F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-04-25 23:11

Det är orimligt att så många mediokra ljudapparater klarar testen. Det måste vara fel på testmetodiken :idea:
Eller bra välljudnade apparater klarar inte testen :arrow: orimligt resultat. :|
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-25 23:36

Skrutten skrev:Det är orimligt att så många mediokra ljudapparater klarar testen. Det måste vara fel på testmetodiken
Eller bra välljudnade apparater klarar inte testen orimligt resultat.

Betyder ?
Hur kan det då komma sig att flertalet dyrfi-prylar är "sämre".. Istället för att slå sig för bröstet och skadeglatt hänge sig åt svensk avunsjuka kanske tid för reklektion. Bevisliget dyra och antaget välljudande anläggningar som inte klara tesmetoden får mig att backa och börja tänk på vad som missas. 8O

Det är snudd på att då säljer man sin krellanläggning med wilsonhögtalare och PAD kablar och direkt köper piP Nad 208 och Pioneer dv-668 eftersom man då nått frälsning. :?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-04-25 23:40

Jag tycker att resultaten är orimliga därför att jag har sagt att resultaten är orimliga.( Eller tvärtom ).

Detta har jag dessutom sagt flera gånger !

PS. Ser fram emot flera kalla Pilsner i Linköping. DS. :wink:
Senast redigerad av Laila 2007-04-26 00:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-25 23:41

Subjektivisten skrev:Nej, det har du inte. Vill se vart du gjort det tack.

Ställ inte krav på andra som du inte kan leva upp till själv. Regel nummer 1.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-25 23:46

subjektivisten skrev:Du är bevisligen båda två så.

:D :D Ändå är du den som står stum i debatten :D :D

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-04-25 23:51

meanmachine skrev:Hur kan det då komma sig att flertalet dyrfi-prylar är "sämre"..

Fast det stämmer inte riktigt. Både billiga och väldigt dyra prylar har testats med skiftande resultat. Sedan ska man komma ihåg att långt ifrån alla apparater byggs i syfte att vara goda (d.v.s. oförvrängande) återgivare. De kanske byggs i enlighet med konstruktörens personliga ljudideal, eller för att passa en viss marknad, eller kanske med design- snarare än ljudideal i fokus.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-25 23:56

Magnuz skrev:långt ifrån alla apparater byggs i syfte att vara goda (d.v.s. oförvrängande) återgivare.

Du är en klok herre :)

hifiguru@spray.se

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-26 00:20

Laila skrev:Jag tycker att resultaten är orimliga därför att jag har sagt att resultaten är orimliga.( Eller tvärtom ).
Bra anlednig
Laila skrev:PS. Ser fram emot flera kalla Pilsner i Linköping. DS. :wink:

Ännu bättre anledning

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-04-26 00:34

dimitri !

Trevligt med en själsfrände.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-26 00:35

skrutten skrev:Det är orimligt att så många mediokra ljudapparater klarar testen. Det måste vara fel på testmetodiken :idea:

1. Vad menar du med "klara testen"? Nästan alla apparater kan F/E-lyssnas. De klarar det allihopa.

2. Vad menar du med mediokra apparater? Hur har du kommit fram till att de är det?

3. Räkna gärna upp de "många" apparaterna du påstår har klarat testen. Testen går ut på att undersöka hur en apparat färgar, och det klarar de flesta apparater att visa (praktiskt taget alla färgar hörbart).

skrutten skrev:Eller bra välljudnade apparater klarar inte testen :arrow: orimligt resultat. :|

Vilka apparater är det du tänker på som "inte klarar testen", och var någonstans har du hört att de inte "klarat" testen?

Alla apparater jag känner till som har utsatts för F/E-lyssningen har klarat testen. Förklara gärna vad du menar med att inte klara testen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-26 00:41

Jag tog skruttens inlägg som ironiskt...

edit: iö´s frågor är intressanta, dock ställda till fel person. några svar kommer vi nog aldrig se.
Senast redigerad av tvett 2007-04-26 00:47, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-26 00:44

Jag med..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-26 00:48

Visst, men det var en bra illustration på hur någon som inte fattar just något om hur F/E-lyssning går (som inte vet vilka resultat som kommit fram av testerna, och som hellre påstår saker än argumenterar) kan resonera och uttycka sig. :wink:

Vi kan väl låtsas att det var på allvar, så får vi se om han kan ironisera vidare. De som inte är ironiska utan på allvar säger liknande dumheter vågar ju inte argumentera alls. De vill bara påstå.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-04-26 00:48

Han var sannolikt ironisk. Dessutom är det uppenbart vad han meande med "klara testet", nämligen att apparaten färgade oväsentligt mycket. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-26 00:50

Jasså?

Och hur mycket är det? Jag känner inte till att det i några LTS-tester har påståtts något dyligt (att någon apparat "klarat testen" medan någon annan "inte klarat testen").

Jag tycker att det är väldigt trist att de som snackar en massa strunt inte vågar ge sig in i en diskussion och "testa sina argument". Istället spelar de safe, genom att häva ur sig något (lösa påståenden ofta tillsammans med förolämpningar) och sedan slingrar de sig ytterligare och går till personangrepp om något försöker diskutera det som påståtts.

Jag vet ju att de som är mest negativa till F/E-lyssning tycker att det (som i skruttens ironiska exempel) finns en massa goda apparater som det detekteras färgning ifrån i F/E-lyssning (vilket INTE betyder att LTS har sågat dem!) och då menar de att resultaten är orimliga.

Men - jag vet ju också att de inte varken tycker eller påstår att alla de där "goda apparaterna" låter identiskt med varandra. :o

Då borde de ju även kunna begripa att alla (utom max en av dem) faktiskt färgar ljudet! Det finns således inget skäl att misstro de resultat som framkommit i F/E-lyssningarna.

Om de sedan inte tycker att det "gör något" att apparaterna färgar ljudet, så är det deras sak. De bedömer själv vad som är viktigt för deras egen del - på samma sätt som det är alla andras rätt att göra det också.

LTS har inte någonsin tagit någon ställning åt någon annan. Skribenten har i förekommande fall redovisat sin egen alldeles uppfattning om apparaterna som testats, men framförallt redovisas resultatet av testen för att var och en skall kunna bilda sig en egen uppfattning. Aldrig någonsin i LTS historia har någon uppmanats att köpa en apparat ohörd, mig veterligt.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-04-26 01:15, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-26 00:52

Nu tappar vi fokus pga semantiska diskussioner igen.......
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-26 00:52

Mayro skrev:Var har jag sagt så?? Att fe MÅSTE vara orimlig? resultaten är orimliga har jag sagt..

Sedan.. måste du verkligen aggera så som du gör hela tiden

Skaffa dig en gylf på kjolen din så du får byta om bland killarna hädanefter där du försöker etablera dig via tuffa inlägg...

I all välmening..

:wink:

* edit = quoterade den riktige upphovsmannen
Senast redigerad av MP_inaktiv 2007-04-26 01:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-26 00:59

:mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-04-26 01:00

MP !

Lovar att tänka på saken.

( Utifall det var riktat mot mig :oops: )

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-26 01:03

Ni är för störtsköna allihop :D :D :D

Ironi är inte lätt hur tydligt man än gör det :wink:
Jag antar dock att Laila var ironisk tillbaka :)

Ursäkta att jag lev lite OT så här på den etthundrafemtionde sidan.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-26 01:20

Vet inte om jag tycker att alla varit så sköna... :?

Måste säga att jag tycker Subjektivisten behandlats väldigt styvmoderligt - tämligen omotiverat. Visst har han blivit irriterad och givit upp hoppet att det skall gå att diskutera med trollen, vilket kanske lett till några (onödiga) "förklaringar" om skälet till hans håglöshet därvidlag, men han har så vitt jag sett ALDRIG startat en enda diskussion med något ovett.

(Har jag missat något?)

Till och med moderatorerna har givit sig på honom och editerat i hans inlägg, men utfallen mot honom (som både förekommit hans inlägg och varit flerfaldigt värre än det han själv skrivit) får stå kvar. 8O

Tycker det är bra att i sådana fall alltid backa i diskussionena och se vem som styrde över vad som kunde blivit en meningsfull diskussion, till ett meningslöst trollande. När jag gör det måste jag säga att det är väldigt tydligt att Subjektiviten inte är något troll. Tvärtom faktiskt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-26 01:39

Jag tror helt enkelt att vissa garvade moderatorer ser det hopplösa i att editera inlägg hos de riktiga trollen, utan mer eller mindre omedvetet försöker dämpa de som föder trollen för att få lite lugn och ro.

Ungefär som man uppfostrar sina egna barn lite hårdare än grannarnas. :wink:

Därmed inte sagt att jag tycker det är rätt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-26 02:26

Du har nog rätt. Men rätt är det inte, tycker jag.

Det leder bara till att Faktiskt blir ett sämre fora, där trolleri inte bara accepteras utan till och med får sådant utrymme att snart sagt varenda potentiellt meningsfull debatt förstörs helt. :(

Vh, iö

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-04-26 07:13

Kaffekoppen skrev:Jag med..

Jag med.. :)
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-26 07:36

IngOheman skrev:Måste säga att jag tycker Subjektivisten behandlats väldigt styvmoderligt - tämligen omotiverat. Visst har han blivit irriterad och givit upp hoppet att det skall gå att diskutera med trollen, vilket kanske lett till några (onödiga) "förklaringar" om skälet till hans håglöshet därvidlag, men han har så vitt jag sett ALDRIG startat en enda diskussion med något ovett.

Hittade denna igår... Vilse.är det din ?

Bild

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-26 07:52

IngOheman skrev:Till och med moderatorerna har givit sig på honom och editerat i hans inlägg

Detta var då droppen. Subjektivisen har visat sig i tråd efter tråd som en sann fegis som gömmer dig bakom dig och andra och gapar och bråka med LTS i ryggen. Inga egna argument eller sakliga bemötanden sen värst av allt DUstödjer den mobbing har utsätter andra för.

Sen undrar du varför folk ger sig på stackars LTS med felaktiga anklagelser. Kanske på tid att vakna upp och se ut i världen. Denna typ av karaktärer som på sitt osmidiga verbalt inkompetenta sätt sprider ett felaktigt budskap skapar motsättningar.

Känner här och nu att jag totalt tappar respekten för dig
:cry:

:? :? :?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-26 08:06

Denna tråd är orimlig!

Hej då!

/Peter

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-26 08:08

IngOheman skrev:Du har nog rätt. Men rätt är det inte, tycker jag.

Det leder bara till att Faktiskt blir ett sämre fora, där trolleri inte bara accepteras utan till och med får sådant utrymme att snart sagt varenda potentiellt meningsfull debatt förstörs helt.

Ett fora med likriktining så ni alla kan sova er igenom dagana eller ?

Vad är detta för trams. Det finns flertalet här som ifrågarsätter, bryter och bänder och kämpar på sitt alldeles egna sätt med att få svar på svåra frågeställningar för att vi inte bara bvill gå med på att tro på nått vi inte är övertygade om. Vi är starka individer med personlighet och självförtroende. Vi gör inte skillnad på vem vi debatterar = om den har ett namn eller inte. 8O

Men flera av er sätter igång en helt omotiverad mobb på oss bara för att vi "hotar" er lilla värld. Detta är ju helt sjukt.

Nu blir jag F###ad.

Det finns kanske någon som inte är ute efter att bryta och bända i lärosyfte. Men kan du inte se skillnad på detta och låta moderatorerna tillrättalägga mobbingen så är du helt förtappad.

Om debatten enligt dig inte är meningsfull stanna borta då!
Men du har nog ett stort kontrollbehov och vi är hungriga så du måste liksom vara med överallt. 8O

För flertalet av oss som skriver och bryter och bänder är det verkligen meningsfullt, Jag har lärt mig massor med ny kunskap genom att ha varit här. Tom varit nära att bli medlem i LTS bara för ni verkade så trevliga. ÄNDRADE MIG NU..

Detta har varit alltime low. Har sett din inlägg som glada possitiva och lärorika inlägg. Men nu kan jag likaväl vara utan.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-26 08:10

meanmachine: Du är inte här för att lära dig något, du är här för att bråka - det har du ju själv sagt. :D

Så dina krokodiltårar lurar ingen. ;) :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-26 08:13

IngOheman skrev:Tycker det är bra att i sådana fall alltid backa i diskussionena och se vem som styrde över vad som kunde blivit en meningsfull diskussion, till ett meningslöst trollande. När jag gör det måste jag säga att det är väldigt tydligt att Subjektiviten inte är något troll. Tvärtom faktiskt.

Backa upp diskussionerna. Gäller det bara de som hoppar på LTS eller ? eftersom subjektivisten och adra från "ER" lilla sida inte gör det samma. Men du kanske inte ser det heller utan helt färgat bara försvarar försvararna..

Jag är mer är förtvivlad över dessa poster. :? :( :cry:

hifiguru@spray.se

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi