Nefilim skrev:Mayro skrev:.
Testen kan ju utvisa OM skillnad uppkommer .. Det är liksom meningen med min inbjudan till den som vill delta.
Varför ska man då lägga ut pengar på onödiga saker?? Och därmed blindtesta???
Detta är pudelns kärna.
Det är intressant att läsa om de olika hifierfarenheter som många på detta forum upplevt, bl. a. på kabelfronten.
Jag håller helt och hållet med Flint och Mayro att många tror att dom är HELT odogmatiska, medans de i själva verket är det!
Övergången från en metafysisk ( något ovetenskaplig ) hifiåskådning till en superrealistisk innehåller samma fel åt olika håll.
Jag har själv upplevt ljudmässig skillnad t.ex. mellan optisk och koaxial digitalkabel, att vända stickkontakten rätt i vägguttaget, lödningar låter bättre än skruvning, spikes låter, i vissa fall bättre än SD fötter, digitala slutsteg låter verkligare än analoga ofta, mm.
Sanningar, för mig, som många på detta forum skakar sina dogmatiska huvuden åt.
" Varför skall man lägga ut pengar på onödiga saker ?? ", säger Nefilim.
Det KAN mycket väl vara så, att en annan slags säkring kan påverka ljudet hörbart. Hörseln är oerhört mycket mer högupplöst än de bästa mikrofonerna, då det gäller att tolka musik.
det är ju självklar att man bör prova/undersöka, innan man kategoriskt uttalar sig, för att på så vis undvika det dogmatiska träsk, som vissa av oss ( även jag ) faller i.
Rent filosofiskt bör man ju alltid undersöka, för ingen vill väl leva på en PLATT jord ( som man trodde på 1200 talet) eller tro att vi är ensamma i universum ( nu har dom hittat en planet med, troligen, liv - 20 ljusår från oss. )
En viktig sak är att komma ihåg: sanningen är inte stöpt i en form, sanningen kan ibland, med tidens tand, vid praktiska prov, ändra skepnad och anta en annan form än den ursprungliga.
Om man inser att ALLA är dogmatiska, till och från, kommer man längre i verklig kunskap, och, i sinom tid, vishet.