hypotetiska resonemang :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-24 23:52

tvett skrev:Fråga: Är det en problem att F/E inte kan detektera lyssningströtthet?

Jag har ställt frågan tidigare nååågra gånger till en debattör men aldrig fått svar, varför F/E inte kan användas i test av slutprodukter. Att lyssningströtthet inte kan detekteras är det enda som angetts.

Nejdå, det är inget problem. Alla testmetoder har sina för- och nackdelar. Vet man om/accepterar dom så kan man alltid ta hänsyn till begränsningarna vid en utvärdering.

F/E-lyssning kan visst detektera lyssningströtthet, det gäller bara att lyssna tillräckligt länge. F/E-metoden stipulerar ingen tidsram utan du kan välja snabba skiften - eller lyssna en vecka.

Min kritik mot F/E-lyssningen grundar sig på att begränsningar i kringutrustningen faktiskt kan påverka resultatet. Det betyder givetvis INTE att jag anser F/E värdelös. Bara att man ska känna till begränsningarna och ta hänsyn till dom vid en utvärdering.

Även IÖ, F/E-lyssningens uppfinnare(?) och påskyndare menar ju (i en annan tråd) att min uppfattning av lyssningströtthet av en given apparat kan variera beroende på kringutrustningen.

Så jag tycker mig ha ett visst fog för mina åsikter....

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-24 23:57

Bill50x skrev:

Vh, iö

Men. Varför kan jag inte kalla färgningen för lyssningströtthet? Om den inkopplade apparaten inte ger någon annan skillnad än just detta?

Och hur ska denna färgande apparat kunna återställa en brist på fonogrammet? Teorin om F/E-lyssningens förtjänster är ju just att man isolerar det testade objektets egenskaper eftersom det bara är förändringen man är ute efter, inte den totala kedjans egenskaper.

Om apparaten ger samma lyssningströtthet i en annan kedja är ju bara att testa. Men om jag förstått det hela rätt är F/E-lyssningens förtjänst bland annat att den använda kringutrustningen INTE påverkar resultatet.

Din argumentation antyder att ALL skillnad man kan uppleva i F/E-lyssning faktiskt kan ge ett annat utfall med annan kringutrustning. Men då har jag väl missuppfattat dig?

Ja det har du (igen) och snart vet jag inte hur det skall gå att nå fram med de tämligen triviala självklarheter som det här handlar om, och som jag berättat om. :?

Det är helt enkelt för svårt för mig att fatta hur dessa enkla saker kan vara så svåra att förstå för vissa - men jag skall göra ett ALLRA SISTA försök, och denna gång blir inte ord-metoden, annat än partiellt. Nu kör jag enligt principen att en bild säger mera än 1000 ord!

Hoppas det hjälper...

Bilden kommer en bit nedan.

VARFÖR är min upplevda lyssningströtthet en "kombinationseffekt" om min upplevda "mörkt ljud" inte är det?

De är båda kombinatioriska effekter!

Båda beror på ALLT i kedjan, inklusive fonogrammet. Läser du inte det jag skriver innan du kommenterar det??? 8O

- - - - -

Hur som helst....

Här kommer förklaringen till varför man inte kan utpeka en apparat till ensam "orsak" till en upplevd lyssningströtthet - trots att man
blev lyssningstrött (i en F/E-lyssning) när man kopplade om till E!

Se denna bild med lite grafer på:

Bild

Här ser du att jag visat klang (källan) respektive tonkurva (apparaterna) för ett antal länkar var för sig, A-E.

Den sjätte tonkurvan visar summan av alltihopa, det vill säga det spektrala innehåll som defacto kommer mot dig då du spelar fonogammet.

Som du ser har både kurva C och den sista summakurvan två alternativa former. Den ena gäller med apparat C (försteget) förbikopplat (F),
och den andra med det inkopplat (E).

Nu kommer själva frågan:

Om du, när du lyssnar på summan av alltihopa (det du ser i sista kurvan) upplever lyssningströtthet i läge E - varför skyller du på försteget (C)?

Det är ju fortfarande den näst minst fägande länken i hela kedjan, och två andra länkar har ju dessutom liknande fel - men värre!

Så: Är det inte (med ditt egent skeva resonemang) rimligare att påstå att det är slutsteget eller högtalarna som orsaker lyssningströttheten?

Med ett sunt resonemang däremot, är det tämligen självklart att det bara finns ett vettigt svar på frågan om vad som orsakar lyssningströttheten:
HELA kedjan i samarbete! Inklusive fonogrammet, dig som lyssnare och allt det som påverkat hur du hör just idag.

(Alltså vad jag sagt från första början.)

Nu hoppas jag hur som helst att alla fattar varför det är orimligt att peka på en specifik länk och kalla den för "orsaken" till lyssingströttheten. Det enda
vi hör är ju summan av allt (matematiska produkten av allt) och det är det vi, i förekommande fall kan bli lyssningströtta av.

Om det fortfarande finns de som inte förstår så får ni sväva vidare. 8)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-04-25 00:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-25 00:12

Rydberg skrev:Mao, du tror inte man hör allt signifikant vid snabba skiftningar utan det ligger något lite magiskt där som man inte hör men som ändå är så pass signifikant att det renderar i lyssningstrött.

Lite "prinsessan på ärten" över det hela.

Jag är övertygad om att du har helt fel. Hur kan något som är så litet att det inte hörs göra en sådan dramatisk skillnad? Tror bara du har spårat ut lite i dina hypotetiska resonemang :wink:

Inte ett dugg magiskt. Vissa saker märks helt enkelt inte vid en snabb jämförelse.

När du skriver "något som är så litet att det inte hörs" så feltolkar du mig. Visst hörs det. Men det tar kanske lite tid att upptäcka skillnaden. Men när man väl upptäckt skillnaden är den enkelt detekterbar.

I min ungdoms höst (i början på min medelålder...) ägnade jag mig åt att trimma in mina kassettdäck för att låta så bra som möjligt. Det är många variabler som ska övervägas/kontrolleras/justeras men gör man rätt går det att fixa till en ganska hygglig frekvensgång. Denna test gjordes med hjälp av musik och testsignaler och var ganska tidskrävande. I några fall kunde jag senare få justeringen verifierad via mätning och vid dessa tillfällen låg jag inom en halv dB upp till det område kassettdäcket klarade av.

Men. Detta handlade enbart om frekvensgång. Kvaliteten på återgivningen mellan inspelning och uppspelning är något annat. Ökad dist, sämre kanalseparation och andra skillnader detekterades överhuvudtaget inte vid dessa snabba växlingar. I alla fall inte vid denna procedur, och av mig.

Efter längre lyssningar/erfarenhet av ett givet kassettdäck gick det ändå att urskilja skillnader i "återgivningskvalitet", skillnader som inte hördes vid processen att skapa en rak frekvensgång.

Jag tar detta som intäkt att vissa skillnader hörs direkt, andra tar sin tid att uptäcka.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-25 00:19

IngOehman skrev:
Bill50x skrev:

Vh, iö

Ja det har du (igen) och snart vet jag inte hur det skall gå att nå fram med de tämligen triviala självklarheter som det här handlar om, och som jag berättat om. :?

Det är helt enkelt för svårt för mig att fatta hur dessa enkla saker kan vara så svåra att förstå för vissa - men jag skall göra ett ALLRA SISTA försök, och denna gång blir inte ord-metoden, annat än partiellt. Nu kör jag enligt principen att en bild säger mera än 1000 ord!

Hoppas det hjälper...

Bilden kommer en bit nedan.

De är båda kombinatioriska effekter!

Båda beror på ALLT i kedjan, inklusive fonogrammet. Läser du inte det jag skriver innan du kommenterar det??? 8O

- - - - -

Hur som helst....

Här kommer förklaringen till varför man inte kan utpeka en apparat till ensam "orsak" till en upplevd lyssningströtthet - trots att man
blev lyssningstrött (i en F/E-lyssning) när man kopplade om till E!

Se denna bild med lite grafer på:

Bild

Här ser du att jag visat klang (källan) respektive tonkurva (apparaterna) för ett antal länkar var för sig, A-E.

Den sjätte tonkurvan visar summan av alltihopa, det vill säga det spektrala innehåll som defacto kommer mot dig då du spelar fonogammet.

Som du ser har både kurva C och den sista summakurvan två alternativa former. Den ena gäller med apparat C (försteget) förbikopplat (F),
och den andra med det inkopplat (E).

Nu kommer själva frågan:

Om du, när du lyssnar på summan av alltihopa (det du ser i sista kurvan) upplever lyssningströtthet i läge E - varför skyller du på försteget (C)?

Det är ju fortfarande den näst minst fägande länken i hela kedjan, och två andra länkar har ju dessutom liknande fel - men värre!

Så: Är det inte (med ditt egent skeva resonemang) rimligare att påstå att det är slutsteget eller högtalarna som orsaker lyssningströttheten?

Med ett sunt resonemang däremot, är det tämligen självklart att det bara finns ett vettigt svar på frågan om vad som orsakar lyssningströttheten:
HELA kedjan i samarbete! Inklusive fonogrammet, dig som lyssnare och allt det som påverkat hur du hör just idag.

(Alltså vad jag sagt från första början.)

Nu hoppas jag hur som helst att alla fattar varför det är orimligt att peka på en specifik länk och kalla den för "orsaken" till lyssingströttheten. Det enda
vi hör är ju summan av allt (matematiska produkten av allt) och det är det vi, i förekommande fall kan bli lyssningströtta av.

Vh, iö

OK. Berätta nu, i korthet, varför insatsen av ytterligare en apparat i återgivningskedjan, i en F/E-lyssning, kan minska lyssningströttheten?

/ B

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-25 00:31

IngOehman skrev:Nu hoppas jag hur som helst att alla fattar varför det är orimligt att peka på en specifik länk och kalla den för "orsaken" till lyssingströttheten. Det enda

Vh, iö

Precis som att en ljus anläggning är summan av sina delar ja. Men nu pratar vi ju F/E i den här tråden :) . Om man i en icke lyssningströttande uppställning sätter in ett försteg (F/E) och får som resultat en lyssningströttande anläggning, kan man inte säga att försteget har lyssningströtthetsökande egenskaper(?). Man kanske ska se på det att det blir tårta på tårta med existerande försteg i anläggningen, så om man istället bytte ut försteget i E skulle lyssningströtthet inte uppkomma. Kanske tänker jag helt fel.

Men borde inte inte skillnaden i frekvenskurvan detekteras i F/E-lyssning?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-25 00:42

Bill50x skrev:

OK. Berätta nu, i korthet, varför insatsen av ytterligare en apparat i återgivningskedjan, i en F/E-lyssning, kan minska lyssningströttheten?

/ B

Apparaten kanske har egenskaper som ger en avrullad diskant eller en dip i det övre mellanregistret så att helheten låter mjukare. Om det nu är dessa frekvensområden som medför lyssningströttheten.

Det kan ju även vara en apparat som inte släpper igenom ultraljud (förutsatt att de andra länkarna gör det samt att det finns i signalen) - det finns ju de som hävdar att dessa ohörbara frekvenser ska kunna påverka oss på såväl positiva som negativa sätt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-25 00:47

Visst!

Frågan borde egentligen inte behöva besvaras. Dels är det ju välkänt att så är fallet, och dessutom är det ju rätt självklart att så är fallet - när man betänker att det som kommer ut ur kedjan är produkten av insignalen och alla länkar.

Alla länkar kan både "påverka" och "motverka" resten. 8)

tvett skrev:
IngOehman skrev:Nu hoppas jag hur som helst att alla fattar varför det är orimligt att peka på en specifik länk och kalla den för "orsaken" till lyssingströttheten. Det enda

Vh, iö

Precis som att en ljus anläggning är summan av sina delar ja. Men nu pratar vi ju F/E i den här tråden :) . Om man i en icke lyssningströttande uppställning sätter in ett försteg (F/E) och får som resultat en lyssningströttande anläggning, kan man inte säga att försteget har lyssningströtthetsökande egenskaper(?).

I den specifika kedjan med de specifika fonogrammen hade den det, uppenbarligen.

Det betyder inte att den garanterat får det i en annan kedja. Det beror ju på hur dess färgningar relaterar till de förutsätntingar som finns där.

Jag skulle kalla den "potentiellt lyssningströtthetsökande". Något annat har vi nämligen inte vetenskapligt visat.

Man kanske ska se på det att det blir tårta på tårta med existerande försteg i anläggningen, så om man istället bytte ut försteget i E skulle lyssningströtthet inte uppkomma. Kanske tänker jag helt fel.

Men borde inte inte skillnaden i frekvenskurvan detekteras i F/E-lyssning?

Jovisst - självklart!

Men bara för att man i F/E-lyssningen kan kartlägga färgningen är det ju inte säkert att samma färgning kommer att rendera lyssningströtthet i en annan kedja.

En F/E-lyssning varken skall eller kan användas för att etikettera apparaten med "lyssingströtthet".

Det enda man får fram i en F/E-lyssning är hur apparaten färgar.

Vad den färgningen sen leder till för upplevelser, det beror på vilka andra länkar som finns i kedjan. Det som kommer ut är produkten av fonogrammet multiplicerat med alla överföringsfunktioner. (Och det var, hoppas jag, sista gången jag sa det! :wink: )

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-25 00:55

Jag ser det som beroende på ordval och vokabulär.
I F/E-lyssning kanske man kan uppfatta en förstärkare som ha en viss distprodukt högt i frekvensoch kanske en viss diskanthöjning. Andra kallar det för ljust klingande för att dom störs också på diskanten och ytterliggare andra blir trötta och irriterade på diskanten och vill stänga av. Alla har hört samma fel och använder olika ord för att beskriva det.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-25 00:56

Min undran var mest över om den ändring i frekvensgång hos en apparat som vid sitt införande i en kedja vid ett F/E-förfarande triggar (eller vad man vill kalla det) lyssningströtthet vid längre lyssningar kan detekteras/passera odetekterad i kortare F/E-lyssningstest.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-25 06:05

Oballans skapar tröthet och irritation. Kan vara olika för olika individer. En del gillar helt enkelt 3w rör och 107dB JBL, jag blir kanske trött.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-25 08:26

IngOehman skrev:Men bara för att man i F/E-lyssningen kan kartlägga färgningen är det ju inte säkert att samma färgning kommer att rendera lyssningströtthet i en annan kedja.

En F/E-lyssning varken skall eller kan användas för att etikettera apparaten med "lyssingströtthet".

Det enda man får fram i en F/E-lyssning är hur apparaten färgar.

Vad den färgningen sen leder till för upplevelser, det beror på vilka andra länkar som finns i kedjan. Det som kommer ut är produkten av fonogrammet multiplicerat med alla överföringsfunktioner. (Och det var, hoppas jag, sista gången jag sa det! :wink: )

Vh, iö
Jag tror inte det var sista gången du säger det ;)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi