Moderator: Redaktörer
JustAudioMagic skrev:alla verkar väldigt insnöade på Pi högtalare... (läs "många")
matereo skrev:Dom säljs i byggsats om jag förstår rätt men är av vissa härinne iaf så komplicerade att bygga att inte Kineser skulle kunna bygga dem!?
Johan_Lindroos skrev:Att kopiera högtalare med standardelement är väldigt enkelt. "Tyvärr" är det inte så med Inohögtalarna.
Däremot skulle lådorna kunna göras i Kina åt Ino.
meanmachine skrev:Låter som trams
subjektivisten skrev:meanmachine skrev:Låter som trams
Exakt vad låter som trams? Hur vore det om du berätta vad felet är? Du kan fråga han själv, han finns på forumet som David_a.
Han skrev bl a detta på ett annat forum:
"Slutligen Pip är en given rekommendation. GEM var lite bättre på vissa saker, men Pip knäppte den ändå på näsan vad det gäller upplösning och homogenitet. Tycker att rumsproblemen bör definieras lite bättre. Det är basen som kräver närhet till bakvägg för att inte bli för slank, men thats it. Om den placeringen i sig ställer till problem i övriga register så kanske man bör överväga andra alternativ eller dämpa bakväggen. Men med tanke på priskillnaden upp till dom andra så har man ju faktiskt råd att komplettera med basmoduler, och då kan man helt plötsligt placera lite hur man vill."
Och
"Har direktjämfört Pip och i28s avdelade med sublådor med bla Revel Ultima GEM. Försteg TAct 2.2x samt slusteg Krell FPB300 och Bladelius Grendel.
Pip gick i stort sett en jämn match mot GEM, vilket var högst anmärkningsvärt med tanke på prisskillnaden. Dynaudio 1.3se var markant sämre än de båda kan tilläggas.
i28s formligen krossade GEM på alla punkter utom ljudbildsstorlek, där dom var ganska jämna på dåliga inspelningar. Det var också det enda...
I övrigt framstod i28s som en mycket mer homogen och riktig återgivare oavsett slutsteg. Pratar vi dynamik så är Pip ganska begränsad. Däremot så är i28s i praktiken helt ohämmad på detta område."
Subjektivisten skrev:Exakt vad låter som trams? Hur vore det om du berätta vad felet är?
Floyd skrev:Jag tror säkert att piP låter bra (hur de mäter skiter jag fullständigt i) och att de får anses som prisvärda. Men det finns väldigt många produkter (högtalare) som är precis lika prisvärda.
Det leder oss osökt in på det som jag inte alls kan förstå, nämligen varför piP ger upphov till sådana extrema och sektliknande företeelser som förekommer här på Faktiskt. När man kommer som ny in på detta forum blir man nästan lite skrämd över de ofattbara proportioner som denna ockulta sektverksamhet får. Här jämställs piP med The Holy Graal.
Som jag skrev tidigare, det är säkert en väldans prisvärd högtalare, men utan att ha lyssnat till den vill jag ändå hävda att det finns lika bra eller bättre högtalare för ungefär samma pris, men "sekten" kring piP ter sig en smula enögda. Visst; jag förstår att det känns bra att kunna hylla en högtalare som är konstruerad av en, i sammanhanget, liten konstruktör. Jag förstår att vissa skyr de stora tillverkarna som pesten. Men när man ser att tråd efter tråd efter tråd styrs över till piP redan efter några få inlägg så blir det faktiskt lite löjeväckande.
Vad piP skulle kosta ute i butik är tämligen ointressant. Hur den mäter är fullständigt irrelevant. Det enda som borde betyda något för en potentiell köpare är hur högtalaren harmoniserar med köparens ljudideal, elektronik, rum och musiksmak.
Således finns inget rätt eller fel i denna fråga. piP låter säkert jättebra för det pris de betingar, men snälla ni, låt inte detta ockulta rus kasta mörker över den objektivitet som på något sätt borde få plats i en tråd som denna. Tråden handlar inte alls om piP på något sätt. Den handlar om ett test av högtalare i en annan prisklass där piP inte ens var med i testet. piP är på intet sätt den obestridda referensen bland stativhögtalare, det finns fler. Tro mig, jag vet.
Den dag som ryktet om denna sekt även når Hifi-blaskorna (vore iofs konstigt om det inte redan har gjort det....) så ska det bli väldigt intressant att läsa ett test på piP. Tills dess sitter jag extremt nöjd med det jag redan har...
Bill50x skrev:Floyd:
Jag håller med dig i stort i ditt resonemang. Det är nästan lite patetiskt att så många trådar om ditten och datten helt plötsligt handlar om Hallelujah för piP. Ungefär som ett gäng gamla tanter på syjunta som alltid pratar om den hemska grannen, oavsett vilket ämne träffen startade med
/ B
Floyd skrev:Jag tror säkert att piP låter bra (hur de mäter skiter jag fullständigt i) och att de får anses som prisvärda. Men det finns väldigt många produkter (högtalare) som är precis lika prisvärda.
Det leder oss osökt in på det som jag inte alls kan förstå, nämligen varför piP ger upphov till sådana extrema och sektliknande företeelser som förekommer här på Faktiskt. När man kommer som ny in på detta forum blir man nästan lite skrämd över de ofattbara proportioner som denna ockulta sektverksamhet får. Här jämställs piP med The Holy Graal.
Som jag skrev tidigare, det är säkert en väldans prisvärd högtalare, men utan att ha lyssnat till den vill jag ändå hävda att det finns lika bra eller bättre högtalare för ungefär samma pris, men "sekten" kring piP ter sig en smula enögda. Visst; jag förstår att det känns bra att kunna hylla en högtalare som är konstruerad av en, i sammanhanget, liten konstruktör. Jag förstår att vissa skyr de stora tillverkarna som pesten. Men när man ser att tråd efter tråd efter tråd styrs över till piP redan efter några få inlägg så blir det faktiskt lite löjeväckande.
Vad piP skulle kosta ute i butik är tämligen ointressant. Hur den mäter är fullständigt irrelevant. Det enda som borde betyda något för en potentiell köpare är hur högtalaren harmoniserar med köparens ljudideal, elektronik, rum och musiksmak.
Således finns inget rätt eller fel i denna fråga. piP låter säkert jättebra för det pris de betingar, men snälla ni, låt inte detta ockulta rus kasta mörker över den objektivitet som på något sätt borde få plats i en tråd som denna. Tråden handlar inte alls om piP på något sätt. Den handlar om ett test av högtalare i en annan prisklass där piP inte ens var med i testet. piP är på intet sätt den obestridda referensen bland stativhögtalare, det finns fler. Tro mig, jag vet.
Den dag som ryktet om denna sekt även når Hifi-blaskorna (vore iofs konstigt om det inte redan har gjort det....) så ska det bli väldigt intressant att läsa ett test på piP. Tills dess sitter jag extremt nöjd med det jag redan har...
Floyd: Om du bara visste hur många som har skrivit sådär innan de lyssnat och sedan fått ta tillbaka alltihop. Det är nog bara en tidsfråga innan du också fastnar i "INO-sekten".
FBK skrev:Och det finns folk som har bytt ifrån piP till annat märke...
Hade inte du pi60?FBK skrev:Floyd: Om du bara visste hur många som har skrivit sådär innan de lyssnat och sedan fått ta tillbaka alltihop. Det är nog bara en tidsfråga innan du också fastnar i "INO-sekten".
Jag har haft Ino och nergraderade som det ofta kallas när man byter till billigare, men det blev varken piP eller piPs utan annat. Och det finns folk som har bytt ifrån piP till annat märke och folk som inte gillat piParnas ljud. Så att alla faller för piP är långt ifrån hela sanningen.
Morello skrev:Beträffande trådämnet har jag intet att tillföra förutom att jag inte läser nämda tidningen, då den är helt pseudovetenskaplig och dogmatiskt.
Morello skrev:Beträffande trådämnet har jag intet att tillföra förutom att jag inte läser nämda tidningen, då den är helt pseudovetenskaplig och dogmatiskt
Birger skrev:Trådens/testets högtalare tycker jag låter klart sämre än ex MA bronze.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster