F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-26 11:17

Man blir full i garv åt er... Snacka om tydligt försök att dra fokus ifrån en sak till en annan via söka omformulera riktiningen av inlägg.. Jag har sagt mitt i frågan och anser ni ert snack är ok så får det va så.
:lol: :lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-04-26 11:17

Mayro förnekar sig inte... :)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-26 11:18

Rookie skrev:Mayro förnekar sig inte... :)

nope.. Jag går inte på nybörjatrix vet du...
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-04-26 11:19

Mayro skrev:
Rookie skrev:Mayro förnekar sig inte... :)

nope.. Jag går inte på nybörjatrix vet du...

Syftar mest på att du verkar ha ett synnerligen konsekvent diskussionsbeteende! :)

Edit: Skrämmande lika avatarer, för övrigt...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-26 11:21

Mayro skrev:Man blir full i garv åt er... Snacka om tydligt försök att dra fokus ifrån en sak till en annan via söka omformulera riktiningen av inlägg.. Jag har sagt mitt i frågan och anser ni ert snack är ok så får det va så.

Vad var det nu för konstigt? Din synvinkel var att vanligt folk inte skulle fatta alls varför någon lägger pengar på det och jag menade motsatt att vanligt folk visst lägger pengar på det.

På vilket sätt menar du att det är att "omforumlera riktningen"?

Eller syftar du på något ännu tidigare?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-26 11:32

Mayro skrev:Man blir full i garv åt er... Snacka om tydligt försök att dra fokus ifrån en sak till en annan via söka omformulera riktiningen av inlägg.. Jag har sagt mitt i frågan och anser ni ert snack är ok så får det va så.
Var det där riktat till mig?

Känner inte du några icke hifiintresserade som frågat dig om råd genom åren?

De flesta av mina vänner skiter i hifi egentligen, men har riktigt fina anläggningar eftersom de tycker att om man nu skall ha ljud kan man väl lika gärna ha bra grejjer. Om man har råd.

Det går nog inte att säga att alla som inte är hifiintresserade har dåliga anläggningar. Det skulle ju vara samma sak som att säga att de som inte är bilintresserade har dåliga bilar 8O

Tror nog många iallafall försöker köpa bra grejjer när de ändå skall köpa. Om man inte är som min mamma förståss som mer är intresserad av att man skall kunna ha så många skivor i apparaen som möjligt samtidigt så det går snabbare att växla ;)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-26 11:49

Jag har sett nu en hel del snack om att JAG inte förklarar mig om VARFÖR jag anser fe metoden ge orimliga resultat...

Asså.. Här snackar man om vetenskapligt synsätt och kan inte ta in dom enkla orden att jag finner metoden ge orimmliga svar och att jag skulle vilja att metoden i sig själv inklusive platsen den görs på samt deltagarna ersätts med andra utifrån inkommande tekniker mm.. Samt att typ Johan L som är tekniskt kunnig i LTS deltar som ledare och till sin hjälp har Kaffekoppen som lärling.. Sedan består kontrollgruppen av tekniker och vanliga..

Svårare är det inte.. LTS tas dom produkter in som rekomenderats och så gör man testen igen. Samt låter teknikerna utifrån kolla in själva tekniken mm. Sådant jag och många med mig inte kan..

Så enkelt så enkelt..

OM fe metoden ÄR solid så kommer aldrig någonsin denna diskution igen dyka upp...det hajar ni väl antar jag. ett stort trätoämne vore borta..Samt ge LTS trovärdighet.

Men om jag har rätt i det jag tror så blir detta något man måste se över så metoden börjar ge mer RIMLIGA resultat framledes...och ge LTS trovärdighet. DVS LTS vinner i båda fallen.. bra anser jag.. :)

Att genomlysa en metod som aldrig någonsin genomlyst av opartiska bedömmare anser jag vara ett minimum att göra INNAN man ens tar ord som vetenskapligt beteende i sin mun..

Jag betvivlar att man inom vetenskapen NÅGONSIN kallar möjligen denna testform och pkats mm så okontrolerad som den är för mer än att LTS bedriver en TES att så kan det vara si o så..osv..

Men vetenskap gissar jag kräver en hel del mer innan man kan kalla den. Och denna metod ÄR enligt vad jag anser samt tror inte vetenspakpligt testat för att ha relevans..

så enkelt så enkelt.. men skriv nu OM samt omtolka osv som vanligt.. Eller märk ordval osv så fokus flyttas.. Sänd in hetsporrar och alsköns gökar som har fritt spelrum här mot mina åsikter o tankar..

Ta LTS ordförande i spettsen och hota mig igen.. Lusläs mina inlägg så man kan garvande kasta ut mig igen.. man läser nämligen febrilt vet jag bakom kulisserna..

Men jag står för detta till fullo jag skriver. Och jag anser det rent skämmigt att LTS med sin nya ordförande inte tar detta resonemang mer alvarligt och faktiskt inser det ligger NÅGOT i det jag skriver..

Detta ÄR typiskt LTS samt anhängarna att aggera så.. Jag trodde detta var slut på med den "nya vinden" som kaffekoppen kanske skulle ta med sig in.. Jag hoppades i alla fall..men det man ser är ett stort murbyggande runt LTS sker än mer numera..och kaffekoppens övertagande ser mer ut som ett spel för galeriet än en ny ordförande..

Så nu kan ni snacka hur mycket skit ni vill om mig och min person.. Lusläsa samt disikera ord.. Och kasta ut om så önskas eller ta bort detta inlägg som man gör med mina inlägg då dom blir besvärade raka och ej omskrivna.. För då dom är raka ser man VAD folk säger. Och mina åsikter är besvärande har jag sett.

men det lustiga är att inte jag överbevisats ha fel åsikter någonsin någonstans av någon.. Det torde väl vara en lätt sak för så stora grupper att påvisa jag har fel och bör omtolka mina tankar vilket jag gör då jag ser detta erforderligt.. Ändå sker det inte någonsin någonstans. Så jäkla svårt skall det väl inte vara att tas med en enda liten persons åsikt o tankar heller

och detta gäller på ALLA forum samt ALLA platser.. Jag Mayro skall väl inte vara någon konst att påvisa för med all den kunskap o resurs som finns att JAG bör omtolka mina åsikter heller :?: ... och jag menar nu inte via ordbajande inlägg om tomtar o troll VISA mig jag har fel i det jag anser och tror.....

edit
Tro mig en hel svensk hifi värld kommer stå med sina tangentbord och invänta den testen.....maken till reklam för ALLA parter finns inte att finna i VÅR del av ankdammen.. Till o med studioserna kommer få uppmärksamhet mm värd massor... Även tidningarna kommer säkert omskriva händelsen. Så ingen losar som jag ser det..
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2007-04-26 11:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-26 11:52

:?:

Förlåt, jag missade, varför är resultaten orimliga?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-26 11:54

Kaffekoppen skrev:

De flesta av mina vänner skiter i hifi egentligen, men har riktigt fina anläggningar eftersom de tycker att om man nu skall ha ljud kan man väl lika gärna ha bra grejjer. Om man har råd.

Det går nog inte att säga att alla som inte är hifiintresserade har dåliga anläggningar. Det skulle ju vara samma sak som att säga att de som inte är bilintresserade har dåliga bilar 8O

Tror nog många iallafall försöker köpa bra grejjer när de ändå skall köpa. Om man inte är som min mamma förståss som mer är intresserad av att man skall kunna ha så många skivor i apparaen som möjligt samtidigt så det går snabbare att växla ;)

läs nagrefs text o min som svar på hans och gå på den. Inte nattlordens .. Då blir det rätt ÄVEN för dig i din världsåskådning kaffekoppen.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-26 11:57

tvett skrev::?:

Förlåt, jag missade, varför är resultaten orimliga?

Jag förstår det tvett.. Du samt en del andra kommer fortfarande inte förstå oavsett vad. Men det ligger på säkert andra plan där jag inte kan ens med bästa vilja hjälpa dig eller de som efter o före dig utryckt samma oförstående..

Men du kan ju ha trevliga saker att dela med dig av ändå. Så dessa brister hänger jag inte upp mig på så kraftigt.. Min respekt har du ändå

mvh
Tobbe

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-26 11:57

Mayro skrev:Asså.. Här snackar man om vetenskapligt synsätt och kan inte ta in dom enkla orden att jag finner metoden ge orimmliga svar och att jag skulle vilja att metoden i sig själv inklusive platsen den görs på samt deltagarna ersätts med andra utifrån inkommande tekniker mm.. Samt att typ Johan L som är tekniskt kunnig i LTS deltar som ledare och till sin hjälp har Kaffekoppen som lärling.. Sedan består kontrollgruppen av tekniker och vanliga..

Detta är grunden för äkta vetenskap. Kan inte testet otföras med samma recept av en oberoende grupp utan att resutlatet sammanfaller kommer detta att falla utanför bereppet vetenskap för att föras in i en lära. :) Hur svårt kan det vara att förstå.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-26 12:08

Mayro - det testades t.ex. en Quad-förstärkare för ett tag sedan, om du har möjlighet att läsa MoLT och den artikeln - kan du då berätta på vilket sätt du tycker att testförfarandet givit orimliga resultat?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-26 12:10

meanmachine skrev:
Mayro skrev:Asså.. Här snackar man om vetenskapligt synsätt och kan inte ta in dom enkla orden att jag finner metoden ge orimmliga svar och att jag skulle vilja att metoden i sig själv inklusive platsen den görs på samt deltagarna ersätts med andra utifrån inkommande tekniker mm.. Samt att typ Johan L som är tekniskt kunnig i LTS deltar som ledare och till sin hjälp har Kaffekoppen som lärling.. Sedan består kontrollgruppen av tekniker och vanliga..

Detta är grunden för äkta vetenskap. Kan inte testet otföras med samma recept av en oberoende grupp utan att resutlatet sammanfaller kommer detta att falla utanför bereppet vetenskap för att föras in i en lära. :) Hur svårt kan det vara att förstå.

MYCKET svårt tydligen..

Men men. Nu skall det resas en sväng ner till Kristianstad och inköpas en yttre höger styrled till Saab...

Så får vi se kalabaliken sedan här då alla som inte hajar skrivit ner sin frustration... Skall bli skoj att se om NÅGON av dom mer tongivande här klarar att gå ur sin roll och börja aggera mer ansvarsfullt och med öppenhet.. DET skall bli intresant.. :)

hej hej åpå ett tag. bilbes test föresten är solklar. Styrleden glappar. Detta test HAR jag kollat att det stämmer..Så bara rätta in sig i leden och handla ny och montera dit..

Det kostar och är jobbigt. Men EFTERÅT kommer det bli bra och främt kännas gott .. Som alltid då man VET att det man sysslar med är OK till fullo..

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-26 12:13

Nattlorden skrev:Mayro - det testades t.ex. en Quad-förstärkare för ett tag sedan, om du har möjlighet att läsa MoLT och den artikeln - kan du då berätta på vilket sätt du tycker att testförfarandet givit orimliga resultat?

asså. Lär dig läsa nu INNAN du igen skriver.. Tar du igen upp detta tjat och vägrar inse VAD jag skriver eller någon annan så kommer inget svar ens bevärdigas dig eller er..

Nu loggas det ner.. Lite brådis..

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-26 12:17

Nattlorden skrev:Mayro - det testades t.ex. en Quad-förstärkare för ett tag sedan, om du har möjlighet att läsa MoLT och den artikeln - kan du då berätta på vilket sätt du tycker att testförfarandet givit orimliga resultat?

Vad är svårt att fatta. Ett test som skall anses objektit ochkorrekt skall backas up av ett oberoende testgrupp för att anses rimlig. Är detta gjort och sammanföll resultaten?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-26 12:19

Reflektion;

Man skulle ju kunna tycka att bilprovningens resultat är orimliga; det finns fruktansvärt många bilar, och det är bara bilprovningen som utför det test som de baserar sitt beslut på...

Men å andra sidan är det många som de facto är förbannade på Svensk Bilprovning. Av ngn outgrundlig anledning. :wink:
Senast redigerad av Vee-Eight 2007-04-26 12:20, redigerad totalt 1 gång.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-04-26 12:19

meanmachine skrev:

Varför skulle testet inte skulle kunna upprepas av en oberoende grupp? Anar att svaret skulle kunna vara; för att är orimligt?
På vilket sätt då i så fall?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-26 12:20

meanmachine skrev:

Vad är svårt att fatta. Ett test som skall anses objektit ochkorrekt skall backas up av ett oberoende testgrupp för att anses rimlig. Är detta gjort och sammanföll resultaten?

Du kanske ska fundera på vad "ett test" är. Är det metoden eller det specifika testet som avses när man säger att det ska testas av en oberoende grupp?
Ska alla apparater som LTS testar även testas av en oberoende grupp för att LTS ska få dra slutsatser? Då lär ju listan bli längre och MoLt komma ut oftare eller hur? *ironi*
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-26 12:26

Vee Eight skrev:Reflektion;

Man skulle ju kunna tycka att bilprovningens resultat är orimliga; det finns fruktansvärt många bilar, och det är bara bilprovningen som utför det test som de baserar sitt beslut på...

Men å andra sidan är det många som de facto är förbannade på Svensk Bilprovning. Av ngn outgrundlig anledning.

När utgav de sig för att vara vetenskapligt korrekta? De är en kontrollmyndighet som inte är pefekta. Dålig liknelse.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-26 12:27

Tvett skrev:Du kanske ska fundera på vad "ett test" är

När du har funderat över vad vetenskaplig staus är och hur man når dit. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-26 12:28

meanmachine skrev: De är en kontrollmyndighet som inte är pefekta.

Nja de är ett företag som har fått myndighetsrättigheter å VVs vägnar.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-26 12:28

Paa skrev:Varför skulle testet inte skulle kunna upprepas av en oberoende grupp?

Varför gör det inte då? Resultaten skulle bli så mycket mer trovärdiga :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-26 12:30

Nagref skrev:Nja de är ett företag som har fått myndighetsrättigheter å VVs vägnar.

Alltså inte vetenskap. :) Det skulle förefalla orimligt att ha två bilprovningar för att utföra testet. Men de behöver inte bekymra sig eftersom de inte vill ha vetenskaplig status. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-26 12:34

meanmachine skrev:
Paa skrev:Varför skulle testet inte skulle kunna upprepas av en oberoende grupp?

Vem som helst är fri att pröva metoden. Eller att med metoden pröva en av LTS testad utrustning. Tyvärr tror jag dock att de som har intresse att testa en apparat gör det för att man inte var nöjd med LTS resultat. Ska man då kunna lita på att personer med ett uppsatt mål accepterar det resultat de kommer fram till? Tex att man kommer fram till samma resultat som LTS.

ps. Det var Mayro som drog in Bilprovningen ds.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-26 12:36

meanmachine skrev:
Vee Eight skrev:Reflektion;

Men å andra sidan är det många som de facto är förbannade på Svensk Bilprovning. Av ngn outgrundlig anledning.

När utgav de sig för att vara vetenskapligt korrekta? De är en kontrollmyndighet som inte är pefekta. Dålig liknelse.

Jag har aldrig sagt ngt om behovet av vetenskaplighet. Vetenskapligheten har ingen relevans, är inte värt ett jota, innan man satt in det i sitt sammanhang av plats, tidpunkt, beroende och tendens. Inte förrän då kan man dra några slutsatser som är allmängiltiga*. Förresten var det neppeligen en liknelse; det var en reflektion av skeendet.

*detta givet att det passerar de vanliga kraven på vetenskaplighet.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-04-26 12:36

meanmachine skrev:

Mayros kritik utgår inte från en metodbeskrivning utan från resultaten (vilka han tycker är orimliga). Det du tror att Mayro menar är inte det han avser. Och det är det som gör hans kritik så märklig vilket resulterar i han om och om igen får frågan var i metoden är "orimlig".

/D

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-26 12:38

meanmachine skrev:
Nagref skrev:Nja de är ett företag som har fått myndighetsrättigheter å VVs vägnar.

Alltså inte vetenskap. :) Det skulle förefalla orimligt att ha två bilprovningar för att utföra testet. Men de behöver inte bekymra sig eftersom de inte vill ha vetenskaplig status. :)

Motormännen har också bilprovning. :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-04-26 12:40

meanmachine skrev:

"Trovärdighet" är psykologisk egenskap. Därför måste jag fråga: hur skulle detta förfarande öka testets trovärdighet för dig. Jag tycker fråga är långt ifrån trivial.

/D

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-26 12:41

meanmachine skrev:
Tvett skrev:Du kanske ska fundera på vad "ett test" är

När du har funderat över vad vetenskaplig staus är och hur man når dit. :)

Jag tror du missförstod min poäng. Jag menade betydelsen av "ett test" i det du skrev. "Ett test" som metodik eller "ett test" som i ett testtillfälle. Att testet ska granskas av utomstående oberoende människor måste väl ändå avse metodiken och testförfarandet. Inte varje enskilt test av en apparat.
/J

Cygnus resurectum

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-26 12:43

Mayro skrev:
Kaffekoppen skrev:

läs nagrefs text o min som svar på hans och gå på den. Inte nattlordens .. Då blir det rätt ÄVEN för dig i din världsåskådning kaffekoppen.
Tja... du får nog citera den du responderar på eftersom det går lite fort här. Du skrev ju ditt inlägg efter det jag och Nattlorden skrev varför det är rätt självklart att tro att det var riktat till oss. ;)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi