HiFi blaskans stora stativare test i prisklassen 2,5 - 5K

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-27 11:17

JeLe skrev:
Birger skrev:Trådens/testets högtalare tycker jag låter klart sämre än ex MA bronze.

Håller med, jag hade också satsat på MA BR2. Sorry Affald... .

Håller delvis med, fast jag skulle förorda att man sprängde prisvallen med 200 kr och istället satsade på ett par MA Silver RS1 för 5200 kr. De låter verkligen bra och utklassar Bronze & Co på varje punkt!

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-27 11:26

Floyd skrev:Som jag skrev tidigare, det är säkert en väldans prisvärd högtalare, men utan att ha lyssnat till den vill jag ändå hävda att det finns lika bra eller bättre högtalare för ungefär samma pris, men "sekten" kring piP ter sig en smula enögda.

Jag har QLN-högtalare hemma (Signature i vardagsrummet och Reference i musikrummet). Och jag är mycket nöjd med dessa och har inga som helst planer på att byta.

Jag har hört piP vid tre tillfällen. En gång presenterades musiken något för accentuerat i toppen. Sannlikt berodde detta på rummet. En gång har jag hört piP i ett rum med alldeles för mycket efterklang. Grundklangen som presenterade var mycket bra. Homogen och naturtrogen. Med förvånansvärt mycket information i basregistret med tanke på högtalarens storlek. Dock var ljudbilden simmig (på grund av det efterklangsrika rummet). En gång hörde jag piP i ett relativt väldämpat rum. Där lät det mycket bra.

Det lät inte så bra så att jag skulle byta ut mina QLN mot piP. Jag påstår inte att QLN klarar av jobbet bättre (jag påstår inte heller motsatsen) men jag är såpass nöjd att det inte är värt besväret.

Skulle jag däremot köpa nya högtalare idag, så skulle ett par ur Ino-sortimentet vara givna kandidater. (QLN tillverkas ju inte mer... (om man bortser från Kinatramset som går under detta namn :evil: ).) Jag har inte funnit särskilt många konkurrenter i rimliga prisklasser. Övriga prisklasser känner jag inte till och de skulle heller aldrig komma ifråga.

Och jag är ändå inte på något sätt en Inoit. Men jag känner igen en bra högtalare när jag hör en. :wink:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 11:31

Jag har ett par signatur Qln och dessa för runt 3000-4000:- beg är en grym inverstering. :D
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-27 12:30

enJohn skrev:
Bill50x skrev:Floyd:
Jag håller med dig i stort i ditt resonemang. Det är nästan lite patetiskt att så många trådar om ditten och datten helt plötsligt handlar om Hallelujah för piP. Ungefär som ett gäng gamla tanter på syjunta som alltid pratar om den hemska grannen, oavsett vilket ämne träffen startade med :-)

/ B

Jaha. Men har du lyssnat själv :?:

/en piPägande john :wink: :D :D

Om jag har lyssnat på syjuntan, mig själv eller på piP?

Om du läser längre ner i mitt inlägg så ser du att jag har lyssnat på piP, ja. Det började med en mässa där de drevs med någon kralligt slutsteg och ännu kralligare Clearaudio skivspelare. Då visste jag inget om piP överhuvudtaget utan faschinerades av det rena och homogena ljudet.

Jag har en kamrat som köpte ett par piP och dom har jag lyssnat på vid flera tillfällen, dels hemma hos honom, dels hemlånade till min särbo (hon letar högtalare lite till och från). Och så har jag hört, och jämfört piP med pi60 hos Pingvinen.

Är det OK om jag har en åsikt om piP?

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-04-27 12:33

meanmachine skrev:
Morello skrev:Beträffande trådämnet har jag intet att tillföra förutom att jag inte läser nämda tidningen, då den är helt pseudovetenskaplig och dogmatiskt

Om du inte läser den hur kan du då veta att den är pseudovetenskaplig och dogmatisk. Högsägen ? 8)

Jag har läst stickprov, men jag läser den inte på regelbunden basis.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-04-27 12:56

Bill50x skrev:Om jag har lyssnat på syjuntan, mig själv eller på piP?

Om du läser längre ner i mitt inlägg så ser du att jag har lyssnat på piP, ja.

/ B

Äsch, det var jag som editerade min första citering av dig slarvigt. Det var syjuntan jag avsåg. Att du hört piP har jag läst mig till förut. Sorry, ville göra mig lite rolig bara. Bilden av den inbitne välljudsälskaren som sitter och komparerar lyssningsupplevelser med ljudet av syjunta irl... :D .

/en john som inte alls gillade sina nyköpta piP från början

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-27 13:03

Bill50x skrev:Är det OK om jag har en åsikt om piP?

/ B

självklart! alla har vi lov till en åsikt. jo, t o m om piP

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-27 13:30

JustAudioMagic skrev:
Bill50x skrev:Är det OK om jag har en åsikt om piP?

/ B

självklart! alla har vi lov till en åsikt. jo, t o m om piP
Japp! Det har vi. Jag tycker diskanten ser plastig ut - vad tycker du?

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-27 13:33

Kaffekoppen skrev: Jag tycker diskanten ser plastig ut - vad tycker du?
piP:s diskant ÄR plastig! 8)
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-27 13:33

Kaffekoppen skrev:Japp! Det har vi. Jag tycker diskanten ser plastig ut - vad tycker du?

sedär.... någon som vågar säga emot majoriteten... 8)

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-27 13:37

gillar inte utseendet på piPs.... jag tycker det e viktigt

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-27 13:41

JustAudioMagic skrev:
Kaffekoppen skrev:Japp! Det har vi. Jag tycker diskanten ser plastig ut - vad tycker du?

sedär.... någon som vågar säga emot majoriteten... 8)
Ska vi göra en undersökning? Varför tror du att majoriteten inte skulle tycka att diskanten ser plastig ut? Nu är du där igen och tolkar in en massa som ingen har sagt. Vad är du ute efter egentligen?

Ska vi behöva göra en omröstning för att motbevisa vad du "tycker" att andra tycker?

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-27 13:41

JustAudioMagic skrev:gillar inte utseendet på piPs.... jag tycker det e viktigt
Tror många tycker den är ful, men jag tycker den är cool. Sedär nu var det snack om ino igen... :oops: :)
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-27 13:47

Martin skrev:Ska vi göra en undersökning? Varför tror du att majoriteten inte skulle tycka att diskanten ser plastig ut? Nu är du där igen och tolkar in en massa som ingen har sagt. Vad är du ute efter egentligen?

Ska vi behöva göra en omröstning för att motbevisa vad du "tycker" att andra tycker?

jag tolkar inget alls, läser ju vad andra skriver. de flesta inne på detta forumet sätter ju Ino på någon sorts pidestal. (enkelspårigt??). någon som sa ngt om att det liknade ngt i stil med sekt??! (vill inte säga för mycket om det för kommer inte ihåg exakt vad som sades). jag får väl tycka vad jag vill utan att du ska lägga dig i eller reagera eller det går inte?

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-27 13:47

JeLe skrev: Tror många tycker den är ful, men jag tycker den är cool. Sedär nu var det snack om ino igen... :oops: :)

jag ser det...;)

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-27 13:53

JustAudioMagic skrev:gillar inte utseendet på piPs.... jag tycker det e viktigt

Det har du all rätt i världen att tycka. Dessutom är alla här beredda att slå sig blodiga i försvar av din rätt att tycka så. Även om några av dem kanske inte delar din åsikt. Dessutom så utgår de ifrån att du är redo att kämpa för deras rätt att tycka som de gör.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-27 13:53

JustAudioMagic skrev:
Martin skrev:Ska vi göra en undersökning? Varför tror du att majoriteten inte skulle tycka att diskanten ser plastig ut? Nu är du där igen och tolkar in en massa som ingen har sagt. Vad är du ute efter egentligen?

jag tolkar inget alls, läser ju vad andra skriver. de flesta inne på detta forumet sätter ju Ino på någon sorts pidestal. (enkelspårigt??). någon som sa ngt om att det liknade ngt i stil med sekt??! (vill inte säga för mycket om det för kommer inte ihåg exakt vad som sades). jag får väl tycka vad jag vill utan att du ska lägga dig i eller reagera eller det går inte?

Vi tar det igen. VART LÄSER DU ATT NÅGON INTE TYCKER ATT DISKANTEN SER PLASTIG UT? Det var ju det det handlade om. Du påstår att kaffekoppen går emot "majoriteten" genom att tycka att diskanten ser plastig ut. Du menar alltså att majoriteten skulle tycka annorlunda om diskantens plastighet. VART SER DU DETTA?

Det är ju precis detta jag menar med att du tolkar in saker som inte stämmer, talar om vad andra tycker. Retorik kallas det. Du kanske tycker exemplet ovan är en petitess men det sker ju hela tiden upprepade gånger.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-27 13:55

piPens diskant ser plastig ut. Den är av plast.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-27 13:57

Martin skrev:Vi tar det igen. VART LÄSER DU ATT NÅGON INTE TYCKER ATT DISKANTEN SER PLASTIG UT? Det var ju det det handlade om. Du påstår att kaffekoppen går emot "majoriteten" genom att tycka att diskanten ser plastig ut. Du menar alltså att majoriteten skulle tycka annorlunda om diskantens plastighet. VART SER DU DETTA?

Det är ju precis detta jag menar med att du tolkar in saker som inte stämmer, talar om vad andra tycker. Retorik kallas det. Du kanske tycker exemplet ovan är en petitess men det sker ju hela tiden upprepade gånger.

du kanske ska lära dig läsa mellan raderna? jag menar att jag har inte sett många inlägg om negativ info kring Ino. är det bättre så? förstår du nu då???

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-27 13:59

dimitri: Exakt! Jag tycker piP är lite ful faktiskt och diskanten ser plastig ut. Den är lite för hög och djup i proportionerna och basporten ser så stor ut och elementen ser ut att vara upptryckta mot ovansidan så att det inte ser snyggt ut. Så tycker jag. Snälla tolka inte in något annat utifrån det jag skriver än som verkligen står där. :roll:

Det är skillnad mellan att läsa mellan raderna och att tolka in rent felaktigheter om vad folk tycker.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-27 14:01

JustAudioMagic skrev:jag menar att jag har inte sett många inlägg om negativ info kring Ino.

Utan att förrringa din erfarenhet av forumet kan jag berätta att just utseendet är det många som har dissat här. ;) Utom mina pr18 för de är ju snygga! :P
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-27 14:03

Naqref™ skrev:Utan att förrringa din erfarenhet av forumet kan jag berätta att just utseendet är det många som har dissat här. ;) Utom mina pr18 för de är ju snygga! :P

då ber jag om ursäkt för det. jag har iaf inte sett speciellt mycket av det men sen har inte jag varit medlem länge heller. det jag vet är att, precis som någon skrev i denna tråd, det förekommer otroligt mycket prat om just Ino högtalare här på forumet

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-27 14:05

Martin skrev:Snälla tolka inte in något annat utifrån det jag skriver än som verkligen står där. :roll:

nu var det visserligen till Kaffekoppen jag skrev o inte till dig ang ful diskant...:)

Det är skillnad mellan att läsa mellan raderna och att tolka in rent felaktigheter om vad folk tycker.
vad jag vet så har inte jag tolkat fel och har jag det så ber jag om ursäkt

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-27 14:09

Hur mycket bevis behöver du? Kan du inte ens erkänna när du tolkar fel? Jag förstår precis vad du menar med att läsa mellan raderna men det du gör är att säga vad någon/några tycker som faktiskt är uppåt väggarna fel. Det är bättre att låta folk säga själva vad de tycker. Du behövs inte som en sammanfattare som ska feltolka vad alla tycker här och där.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-04-27 14:10

JeLe skrev:
Kaffekoppen skrev: Jag tycker diskanten ser plastig ut - vad tycker du?
piP:s diskant ÄR plastig! 8)

Den ser ut som den där "billigaste" polyamid diskanten i Audax sortiment ju... Den kostar inte ens en hundring. Men det är skit detsamma vad elementen kostar anser jag om det låter lika bra eller bättre än dyrare högtalare. Det är konstruktionen som räknas.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-27 14:12

Martin skrev:Hur mycket bevis behöver du? Kan du inte ens erkänna när du tolkar fel? Jag förstår precis vad du menar med att läsa mellan raderna men det du gör är att säga vad någon/några tycker som faktiskt är uppåt väggarna fel. Det är bättre att låta folk säga själva vad de tycker. Du behövs inte som en sammanfattare som ska feltolka vad alla tycker här och där.

vaknat på fel sida eller??.... om du inte läste det så bad jag om ursäkt :?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-27 14:15

Men det är ju som att säga: Jag har inte gjört något fel men förlåt ändå. Vad är det värt?

Jag tycker inte att du behöver be om ursäkt, jag är generellt emot att be om ursäkt för allt möjligt. Det är bättre att man helt enkelt bekräftar det andra känner och tycker.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-27 14:16

Martin skrev:Men det är ju som att säga: Jag har inte gjört något fel men förlåt ändå. Vad är det värt?

Jag tycker inte att du behöver be om ursäkt, jag är generellt emot att be om ursäkt för allt möjligt. Det är bättre att man helt enkelt bekräftar det andra känner och tycker.

ok, då vet jag hur du känner.... jag vill iaf be om ursäkt om jag tolkat något fel. precis vad jag gjort nu. problem ?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-27 14:19

Det är ok.

Men du inser väl att:
vad jag vet så har inte jag tolkat fel och har jag det så ber jag om ursäkt
..betyder något annat? Aja, jag tror det jag menar har gått fram iaf.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-27 14:19

meanmachine skrev:Var inte menat så allvarligt. Jag menar att det låter som en saga. :)

Så du behöver inte hugga på allt man säger. Blir mindre bråk då. :wink:

Trodde du sa att du inte var ute efter bråk längre? Exakt VARFÖR skrev du då att det var trams? Du hade ju inte NÅGON aning, MEN du skulle absolut göra ett inlägg. Totalt oseriöst.

Hugga? När du trollar här och förstör med irrelevanta inlägg så tänker inte jag stå vid sidan och låta dig hålla på hur som helst. Det ska du ha klart för dig.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi