Moderator: Redaktörer
JustAudioMagic skrev:Martin skrev:Om det är så självklart varför ens skriva det?
Anledningar jag kan tänka mig:
- Att falskt implicera att någon annan skulle mena annorlunda. (retorik mao)
- Att ha något fullständigt redundant att skriva för att man har tråkigt.
söker inte alla bra ljud då?? eller du söker ngt som bara "ljuder" ?
JustAudioMagic skrev:Martin skrev:Om det är så självklart varför ens skriva det?
Anledningar jag kan tänka mig:
- Att falskt implicera att någon annan skulle mena annorlunda. (retorik mao)
- Att ha något fullständigt redundant att skriva för att man har tråkigt.
söker inte alla bra ljud då?? eller du söker ngt som bara "ljuder" ?
Rydberg skrev:Jag söker inte bra ljud (vad det nu betyder) utan jag söker god återgivning.
JustAudioMagic skrev:vilken metod hade du tyckt varit övertygande då?
Martin skrev:Jag har genomskådat din argumentationsteknik JustAudioMagic. Ta en bit ur ett citat. Skriv något som man skulle kunna tro har med det citerade att göra som verkligen alla måste hålla med om men som egentligen inte betyder någonting alls. Meningen ska vara totalt självdefinierande. Det ska inte gå att tolka något utifrån meningen. Exempel:
-Bra ljud är ju det man är intresserad av om man gillar bra ljud.
-Varför mäta när det viktigaste är hur det låter.
-Jag tycker bra ljud är när det låter bra.
Syftet är att irritera motdebattanten genom att låtsas inte förstå vad han/hon har skrivit och tolka in något helt annat som ser lite ut som det som skrivits på håll (om man tittar på alla orden i inlägget samtidigt).
JustAudioMagic skrev:Rydberg skrev:Jag söker inte bra ljud (vad det nu betyder) utan jag söker god återgivning.
jodå, jag kommer ihåg att du skrev det....så om dina högtalare ger bra ljud spelar ingen roll, bara de ger bra återgivning?
JeLe skrev:Vad jag saknar i hifi&musik är b la blindtester, f/e mm. Bättre betygsskala, ja jag tror jag redan har nämnt det jag tycker är kasst med den tidningen.
Tror de flesta delar min åstikt här, ett fint reklamblad inget annat.
Sa du etablerad hifi-tidning?Verkligen det håller jag med om.
Utan tvekan skulle det bli såboyafraid skrev:TomasF skrev:Om någon vågar publicera resultat av blindtest av tex stativare skulle det inge förtroende!
näe, bara ifrågasättanden av blindtestets utförande, kommentarer om att man inte kan blindtesta högtalare, att de inte stått uppställda som konstruktören tänkt sig, osv
Rydberg skrev:För att jag ska kunna svara på frågan får du först berätta för mig vad begreppen "bra ljud" och "bra återgivning" betyder enligt din mening.
Menar du kanske att "bra ljud"= Återgivning som lägger till de färgningar som du tycker subjektivt bäst om sett till din nuvarande skivsamling?
Martin skrev:Syftet är att irritera motdebattanten genom att låtsas inte förstå vad han/hon har skrivit och tolka in något helt annat som ser lite ut som det som skrivits på håll (om man tittar på alla orden i inlägget samtidigt).
JustAudioMagic skrev:Rydberg skrev:För att jag ska kunna svara på frågan får du först berätta för mig vad begreppen "bra ljud" och "bra återgivning" betyder enligt din mening.
Menar du kanske att "bra ljud"= Återgivning som lägger till de färgningar som du tycker subjektivt bäst om sett till din nuvarande skivsamling?
till att börja med så finns där inget på marknaden idag som inte färgar ljudet alls., bara mer eller mindre.
JustAudioMagic skrev: självklart är målet att sträva efter det man tycker är bra. tycker man att ljudet är bra med mycket färgning så väljer man det, tycker man inte det så letar man efter annat. alla har vi våra kriterium
paa skrev:Hur menar du "extremt väntat"? piP var ju omnämnt i första inlägget?Floyd skrev:Att denna tråd skulle börja handla om Ino piP och f/e lyssning var tyvärr extremt väntat.
Rydberg skrev:Jag söker inte bra ljud (vad det nu betyder) utan jag söker god återgivning.
matereo skrev:Rydberg skrev:Jag söker inte bra ljud (vad det nu betyder) utan jag söker god återgivning.
Jaha...? Och vilka kompromisser klarar du att leva med då?
God återgivning
av sämre inspelningar av annars medryckande musik eller så bra återgivning som möjligt av dem?
matereo skrev:Rydberg skrev:Jag söker inte bra ljud (vad det nu betyder) utan jag söker god återgivning.
God återgivning
av sämre inspelningar av annars medryckande musik eller så bra återgivning som möjligt av dem?
Rydberg skrev:matereo skrev:Rydberg skrev:Jag söker inte bra ljud (vad det nu betyder) utan jag söker god återgivning.
God återgivning
Vilka kompromisser? Ja du inte många. Det är väl egentligen som först Ingvars högtalare jag tyckt riktigt riktigt bra om. Dessa är ju i princip kompromisslösa dessutom.
Jag tycker inte dessa har någon egenklang alls, alla inspelningar låter väldigt annolunda. Sen är det faktiskt få skivor som blir ospelbara nu, de B&W 804 Nautilus som jag hade innan var betydligt kinkigare.
Sen är det faktiskt få skivor som blir ospelbara nu, de B&W 804 Nautilus som jag hade innan var betydligt kinkigare
Mayro skrev:Därför säljs inte heller kopior eftersom ingen tydligen har ansett dom eller liknande högtalare värda att kopiera.. troligen för den typen av akustikkrävande högtalare inte är eftertraktat av almänheten i stort... Annars fanns dom i massor på alla on off mm..tro mig.. fanns efterfrågan i bredare lager skulle dom finnas där ute på hyllorna... Så att omvända det till att dom därför dom INTE finns är bäst blir totalfel tänkt om man ser hur en marknad fungerar.. Den styr varken forumen eller LTS eller enskilda.. marknaden styrs av efterfrågan. och att någon kan bygga så andra kan sälja o stålar tjänas..
En fyrkantig låda bygger varenda tillverkare lätt där ute i stora världen.. ingen tvekan alls..
meanmachine skrev:Då kan man i ärlighetens namn jämföra Wilson staivare för 150000 mot pIP och säga attpIP låter inte lika bra..Hehehe.. =Dåliga.
Martin skrev:Syftet är att irritera motdebattanten genom att låtsas inte förstå vad han/hon har skrivit och tolka in något helt annat som ser lite ut som det som skrivits på håll (om man tittar på alla orden i inlägget samtidigt).
JeLe skrev:Jag håller faktiskt med, lägg ner din tid på firman istället. Finns inga kunder att hämta här.
Edit: färdigtrollat för mig idag, svarar inte på mer inlägg.
Rydberg skrev:Det är väl inte självklart (kanske för dig men inte för mig), man behöver ju inte lägga in några subjektiva värderingar alls enligt mitt sätt att se det.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster