HiFi blaskans stora stativare test i prisklassen 2,5 - 5K

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-25 20:12

8O

Jahapp :roll:

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-04-26 08:18

Flamenco skrev:Affald skrev:
Helt klart är ljudet // tillåmed bra // långt ifrån skräp

...men oj vad jag saknar mitt piP-ljud

Jasså är det så de låter; pipljud? Även om de har ett speciellt ljud/sound går dessa bort för min räkning, vid mitt kommande köp.

Vad jag menar är att jag gillar mina piP mera än dom nya stativarna jag köpte! 2 olika högtalare med 2 olika ljudbilder.

Vad sneglar du själv på inför ditt kommande köp? eller är det hemligt!
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-26 10:39

Flamenco skrev:Affald skrev:
Helt klart är ljudet // tillåmed bra // långt ifrån skräp

...men oj vad jag saknar mitt piP-ljud

Jasså är det så de låter; pipljud? Även om de har ett speciellt ljud/sound går dessa bort för min räkning, vid mitt kommande köp.

det tycker jag inte du skall göra. För Pip är en bra högtalare. Dessutom en som är avsedd för att stå nära en bakvägg vilket för många är en klar fördel... Så du bör inte sortera bort Pip som alternativ.. produkten spelar kanontrevligt rätt uppställd. Att påstå annat vore dumt... men det ÄR en stativare och inget annat. Så vill man ha än mer ljud ur burken så får nog golvare övervägas ändå.

Mvh
Tobbe
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-26 10:41

Mayro skrev:produkten spelar kanontrevligt rätt uppställd.

"Produkten" (dvs. piP) spelar väldigt bra, även fel uppställd!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-26 10:42

Tycker du det?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-26 10:44

Kaffekoppen skrev:Tycker du det?

Absolut! De låter t.o.m. bättre en bit ut i rummet, hos mig, till exempel...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-26 10:51

Hetsporren skrev:

Alla ggr jag läst om pip då dom INTE spelat bra. och det är många av ggr detta påpekats över tid hetsporren oavsett vad du anser om saken... Då har man sagt att detta berott på att dom inte varit typ uppställda rätt samt utdämpade rätt mm. Ja olika felhanteranden har angetts. Så eftersom jag litat på detta som pipfolk skrivit över tid på flera ställen o ggr så tog jag fasta på att detta var värt att skriva..

Men anser du att detta inte spelar roll utan pip fungerar lika bra som annat bara inslängt i rummet typ så är det väl så då. jag har ingen åsikt i den frågan eftersom jag BARA hört dom en gång. I den berömda källaren..men jag trodde på vad folk med pip skrivit över tid vilket enligt dig nu äör ej överenstämmande..

jaja. Den diskutionen är inte min som sagt då jag inte vet själv alls..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-26 10:56

Mayro skrev:
Hetsporren skrev:

Men anser du att detta inte spelar roll utan pip fungerar lika bra som annat bara inslängt i rummet typ så är det väl så då.

Det har jag inte alls påstått! Men hos mig tycker jag att de låter allra bäst en bit in i rummet, vilket kan bero på en mängd olika saker (mindre reflexer ec)... Jag har även hört piP låta alldeles förträffligt, inklämda i en hylla osv.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-26 10:59

Jag tror inte det föreligger någon konflikt här egentligen. Nog borde det gå att få piP att låta dåligt mha en kass uppställning i ett kasst rum? Kanske inte lika dåligt som en på egen hand sämre låtande högtalare uppställt likadant men har man inte jämfört så så kanske intrycket om högtalaren består.

Den kanske låter väldigt bra redan när man ställer upp den någorlunda vettigt, men väldigt mycket bättre i en väl anpassad uppställning och sämre i en dålig uppställning.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-04-26 12:23

Räknade ihop oss till 4st som läst testet!

Det var ju liksom detta tråden skulle handla om & att jag föll för att testa "testvinnaren" ligger sekundert...

Konstruktiv idé för att kunna ta blaskans test på lite mera alvar efterlyser jag också! att bara torka sig i röven med blaskan & stampa ner den i golvet kan vem som helst göra ,men att ge en hint om vad som bör göras istället verkar vara lite svårare :!:

Jag tycket nämligen att testet var bar för att komma från just Blaskan, kanske det bästa någonsin...

Nå, några ideér?
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
TomasF

Inläggav TomasF » 2007-04-26 12:53

En av de fyra var nog jag.

Ofta testar tidningarna en (1) produkt och de är alltid lika positiva. Man önskar att de någon gång kom fram till att "den är iofs bra men för samma pengar kan man få bättre". Ack så ovanligt i de svenska tidningarna (förekommer i engelsk press dock).

Om någon vågar publicera resultat av blindtest av tex stativare skulle det inge förtroende!

Ljudet är inte allt tycker jag. Fint hantverk och kvalitetskänsla är (för somliga av oss) värt en del. Jag har köpt en fin sekatör för kring 500:-, varje gång jag använder den i trädgården blir jag GLAD! Skarp, slipbar, alla delar utbytbara, outslitlig, bra balans och känsla, vacker. Den klipper ungefär som sekatören för 39.90, men endast min pride-of-ownership är värd mer än det dyra pris den kostade. /Tomas F.

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-26 13:03

Affald skrev:torka sig i röven med blaskan & stampa ner den i golvet kan vem som helst göra ,men att ge en hint om vad som bör göras istället verkar vara lite svårare :!:

Jag tycket nämligen att testet var bar för att komma från just Blaskan, kanske det bästa någonsin...

Nå, några ideér?

Jag tycker de borde skippa det där med att betygen ska vara "absoluta" inom den valda "prisklassen". Bättre med en betygskala rakt av. Detta är åtminstone en början, sedan kanske de skulle försöka sig på f/e-lyssning.
Annars var det ett trevligt test, det håller jag med om. Som sagt tidigare så stämmer deras åstikter ganska väl överrens med mina i detta fall. Även om de tillämpar "lyssna o tyck" metoden så funkade det denna gång, jag har ju nästan samma åsikt som dem denna gång! :wink:
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-26 14:43

JeLe skrev:"lyssna o tyck" metoden

Denna metod fungerar alltid för mig

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-26 15:10

JustAudioMagic skrev:
JeLe skrev:"lyssna o tyck" metoden

Denna metod fungerar alltid för mig
Då är ju frågan, fungerar till vad? Är det att ta fram apparater/högtalare som du subjektivt gillar eller är det att ta fram apparater som är bättre återgivare? Om det senare hur har du verifierat att metoden fungerar till just detta?

Det du skriver blir ofta lätt retoriskt och saknar bakgrundsinfo och motivering. Det är inte uppenbart att det du skriver är ett motargument.

Bara ett litet tips i all välmening.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-26 15:13

Martin skrev:Då är ju frågan, fungerar till vad? Är det att ta fram apparater/högtalare som du subjektivt gillar eller är det att ta fram apparater som är bättre återgivare? Om det senare hur har du verifierat att metoden fungerar till just detta?

Det du skriver blir ofta lätt retoriskt och saknar bakgrundsinfo och motivering. Det är inte uppenbart att det du skriver är ett motargument.

Bara ett litet tips i all välmening.

jag menar att den fungerar för mig. jag har alltid använt den metoden - lyssna och tyck. tycker jag att högtalarna / förstärkaren / cd-spelaren etc etc passar till det jag ska ha den till så är den en klar kandidat. tycker jag då

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-26 15:17

Då är vi överens om jag har tolkat dig rätt att den fungerar för att ta fram kombinationer av högtalare/apparater som man subjektivt gillar.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-26 15:21

Martin skrev:Då är vi överens om jag har tolkat dig rätt att den fungerar för att ta fram kombinationer av högtalare/apparater som man subjektivt gillar.

självklart... eftersom det är ljudet man strävar efter så är det oxå detta jag strävar efter

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-26 15:39

Där har vi det igen. Vad betyder det du just skrev?

Du säger att du strävar efter ljudet. Vad betyder det? Ska jag tolka det som att du strävar efter upplevelsen av bra ljud? Eller vill du bara att det ska låta överhuvudtaget? :lol:

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-26 15:42

JustAudioMagic
Jag förstår vad du menar, jag tycker den också är bra! För högst eget personligt bruk då! Men frågan är om det är så lämpligt att några få personer på en tidning inte använder sig av mer objektiva metoder, "lyssna o tyck" metoden är ju helt värdelös för andra. Bara för en själv den är bra. :)
Faktiskt.se=mobbarforum

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-26 15:45

TomasF skrev:Om någon vågar publicera resultat av blindtest av tex stativare skulle det inge förtroende!

näe, bara ifrågasättanden av blindtestets utförande, kommentarer om att man inte kan blindtesta högtalare, att de inte stått uppställda som konstruktören tänkt sig, osv

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-26 15:48

boyafraid skrev:
TomasF skrev:Om någon vågar publicera resultat av blindtest av tex stativare skulle det inge förtroende!

näe, bara ifrågasättanden av blindtestets utförande, kommentarer om att man inte kan blindtesta högtalare, att de inte stått uppställda som konstruktören tänkt sig, osv

Varför inte göra både och!
En f/e-lyssning, blindtest mm och en "lyssna o tyck". Då blir det nog fred i hifi-världen. :wink:
Faktiskt.se=mobbarforum

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-04-26 16:08

Så då kan man summera det med att hur man än vänder sig har man röva bak :!:

Personligen tror jag man aldrig kan få till rättvisa tester, varesig det gäller högtalare eller i maskinparken!

Tycker att JustAudioMagic har en poäng med "lyssna/testa & tyck" för en personlig upplevelse :)

/JB
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-04-26 16:10

Att denna tråd skulle börja handla om Ino piP och f/e lyssning var tyvärr extremt väntat.

Sorgligt men sant... :roll: Den psykosociala, djupt liggande anledningen till detta får väl debatteras annorstädes, men det är tråkigt att så många trådar dras OT sakta men säkert, och alltför många av dessa leder ofelbart närmare och närmare dessa två heta potatisar.

För att följa med i OT-trenden: har piP någonsin testats i någon facktidsskrift eller liknande? Om så ej är fallet ställer jag mig frågan varför?

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-26 16:14

Floyd skrev:Att denna tråd skulle börja handla om Ino piP och f/e lyssning var tyvärr extremt väntat.

Det enda vi har i huvudet här är ino, väldigt naturligt! 8)
Faktiskt.se=mobbarforum

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-26 16:16

Floyd skrev:[b]
För att följa med i OT-trenden: har piP någonsin testats i någon facktidsskrift eller liknande? Om så ej är fallet ställer jag mig frågan varför?

Det tror jag inte. Hifi-tidningarnas uppgift är att testa annonsörernas produker, inte subkultur produkter som ino.

Edit: Vad menar du med facktidskrift? hifi&mystik eller?
Faktiskt.se=mobbarforum

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-26 16:46

Martin skrev:Där har vi det igen. Vad betyder det du just skrev?

Du säger att du strävar efter ljudet. Vad betyder det? Ska jag tolka det som att du strävar efter upplevelsen av bra ljud? Eller vill du bara att det ska låta överhuvudtaget? :lol:

att sträva efter bra ljud är väl ganska självklart ;)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-26 16:50

JustAudioMagic skrev:
Martin skrev:Där har vi det igen. Vad betyder det du just skrev?

att sträva efter bra ljud är väl ganska självklart ;)
Om det är så självklart varför ens skriva det?

Anledningar jag kan tänka mig:

- Att falskt implicera att någon annan skulle mena annorlunda. (retorik mao)
- Att ha något fullständigt redundant att skriva för att man har tråkigt.

:)

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-26 16:50

JeLe skrev:JustAudioMagic
Jag förstår vad du menar, jag tycker den också är bra! För högst eget personligt bruk då! Men frågan är om det är så lämpligt att några få personer på en tidning inte använder sig av mer objektiva metoder, "lyssna o tyck" metoden är ju helt värdelös för andra. Bara för en själv den är bra. :)

vilken metod hade du tyckt varit övertygande då? man måste väl se det för vad det är, en test av en tidning som är ganska etablerad. det handlar alltid om tycke och smak (och kommer alltid göra det) när det gäller musik och ljud. hade du tyckt mätningar varit övertygande? en högtalare som mäter perfekt (perfekt finns inte men ändå) kan snarare bli tråkig i ljudet. man kan ju inte enbart läsa och tro på tester som görs i tidningar etc för att sen köpa. 150 olika individer kan tycka att just "den" högtalaren låter kanon, men att du kanske tycker att diskanten låter lite tillbakalutat. då tittar du ju ganska naturligt efter en annan högtalare

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-04-26 16:51

Floyd skrev:Att denna tråd skulle börja handla om Ino piP och f/e lyssning var tyvärr extremt väntat.
Hur menar du "extremt väntat"? piP var ju omnämnt i första inlägget?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-26 16:52

Martin skrev:Om det är så självklart varför ens skriva det?

Anledningar jag kan tänka mig:

- Att falskt implicera att någon annan skulle mena annorlunda. (retorik mao)
- Att ha något fullständigt redundant att skriva för att man har tråkigt.

:)

söker inte alla bra ljud då?? eller du söker ngt som bara "ljuder" ?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi