HiFi blaskans stora stativare test i prisklassen 2,5 - 5K

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-27 07:03

alla verkar väldigt insnöade på Pi högtalare... (läs "många")

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-27 07:28

JustAudioMagic skrev:alla verkar väldigt insnöade på Pi högtalare... (läs "många")

Det är bara för att den är otroligt prisvärd.
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-04-27 08:25

JustAudioMagic skrev:alla verkar väldigt insnöade på Pi högtalare... (läs "många")

Ja det är nog så att många är oerhört förtjusta i just de kvaliteer som pi högtalarna och framförallt piP har som sina starka sidor.

Iblandså anses piP vara överlägsen både 2,3,4 och fem ggr så dyra högtalare här i forumet... Dom säljs i byggsats om jag förstår rätt men är enl. vissa härinne iaf så komplicerade att bygga att inte Kineser skulle kunna bygga dem!? Jag blir nästan sugen på att skriva ihop en engelsk språkig artikel i stil med "mysterious Swedish wonderspeakers".

Nu var det ett tag sedan jag hörde några pI högtalare(jag har inga än), men jag minns att det lät bra.
Senast redigerad av matereo 2007-04-27 09:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-27 08:31

matereo skrev:Dom säljs i byggsats om jag förstår rätt men är av vissa härinne iaf så komplicerade att bygga att inte Kineser skulle kunna bygga dem!?

Och strax innan var det så att
Johan_Lindroos skrev:Att kopiera högtalare med standardelement är väldigt enkelt. "Tyvärr" är det inte så med Inohögtalarna.

Däremot skulle lådorna kunna göras i Kina åt Ino.

Något som är oklart? Du har förstått skillnaden på "högtalarelement" och "högtalarlåda"? ;)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-27 08:36

meanmachine skrev:Låter som trams :?

Exakt vad låter som trams? Hur vore det om du berätta vad felet är? Du kan fråga han själv, han finns på forumet som David_a.
Han skrev bl a detta på ett annat forum:

"Slutligen Pip är en given rekommendation. GEM var lite bättre på vissa saker, men Pip knäppte den ändå på näsan vad det gäller upplösning och homogenitet. Tycker att rumsproblemen bör definieras lite bättre. Det är basen som kräver närhet till bakvägg för att inte bli för slank, men thats it. Om den placeringen i sig ställer till problem i övriga register så kanske man bör överväga andra alternativ eller dämpa bakväggen. Men med tanke på priskillnaden upp till dom andra så har man ju faktiskt råd att komplettera med basmoduler, och då kan man helt plötsligt placera lite hur man vill."

Och

"Har direktjämfört Pip och i28s avdelade med sublådor med bla Revel Ultima GEM. Försteg TAct 2.2x samt slusteg Krell FPB300 och Bladelius Grendel.
Pip gick i stort sett en jämn match mot GEM, vilket var högst anmärkningsvärt med tanke på prisskillnaden. Dynaudio 1.3se var markant sämre än de båda kan tilläggas.
i28s formligen krossade GEM på alla punkter utom ljudbildsstorlek, där dom var ganska jämna på dåliga inspelningar. Det var också det enda...
I övrigt framstod i28s som en mycket mer homogen och riktig återgivare oavsett slutsteg. Pratar vi dynamik så är Pip ganska begränsad. Däremot så är i28s i praktiken helt ohämmad på detta område."
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-27 08:47

subjektivisten skrev:
meanmachine skrev:Låter som trams :?

Exakt vad låter som trams? Hur vore det om du berätta vad felet är? Du kan fråga han själv, han finns på forumet som David_a.
Han skrev bl a detta på ett annat forum:

"Slutligen Pip är en given rekommendation. GEM var lite bättre på vissa saker, men Pip knäppte den ändå på näsan vad det gäller upplösning och homogenitet. Tycker att rumsproblemen bör definieras lite bättre. Det är basen som kräver närhet till bakvägg för att inte bli för slank, men thats it. Om den placeringen i sig ställer till problem i övriga register så kanske man bör överväga andra alternativ eller dämpa bakväggen. Men med tanke på priskillnaden upp till dom andra så har man ju faktiskt råd att komplettera med basmoduler, och då kan man helt plötsligt placera lite hur man vill."

Och

"Har direktjämfört Pip och i28s avdelade med sublådor med bla Revel Ultima GEM. Försteg TAct 2.2x samt slusteg Krell FPB300 och Bladelius Grendel.
Pip gick i stort sett en jämn match mot GEM, vilket var högst anmärkningsvärt med tanke på prisskillnaden. Dynaudio 1.3se var markant sämre än de båda kan tilläggas.
i28s formligen krossade GEM på alla punkter utom ljudbildsstorlek, där dom var ganska jämna på dåliga inspelningar. Det var också det enda...
I övrigt framstod i28s som en mycket mer homogen och riktig återgivare oavsett slutsteg. Pratar vi dynamik så är Pip ganska begränsad. Däremot så är i28s i praktiken helt ohämmad på detta område."

säkert inget trams men det är hans åsikt om vad han tycker. för det betyder det inte att dom är bättre

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 08:53

Subjektivisten skrev:Exakt vad låter som trams? Hur vore det om du berätta vad felet är?

Var inte menat så allvarligt. Jag menar att det låter som en saga. :) Jag är grymt nyfiken på att höra på ett par pIP. Har efterlys om någon i norrland äger ett par man kan lyssna på. Är det som ni alla säger måste jag ju köpa ett par. :)

Så du behöver inte hugga på allt man säger. Blir mindre bråk då. :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-04-27 09:17

Jag tror säkert att piP låter bra (hur de mäter skiter jag fullständigt i) och att de får anses som prisvärda. Men det finns väldigt många produkter (högtalare) som är precis lika prisvärda.

Det leder oss osökt in på det som jag inte alls kan förstå, nämligen varför piP ger upphov till sådana extrema och sektliknande företeelser som förekommer här på Faktiskt. När man kommer som ny in på detta forum blir man nästan lite skrämd över de ofattbara proportioner som denna ockulta sektverksamhet får. Här jämställs piP med The Holy Graal.

Som jag skrev tidigare, det är säkert en väldans prisvärd högtalare, men utan att ha lyssnat till den vill jag ändå hävda att det finns lika bra eller bättre högtalare för ungefär samma pris, men "sekten" kring piP ter sig en smula enögda. Visst; jag förstår att det känns bra att kunna hylla en högtalare som är konstruerad av en, i sammanhanget, liten konstruktör. Jag förstår att vissa skyr de stora tillverkarna som pesten. Men när man ser att tråd efter tråd efter tråd styrs över till piP redan efter några få inlägg så blir det faktiskt lite löjeväckande.

Vad piP skulle kosta ute i butik är tämligen ointressant. Hur den mäter är fullständigt irrelevant. Det enda som borde betyda något för en potentiell köpare är hur högtalaren harmoniserar med köparens ljudideal, elektronik, rum och musiksmak.

Således finns inget rätt eller fel i denna fråga. piP låter säkert jättebra för det pris de betingar, men snälla ni, låt inte detta ockulta rus kasta mörker över den objektivitet som på något sätt borde få plats i en tråd som denna. Tråden handlar inte alls om piP på något sätt. Den handlar om ett test av högtalare i en annan prisklass där piP inte ens var med i testet. piP är på intet sätt den obestridda referensen bland stativhögtalare, det finns fler. Tro mig, jag vet.

Den dag som ryktet om denna sekt även når Hifi-blaskorna (vore iofs konstigt om det inte redan har gjort det....) så ska det bli väldigt intressant att läsa ett test på piP. Tills dess sitter jag extremt nöjd med det jag redan har...

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-27 09:25

Floyd skrev:Jag tror säkert att piP låter bra (hur de mäter skiter jag fullständigt i) och att de får anses som prisvärda. Men det finns väldigt många produkter (högtalare) som är precis lika prisvärda.

Det leder oss osökt in på det som jag inte alls kan förstå, nämligen varför piP ger upphov till sådana extrema och sektliknande företeelser som förekommer här på Faktiskt. När man kommer som ny in på detta forum blir man nästan lite skrämd över de ofattbara proportioner som denna ockulta sektverksamhet får. Här jämställs piP med The Holy Graal.

Som jag skrev tidigare, det är säkert en väldans prisvärd högtalare, men utan att ha lyssnat till den vill jag ändå hävda att det finns lika bra eller bättre högtalare för ungefär samma pris, men "sekten" kring piP ter sig en smula enögda. Visst; jag förstår att det känns bra att kunna hylla en högtalare som är konstruerad av en, i sammanhanget, liten konstruktör. Jag förstår att vissa skyr de stora tillverkarna som pesten. Men när man ser att tråd efter tråd efter tråd styrs över till piP redan efter några få inlägg så blir det faktiskt lite löjeväckande.

Vad piP skulle kosta ute i butik är tämligen ointressant. Hur den mäter är fullständigt irrelevant. Det enda som borde betyda något för en potentiell köpare är hur högtalaren harmoniserar med köparens ljudideal, elektronik, rum och musiksmak.

Således finns inget rätt eller fel i denna fråga. piP låter säkert jättebra för det pris de betingar, men snälla ni, låt inte detta ockulta rus kasta mörker över den objektivitet som på något sätt borde få plats i en tråd som denna. Tråden handlar inte alls om piP på något sätt. Den handlar om ett test av högtalare i en annan prisklass där piP inte ens var med i testet. piP är på intet sätt den obestridda referensen bland stativhögtalare, det finns fler. Tro mig, jag vet.

Den dag som ryktet om denna sekt även når Hifi-blaskorna (vore iofs konstigt om det inte redan har gjort det....) så ska det bli väldigt intressant att läsa ett test på piP. Tills dess sitter jag extremt nöjd med det jag redan har...

ett riktigt bra inlägg..... :!: :!:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-27 09:41

Floyd: Om du bara visste hur många som har skrivit sådär innan de lyssnat och sedan fått ta tillbaka alltihop. Det är nog bara en tidsfråga innan du också fastnar i "INO-sekten". :wink:

Ta det inte så allvarligt.

Själv bygger jag mina egna högtalare trots att INO är så grymt bra och jag har inga planer på att sluta även om jag har lyssnat en hel del på INO. Missförstå mig inte nu, de verkar vara så bra som alla säger, men varför hålla på och förneka in i det sista? Saker är väl som de är och innan dess så vet man helt enkelt inte.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-27 09:56

Floyd:
Jag håller med dig i stort i ditt resonemang. Det är nästan lite patetiskt att så många trådar om ditten och datten helt plötsligt handlar om Hallelujah för piP. Ungefär som ett gäng gamla tanter på syjunta som alltid pratar om den hemska grannen, oavsett vilket ämne träffen startade med :-)

Det förvånar mig dock hur du så tvärsäkert kan uttala dig om piP i förhållande till andra högtalare ("piP är på intet sätt den obestridda referensen bland stativhögtalare, det finns fler. Tro mig, jag vet.").

Själv tycker jag inte heller att piP är kungen bland högtalare men till skillnad från dig så har jag lyssnat på dem. Jag skulle rekommnedera dig att antingen lyssna på piP innan du berättar vad du tycker, alternativt inte diskutera deras ljud överhuvudtaget.

Att du däremot har synpunkter på att piP poppar upp i "varenda" tråd är en relevant synpunkt och värd att beakta för alla som bidrar med "distorsionen" av denna tråd.

/ B

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-04-27 10:04

Bill50x skrev:Floyd:
Jag håller med dig i stort i ditt resonemang. Det är nästan lite patetiskt att så många trådar om ditten och datten helt plötsligt handlar om Hallelujah för piP. Ungefär som ett gäng gamla tanter på syjunta som alltid pratar om den hemska grannen, oavsett vilket ämne träffen startade med :-)

/ B

Jaha. Men har du lyssnat själv :?:

/en piPägande john :wink: :D :D

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 10:05

Floyd skrev:Jag tror säkert att piP låter bra (hur de mäter skiter jag fullständigt i) och att de får anses som prisvärda. Men det finns väldigt många produkter (högtalare) som är precis lika prisvärda.

:D :D :D :D :D

9.9/10 För riktigt sylvasst resonemang.

:wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-27 10:05

Floyd: Om du bara visste hur många som har skrivit sådär innan de lyssnat och sedan fått ta tillbaka alltihop. Det är nog bara en tidsfråga innan du också fastnar i "INO-sekten".

:mrgreen: Jag har haft Ino och nergraderade som det ofta kallas när man byter till billigare, men det blev varken piP eller piPs utan annat. Och det finns folk som har bytt ifrån piP till annat märke och folk som inte gillat piParnas ljud. Så att alla faller för piP är långt ifrån hela sanningen. :lol:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-27 10:08

FBK skrev:Och det finns folk som har bytt ifrån piP till annat märke...

Jamen det är väl inte så konstigt att man vill ha lite variation och byter till Carlsson. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-04-27 10:11

Huga, steget från Ino ned till Carlsson är lite för stort tycker jag. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 10:13

Hur står sig ett par Carlsson OA-12 med uppgraderade filter och nya diskanter enligt planetens rekommendationer ??? mot INO. :?:

hifiguru@spray.se

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-27 10:21

:lol: :lol: :lol: Hur många trådar om piP finns det inte redan. T o m admin börjar glida off topic och snacka om Carlsson. :lol: :lol: :lol:
Tidningen hifi&mystik är det vi ska snacka om här, och framför allt det senaste numret.
Faktiskt.se=mobbarforum

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-27 10:22

FBK skrev:
Floyd: Om du bara visste hur många som har skrivit sådär innan de lyssnat och sedan fått ta tillbaka alltihop. Det är nog bara en tidsfråga innan du också fastnar i "INO-sekten".

:mrgreen: Jag har haft Ino och nergraderade som det ofta kallas när man byter till billigare, men det blev varken piP eller piPs utan annat. Och det finns folk som har bytt ifrån piP till annat märke och folk som inte gillat piParnas ljud. Så att alla faller för piP är långt ifrån hela sanningen. :lol:
Hade inte du pi60? :mrgreen:

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-27 10:23

meanmachine skrev: Är det som ni alla säger måste jag ju köpa ett par. :)
:wink:

klart att du också snart är på den rätta sidan. :wink:
Du kommer älska piP. Undvik att lyssna på pi60s och pi60. 8)
Faktiskt.se=mobbarforum

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-04-27 10:24

Beträffande trådämnet har jag intet att tillföra förutom att jag inte läser nämda tidningen, då den är helt pseudovetenskaplig och dogmatiskt. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-27 10:30

Morello skrev:Beträffande trådämnet har jag intet att tillföra förutom att jag inte läser nämda tidningen, då den är helt pseudovetenskaplig och dogmatiskt. :)

Dagens sanning! Men jag har alltid gillat reklambladen från siba, onoff mm. Jämfört med dem så är hifi&mystik underbar. 8)
Faktiskt.se=mobbarforum

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-27 10:32

hifi&musik är suggestionspoesi.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 10:48

Morello skrev:Beträffande trådämnet har jag intet att tillföra förutom att jag inte läser nämda tidningen, då den är helt pseudovetenskaplig och dogmatiskt

Om du inte läser den hur kan du då veta att den är pseudovetenskaplig och dogmatisk. Högsägen ? 8)

hifiguru@spray.se

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-27 10:52

Jag läste senaste numret av Hifi & Mystik lite noggrannare i går (Stadsbiblioteket) och tycker dom ryckt upp sig, så tillvida att dom verkligen vågar halvsåga några tunga anonnsörers högtalare. Annars är det mesta sig likt, mystiskt alltså. :wink:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 10:54

Hifitidningar måste ju vara diplomatiska. Det blir så tomt på annonsplatserna annars. Men om manläser men någolunda läsförståelse kan man direkt se när något är skabbigt dåligt enligt deras expertis.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-27 10:58

Hifitidningar måste ju vara diplomatiska. Det blir så tomt på annonsplatserna annars. Men om manläser men någolunda läsförståelse kan man direkt se när något är skabbigt dåligt enligt deras expertis.

Exakt!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-27 11:03

Fast jag har lurats av hifitidningar. Tex om en produkt har skrivits upp på alla sätt den kan, 6+ av 5 för ljudet, inte minste tillstymmelse till tveksamheter någonstans om att det är världens bästa produkt (men endast i prisklassen 5499 och 5501kr) så har det visat sig senare när man köpt produkten att den håller bristfällig kvalitet på många olika sätt. Så pass illa att man inte vill ha kvar skiten. Massor med saker som inte stod någonting om i recensionen.

Sådant gör att iaf jag inte litar det minsta lilla på hifitidningar. Möjligtvis som extrem grovsollning när det gäller högtalare, knappt det ens när en högtalare kan ha negativa egenskaper som "för neutral och kostymgrå" osv.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2007-04-27 11:06

Problemet är att deras sätt att testa ofta är under all kritik. Att vanliga personer som oss skall köra hela grejen med F/, blindtest mm är kanske lite omständigt varje gång man vill testa nya grejer.
Men en hifiblaska skall verkligen köra hela spektrat om dom vill vara trovärdiga. Tyvärr så kör H&M bara med den så älskade lyssna och tyck metoden :wink:

Dessutom hur många gånger har man inte läst "det bästa vi någonsin hört-spring till banken nu" !! Undrar hur mycket sponsring av hifiprylar ex Mats Meyer-Lie fått under bordet genom åren :evil:

Trådens/testets högtalare tycker jag låter klart sämre än ex MA bronze.

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-27 11:13

Birger skrev:Trådens/testets högtalare tycker jag låter klart sämre än ex MA bronze.

Håller med, jag hade också satsat på MA BR2. Sorry Affald... :wink:
Hade jag inte upptäckt ino och faktiskt.se så hade jag haft ett par MA, helt klart.
Faktiskt.se=mobbarforum

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi