mm .. just det sista känns vässentligt.MP skrev:Bill:
Då detekterar du ju en "färgning" hos en apparat som orsakar lyssningströtthet hos dig.
Moderator: Redaktörer
mm .. just det sista känns vässentligt.MP skrev:Bill:
Då detekterar du ju en "färgning" hos en apparat som orsakar lyssningströtthet hos dig.
MP skrev:Bill:
iö skrev:Ä va tusan... Jag svara väl Bill50, då.
Det du skriver indikerar att apparate färgar.
I JUST DEN KEDJA du F/E-lyssnade apparaten gav den förändring som färgningen medförde på just det fonogrammet, dig en känsla av lyssningströtthet.
Apparaten färgar, det kan man sluta sig till, att att kalla färgningen "lyssingströtthet" finns det inget fog för.
Den kanske bara återställde ett fel från någon annan länk, så att kedjan blev så transparent att du hörde hur illa fonogrammet lät!
I en annan kedja kanske samma apparat inte alls gjort dig lyssningstrött!
Fattar du nu varför du inte kan peka ut apparaten som "orsaken" till att du blev lyssningstrött?
Om du vill säga något relevant om apparten, så beskriv färgningen istället - alltså hur den FÖRÄNDRAR musiksignalen. (Exempel: Den förljusar musiksignalen, den förgrusar musiksignalen, den förfetar musiksignalen...)
Då är det apparatens egenskaper du beskriver.
Att den i den specifika kedjan med det fonogram du spelade, gav dig lyssningströtthet är en kombinationseffekt, och din upplevda lyssningströtthet hör inte hemma som en egenskap hos apparaten.
Vh, iö
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Visst, men utan att ha F/E-lyssnat apparaterna vet du inte att det är just B som klingar mörkt. Då kan det lika gärna vara en annan apparat.
Nu blir jag sådär trött igen, orkar helt enkelt inte läsa alltihopa....
Men. Mitt exempel handlade just om F/E-lyssning. Jag kanske inte uttryckte det tydligt nog eller kanske inte alls?
Alltså. Har jag en komplett återgivningskedja och kopplar in en extra apparat (tex ett försteg) och DÅ upplever lyssningströtthet som jag INTE gör när det extra försteget är urkopplat, är det då inte troligt att det är den extra apparaten som ger denna trötthet?
A = CD-spelare
B1 = Försteg
C = Slutsteg
D = Högtalare
Denna kombination ger ingen lyssningströtthet.
A = CD-spelare
B1 = Försteg
B2 = Försteg (testobjektet)
C = Slutsteg
D = Högtalare
Denna kombination ger lyssningströtthet.
Är det inte ganska troligt att B2 är den enhet som ger lyssningströttheten och att den på något sätt påverkar signalen som inte märks vid kortare lyssning?
/ B
MP skrev:Bill:
IngOehman skrev:Alla metoder suger alltså?![]()
Jag håller inte med.
Bill50x skrev:Javisst, det är ju precis vad jag säger. Med tillägget att denna färgning inte hörs vid kortare lyssning. För då hinner man inte bli trött.
Min poäng i diskussionen är just detta. Allt avslöjas inte vid F/E-lyssning, precis som allt inte avslöjas med andra enskilda metoder heller.
Oavsett så kan man inte senare gå tillbaka och ställa någon annan till svars än sig själv för de val man gör ...Lust skrev:Kaffekoppen skrev:Kan nog försiktigt hålla med om att ingen metod är något annat än ett sätt att begränsa sig för vidare personliga utvärderingar.
Bara om du håller dig till en enda metod...
Men det finns ju många...
Kaffekoppen skrev:Oavsett så kan man inte senare gå tillbaka och ställa någon annan till svars än sig själv för de val man gör ...Lust skrev:Kaffekoppen skrev:Kan nog försiktigt hålla med om att ingen metod är något annat än ett sätt att begränsa sig för vidare personliga utvärderingar.
Bara om du håller dig till en enda metod...
Men det finns ju många...
IngOehman skrev:Ä va tusan... Jag svara väl Bill50, då.
I JUST DEN KEDJA du F/E-lyssnade apparaten gav den förändring som färgningen medförde på just det fonogrammet, dig en känsla av lyssningströtthet.
Apparaten färgar, det kan man sluta sig till, att att kalla färgningen "lyssingströtthet" finns det inget fog för.
Den kanske bara återställde ett fel från någon annan länk, så att kedjan blev så transparent att du hörde hur illa fonogrammet lät!
Fattar du nu varför du inte kan peka ut apparaten som "orsaken" till att du blev lyssningstrött?
Om du vill säga något relevant om apparten, så beskriv färgningen istället - alltså hur den FÖRÄNDRAR musiksignalen. (Exempel: Den förljusar musiksignalen, den förgrusar musiksignalen, den förfetar musiksignalen...)
Att den i den specifika kedjan med det fonogram du spelade, gav dig lyssningströtthet är en kombinationseffekt, och din upplevda lyssningströtthet hör inte hemma som en egenskap hos apparaten.
Vh, iö
Rydberg skrev:Bill50x skrev:Javisst, det är ju precis vad jag säger. Med tillägget att denna färgning inte hörs vid kortare lyssning. För då hinner man inte bli trött.
Min poäng i diskussionen är just detta. Allt avslöjas inte vid F/E-lyssning, precis som allt inte avslöjas med andra enskilda metoder heller.
Men hallå, du hör ju färgningen som eventuellt i längden ger dig lyssningtrötthet.
Bill50x skrev:Rydberg skrev:Bill50x skrev:Javisst, det är ju precis vad jag säger. Med tillägget att denna färgning inte hörs vid kortare lyssning. För då hinner man inte bli trött.
Men hallå, du hör ju färgningen som eventuellt i längden ger dig lyssningtrötthet.
Nä. Precis som jag skrev tidigare, vid en kortare lyssning hör jag ingen färgning. Men vid en längre lyssningsperiod drabbas jag av lyssningströtthet som jag inte gör utan den extra apparaten.
Rydberg skrev:Hur ska du kunna bli trött på något du inte hör?
tvett skrev:Fråga: Är det en problem att F/E inte kan detektera lyssningströtthet?
Jag har ställt frågan tidigare nååågra gånger till en debattör men aldrig fått svar, varför F/E inte kan användas i test av slutprodukter. Att lyssningströtthet inte kan detekteras är det enda som angetts.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Ä va tusan... Jag svara väl Bill50, då.
Vh, iö
Tack för ditt korta och förståeliga svar!
Men. Varför kan jag inte kalla färgningen för lyssningströtthet? Om den inkopplade apparaten inte ger någon annan skillnad än just detta?
Och hur ska denna färgande apparat kunna återställa en brist på fonogrammet? Teorin om F/E-lyssningens förtjänster är ju just att man isolerar det testade objektets egenskaper eftersom det bara är förändringen man är ute efter, inte den totala kedjans egenskaper.
Om apparaten ger samma lyssningströtthet i en annan kedja är ju bara att testa. Men om jag förstått det hela rätt är F/E-lyssningens förtjänst bland annat att den använda kringutrustningen INTE påverkar resultatet.
Din argumentation antyder att ALL skillnad man kan uppleva i F/E-lyssning faktiskt kan ge ett annat utfall med annan kringutrustning. Men då har jag väl missuppfattat dig?
VARFÖR är min upplevda lyssningströtthet en "kombinationseffekt" om min upplevda "mörkt ljud" inte är det?
Rydberg skrev:Mao, du tror inte man hör allt signifikant vid snabba skiftningar utan det ligger något lite magiskt där som man inte hör men som ändå är så pass signifikant att det renderar i lyssningstrött.
Lite "prinsessan på ärten" över det hela.
Jag är övertygad om att du har helt fel. Hur kan något som är så litet att det inte hörs göra en sådan dramatisk skillnad? Tror bara du har spårat ut lite i dina hypotetiska resonemang
IngOehman skrev:Bill50x skrev:IngOehman skrev:Ä va tusan... Jag svara väl Bill50, då.
Vh, iö
Tack för ditt korta och förståeliga svar!
Men. Varför kan jag inte kalla färgningen för lyssningströtthet? Om den inkopplade apparaten inte ger någon annan skillnad än just detta?
Och hur ska denna färgande apparat kunna återställa en brist på fonogrammet? Teorin om F/E-lyssningens förtjänster är ju just att man isolerar det testade objektets egenskaper eftersom det bara är förändringen man är ute efter, inte den totala kedjans egenskaper.
Om apparaten ger samma lyssningströtthet i en annan kedja är ju bara att testa. Men om jag förstått det hela rätt är F/E-lyssningens förtjänst bland annat att den använda kringutrustningen INTE påverkar resultatet.
Din argumentation antyder att ALL skillnad man kan uppleva i F/E-lyssning faktiskt kan ge ett annat utfall med annan kringutrustning. Men då har jag väl missuppfattat dig?
Ja det har du (igen) och snart vet jag inte hur det skall gå att nå fram med de tämligen triviala självklarheter som det här handlar om, och som jag berättat om.![]()
Det är helt enkelt för svårt för mig att fatta hur dessa enkla saker kan vara så svåra att förstå för vissa - men jag skall göra ett ALLRA SISTA försök, och denna gång blir inte ord-metoden, annat än partiellt. Nu kör jag enligt principen att en bild säger mera än 1000 ord!
Hoppas det hjälper...
Bilden kommer en bit nedan.VARFÖR är min upplevda lyssningströtthet en "kombinationseffekt" om min upplevda "mörkt ljud" inte är det?
De är båda kombinatioriska effekter!
Båda beror på ALLT i kedjan, inklusive fonogrammet. Läser du inte det jag skriver innan du kommenterar det???![]()
- - - - -
Hur som helst....
Här kommer förklaringen till varför man inte kan utpeka en apparat till ensam "orsak" till en upplevd lyssningströtthet - trots att man
blev lyssningstrött (i en F/E-lyssning) när man kopplade om till E!
Se denna bild med lite grafer på:
Här ser du att jag visat klang (källan) respektive tonkurva (apparaterna) för ett antal länkar var för sig, A-E.
Den sjätte tonkurvan visar summan av alltihopa, det vill säga det spektrala innehåll som defacto kommer mot dig då du spelar fonogammet.
Som du ser har både kurva C och den sista summakurvan två alternativa former. Den ena gäller med apparat C (försteget) förbikopplat (F),
och den andra med det inkopplat (E).
Nu kommer själva frågan:
Om du, när du lyssnar på summan av alltihopa (det du ser i sista kurvan) upplever lyssningströtthet i läge E - varför skyller du på försteget (C)?
Det är ju fortfarande den näst minst fägande länken i hela kedjan, och två andra länkar har ju dessutom liknande fel - men värre!
Så: Är det inte (med ditt egent skeva resonemang) rimligare att påstå att det är slutsteget eller högtalarna som orsaker lyssningströttheten?
Med ett sunt resonemang däremot, är det tämligen självklart att det bara finns ett vettigt svar på frågan om vad som orsakar lyssningströttheten:
HELA kedjan i samarbete! Inklusive fonogrammet, dig som lyssnare och allt det som påverkat hur du hör just idag.
(Alltså vad jag sagt från första början.)
Nu hoppas jag hur som helst att alla fattar varför det är orimligt att peka på en specifik länk och kalla den för "orsaken" till lyssingströttheten. Det enda
vi hör är ju summan av allt (matematiska produkten av allt) och det är det vi, i förekommande fall kan bli lyssningströtta av.
Om det fortfarande finns de som inte förstår så får ni sväva vidare.![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Nu hoppas jag hur som helst att alla fattar varför det är orimligt att peka på en specifik länk och kalla den för "orsaken" till lyssingströttheten. Det enda
vi hör är ju summan av allt (matematiska produkten av allt) och det är det vi, i förekommande fall kan bli lyssningströtta av.
Vh, iö
Bill50x skrev:
OK. Berätta nu, i korthet, varför insatsen av ytterligare en apparat i återgivningskedjan, i en F/E-lyssning, kan minska lyssningströttheten?
/ B
tvett skrev:IngOehman skrev:Nu hoppas jag hur som helst att alla fattar varför det är orimligt att peka på en specifik länk och kalla den för "orsaken" till lyssingströttheten. Det enda
Vh, iö
Precis som att en ljus anläggning är summan av sina delar ja. Men nu pratar vi ju F/E i den här tråden. Om man i en icke lyssningströttande uppställning sätter in ett försteg (F/E) och får som resultat en lyssningströttande anläggning, kan man inte säga att försteget har lyssningströtthetsökande egenskaper(?).
Man kanske ska se på det att det blir tårta på tårta med existerande försteg i anläggningen, så om man istället bytte ut försteget i E skulle lyssningströtthet inte uppkomma. Kanske tänker jag helt fel.
Men borde inte inte skillnaden i frekvenskurvan detekteras i F/E-lyssning?
Jag tror inte det var sista gången du säger detIngOehman skrev:Men bara för att man i F/E-lyssningen kan kartlägga färgningen är det ju inte säkert att samma färgning kommer att rendera lyssningströtthet i en annan kedja.
En F/E-lyssning varken skall eller kan användas för att etikettera apparaten med "lyssingströtthet".
Det enda man får fram i en F/E-lyssning är hur apparaten färgar.
Vad den färgningen sen leder till för upplevelser, det beror på vilka andra länkar som finns i kedjan. Det som kommer ut är produkten av fonogrammet multiplicerat med alla överföringsfunktioner. (Och det var, hoppas jag, sista gången jag sa det!)
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: entt och 38 gäster