Blindtest

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Blindtest

Inläggav Svante » 2004-04-17 19:33

Får jag göra en parallell. Den blir lite OT, men jag tror den kan roa ändå.

Har ni någon gång ätit AKO-kolor? AKO-frukt. Jag satt och körde bil tillsamman med sambon för många år sen, och eftersom det är så svårt att "skala" dem när man kör så gjorde hon det åt mig. Sen kom vi på idén att göra ett blindtest. Det finns ju som bekant fyra färger. Jag var övertygad om att de röda var godast och att de andra smakade sämre. Det visade sig att det bara var två smaker men fyra färger, i varje fall förväxlade jag färgerna i par hela tiden.

Så mycket makt kan alltså det visuella ha över ett annat sinne, i detta fall smaken.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-04-17 21:32

Bra test. Det måste jag prova, perfekt t.e.x på kontoret när man ändå inte har nåt vettigt för sig.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Blindtest

Inläggav DQ-20 » 2004-04-18 17:12

Svante skrev:Får jag göra en parallell. Den blir lite OT, men jag tror den kan roa ändå.

Har ni någon gång ätit AKO-kolor? AKO-frukt. Jag satt och körde bil tillsamman med sambon för många år sen, och eftersom det är så svårt att "skala" dem när man kör så gjorde hon det åt mig. Sen kom vi på idén att göra ett blindtest. Det finns ju som bekant fyra färger. Jag var övertygad om att de röda var godast och att de andra smakade sämre. Det visade sig att det bara var två smaker men fyra färger, i varje fall förväxlade jag färgerna i par hela tiden.

Så mycket makt kan alltså det visuella ha över ett annat sinne, i detta fall smaken.

En annan kontroversiell fråga: Ahlgrens bilar: vit, grön eller röd. Våga testa blint! :D

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-18 17:21

Dahlqvist> De är dock STOORR skillnad på :wink:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-04-18 17:24

Rydberg skrev:Dahlqvist> De är dock STOORR skillnad på :wink:

OK, det då är det väl bara att sätta igång och bindtesta då, eller? Vad är du rädd för? :)

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-18 17:28

Jo du förstår, problemet är att jag inte har några bilar hemma, får tjuvträna på Haribo Gummibärchen istället 8)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-04-18 19:41

Vi gjorde blindtester på fysiken i högstadiet med bitar av lök, rå potatis, äpple. Den som testade viste inte alls vad bitarna var och hade mycket svårt att utala sig om vad det var han/hon åt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-18 20:19

Lök mot potatis??? Gick inte det?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-18 20:34

Alexi skrev:Vi gjorde blindtester på fysiken i högstadiet med bitar av lök, rå potatis, äpple. Den som testade viste inte alls vad bitarna var och hade mycket svårt att utala sig om vad det var han/hon åt.
Ännu ett bevis på att blindtest är totalt värdelösa då det faktiskt.se är frapperande skillnader mellan lök och äpple! 8O

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-18 20:37

Att skilja äpple från potatis kan man göra enbart på konsistensen. Jag utgår från att testkaninen antingen var gravt berusat och/eller att vederbörande hade ätit 2 kilogram spansk peppar innan testet 8O

Jag har till och med lyckats ange äppelsort i blindtest 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-04-18 20:48

Om man inte kan skilja på Äpplne och lök så visare det bara på svårigheten med bildtesten som många nog inte kommer ifrån. Stressen. En mer van bilndtestare i en bekant omgivning lider dock mindre av det och man kan i värsta fall komma så lågt att man kan statistiskt verifiera att någon form av perception har skett under vad som borde vara hörselnivåerna. Formerna för blindtestet är alltså extremt viktiga! När det är uppfyllt så kan man däremot komma en bit på vägen misstänker jag! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-18 20:58

Detta att testa lök och äpplen är ju något av ett extremfall, således att smaklökarna löper risken att avtrubbas av den starka löksmaken. Situationen är inte jämförbar med tex. blindtest av kablar :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-04-18 21:07

Hej!

I (flera?) en film A* sett finns en scen där en man utav sin flickvän blir matad med
flerfärgat-godis Han gissar ibland rätt o ibland fel. Den smarta flickvännen är dock
mäkta imponerad över hur han godisbit på godisbit lyckas pricka in dess rätta färg!
När hon, efter att han sagt fel färg (igen), säger att han sagt fel färg så kan man höra
ilskan i mannens röst o hon påpekar kvickt att hon ju bara skojat! Mannen ler då förnöjt:
"jag har aldrig fel när det kommer till o känna rätt färg på M&M/bilar/ el vadenuva".

PåminnA* om ngt! A*lltså detta här med hustru, gissa alla rätt , o.s.v och så 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-04-18 21:12

Det som skiljde detta test från vanligt blindtest var att testpersonen inte viste att det var lök, potatis osv. som testades.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-18 21:16

Rydberg skrev:
Alexi skrev:Vi gjorde blindtester på fysiken i högstadiet med bitar av lök, rå potatis, äpple. Den som testade viste inte alls vad bitarna var och hade mycket svårt att utala sig om vad det var han/hon åt.
Ännu ett bevis på att blindtest är totalt värdelösa då det faktiskt.se är frapperande skillnader mellan lök och äpple! 8O

Mja, det illustrerar ju hur viktigt det är att minnas att blindtest bara kan visa att en skillnad finns, inte att den inte finns.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-04-18 21:58

Hej!

A* förstår faktiskt.se ej vad som åsyftas? En person kunde inte känna skillnad på
rå lök, rå potatis o äpple, således är blindtest dåliga 8O?

A* kan höra vilket datum en spec cd blev pressad o således bör alla nu köpa kabelfötter
uti kolfiberepoxi à 10,000-tals kr? (ca 60-120,000 kr per hifisystem, :wink:?)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-04-18 22:07

Jag ville bara illustrera hur svårt blintest kan vara.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-04-18 22:16

Kan ingen skicka hit några kilo godisbilar, aco, vinegum och sånt så kan jag prova lite och bringa klarhet i denna så viktiga fråga?

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-04-18 22:17

Hej A!

A*ha, var det du! Ok, jo blindtest är svårt o (enligt A*) relativt övervärderat. Men lök
svider ju på tungan samt sticker i ögonen... väl :? ?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-04-18 22:18

Jag har gjort ett liknande test i skolan någon gång, med den skillnaden att man även höll för näsan. Då blev det inte lätt att känna skillnad kan jag säga. Jag har även testat med olika frukter med förbundna ögon och det är faktiskt inte helt lätt att gissa om man inte vet vad man har att välja bland. Å andra sidan har jag med lätthet kunnat urskilja olika whiskysorter och viner i blindtest.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-04-18 22:23

Hej igen!

A*lltså, nu har det börjat svida uti A*´s husses ögon bara för att´n börja tänka
på rö lök, man (ej pojke ;)) ska kanske inte underskatta fantasins formidabla förmåga!?

Mvh A*

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-04-21 16:15

Täpper man igen näsan, så är det omöjligt att smaka. Man kan faktiskt ge en person kaninskit. Han skulle inte märka det om hans näsa igentäppt. Det är därför maten inte smakar när man är förkyld.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-04-21 16:23

mats skrev:Täpper man igen näsan, så är det omöjligt att smaka. Man kan faktiskt ge en person kaninskit. Han skulle inte märka det om hans näsa igentäppt. Det är därför maten inte smakar när man är förkyld.

Faktum är att jag tror att kaninskit inte smakar särskilt mycket vare man har nästäppa eller inte. :D ;) (Det är bara en hypotes. Motbevisa mig gärna om motsatsen.) :)

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-04-21 16:31

Du kan ta vad som helst som går att äta. Ta exempelvis en surkaramell och håll hårt i näsan. Du märker att du har något i munnen, men vad smakar det?? Ingenting, just det!
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-04-21 16:35

mats skrev:Du kan ta vad som helst som går att äta.

Utom kaninskit. :D

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-04-21 16:49

oj vad du hänger upp dig på att din herre och Gud nämnde kaninskit?

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-04-21 17:02

Kaninskit kan man nog placera även om man har bindel för ögona och en klädnypa på nosen. *URK* Jag har själv gjort det där blindtestet och potatisen for i ansiktet på den som "matade" :lol:

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-04-21 17:17

DIYamps skrev:Kaninskit kan man nog placera även om man har bindel för ögona och en klädnypa på nosen. *URK*.

Upp till bevis! :D Med mindre än att det börjar strömma in en del empriska belägg för denna hypotes så är jag fortsatt skeptisk. :D

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-04-21 18:55

Prova själv Dahlqvist. När man blir tex förkyld och sjuk så inträffar det att maten inte smakar eftersom man är täppt i näsan.

Nej Diyamps, eftersom vi måste använda näsan för att kunna smaka så smakar du således inte det, Ok konsistensen men inte smaken för det mesta.

http://www.ur.se/ramp/html/rv2a.php

Användarvisningsbild
Robin84

Inläggav Robin84 » 2004-07-24 11:56

Själv klarar jag efter ett antal tråkiga vakter på båten i lumpen att identifiera alla sorters vingummin från det där vanligaste märket vilket jag nu glömt.

Återgå till Generellt om hifi