HiFi blaskans stora stativare test i prisklassen 2,5 - 5K

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-26 16:52

Paa: Klockrent! :lol:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-26 16:54

JustAudioMagic skrev:
Martin skrev:Om det är så självklart varför ens skriva det?

Anledningar jag kan tänka mig:

- Att falskt implicera att någon annan skulle mena annorlunda. (retorik mao)
- Att ha något fullständigt redundant att skriva för att man har tråkigt.

:)

söker inte alla bra ljud då?? eller du söker ngt som bara "ljuder" ?

faktiskt.se är väl ett minkpälsforum eller har jag missförstått allting nu? :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-26 17:00

JustAudioMagic skrev:
Martin skrev:Om det är så självklart varför ens skriva det?

Anledningar jag kan tänka mig:

- Att falskt implicera att någon annan skulle mena annorlunda. (retorik mao)
- Att ha något fullständigt redundant att skriva för att man har tråkigt.

:)

söker inte alla bra ljud då?? eller du söker ngt som bara "ljuder" ?

Jag söker inte bra ljud (vad det nu betyder) utan jag söker god återgivning.
Class only looks like arrogance from below.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-26 17:02

Rydberg skrev:Jag söker inte bra ljud (vad det nu betyder) utan jag söker god återgivning.

jodå, jag kommer ihåg att du skrev det.... ;) så om dina högtalare ger bra ljud spelar ingen roll, bara de ger bra återgivning? :?

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-26 17:03

JustAudioMagic skrev:vilken metod hade du tyckt varit övertygande då?

Vad jag saknar i hifi&musik är b la blindtester, f/e mm. Bättre betygsskala, ja jag tror jag redan har nämnt det jag tycker är kasst med den tidningen.
Tror de flesta delar min åstikt här, ett fint reklamblad inget annat.

Sa du etablerad hifi-tidning? :lol: Verkligen det håller jag med om.
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-26 17:05

Jag har genomskådat din argumentationsteknik JustAudioMagic. Ta en bit ur ett citat. Skriv något som man skulle kunna tro har med det citerade att göra som verkligen alla måste hålla med om men som egentligen inte betyder någonting alls. Meningen ska vara totalt självdefinierande. Det ska inte gå att tolka något utifrån meningen. Exempel:

-Bra ljud är ju det man är intresserad av om man gillar bra ljud.

-Varför mäta när det viktigaste är hur det låter.

-Jag tycker bra ljud är när det låter bra.

Syftet är att irritera motdebattanten genom att låtsas inte förstå vad han/hon har skrivit och tolka in något helt annat som ser lite ut som det som skrivits på håll (om man tittar på alla orden i inlägget samtidigt). :)

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-26 17:07

Martin skrev:Jag har genomskådat din argumentationsteknik JustAudioMagic. Ta en bit ur ett citat. Skriv något som man skulle kunna tro har med det citerade att göra som verkligen alla måste hålla med om men som egentligen inte betyder någonting alls. Meningen ska vara totalt självdefinierande. Det ska inte gå att tolka något utifrån meningen. Exempel:

-Bra ljud är ju det man är intresserad av om man gillar bra ljud.

-Varför mäta när det viktigaste är hur det låter.

-Jag tycker bra ljud är när det låter bra.

Syftet är att irritera motdebattanten genom att låtsas inte förstå vad han/hon har skrivit och tolka in något helt annat som ser lite ut som det som skrivits på håll (om man tittar på alla orden i inlägget samtidigt). :)

Jag håller faktiskt med, lägg ner din tid på firman istället. Finns inga kunder att hämta här. :)

Edit: färdigtrollat för mig idag, svarar inte på mer inlägg.
Senast redigerad av JeLe 2007-04-26 17:10, redigerad totalt 1 gång.
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-26 17:08

JustAudioMagic skrev:
Rydberg skrev:Jag söker inte bra ljud (vad det nu betyder) utan jag söker god återgivning.

jodå, jag kommer ihåg att du skrev det.... ;) så om dina högtalare ger bra ljud spelar ingen roll, bara de ger bra återgivning? :?

För att jag ska kunna svara på frågan får du först berätta för mig vad begreppen "bra ljud" och "bra återgivning" betyder enligt din mening.

Menar du kanske att "bra ljud"= Återgivning som lägger till de färgningar som du tycker subjektivt bäst om sett till din nuvarande skivsamling?

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-26 17:09

JeLe skrev:Vad jag saknar i hifi&musik är b la blindtester, f/e mm. Bättre betygsskala, ja jag tror jag redan har nämnt det jag tycker är kasst med den tidningen.
Tror de flesta delar min åstikt här, ett fint reklamblad inget annat.

Sa du etablerad hifi-tidning? :lol: Verkligen det håller jag med om.

alla delar inte din åsikt... jag är stolt o ha egen åsikt. jag tycker tidningen är bra och underhållande

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-26 17:18

boyafraid skrev:
TomasF skrev:Om någon vågar publicera resultat av blindtest av tex stativare skulle det inge förtroende!

näe, bara ifrågasättanden av blindtestets utförande, kommentarer om att man inte kan blindtesta högtalare, att de inte stått uppställda som konstruktören tänkt sig, osv
Utan tvekan skulle det bli så :D

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-26 17:19

Rydberg skrev:För att jag ska kunna svara på frågan får du först berätta för mig vad begreppen "bra ljud" och "bra återgivning" betyder enligt din mening.

Menar du kanske att "bra ljud"= Återgivning som lägger till de färgningar som du tycker subjektivt bäst om sett till din nuvarande skivsamling?

till att börja med så finns där inget på marknaden idag som inte färgar ljudet alls., bara mer eller mindre. självklart är målet att sträva efter det man tycker är bra. tycker man att ljudet är bra med mycket färgning så väljer man det, tycker man inte det så letar man efter annat. alla har vi våra kriterium

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-26 17:21

Martin skrev:Syftet är att irritera motdebattanten genom att låtsas inte förstå vad han/hon har skrivit och tolka in något helt annat som ser lite ut som det som skrivits på håll (om man tittar på alla orden i inlägget samtidigt). :)

din åsikt.... jag respekterar det fast du har fel

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-26 17:26

Jag har säkert fel. Eller jag hoppas att jag har det. Hoppas även att du läser mina inlägg. :)

Det är ju inte överallt man får reda på hur man uppfattas, det kan man lära sig en hel del av även om man inte håller med.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-26 17:28

Martin skrev:det kan man lära sig en hel del av även om man inte håller med.

precis så.. ;)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-26 17:55

JustAudioMagic skrev:
Rydberg skrev:För att jag ska kunna svara på frågan får du först berätta för mig vad begreppen "bra ljud" och "bra återgivning" betyder enligt din mening.

till att börja med så finns där inget på marknaden idag som inte färgar ljudet alls., bara mer eller mindre.

Att utgå från låtsasaxiom (allt färgar) för ju inte diskussionen vidare direkt. Jag ställde ett par konkreta frågor men jag vet inte om jag fick något matnyttigt tillbaka direkt.

JustAudioMagic skrev: självklart är målet att sträva efter det man tycker är bra. tycker man att ljudet är bra med mycket färgning så väljer man det, tycker man inte det så letar man efter annat. alla har vi våra kriterium

Det är väl inte självklart (kanske för dig men inte för mig), man behöver ju inte lägga in några subjektiva värderingar alls enligt mitt sätt att se det.

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-04-26 18:00

paa skrev:
Floyd skrev:Att denna tråd skulle börja handla om Ino piP och f/e lyssning var tyvärr extremt väntat.
Hur menar du "extremt väntat"? piP var ju omnämnt i första inlägget?

Ja, och trots detta var piP inte i närheten av det test som tråden syftar till...

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-26 18:04

Räknade ihop oss till 4st som läst testet!

Det var ju liksom detta tråden skulle handla om & att jag föll för att testa "testvinnaren" ligger sekundert...

Trodde du ja :?

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-04-26 23:06

Jaha...? Och vilka kompromisser klarar du att leva med då?

God återgivning
av sämre inspelningar av annars medryckande musik eller så bra återgivning som möjligt av dem?

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-26 23:15

matereo skrev:

God återgivning
av sämre inspelningar av annars medryckande musik eller så bra återgivning som möjligt av dem?

Affalds bedömning att piP återger musik bättre än Canton är Subjektiv. Det är hans bedömning. Det är ingen absolut sanning. Han har inte blinttestat. Han kanske har fel. Han kanske har rätt.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-26 23:23

matereo skrev:

God återgivning

Vilka kompromisser? Ja du inte många. Det är väl egentligen som först Ingvars högtalare jag tyckt riktigt riktigt bra om. Dessa är ju i princip kompromisslösa dessutom.

Jag tycker inte dessa har någon egenklang alls, alla inspelningar låter väldigt annolunda. Sen är det faktiskt få skivor som blir ospelbara nu, de B&W 804 Nautilus som jag hade innan var betydligt kinkigare.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-04-26 23:31

Rydberg skrev:
matereo skrev:

God återgivning

Vilka kompromisser? Ja du inte många. Det är väl egentligen som först Ingvars högtalare jag tyckt riktigt riktigt bra om. Dessa är ju i princip kompromisslösa dessutom.

Jag tycker inte dessa har någon egenklang alls, alla inspelningar låter väldigt annolunda. Sen är det faktiskt få skivor som blir ospelbara nu, de B&W 804 Nautilus som jag hade innan var betydligt kinkigare.

Klart att inte ens piP är kompromisslösa, det är inga... Självklart har en liten högtalare med små element begränsningar, det har en stor med stora element med. Det har en basreflex låda, en sluten ett horn en elektrostat osv... Ju!

Jag anser iaf att det alltid handlar om att avgöra vilka egenskaper man finner viktigast och vilka begränsningar man har minst ont av oavsett om man köper stativare för 2500 eller kan handla för vad närapå en bil kostar.
Senast redigerad av matereo 2007-04-27 01:29, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-26 23:34

Jaha, tyck det då ;), eller bättre: presentera gärna något som är kompromissat med på pi60 signatur. Lycka till! :P

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-26 23:41

Alla högtalare är givetvis kompromisser.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-27 00:16

Sen är det faktiskt få skivor som blir ospelbara nu, de B&W 804 Nautilus som jag hade innan var betydligt kinkigare

Tycker precis tvärtom. dvs att pi60 var mer kinkiga på vad som spelades jämfört emot många andra högtalare som jag har lyssnat på genom åren. Och det är ett problem om man lyssnar mycket på musik som har kassa inspelningar, då det gör ont i öronen att lyssna på sådant . "Normalinspelningar" som den mesta musiken är var det däremot inga problem med.
Men nu är vi snart inne på det där med att Ino burkarna återger det som finns på skivan och inget annat som en del brukar påtala :lol: :wink:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-04-27 01:36

Mayro skrev:Därför säljs inte heller kopior eftersom ingen tydligen har ansett dom eller liknande högtalare värda att kopiera.. troligen för den typen av akustikkrävande högtalare inte är eftertraktat av almänheten i stort... Annars fanns dom i massor på alla on off mm..tro mig.. fanns efterfrågan i bredare lager skulle dom finnas där ute på hyllorna... Så att omvända det till att dom därför dom INTE finns är bäst blir totalfel tänkt om man ser hur en marknad fungerar.. Den styr varken forumen eller LTS eller enskilda.. marknaden styrs av efterfrågan. och att någon kan bygga så andra kan sälja o stålar tjänas..

En fyrkantig låda bygger varenda tillverkare lätt där ute i stora världen.. ingen tvekan alls..

Kineserna är jätteduktiga på att kopiera så att det ser likadant ut på ytan som på ett original.

Jämför exempelvis klockor som inte alls är likadana inuti som hos originalklockorna. Däremot inte sagt att de nödvindigtvis håller tiden sämre...

Att kopiera högtalare med standardelement är väldigt enkelt. "Tyvärr" är det inte så med Inohögtalarna.

Däremot skulle lådorna kunna göras i Kina åt Ino. Fast tydligen är det omöjligt för exemplevis sängtillverkare att knappt ens tillverka i andra länder eftersom transportkostnaderna blir orimligt stora. Som tur är* använder inte alla lika stora högtalare som jag föredrar...

Edit: * För kineserna alltså.
Senast redigerad av Johan_Lindroos 2007-04-27 10:32, redigerad totalt 1 gång.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-27 02:46

meanmachine skrev:Då kan man i ärlighetens namn jämföra Wilson staivare för 150000 mot pIP och säga att :lol: pIP låter inte lika bra..Hehehe.. =Dåliga. :wink:

Finns en på forumet, David, som jämförde pip med sina Revel (tror det var Revel Ultima Gem) och har för mig han föredrog pip lite. Så det är inte omöjligt alls. 8)
Wilson brukar väl inte alltid mäta speciellt bra vad jag har för mig?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 06:21

Låter som trams :?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-27 06:46

Martin skrev:Syftet är att irritera motdebattanten genom att låtsas inte förstå vad han/hon har skrivit och tolka in något helt annat som ser lite ut som det som skrivits på håll (om man tittar på alla orden i inlägget samtidigt). :)

Men se det tror inte jag (att syftet är att irritera)! Jag stöter ofta på detta sätt att argumentera och utan att spekulera vidare i varför man väljer/har denna debattstil, så är jag övertygad om att drivkraften bakom att fortsäta diskussionen handlar om lärande.

Däremot är det lätt att irritera sig på denna debattstil - men det är ju något annat än syftet med den. :wink:

Hälsn. Michael

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-27 06:58

JeLe skrev:Jag håller faktiskt med, lägg ner din tid på firman istället. Finns inga kunder att hämta här. :)

Edit: färdigtrollat för mig idag, svarar inte på mer inlägg.

om du tror att jag är här endast för att "leta" kunder har du väldigt fel. men som jag skrivit så ofta förut, alla är välkomna med sin åsikt

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-27 07:00

Rydberg skrev:Det är väl inte självklart (kanske för dig men inte för mig), man behöver ju inte lägga in några subjektiva värderingar alls enligt mitt sätt att se det.

god återgivning säger du, handlar inte det om ett ljud som du trivs med? alltså ett ljud som du tycker e bra :?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi