En stillsam natt på jobbet, så jag tog en tur på Euphonia...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-27 13:26

meanmachine skrev:Då kan vi vända på saken och säga att det är OK att säga att kablar gör ljudskillnader. Bevisligen gör de ju det. Varför måste vi ha blindtester över huvud taget ? Trams.

Det är alltid intressant att vända på frågeställningar.

Tanke, hur bevisar man att de gör ljudskillnader, om de nu bevisligen gör ljudskillnader?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-27 14:30

meanmachine skrev:Varför talar man om för någon annan att det borde göra blindtester när man själv inte utfört det. Vad är poängen att förmedla en tro som man själv har. Om du inte praktiskt brukat det utan går på hörsägen så förmedlar du ju en annans tro.

Är inte detta sjukt. :?:

Nej, det är inte sjukt. Snälla, det är inte JAG som påstår mig höra dessa skillnader, utan han. Såklart så är det HAN som har bevisbördan.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-04-27 14:31

meanmachine skrev:Då kan vi vända på saken och säga att det är OK att säga att kablar gör ljudskillnader. Bevisligen gör de ju det. Varför måste vi ha blindtester över huvud taget ? Trams.

Vilka bevis finns då? Inga jag sett iaf, så länge kablarna är rätt dimensionerade för sin uppgift.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-04-27 14:41

Månen är gjord av grön ost.

Se där, bevisat, eftersom det står ovan.

Skämt åsido, är det saker som tidigare undersökts och verifierats behöver man ju inte lägga någon större vikt vid ytterligare studier. Påstår man dock något som går stick i stäv med sådant eller något som tidigare inte är undersökt behöver man ju en metod som dels kan detektera det man vill och dels undviker felkällor. Och det ligger ju an på den som påstår något att kunna understödja det med beräkningar eller experiment om man vill att det ska bli accepterat även hos andra.

Om folk vill gå omkring att tro att månen är gjord av grön ost, får de väl göra det. Men de kan inte hävda att den "bevisligen" gör det.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-27 14:54

men handlar det inte om tycke o smak?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-27 15:02

JustAudioMagic skrev:men handlar det inte om tycke o smak?

Om månen är en grön ost? Du måste skämta! 8O

Hoppas jag i a f. :oops:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 15:07

Tvett skrev:Tanke, hur bevisar man att de gör ljudskillnader, om de nu bevisligen gör ljudskillnader?

Man lyssnar och hör att det låter olika. :D
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-27 15:17

jag kan ordna en BT test här hos mig på en säkring i cd spelaren om någon vill och törs. Gjorde en liten test igår med detta efter spenderat en kväll med att själv undersöka OM det var hörbara skillnader. Inte om det var bärttre eller sämre. Utan bara om skillnader fanns. Igår testade jag utan att säga vad jag kommit fram till med ett par vänner som var på besök om dom kunde höra skillnad och VAD dom hörde som skillnad..

Blev bara nåt byte hit o dit med dom tre olika säkringarna. Men dom sa exakt samma sak som jag kommit fram till själv via min mer nogranna lyssning en hel kväll / natt..

Och testen var enkel att utföra eftersom bytet är enkelt samt lätt att dölja vad man gör. Volymer mm behöver man ju inte röra heller..så mycket enkelt att utföra vilket var skoj. Så någon som vill så hör av er så drar vi på en särkringstest här..

Tror nog resultatet är lika talande som det är med kablars olika ljud dom kan erbjuda.. Nagref bor nära och kan kanske vara kontrolanten så testen görs seriöst och inte fuskats bort.....

tre säkringstyper har jag. Och jag skriver ner MINA erfarenheter och sedan kör vi på och BT testen OM andra anser skillnader föreligger samt OM dessa stämmer med mina före test nerskrivna resultat jag fått ..Min text lämnas i oöppnat kuvärt till nagref om han ställer upp....

Fundera.. Bättre än sitta o snacka ner folk och dess saker man anser bra mm..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-04-27 15:24

Varför verkar "alla" trådar handla om blindteset för? Ämnena gör det ju inte... :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-27 15:54

Mayro skrev:
tre säkringstyper har jag. Och jag skriver ner MINA erfarenheter och sedan kör vi på och BT testen OM andra anser skillnader föreligger samt OM dessa stämmer med mina före test nerskrivna resultat jag fått ..Min text lämnas i oöppnat kuvärt till nagref om han ställer upp....

Fundera.. Bättre än sitta o snacka ner folk och dess saker man anser bra mm..

Grattis! Ta med det till den där amerikanen (vars namn jag glömt) som utlovat 1 mille i dollar om utfallet i en blindtest på detta ger ett hörbart och vetenskapligt resultat!! GRATTIS till miljonerna!! :D
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-04-27 16:08

Nefilim skrev:quote]

Grattis! Ta med det till den där amerikanen (vars namn jag glömt) som utlovat 1 mille i dollar om utfallet i en blindtest på detta ger ett hörbart och vetenskapligt resultat!! GRATTIS till miljonerna!! :D

amerikan (vars namn jag glömt) = James Randi?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-27 16:13

dd5348 skrev:
Nefilim skrev:quote]

amerikan (vars namn jag glömt) = James Randi?

Japp!!! :)

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-04-27 16:14

Mayro skrev:jag kan ordna en BT test här hos mig på en säkring i cd spelaren om någon vill och törs. Gjorde en liten test igår med detta efter spenderat en kväll med att själv undersöka OM det var hörbara skillnader. Inte om det var bärttre eller sämre. Utan bara om skillnader fanns. Igår testade jag utan att säga vad jag kommit fram till med ett par vänner som var på besök om dom kunde höra skillnad och VAD dom hörde som skillnad..

.

Vilka parametrar förbättrades med säkringskvalitet och byten då?
Jag är förvånad att du talar om cd-spelare, hade funderat lite mer om du talat om säkringar i nättrafo delen i slutsteg.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-27 16:16

Jag kan inte förstå hur en tunn guldtråd på 12-15 mm kan ha så stor inverkan på ljudet?? :?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-27 16:18

Nefilim skrev:Jag kan inte förstå hur en tunn guldtråd på 12-15 mm kan ha så stor inverkan på ljudet?? :?

Undermåligt konstruerad CD-spelare?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-27 16:24

Almen skrev:
Nefilim skrev:Jag kan inte förstå hur en tunn guldtråd på 12-15 mm kan ha så stor inverkan på ljudet?? :?

Undermåligt konstruerad CD-spelare?

Kan vara! :wink:

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-04-27 16:26

Inte jag heller!

Men borde inte en tunn säkrings tråd i ett hårt arbetande slutsteg där strömmar rusar kunna påverka det dynamiska innehållet i musiken... Någon med högre teknisk examen än mig svara!

Givetvis är pyttesmå integrerade kretsar samma begränsning i så fall... So whats the big deal?
Senast redigerad av matereo 2007-04-27 17:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-04-27 16:29

Naqref™ skrev:
JustAudioMagic skrev:men handlar det inte om tycke o smak?

Om månen är en grön ost? Du måste skämta! 8O

Hoppas jag i a f. :oops:

Va?

Det är klart att det handlar om tycke och smak, framförallt smak!

Grön ost är ju sååå gott! :D

Inte skämtar JAM, och dessutom skall man absolut inte räkna det gröna för skämt.

Det är bara lite delikata mögelsvampar, inte alls skämt.

Blir bara godare när den ligger framme.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-04-27 16:34

meanmachine skrev:

Man lyssnar och hör att det låter olika. :D

Det skall vi nog bli två om, minst.

Du är välkommen att peka ut den kabel som låter bättre, löder just ihop testutrustningen.
Ta gärna med egen kabel.

Det blir både blind och öppen test, öppen först så att du vet exakt vilken kabel som låter hur.

Sedan blint, och då är det upp till bevis.

:oops: :oops: .... fasen .... tänk om dom låter olika ..... 8O 8O

HJÄLP! :lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-27 18:19

varför sitta och göra ner min inbjudan ? Jag försöker tala hifi samt tweeks. Jag försöker bjuda in till trevlig diskution. Och blir bemött med hånfullhet och besserwisserstil..

Ta då inte illa upp att jag går på hårt jag med sedan då detta är så det anses man skall aggera.. För mig kvittar det . Jag anser slåss o kurras också roligt. Kanske inte lika kul som hifisnack mm. men ändå skoj nog för att gärna ta en svängom med er om ni vill..

Men innan jag startar så.
Varför göra ner min inbjudan och bara dumma sig.. Och kom nu inte med dessa tramsisa saker som varför prova nåt man vet inte osv osv..

tror ni jag skulle förlöjliga mig via inbjuda öppet här om jag inte vet det blev skoj o roliga resultat så tror ni fel..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-27 18:21

matereo skrev:

Inte jag heller!

Men borde inte en tunn säkrings tråd i ett hårt arbetande slutsteg där strömmar rusar kunna påverka det dynamiska innehållet i musiken... Någon med högre teknisk examen än mig svara!

Givetvis är pyttesmå integrerade kretsar samma begränsning i så fall... So whats the big deal?

Vem har sagt den har "så stor inverkan"? Ta inte in omtolkanden eller upptolkanden är ni bussiga..

Testen kan ju utvisa OM skillnad uppkommer .. Det är liksom meningen med min inbjudan till den som vill delta.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-27 18:28

Mayro skrev:.

Testen kan ju utvisa OM skillnad uppkommer .. Det är liksom meningen med min inbjudan till den som vill delta.

Varför ska man då lägga ut pengar på onödiga saker?? Och därmed blindtesta???

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-27 18:36

Nefilim skrev:

Tror du kan bättre än så här. Eller hur.. Så jag har öppnat för en verklig test.. Antingen talar vi skitsnack om saker man inte vet eller hört. Eller så tar man chansen att kolla hurvida saker inverkar hörbart eller ej. Och hur i så fall det hörs.. och sedan ev förlänger det till att utreda HUR det kan bli så mm..

Så bollen ligger där för att ha skoj och prova saker eller som sagt bara snacka skit om saker UTAN att ha någon som helst koll eller någonsin ens själv HÖRT hurvida det är bi eller bu eller inget alls..

Att det föreligger NÅGON skillnad inser du säkert. Annars skulle jag ju inte inbjuda. Men hurvida den skall klassas som stort eller liten eller what ever är inte en sak jag diskuterat ens..det får en BT utvisa hurvida deltagarna anser..

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-27 18:42

Placebo = "du behagar", som det betyder ordagrant översatt från grekiskan. Som ett exempel så vet man att all huvudvärk tas bort med placebomedin till 90%. Alltid när man provar nya läkemedel så indelar man försökspersonerna i 2 grupper, blint, där 50% får medicin med den verksamma substansen, och den andra halvan får "sockerpiller"! Varför? Jo för att man vet att vi påverkas väldigt mycket av vad vi ser eller vad vi förväntas se eller uppleva!

OT? Javisst, men som en jämförelse tycker jag det är helt relevant.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-27 18:47

jaha. Så om en ev nagrefövervakad bt test skulle visa att det föreligger fullt hörbara skillnader så är det ändå placebo.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-27 18:49

Nefilim skrev:

Detta är pudelns kärna.
Det är intressant att läsa om de olika hifierfarenheter som många på detta forum upplevt, bl. a. på kabelfronten.

Jag håller helt och hållet med Flint och Mayro att många tror att dom är HELT odogmatiska, medans de i själva verket är det!
Övergången från en metafysisk ( något ovetenskaplig ) hifiåskådning till en superrealistisk innehåller samma fel åt olika håll.
Jag har själv upplevt ljudmässig skillnad t.ex. mellan optisk och koaxial digitalkabel, att vända stickkontakten rätt i vägguttaget, lödningar låter bättre än skruvning, spikes låter, i vissa fall bättre än SD fötter, digitala slutsteg låter verkligare än analoga ofta, mm.
Sanningar, för mig, som många på detta forum skakar sina dogmatiska huvuden åt.

" Varför skall man lägga ut pengar på onödiga saker ?? ", säger Nefilim.
Det KAN mycket väl vara så, att en annan slags säkring kan påverka ljudet hörbart. Hörseln är oerhört mycket mer högupplöst än de bästa mikrofonerna, då det gäller att tolka musik.

det är ju självklar att man bör prova/undersöka, innan man kategoriskt uttalar sig, för att på så vis undvika det dogmatiska träsk, som vissa av oss ( även jag ) faller i.

Rent filosofiskt bör man ju alltid undersöka, för ingen vill väl leva på en PLATT jord ( som man trodde på 1200 talet) eller tro att vi är ensamma i universum ( nu har dom hittat en planet med, troligen, liv - 20 ljusår från oss. )

En viktig sak är att komma ihåg: sanningen är inte stöpt i en form, sanningen kan ibland, med tidens tand, vid praktiska prov, ändra skepnad och anta en annan form än den ursprungliga.
Om man inser att ALLA är dogmatiska, till och från, kommer man längre i verklig kunskap, och, i sinom tid, vishet.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 19:40

Rickard skrev:Jag har själv upplevt ljudmässig skillnad t.ex. mellan optisk och koaxial digitalkabel, att vända stickkontakten rätt i vägguttaget, lödningar låter bättre än skruvning, spikes låter, i vissa fall bättre än SD fötter,

Det är nog lika svårt att leva i förnekelse som i överdriven uppgraderings anda. Dyr = bäst mentalitet. Dessa herrar på detta forum lever uppenbarligen i någon typ att trängd verklighet där lika fasta regler och lagar råde så ingentig kan höras om det inte är logiskt mätbart :lol: :lol:

Tråkigt
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-27 19:44

Mayro skrev:jaha. Så om en ev nagrefövervakad bt test skulle visa att det föreligger fullt hörbara skillnader så är det ändå placebo.

Ja!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-27 20:28

meanmachine skrev:
Rickard skrev:Jag har själv upplevt ljudmässig skillnad t.ex. mellan optisk och koaxial digitalkabel, att vända stickkontakten rätt i vägguttaget, lödningar låter bättre än skruvning, spikes låter, i vissa fall bättre än SD fötter,

Det är nog lika svårt att leva i förnekelse som i överdriven uppgraderings anda. Dyr = bäst mentalitet. Dessa herrar på detta forum lever uppenbarligen i någon typ att trängd verklighet där lika fasta regler och lagar råde så ingentig kan höras om det inte är logiskt mätbart :lol: :lol:

Tråkigt

Vissa saker kan man ju mäta.
Till att tolka en hifianläggnings musikalisk kommunikation till individen, är dock hjärnan ett överlägset instrument.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-04-27 20:44

tvett skrev:Tanke, hur bevisar man att de gör ljudskillnader, om de nu bevisligen gör ljudskillnader?

Du tänker rätt (tror jag), man lyssnar och lyssnar och lyssnar. Absolut inget annat än lyssnar.... (och denna gång är jag inte ironisk).
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi