TomasF skrev:-Goddag, vad får det lov att vara?
-En ljudanläggning, tack.
-Utmärkt. Önskar ni bli lyssningstrött eller vill ni att all musik besmittas med samma fel?
/Tomas F.

Moderator: Redaktörer
TomasF skrev:-Goddag, vad får det lov att vara?
-Utmärkt. Önskar ni bli lyssningstrött eller vill ni att all musik besmittas med samma fel?
/Tomas F.
Lust skrev:TomasF skrev:-Goddag, vad får det lov att vara?
/Tomas F.
He he... Bra sammanfattning på frågeställningen.
IngOehman skrev:Det är förstås beroende på läggning - vad man tycker om sameness. Jag känner gott om audiofiler vars anläggningar (i mina öron) "erbjuder" en väldig (förfärlig?) samness, med de gillar ju just det ljudet - så varför inte!![]()
Var och en avgör bäst önskamålen!
Vh, iö
- - - - -
*Det finns gott om exempel där introduktion av färgande komponeter (använts för att) motverka lyssningströtthet. Avsiktligt eller oavsiktligt.
IngOehman skrev:
Det kan även vara bra att minnas att sameness (per definition) är en egenskap som ligger i anläggningen, medan lyssingströtthet kan komma från vissa inspelningar.
IngOehman skrev:
Jag tror dock det råder en väldig koncensus om att sameness är ett begrepp som används för att beteckna alla subjektivt likriktande distorsionsformer - linjära som olinjära.
IngOehman skrev:Lyssningströtthet går bevisningen att FÄRGA sig bort från*, men kan man göra det utan att anläggningen drabbas för mycket av sameness?
- - - - -
*Det finns gott om exempel där introduktion av färgande komponeter (använts för att) motverka lyssningströtthet. Avsiktligt eller oavsiktligt.
Lyssningströtthet orsakas av saker som gör att musik inte låter som musik. Tex att takten tar slut, det distar hårt, musiken låter kaotisk (när den live inte är det) osv.
Sameness, i betydelsen att all musik drabbas av samma färgning, är förstås trist om det låter illa.
Mapem skrev:Alltså - jag vill inte ha vare sig sameness eller lyssningströtthet, men har kanske båda! Men hellre en anläggning som låter musiken engagera än en som gör den insmickrande och uddlös. Jag gillar ändå inte att ha bakgrundsmusik på.
meanmachine skrev:Om nu neutralitetsivrarna med IÖ här i spetsen kämpar i vild panik för att nå den ultimata transparenta anläggningen med en perfekt återgivning från skivan men de i alla trådar jag sett ratar 95% av alla inspelningar som kassaHur går detta ihop.
Nattlorden skrev:meanmachine skrev:Om nu neutralitetsivrarna med IÖ här i spetsen kämpar i vild panik för att nå den ultimata transparenta anläggningen med en perfekt återgivning från skivan men de i alla trådar jag sett ratar 95% av alla inspelningar som kassaHur går detta ihop.
Vem har sagt att man ratar bara för att man konstaterat att inspelningen inte varit så bra? Det går utmärkt att lyssna på dåliga inspelningar med stor njutning över en "transparent" anläggning. Men man är medveten om att det SKULLE kunnat låta ännu bättre om musikmaterialet hanterats varsammare.
Nattlorden skrev:Vem har sagt att man ratar bara för att man konstaterat att inspelningen inte varit så bra? Det går utmärkt att lyssna på dåliga inspelningar med stor njutning över en "transparent" anläggning. Men man är medveten om att det SKULLE kunnat låta ännu bättre om musikmaterialet hanterats varsammare.
meanmachine skrev:Om nu neutralitetsivrarna med IÖ här i spetsen kämpar i vild panik för att nå den ultimata transparenta anläggningen med en perfekt återgivning från skivan men de i alla trådar jag sett ratar 95% av alla inspelningar som kassaHur går detta ihop.
Michael G skrev:Så som jag uppfattat det så tillhör de som pratar om ovan citerade andel kassa inspelningar inte "neutralitetsivrarna". Jag skulle själv (snabb aproximation) bedöma min egen skivsamling som;
10% mycket bra (kräver en neutral anläggning för att komma till sin rätt)
55% bra (gynnas generellt av en neutral anläggning)
30% ok (förlorar generellt inte på en neutral anläggning)
5% så dåliga att de skulle vinna på en på ett eller annat sätt färgad anläggning. (Dock dåliga på olika sätt - dvs kräver olika färgningar för att komma till sin rätt.)
Vore det klokt eller oklokt av mig (hypotetisk fråga ) att välja en färgande anläggning tycker du?
Hälsn. Michael
MichaelG skrev:meanmachine skrev:Om nu neutralitetsivrarna med IÖ här i spetsen kämpar i vild panik för att nå den ultimata transparenta anläggningen med en perfekt återgivning från skivan men de i alla trådar jag sett ratar 95% av alla inspelningar som kassaHur går detta ihop.
Så som jag uppfattat det så tillhör de som pratar om ovan citerade andel kassa inspelningar inte "neutralitetsivrarna". Jag skulle själv (snabb aproximation) bedöma min egen skivsamling som;
10% mycket bra (kräver en neutral anläggning för att komma till sin rätt)
55% bra (gynnas generellt av en neutral anläggning)
30% ok (förlorar generellt inte på en neutral anläggning)
5% så dåliga att de skulle vinna på en på ett eller annat sätt färgad anläggning. (Dock dåliga på olika sätt - dvs kräver olika färgningar för att komma till sin rätt.)
Vore det klokt eller oklokt av mig (hypotetisk fråga) att välja en färgande anläggning tycker du?
Hälsn. Michael
meanmachine skrev:Mapem skrev:Alltså - jag vill inte ha vare sig sameness eller lyssningströtthet, men har kanske båda! Men hellre en anläggning som låter musiken engagera än en som gör den insmickrande och uddlös. Jag gillar ändå inte att ha bakgrundsmusik på.
Intressant och rolig reflektion.Känns som lite moment 22 för grabbsen här om referensen är en riktig steinway.
Hur skall denna kunna helt rätt presenteras återgivet elektroniskt.
![]()
Harryup skrev:Vad är en transparent anläggning? Fungerar alla högtalare oavsett placering bara man köper rätt elektronik?
meanmachine skrev:Nattlorden skrev:Vem har sagt att man ratar bara för att man konstaterat att inspelningen inte varit så bra? Det går utmärkt att lyssna på dåliga inspelningar med stor njutning över en "transparent" anläggning. Men man är medveten om att det SKULLE kunnat låta ännu bättre om musikmaterialet hanterats varsammare.
Klart osunt resonemang. Lite som att säga att man kan klart lyssan och avnjuta musik på en färgad anläggning men med vetskapen om att kan bli bättre med rätt inspelning.Ett sådant uttalande VISAR endast på övertygelse vilket i sig inte är fel men inte hela sannigen.
Ser du inte tvisten i hela denna soppa.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Vad är en transparent anläggning? Fungerar alla högtalare oavsett placering bara man köper rätt elektronik?
Jag skrev "transparent" inte transparent, eftersom transparent är ett idéfoster enbart.
Högtalare och rumsakustik ingår själv klart i begreppen anläggning.
Harryup skrev:Kan du beskriva vilka komponenter som är bevisat "transparanta". Är särskilt intresserad av vilka högtalare som uppfyller villkoren.
meanmachine skrev:Skulle säga att du gör en bra subjektiv bedömning som passar dig väldigt bra och ger dig mersmak i tillvaron. Passar inte som sanning till alla.
Användare som besöker denna kategori: Thomas_A och 33 gäster