En stillsam natt på jobbet, så jag tog en tur på Euphonia...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-24 18:06

Någon som kan kommentera första posten på denna sida?

http://recforums.prosoundweb.com/index.php/m/200173/0

Här pratar Lavry om "data link jitter" som delvis beror på AC koppling av den digitala signalen från sändaren.

Hur vanligt är det med DC kopplade spdif och AES/EBU utgångar?

/Peter

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-24 22:15

Piotr skrev:
Därför att jag många ggr hört skillnad på kablar och du säger att det är nys, trams och fantasi. Sånt brukar reta upp mig lite men det går snart över ska du se. :)

/Peter, med öppet sinne!

Ok, men då bara måste jag fråga... :wink:

Du ær inte sugen på att sopa hem $1 000 000 då, genom att gøra Randis test? Ett blindtest under kontrollerade former.

Eller, om du inte vill av någon anledning, så kanske du kan førklara varfør ingen inom hifi-branschen eller hifi-hobbyn ænnu vågat anta den utmaningen och bevisa att de hør skillnad på ljudet med eller utan någon valfri grunka som ska ge så stor skillnad enligt reklamen? Tænker då på Shakti, klisterlappar på høgtalarna och en massa annat. Ja du førstår nog var jag menar va...?

Dr Tinnitus

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-24 23:49

Ær det verkligen ingen som læst det lilla nætkabeltestet jag lænkade till før ett par sidor sen, och som har någon kommentar på det?

Jorma kanske.... Ja just ja, han ær inte hær, fel forum... :D

Førra natten så hade jag det vældigt lugnt hær på jobbet, næstan helt ensam på hela varvet. Så jag hade tid att glutta runt lite på Faktiskt.se, och vad fick jag se... Jo att en gammal tråd jag deltog lite i har hamnat på en lista øver favorittrådar, skoj. Jag tig mig tid att læsa igenom den tråden igen, och minnena kom tillbaka. Jag och I Ö var visst inte helt ensa om hur det låg till med hårda eller mjuka fossingar, spikes och sånt i den tråden. Nu nær jag læst den igen så førstår jag lite mer av det han førklarade, men, jag får det ændå inte att trilla helt in i min skalle, att spikes i mitt exempel skulle ge mer problem och rørelser i kabinettet æn om jag hade mjuka føtter. Dert ær lite før mycket att ta igen hær, så blir ni nyfikna så læs tråden.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=1381

Om jag nu ska sæga nåt kort, så ær det att jag i samband med en flytt till en annan lægenhet passade på att sætta mjuka føtter på den ena høgtalaren och læt den andra ha spikes, sen lysnade jag, kænde och klæmde på de två høgtalarnas kabinett nær jag spelade på olika nivåer och riktigt høgt. Resultat? Nada.... kunde inte med mina fingrar eller øron avgøra någon som helst skillnad, vare sig från lyssningsposition vad gæller ljudet i sig, eller kænnandes och lyssnandes på høgtalarlådorna.

Så vad ska man då tro? Att jag har værldens bæsta høgtalare som står øver de problem som kan orsakas av olika føtter? Njæ, knappast, æven om høgtalarna ær rætt bra.

Har I Ö totalt fel i sina påståenden och teorier om att mjuka ger mindre rørelser i høgtalarlådor æn spikes? Njæ, kanske inte. Men problemen kanske ær mer av teoretiska, akademiska, och kanske alldeles før små før att alltid nå upp till klart hørbar nivå? Fan vet, men jag mærker i alla fall ingen skillnad mellan mjuka och hårda føtter. Och rent spontat och logiskt så får ett høgtalarelement max energi om det och høgtalarlådan står absolut still, så att all energi får membranet att røra sig, och inte behøver flytta på lådan eller komprimera mjuka føtter. Det borde stæmma både i teori och verklighet, eller...?

Det var hur som helst en intressant tråd.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
TomasF

Inläggav TomasF » 2007-04-24 23:59

Hej
hittar en kort artikel om nätkablar på Randis.org men som ger en miljon. För 1 MUSD hos Randi måste man kanske göra mycket mer "bevisat övernaturliga" saker än kunna höra skillnad på nätkablar. /Tomas F.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-25 02:06

TomasF skrev:Hej
hittar en kort artikel om nätkablar på Randis.org men som ger en miljon. För 1 MUSD hos Randi måste man kanske göra mycket mer "bevisat övernaturliga" saker än kunna höra skillnad på nätkablar. /Tomas F.

Nja, det nætkabeltest jag lænkade till på Randis sida var væl inte "en kort artikel" direkt?

Sen har ju Randi sjælv skickat ut ett E-mail till ett gæng olika tillverkare av hifiprodukter eller mer eller mindre kænda hifi-recensionister med guldøron, med en inbjudan/uppmaning till att gøra testet med millen som vinst. Hittar inte direktlænken till det idag, men jag læste det på Randi.org igår natt.

Søker man på t ex. "shakti" på randi så blir det en hel del træffar och intressant att læsa om hifi voo-doo....

Hær ær en lænk till ett E-mail Randi skickat till en kille på Stereophile, dær det framgår att han skickat en inbjudan till Ben Piazza på Shakti Innovation.

http://www.randi.org/jr/112604yes.html#4

Ang. testet så handlar det om att man ska bevisa i ett kontrollerat test att man har øvernaturliga førmågor eller om det handlar om hifi-hobbyn, att man klarar att høra skillnad på om en produkt anvænds eller inte. Och då handlar det givetvis om sådana dær snake oil-grejor som det handlar om. Att høra skillnad på t ex. høgtalare ger ingen million, før det vet ju alla ink. vetenskapen att man kan gøra. Men nætkablar kan jag mycket væl tænka mig falla under snake oil, liksom andra kabelstolligheter i den branschen.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-25 03:25

shakti stenarna är så korkat att jag skäms för kalla mig audiofil med sånt skit.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-25 04:16

subjektivisten skrev:shakti stenarna är så korkat att jag skäms för kalla mig audiofil med sånt skit.

Fler nattugglor ser jag.... :D

Jo, Shakti ær korkat, eller kanske helt enkelt genialt. Ja før man har lyckat knåpa ihop nåt som før många både ser exklusivt ut och dessutom ger en exklusiv kænsla och med det uppenbart en tro på att det blir skillnad på ljudet med.

Man har lyckats skapa en aura av mystik som tilltalar många, ja många nog før att det ska gå i vinst osh antagligen rejælt i vinst med. Før får jag spekulera fritt så tror jag dessa svarta klumpar kostar mycket litet att framstælla.

Men det finns grejor som ær ænnu mer korkat, ERS-papper, klisterlappar som ska sættas på høgtalarna och gøra stordåd før ljudet, kabelplintar m.m. Ja det finns många exempel, jag orkar inte førsøka minnas allt stolligt som lanserats som gudagåva før vælljudet, men som efter bara ett par sekunders kritisk tænkade och normalbetyg i grundskola/gymnasium borde avsløjas som humbug. Men det finns alltid folk som køper hur korkat det æn ær...

Detta gæller inte bara inom ljudhobbyn utan øverallt dær det finns slantar att tjæna før den skrupelfrie. Ta bara alla snake oil-produkter som finns inom bilbranschen. Bensinsparare och effekthøjare av alla dess mærkliga sorter før att bara næmna några.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-25 08:35

Dr_Tinnitus skrev:
Piotr skrev:
Därför att jag många ggr hört skillnad på kablar och du säger att det är nys, trams och fantasi. Sånt brukar reta upp mig lite men det går snart över ska du se. :)

/Peter, med öppet sinne!

Ok, men då bara måste jag fråga... :wink:

Du ær inte sugen på att sopa hem $1 000 000 då, genom att gøra Randis test? Ett blindtest under kontrollerade former.

Eller, om du inte vill av någon anledning, så kanske du kan førklara varfør ingen inom hifi-branschen eller hifi-hobbyn ænnu vågat anta den utmaningen och bevisa att de hør skillnad på ljudet med eller utan någon valfri grunka som ska ge så stor skillnad enligt reklamen? Tænker då på Shakti, klisterlappar på høgtalarna och en massa annat. Ja du førstår nog var jag menar va...?

Dr Tinnitus

Äh vad är väl pengar. Min lycka i livet kommer från mjuka värden.. hälsa å kärlek du vet. :)

Okej, allvarligt. Jag vet inte i detalj vad som erbjuds av Randi men det finns en del problem. Randi lär inte vilja flyga till mig och jag kan näppeligen ta med mig min anläggning till US för att bevisa för honom. Kablar är systemavhängigt. En viss kabel kan ge problem med självsvängning i en förstärkare pga. för hög kapacitans eller dålig terminering och instrålad HF tex. vilket ger ökad distortion. Jag har alltså ingen aning om vilka effekter det har varit fråga om. Det kan vara så att R-C-L påverkat, och då mest troligt L, helt enkelt har rullat av diskanten hörbart när det gäller högtalarkablar. En tillräckligt hög resistans i en ht-kabel ger med en typisk högtalare en krokig frekvensgång motsvarande den effekt man får på kurvan av en typisk rörförstärkare och kan således vara hörbar av den anledningen.

Reklamen garvar jag alltsom oftast åt och shakti m.m. tror jag inte alls på.

Har också testat div. fötter och underlag på min elektronik men inte hört ett smack i skillnad. Vill också tilllägga (tre st. l) att jag gjort en del blindtester på elektronik och jag brukar "höra det jag hör" så att säga.

/Peter
Senast redigerad av Piotr 2007-04-25 09:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-25 08:51

Tror det var Luscek(SP?) på Madisound som spelade in ljud från en CD spelare med sitt ljudkort och kunde påvisa skillnader på bitnivå med olika nätkablar.

Killen är en kunnig ljudtekniker/studiomänniska/audiofil och har programmerat intressanta program för impuls/faskorrektion av högtalare.

Ole Lund Christensen bakom GamuT audio (tidigare Sirius) blev förvånad när han till slut upptäckte att nätkabeln kan påverka ljudet från deras förstärkare. Ole är en travlig och mycket kunnig filur som måste betäcknas som nykter i sammanhanget. Det han kom fram till var helt enkelt att HF skräp som uppstår i nätdelar sänder ut mer HF/RF i en kabel med hög induktans. En nätkabel (eller vilken kabel som helst) som är flätad som en Kimber 8TC sänder ut mindre HF pga. kancellering.

GamuT upptäckte också att nätdelen i förstärkarchassit påverkade resultatet och att ljudet blev bättre om man plaserade hela nätdelen i en U-balk av mjukt järn. Skärmningen skyddade då lågnivå elektroniken och återkopplingen från instrålning av HF/RF skräp.

Grundskole och gymnasiekunskaper räcker inte på långa vägar att förklara fysik och elektronik fullt ut. Dessutom så är det inte så att vi ska rätta oss efter skolböcker... vetenskapen och skolböckerna skall rätta sig efter verkligheten. ;) Detta är något som många teknokrater missat totalt.

Kolla bara in Tesla's experiment på trådlös kraftöverföring.. finns länkar till yotube på forumet "övriga diskussioner".

/Peter

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-25 08:59

subjektivisten skrev:shakti stenarna är så korkat att jag skäms för kalla mig audiofil med sånt skit.

Kalla dig för ljudbög då om det känns bättre. 8)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-25 09:07

Dr Tinnitus; Menar du att det inte finns hörbara skillnader mellan olika kablar till en hifianläggning? Detta stämmer inte alls med mina erfarenheter. Jag har hört (om inte annat) frekvensmässiga skillnader i såväl diskant som bas mellan olika kablar. Visserligen är skillnaderna ganska små. Och ofta (=mellan många sorters kablar) hör åtminstone jag inga skillnader alls. Men vissa kablar tycker jag har en egen klangkaraktär. Och detta hörs.

Eller är det bara de klangliga skillnaderna mellan olika nätkablar du är skeptisk till? I så fall tycker vi samma.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-04-25 09:24

Jag tycker inte att det är särskilt mycket mer korkat än någon annan företeelse inom hifi - många påstående saknar ju helt grund. Isåfall måste du ju skämmas över det mesta som hävdas av hifi-tillverkarna. Shakti skiljer sig möjligtvis i grad från annat som erbjuds men inte i slag. Tillverkaren berättar sagor som får köparna att må bra. Och när man mår bra låter allting mycket bättre. Det som är speciellt med Shakti är att man har tagit bort allt vad ljudpåverkan heter och har bara kvar sagan. Därför framstår den som mer skruvad än vad den egentligen är.

/D

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-25 09:25

Dahlqvist skrev:Tillverkaren berättar sagor som får köparna att må bra. Och när man mår bra låter allting mycket bättre. Det som är speciellt med Shakti är att man har tagit bort allt vad ljudpåverkan heter och har bara kvar sagan. Därför framstår den som mer skruvad än vad den egentligen är.

Ljuvlig beskrivning! :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-25 13:52

Dahlqvist skrev:Jag tycker inte att det är särskilt mycket mer korkat än någon annan företeelse inom hifi - många påstående saknar ju helt grund. Isåfall måste du ju skämmas över det mesta som hävdas av hifi-tillverkarna.

/D

Ja, jag skäms över 80% av tramset som är i denna hobby.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-25 13:56

Jag är stolt audiofil som tar avstånd från bullshitprylarna. Jag vill visa att det även finns audiofiler som inte tror på sådant. :)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-04-25 13:57

subjektivisten skrev:Ja, jag skäms över 80% av tramset som är i denna hobby.

För mig är 80% av denna hoppy musik. Därutöver tillkommer lite elektronik och högtalare och jox för att det ska lyckas! Jag skäms över en ganska stor mängd av musikerna, men verkligen inte så det uppgår till 80 % av min hobby. Då skulle jag lägga ner den helt.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-25 14:10

Slartibartfast skrev:För mig är 80% av denna hoppy musik. Därutöver tillkommer lite elektronik och högtalare och jox för att det ska lyckas! Jag skäms över en ganska stor mängd av musikerna, men verkligen inte så det uppgår till 80 % av min hobby. Då skulle jag lägga ner den helt.

[slrt]

Nej, 80% av alla påstående från tillverkare och tidningar. Jag är BARA måttligt intresserad av apparater för jag ska kunna lyssna på musik, inte tvärt om som man kan tro ibland och dom värsta flummarna.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-25 14:26

subjektivisten skrev:
Slartibartfast skrev:För mig är 80% av denna hoppy musik. Därutöver tillkommer lite elektronik och högtalare och jox för att det ska lyckas! Jag skäms över en ganska stor mängd av musikerna, men verkligen inte så det uppgår till 80 % av min hobby. Då skulle jag lägga ner den helt.

[slrt]

Nej, 80% av alla påstående från tillverkare och tidningar. Jag är BARA måttligt intresserad av apparater för jag ska kunna lyssna på musik, inte tvärt om som man kan tro ibland och dom värsta flummarna.

jaha.. och det är därför du gör allt du kan för att andra skall bli lika ointreserade som du..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-25 14:30

Mayro skrev:jaha.. och det är därför du gör allt du kan för att andra skall bli lika ointreserade som du..

Nej, vill försöka få andra att öppna ögonen och inte tro på Saida utan komma tillbaka till verkligheten. Såsom flera här har gjort med mig innan.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-04-25 14:39

subjektivisten skrev:
Mayro skrev:jaha.. och det är därför du gör allt du kan för att andra skall bli lika ointreserade som du..

Nej, vill försöka få andra att öppna ögonen och inte tro på Saida utan komma tillbaka till verkligheten. Såsom flera här har gjort med mig innan.

aha du har fått ett uppdrag från din messias?
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-25 14:45

mats skrev:aha du har fått ett uppdrag från din messias?

Nej, men för 4-5-6 år sedna så trodde jag hifi nirvanat var via flumhifi, som såklart kosta massa pengar. Idag vet jag bättre.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-25 17:50

subjektivisten skrev:
mats skrev:aha du har fått ett uppdrag från din messias?

Nej, men för 4-5-6 år sedna så trodde jag hifi nirvanat var via flumhifi, som såklart kosta massa pengar. Idag vet jag bättre.

Så du menar att för du är sagoligt korkad och går på enkla finter på onoff av ungdomsäljarna där så är sedan din uppgift att tro andra är lika korkade. Samt att du är utsänd att rädda dom.. :lol:

Asså. Du är hela du ett stort skämt.. Och din syn på vår HOBBY är fan rent sjuk.. Fatttar du? Detta är en hobby.
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-25 18:09

Frågan är om det inte kan vara en livsstil också... :idea:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2007-04-25 18:27

Innan vågen ebbar ut i denna bakvattenstråd kan det vara läge att tipsa om ett kommande kabeltillverkningsreportage på Euphonia. En av marknadens absolut mest exklusiva signalkablar presenteras och vi får följa slutfasen av tillverkningen fram till färdig produkt. En omvänd dissektion kan man säga, så missa nu inte denna presentation på Euphonia Audioforum.se :wink:

Bild[/url]

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-25 18:32

Hej Timbre!

Skulle vara kul om du var mer aktiv på detta forum! Allvarligt.

/7Tommy.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2007-04-25 19:20

Shaktistenen måste vara en av de roligaste produkterna som lanserats. Det jag gillar mest är informationen om att en motor blir starkare och ger bättre prestanda om man använder en sådan sten. Det finns ju rent av nöjda ägare som talat om denna förbättring.

Detta mirakel förefaller slå allt. Jag funderar fortfarande på om en Shaktisten kan få en vanlig hederlig spårvagn (förutom bil) att accelerera snabbare, ge mjukare inbromsning, öka toppfarten och annat trevligt. Förutom att den ger bättre ljud i stereon.;)

Vissa produkter är uppenbart omöjliga och jag vill nästan påstå att man får lyssna på nytt om man anser sig höra skillnad. Det räcker med att blunda, lägga stenen på stärkaren och lyssna, därefter tar man bort den medan musiken spelar (fortfarande med slutna ögon) och hör om ljudet förändras. Ett litet enkelt "miniblindtest" s.a.s.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-25 19:30

AVR4000 skrev:Detta mirakel förefaller slå allt. Jag funderar fortfarande på om en Shaktisten kan få en vanlig hederlig spårvagn (förutom bil) att accelerera snabbare, ge mjukare inbromsning, öka toppfarten och annat trevligt. Förutom att den ger bättre ljud i stereon.;)

Enkelt testat. Någon som bor i Göteborg smygåker med sådan i fickan och så får hetsporren föra logg på när han tycker spårvagnen kör bättre än vanligt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-25 19:54

Mayro skrev:Asså. Du är hela du ett stort skämt.. Och din syn på vår HOBBY är fan rent sjuk.. Fatttar du? Detta är en hobby.

Asså, jag kanske också är ett stort skämt. Men jag tycker det är bra när olika sanningar inte alltid får stå oemotsagda. Även om det handlar om en hobby. :oops:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-25 20:02

Nej, men för 4-5-6 år sedna så trodde jag hifi nirvanat var via flumhifi, som såklart kosta massa pengar. Idag vet jag bättre

Jag har inga sådan saker som du kallar för flum och kommer aldrig att ha, men jag håller inte heller på att ösa galla över alla andra som väljer att köpa dessa saker. Säger som mayro, detta är en hobby inte en jakt på liv eller död som det verkar vara för en del.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-25 20:03

MichaelG skrev:
Mayro skrev:Asså. Du är hela du ett stort skämt.. Och din syn på vår HOBBY är fan rent sjuk.. Fatttar du? Detta är en hobby.

Asså, jag kanske också är ett stort skämt. Men jag tycker det är bra när olika sanningar inte alltid får stå oemotsagda. Även om det handlar om en hobby. :oops:

Hälsn. Michael

Aggerar du som Subjektivisten gör?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi