Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Får jag göra en parallell. Den blir lite OT, men jag tror den kan roa ändå.
Har ni någon gång ätit AKO-kolor? AKO-frukt. Jag satt och körde bil tillsamman med sambon för många år sen, och eftersom det är så svårt att "skala" dem när man kör så gjorde hon det åt mig. Sen kom vi på idén att göra ett blindtest. Det finns ju som bekant fyra färger. Jag var övertygad om att de röda var godast och att de andra smakade sämre. Det visade sig att det bara var två smaker men fyra färger, i varje fall förväxlade jag färgerna i par hela tiden.
Så mycket makt kan alltså det visuella ha över ett annat sinne, i detta fall smaken.
Rydberg skrev:Dahlqvist> De är dock STOORR skillnad på
Ännu ett bevis på att blindtest är totalt värdelösa då det faktiskt.se är frapperande skillnader mellan lök och äpple!Alexi skrev:Vi gjorde blindtester på fysiken i högstadiet med bitar av lök, rå potatis, äpple. Den som testade viste inte alls vad bitarna var och hade mycket svårt att utala sig om vad det var han/hon åt.
Rydberg skrev:Ännu ett bevis på att blindtest är totalt värdelösa då det faktiskt.se är frapperande skillnader mellan lök och äpple!Alexi skrev:Vi gjorde blindtester på fysiken i högstadiet med bitar av lök, rå potatis, äpple. Den som testade viste inte alls vad bitarna var och hade mycket svårt att utala sig om vad det var han/hon åt.
mats skrev:Täpper man igen näsan, så är det omöjligt att smaka. Man kan faktiskt ge en person kaninskit. Han skulle inte märka det om hans näsa igentäppt. Det är därför maten inte smakar när man är förkyld.
mats skrev:Du kan ta vad som helst som går att äta.
DIYamps skrev:Kaninskit kan man nog placera även om man har bindel för ögona och en klädnypa på nosen. *URK*.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster