Lust skrev:IngOehman skrev:Så... säger du att du tycker det är bra att det finns en graf tryckt på apparaten, och att den dessutom är lika bra som grafen visar?
Hur vet du att det är övergångsdist och inte statiska störningar?
Jag sade bara att jag gillar grafen på ovansidan.
Njae, du skrev att det var övergångsdistorsion också. Då blev jag nyfiken på hur du kunde veta det. Mina frågor är ett tecken på nyfikenhet. Borde kanske ha formulerat dem bättre, ser att du kanske kan uppfattat dem som lite "på".

Menade bara det jag skrev, inget annat.
Lust skrev:IngOehman skrev:På vilka grunder håller du apparaten för bra, utöver den förhållandevis anständiga distorsionen?
Det handlar om tidstypiskt utseende och design. Att det är en graf istället för en siffra är däremot bra.
Helt ok / håller med. Både grafer och ramuppgifter (t ex 20 - 20 000 Hz +/-0,1 dB eller distorsion 100W bättre än 0,007% 20 - 20 000 Hz) är alltså bättre än redovisningar av egenskaper vi enstaka frekvenser eller enstaka nivåer.
Min inställning å det estetiska är dock den motsatta din: Jag sade bara att jag ogillar grafen på ovansidan.
Menade bara det jag skrev.
Lust skrev:Varför frågar du om den är lika bra som grafen visar, när du samtidigt förkastar grafen och antyder att alla andra värden kan vara hur bristfälliga som helst?
Därför att jag undrade. Inget annat. Ren nyfikenhet.
Jag förkastade för övrigt INTE grafen. Har ingen uppfattning om dess relevans. Varför skulle jag förkasta den? Menade bara att en apparat definieras av sina fel, inte av sina rätt.
Ser av det skälet ingen större poäng i att visa ett litet antal utvalda data, utan tycker att data i de fall det skall ha någon relevans bör vara i varje fall
rimligt heltäckande.
Men oavsett detta är det bara min uppfattning. Du kan ha en annan - helt ok!
Lust skrev:Jag tycker att disten inte bara är förhållandevis anständig, utan mycket låg. Särskilt med tanke på att det handlar om ett 30 år gammalt slutsteg.
Jovars. Helt ok. Frågan är dock om utvecklingen därvidlag gått framåt sådär jättemycket de senaste 30 åren. Vi vill gärna tro det idag, men det är inte trivialt att på hörintryck allena (=blindt) sortera förstärkare slumpvis utvalda från olika tidsperioder.
Därtill var det väl inte direkt ovanligt att apparaten från just den tiden uppvisade extremt låg distorsion (i varje fall i resistiv och snäll last).
Lust skrev:Varför jag anser att steget inte behöver skämmas för sig och på vilka grunder spelar nog ingen roll, du har ju redan bildat dig en åsikt om det...
Nej, där har du fel. Jag varken hade eller har någon åsikt om det. Jag har ingen aning alls faktiskt.
Det är skälet till att jag frågade dig.
Varför skriver du att jag bildat mig en uppfattning om det?
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).