Vilket är värst, sameness eller lyssningströtthet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilket är värst, sameness eller lyssningströtthet?

Sameness är mycket värre, jag vill uppleva mina fonogram precis så olika som de är, därför vill jag inte att kedjan skall färga!
19
27%
Lyssningströtthet är mycket värre, jag vill kunna lyssna på mina skivor utan att ha en tidsgräns för när jag får nog!
15
21%
Sameness är värre av annat skäl än det ovan angivna.
5
7%
Lyssningströtthet är värre av annat skäl än det ovan angivna.
1
1%
Jag tycker det är ok att öka sameness tills jag lagt till så mycket färgning som "behövs" för att jag inte skall bli lyssningstrött av några skivor längre. Man balanserar dem så det blir lika!
7
10%
Jag tycker det är ok att öka sameness tills jag lagt till så mycket färgning som "behövs" för att jag inte skall bli lyssningstrött av några skivor längre. Man balanserar dem så det blir lika!
7
10%
Jag förstår inte frågan.
1
1%
Jag förstår frågan, men svarar inte på den av rent jävelskap!
15
21%

Antal röster : 70

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-24 23:36

TomasF skrev:-Goddag, vad får det lov att vara?
-En ljudanläggning, tack.
-Utmärkt. Önskar ni bli lyssningstrött eller vill ni att all musik besmittas med samma fel?

/Tomas F.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-25 00:24

Sameness är för mig Quad ESL-63. Dom kan låta riktigt trevligt men inget händer. Och heller inget som stör.
En eländigt ljust klingande japanreceiver av äldre ursprung är något som man tröttnar på. Lyssningströttna betyder att man vill stänga av, en typ av sameness betyder att det kanske inte stör.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-25 00:36

Håller med dig!

(Tänker på dina definitioner då, inte i vad avser de specifika apparaterna.)

Lust skrev:
TomasF skrev:-Goddag, vad får det lov att vara?
-En ljudanläggning, tack.
-Utmärkt. Önskar ni bli lyssningstrött eller vill ni att all musik besmittas med samma fel?

/Tomas F.

He he... Bra sammanfattning på frågeställningen. :wink:

Nej frågan är inte vad man önskar sig, utan vad man tycker är värst.

Det kan även vara bra att minnas att sameness (per definition) är en egenskap som ligger i anläggningen, medan lyssingströtthet kan komma från vissa inspelningar.

Lyssningströtthet går bevisningen att FÄRGA sig bort från*, men kan man göra det utan att anläggningen drabbas för mycket av sameness?

Det är förstås beroende på läggning - vad man tycker om sameness. Jag känner gott om audiofiler vars anläggningar (i mina öron) "erbjuder" en väldig (förfärlig?) samness, med de gillar ju just det ljudet - så varför inte! :P

Var och en avgör bäst önskamålen!

Vh, iö

- - - - -

*Det finns gott om exempel där introduktion av färgande komponeter (använts för att) motverka lyssningströtthet. Avsiktligt eller oavsiktligt.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-25 00:48

IngOehman skrev:Det är förstås beroende på läggning - vad man tycker om sameness. Jag känner gott om audiofiler vars anläggningar (i mina öron) "erbjuder" en väldig (förfärlig?) samness, med de gillar ju just det ljudet - så varför inte! :P

Var och en avgör bäst önskamålen!

Vh, iö

- - - - -

*Det finns gott om exempel där introduktion av färgande komponeter (använts för att) motverka lyssningströtthet. Avsiktligt eller oavsiktligt.

Absolut, håller med helt. Känner mig inte särskilt oskyldig själv heller.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-25 00:54

:wink: :lol:

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-25 01:00

IngOehman skrev:
Det kan även vara bra att minnas att sameness (per definition) är en egenskap som ligger i anläggningen, medan lyssingströtthet kan komma från vissa inspelningar.

Nog finns det sameness även i inspelningar...

Har en platta ett skruvat ljud så nog råder det sameness mellan låtarna. Det kan det även göra mellan skivor.

Kommer inte ihåg om du definerade sameness i startinlägget, men det verkar som att det bara är färgning i anläggningen och inte i inspelningen som får ingå i begreppet enligt dig?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-25 01:28

Njae, det är inte så viktigt.

Du får göra som du vill. Om man vill kalla likheter mellan olika låtar (och deras sound) på ett fonogrammet för sameness så får man väl göra det.

Jag tycker dock det är praktiskt att hålla isär musik och apparater - eftersom det inte går att veta om likheter mellan t ex olika låtar är just samness (från de apparater som använts vid produktionen?) eller om det berott på att man avsiktligt velat att låtarna skall vara lika varandra.

Men gör som du vill du. :wink:

Jag tror dock det råder en väldig koncensus om att sameness är ett begrepp som används för att beteckna alla subjektivt likriktande distorsionsformer - linjära som olinjära.

Smal bandbredd är väl en av de tydligaste formerna. I hissen är det inte lätt att avgöra hur olika alla olika inspelningar verkligen är. Hög harmonisk distorsion gör det inte heller lätt att skilja mellan olika inspelningars ljudkvalitetsegenskaper. Dra volymen i botten så det klipper om köksradion så låter alla inspelningar rätt så lika varandra ljudkvalitetsmässigt. Men det finns förstås massor av andra distorsionsformer som renderar sameness. (Det jag och kanske några till menar med begreppet.)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-25 01:53

IngOehman skrev:
Jag tror dock det råder en väldig koncensus om att sameness är ett begrepp som används för att beteckna alla subjektivt likriktande distorsionsformer - linjära som olinjära.

Jag menade bara att sådan distorsion kan påföras redan i inspelningsledet och då ge en liknade upplevelse som en sameness i anläggningen, inget annat.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-25 02:03

Och isåfall håller jag med dig. :wink:

Den på inspelningarna kan vi inte göra så mycket åt dock. :?
(Annat än att försöka få inspelningsbranschen att skärpa
sig och inte förstöra/likrikta musiken så himla mycket.)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2007-04-25 07:32

Sameness - no thank you!
A non sameness generation.

Mvh Ljudkrav

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-25 07:36

Sameness kan göra mig lyssningstrött.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-25 07:37

Almen skrev:Sameness kan göra mig lyssningstrött.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
TomasF

Inläggav TomasF » 2007-04-25 07:54

IngOehman skrev:Lyssningströtthet går bevisningen att FÄRGA sig bort från*, men kan man göra det utan att anläggningen drabbas för mycket av sameness?

- - - - -

Är det så?
Ja det går, om sk lyssningströtthet beror på orak frekvensgång.
Nej det går inte, om sk lyssningströtthet beror på den mytiska och ofta diskuterade men aldrig riktigt uppmätta "dynamisk distortion", dvs olinjärheter som inte avslöjas vid mätning med tex kontinuerlig sinussignal. /Tomas F.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-25 08:16

Jag måste i ärlighetens namn säga IÖ att jag inte helt förstår värdet av denna tråd men min vana trogen har jag svårt att lägga mig eftersom jag inte vill gå miste om tillfälle till lärdom.

Detta begrepp seamness om jag förstår är likartade färgningar, att apparaten färgar lika på alla musikspår?
Ex på detta skulla kunna vara Quad, Linn och liknande apparater.

Är d et inte helt riktig och normalt brandbuildig att skapa en egenhet för att locka en krets runt detta för att sätta sin egen referens. Jag skulle säga att de flesta gör så mer eller mindre. Om du inte sticker ut finns du inte.

Om du inte gillar Linnsoundet så varför bråka på det då?

Man kan ju katergorisera detta i oändlighet. Analystiskt svenskt ljud, Svängigt Engelsk ljud, Maffigt Amerisansk osv.

Det problem jag får i detta resonemang är att de som nu gnäller på likriktning i färgningar själva är förespråkare för den ultimata likriktningen, att endats höra skivan, Neutralitetsdiket, ett slags moment 22 gäng som inte tollererar något annat. Detta är väl att kategoreisera ner marknade till nära 0.

Jag förstår tanken men den viktigaste aspekten är nog självkännedom som ger uttryck i att jag får nog mycket självförtroende att hitta och våga äga det som passar mig bäst. Alltför många lyssnar på starka ledare och grupptryck mer än vad de själva gillar.

Poängen då.
Seamness eller är en fråga om smak och tycke vilket borde bäst testas praktiskt mer än på forum.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-04-25 08:22

Från Bill50x:

Lyssningströtthet orsakas av saker som gör att musik inte låter som musik. Tex att takten tar slut, det distar hårt, musiken låter kaotisk (när den live inte är det) osv.

Sameness, i betydelsen att all musik drabbas av samma färgning, är förstås trist om det låter illa.

En god definition, tycker jag. Vad jag inte förstår är frågan, varför skulle det ena utesluta det andra?

JohanR

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-04-25 08:43

Jag tror jag vill varken ha sameness eller bli lyssningstrött. Går det? Står de i motsats till varandra? Man kan bli trött på musik som man hört tusen gånger, vad är det för mening med en apparat som gör att jag orkar höra låten en gång till?

Under årens lopp har jag sorterat bort apparater som (jag tror) har orsakat lyssningströtthet. Eller rättare sagt har jag glatt slängt bort dem i stället för att reparera när de äntligen gått sönder. Min första CD-spelare, en Philips, gjorde mig trött på musiken efter två lyssningar. Den pajade. Min andra, en Technics, är varm och gosig och allt låter lika trevligt. Sameness? Den står nu på landet. Min tredje, en Naim CD3, blir jag inte klok på. En del musik låter helt underbart, en del bedrövligt. Man kan aldrig lita på den. Om den har sameness så är det nog att allt låter rytmiskt, men all musik har väl rytm, eller hur?

En NAD-reciever jag hade (7240) skapade bummelbas som var kraftig nog men alla låtar hade samma basgång. Jag drog alltid ner basen men då blev musiken ointressant. Jag lyckades aldrig hitta någon bra kompromiss. Jag blev glad när den pajade. Min nuvarande Nait3 lyckas spritta ut en rätt kraftig men distinkt bas (när den finns, inte annars) och trots rätt våldsamma stående vågor i rummet är det lätt att följa t ex en kontrabasstämma (och man hör att det är en sådan, det gjorde man inte med NADen).

Jag tycker nog att min nuvarande anläggning kan skapa lyssningströtthet, men det är nog för att den inte är ett dugg insmickrande. Det går liksom inte att slölyssna på något i bakgrunden, för även på svag volym tränger sig musiken på och man tvingas lyssna fast man kanske egentligen inte vill just då, och så blir man irriterad och stänger av. Det kanske är nån sorts sameness - all musik låter lite påträngande och då kan man tröttna om man inte är 100% inställd på att lyssna.

Alltså - jag vill inte ha vare sig sameness eller lyssningströtthet, men har kanske båda! Men hellre en anläggning som låter musiken engagera än en som gör den insmickrande och uddlös. Jag gillar ändå inte att ha bakgrundsmusik på.

Edit: Efter att ha skrivit det här kunde jag bestämma mig för att kryssa i att sameness är värre än lyssningströtthet.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-25 08:50

Mapem skrev:Alltså - jag vill inte ha vare sig sameness eller lyssningströtthet, men har kanske båda! Men hellre en anläggning som låter musiken engagera än en som gör den insmickrande och uddlös. Jag gillar ändå inte att ha bakgrundsmusik på.

Intressant och rolig reflektion. :) Känns som lite moment 22 för grabbsen här om referensen är en riktig steinway. :D Hur skall denna kunna helt rätt presenteras återgivet elektroniskt. :?:

En liten reklektion jag fått till mig.
Om nu neutralitetsivrarna med IÖ här i spetsen kämpar i vild panik för att nå den ultimata transparenta anläggningen med en perfekt återgivning från skivan men de i alla trådar jag sett ratar 95% av alla inspelningar som kassa 8O Hur går detta ihop.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-25 09:06

meanmachine skrev:Om nu neutralitetsivrarna med IÖ här i spetsen kämpar i vild panik för att nå den ultimata transparenta anläggningen med en perfekt återgivning från skivan men de i alla trådar jag sett ratar 95% av alla inspelningar som kassa 8O Hur går detta ihop.

Vem har sagt att man ratar bara för att man konstaterat att inspelningen inte varit så bra? Det går utmärkt att lyssna på dåliga inspelningar med stor njutning över en "transparent" anläggning. Men man är medveten om att det SKULLE kunnat låta ännu bättre om musikmaterialet hanterats varsammare.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-25 09:16

Nattlorden skrev:
meanmachine skrev:Om nu neutralitetsivrarna med IÖ här i spetsen kämpar i vild panik för att nå den ultimata transparenta anläggningen med en perfekt återgivning från skivan men de i alla trådar jag sett ratar 95% av alla inspelningar som kassa 8O Hur går detta ihop.

Vem har sagt att man ratar bara för att man konstaterat att inspelningen inte varit så bra? Det går utmärkt att lyssna på dåliga inspelningar med stor njutning över en "transparent" anläggning. Men man är medveten om att det SKULLE kunnat låta ännu bättre om musikmaterialet hanterats varsammare.

Vad är en transparent anläggning? Fungerar alla högtalare oavsett placering bara man köper rätt elektronik?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-25 09:17

Nattlorden skrev:Vem har sagt att man ratar bara för att man konstaterat att inspelningen inte varit så bra? Det går utmärkt att lyssna på dåliga inspelningar med stor njutning över en "transparent" anläggning. Men man är medveten om att det SKULLE kunnat låta ännu bättre om musikmaterialet hanterats varsammare.

Klart osunt resonemang. Lite som att säga att man kan klart lyssan och avnjuta musik på en färgad anläggning men med vetskapen om att kan bli bättre med rätt inspelning. :roll: Ett sådant uttalande VISAR endast på övertygelse vilket i sig inte är fel men inte hela sannigen.

Ser du inte tvisten i hela denna soppa.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-25 09:18

Så som jag uppfattat det så tillhör de som pratar om ovan citerade andel kassa inspelningar inte "neutralitetsivrarna". Jag skulle själv (snabb aproximation) bedöma min egen skivsamling som;

10% mycket bra (kräver en neutral anläggning för att komma till sin rätt)
55% bra (gynnas generellt av en neutral anläggning)
30% ok (förlorar generellt inte på en neutral anläggning)
5% så dåliga att de skulle vinna på en på ett eller annat sätt färgad anläggning. (Dock dåliga på olika sätt - dvs kräver olika färgningar för att komma till sin rätt.)

Vore det klokt eller oklokt av mig (hypotetisk fråga :wink: ) att välja en färgande anläggning tycker du?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-25 09:20

Michael G skrev:Så som jag uppfattat det så tillhör de som pratar om ovan citerade andel kassa inspelningar inte "neutralitetsivrarna". Jag skulle själv (snabb aproximation) bedöma min egen skivsamling som;

5% så dåliga att de skulle vinna på en på ett eller annat sätt färgad anläggning. (Dock dåliga på olika sätt - dvs kräver olika färgningar för att komma till sin rätt.)

Vore det klokt eller oklokt av mig (hypotetisk fråga ) att välja en färgande anläggning tycker du?

Hälsn. Michael

Skulle säga att du gör en bra subjektiv bedömning som passar dig väldigt bra och ger dig mersmak i tillvaron. Passar inte som sanning till alla. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-25 09:20

MichaelG skrev:

Så som jag uppfattat det så tillhör de som pratar om ovan citerade andel kassa inspelningar inte "neutralitetsivrarna". Jag skulle själv (snabb aproximation) bedöma min egen skivsamling som;

Vore det klokt eller oklokt av mig (hypotetisk fråga :wink: ) att välja en färgande anläggning tycker du?

Hälsn. Michael

Har du hört en neutral anläggning? Hur låter en sådan i olika rum?

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-04-25 09:22

meanmachine skrev:
Mapem skrev:Alltså - jag vill inte ha vare sig sameness eller lyssningströtthet, men har kanske båda! Men hellre en anläggning som låter musiken engagera än en som gör den insmickrande och uddlös. Jag gillar ändå inte att ha bakgrundsmusik på.

Intressant och rolig reflektion. :) Känns som lite moment 22 för grabbsen här om referensen är en riktig steinway. :D Hur skall denna kunna helt rätt presenteras återgivet elektroniskt. :?:

Tack. En riktig Steinway är utmärkt som referens - eller allrahelst en Bösendorfer, t ex den på Södra teatern - men jag inser att en anläggning som fullständigt naturtroget klarar att återge en konsertflygels fulla dynamik och övertonsspektrum skulle jag aldrig ha råd med. Hade jag pengarna skulle jag nog lägga dem på flygeln i stället. Och en ljudisolerad bostad att ställa den i, så hustrun kan spela ohämmat.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-25 09:25

Harryup skrev:Vad är en transparent anläggning? Fungerar alla högtalare oavsett placering bara man köper rätt elektronik?

Jag skrev "transparent" inte transparent, eftersom transparent är ett idéfoster enbart.

Högtalare och rumsakustik ingår själv klart i begreppen anläggning.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-25 09:27

meanmachine skrev:
Nattlorden skrev:Vem har sagt att man ratar bara för att man konstaterat att inspelningen inte varit så bra? Det går utmärkt att lyssna på dåliga inspelningar med stor njutning över en "transparent" anläggning. Men man är medveten om att det SKULLE kunnat låta ännu bättre om musikmaterialet hanterats varsammare.

Klart osunt resonemang. Lite som att säga att man kan klart lyssan och avnjuta musik på en färgad anläggning men med vetskapen om att kan bli bättre med rätt inspelning. :roll: Ett sådant uttalande VISAR endast på övertygelse vilket i sig inte är fel men inte hela sannigen.

Ser du inte tvisten i hela denna soppa.

Nej, jag tror du missar hela poängen tyvärr. Dåligt + dåligt är sämre än dåligt + bra.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-25 09:28

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Vad är en transparent anläggning? Fungerar alla högtalare oavsett placering bara man köper rätt elektronik?

Jag skrev "transparent" inte transparent, eftersom transparent är ett idéfoster enbart.

Högtalare och rumsakustik ingår själv klart i begreppen anläggning.

Kan du beskriva vilka komponenter som är bevisat "transparanta". Är särskilt intresserad av vilka högtalare som uppfyller villkoren.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-25 09:30

Harryup skrev:Har du hört en neutral anläggning? Hur låter en sådan i olika rum?

Ja (rimligt neutral i vart fall). Rummet ingår i anläggningen.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-25 09:34

Harryup skrev:Kan du beskriva vilka komponenter som är bevisat "transparanta". Är särskilt intresserad av vilka högtalare som uppfyller villkoren.

Nej. Jag vill inte beröva dig glädjen att leta upp sådan på egen hand. Varför skall just du åka snålskjuts? :mrgreen:

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-25 09:36

meanmachine skrev:Skulle säga att du gör en bra subjektiv bedömning som passar dig väldigt bra och ger dig mersmak i tillvaron. Passar inte som sanning till alla. :wink:

Vi är helt överens om detta!

Jag svarade egentligen bara på din fråga "Hur går detta ihop" apropå vitsen med en neutral anläggning om 95% av inspelningarna var kassa. Min uppfattning är alltså att det går ihop (=att eftersträva en neutral anläggning (inklusive rummet! Harryup :wink: )) eftersom det endast är en mindre procent av skivorna i åtminstone min samling som entydigt vinner på "färgning".

Hälsn. Michael

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi