Floyd skrev:Som jag skrev tidigare, det är säkert en väldans prisvärd högtalare, men utan att ha lyssnat till den vill jag ändå hävda att det finns lika bra eller bättre högtalare för ungefär samma pris, men "sekten" kring piP ter sig en smula enögda.
Jag har QLN-högtalare hemma (Signature i vardagsrummet och Reference i musikrummet). Och jag är mycket nöjd med dessa och har inga som helst planer på att byta.
Jag har hört piP vid tre tillfällen. En gång presenterades musiken något för accentuerat i toppen. Sannlikt berodde detta på rummet. En gång har jag hört piP i ett rum med alldeles för mycket efterklang. Grundklangen som presenterade var mycket bra. Homogen och naturtrogen. Med förvånansvärt mycket information i basregistret med tanke på högtalarens storlek. Dock var ljudbilden simmig (på grund av det efterklangsrika rummet). En gång hörde jag piP i ett relativt väldämpat rum. Där lät det mycket bra.
Det lät inte så bra så att jag skulle byta ut mina QLN mot piP. Jag påstår inte att QLN klarar av jobbet bättre (jag påstår inte heller motsatsen) men jag är såpass nöjd att det inte är värt besväret.
Skulle jag däremot köpa nya högtalare idag, så skulle ett par ur Ino-sortimentet vara givna kandidater. (QLN tillverkas ju inte mer... (om man bortser från Kinatramset som går under detta namn

).) Jag har inte funnit särskilt många konkurrenter i rimliga prisklasser. Övriga prisklasser känner jag inte till och de skulle heller aldrig komma ifråga.
Och jag är ändå inte på något sätt en Inoit. Men jag känner igen en bra högtalare när jag hör en.
Hälsn. Michael