skrutten skrev:Och fiolosofi är inte fysik.
Och fysik är inte musik.
Moderator: Redaktörer
boyafraid skrev:Richard skrev: men musikalisk kvalitet kan man inte mäta alls
hur förklarar du då exempelvis tracks-listan och svensktoppen?
IngOehman skrev:Att tro att ett mätingar inte säger något är lika okunnigt och fel som att tro att några få mätningar säger allt. Jag önskar jag förstod varför så många söker efter "enkla sanningar" hela tiden?![]()
IngOheman skrev:Jag önskar jag förstod varför så många söker efter "enkla sanningar" hela tiden?
Richard skrev:Litet filosofi bara.
Det finns ibland en övertro på detta forum att allt, alltid , kan mätas.
Vi måste komma ihåg att det vi pratar om här är konst, d.v.s. musik.
Andra konstarter är film, måleri, teater, litteratur mm.
Våran hjärna är oerhört överlägsen det bästa mätistrument för att avgöra ( och kanske komponera ) musikalisk kvalitet/ brist på kvalitet.
Våran hjärna är faktiskt helt överlägsen de kraftigaste datorer som finns, då det gäller konst av olika slag.
Detta kan man väl inte argumentera emot, eller![]()
Visst kan man mäta frekvensgångskurvor med diverse sinustoner, men musikalisk kvalitet kan man inte mäta alls![]()
Detta kan man väl inte argumentera emot heller![]()
Då det gäller att bedöma en musikanläggnings förmåga att framföra musikalisk kvalitet, är örat helt överlägset mikrofonen.
En mikrofon kan aldrig avgöra musikalisk kvalitet vid ett liveframträdande av en artist, inte i jämförelse med personen som satt och lyssnade live, samtidigt.
Hjärnan är totalt, helt och fullt, överlägsen den bästa dator och mikrofon. En högtalare kan, anser jag, faktiskt konstrueras med hjälp av gehör, om man bara litar på att hörseln är det bästa redskapet, för att optimera förutsättningarna för en riktig musikupplevelse, faktiskt bättre än " öppet fönster " optimering
Mayro skrev:MM
Måste man ha dörrar öppna då man UPPFUNNIT självaste ljudet menar du
IngOehman skrev:Det kan ställa högre (eller lägre) krav på ljudåtergivningen, men frågeställningen är ändå densamma - om man kartlägger en hörbarhet (blindt förstås) i vilken dimension som helst (klangligt, rumsligt, renhetsmässigt, rytmiskt, muskaliskt, glädjemässigt, pitchmässigt, osv...) går de då att hitta en mätmässig förklaring - alltid?
Mitt svar är att det alltid gått under de > 30 år jag arbetat med sådana här saker (men att det självklart inte går att bevisa att det alltid går, för det strider mot första tesen).
Min uppfattning är att hörseln + hjärnan har en egenskap som mätinstrumenten saknar, och det är "överblicken" - vi hör allt det vi hör på en gång. De flesta mätningar är begränsande såtillvida att de tar sig en en egenskap i taget, och därför är det omöjligt att veta om man mätt alla de saker som är relevanta.
meanmachine skrev:Mayro skrev:MM
Måste man ha dörrar öppna då man UPPFUNNIT självaste ljudet menar du
Sorry min gode mayro. Jag följer inte efter dig. Lite fredastrött tror jag.. Kan du utveckla.
Mayro skrev:varför i hela friden ha dörrar öppna för då man redan vet och kan allt? Så till den milda grad så det påminner om att man kan tro en del till o med uppfunnit ljudet av dom som aggerar här..
tvett skrev:Mayro skrev:varför i hela friden ha dörrar öppna för då man redan vet och kan allt?
Vem pratar du om?
IngOehman skrev:Min uppfattning är att hörseln + hjärnan har en egenskap som mätinstrumenten saknar, och det är "överblicken" - vi hör allt det vi hör på en gång. De flesta mätningar är begränsande såtillvida att de tar sig en en egenskap i taget, och därför är det omöjligt att veta om man mätt alla de saker som är relevanta.
IngOehman skrev:Thomas_A skrev:"Jitter" resulterar i ett nyttosignalsrelaterat brus som är väldigt lågt i nivå. Inget att direkt bekymra sig över.
Det beror på vad jittret beror på det.
Jitter kan vara stokastiskt, det kan signalberoende på grund av att det är överföringsorsakat, eller signalberoende via koden, orsakat av mekaniska skeenden i avspelaren...
Listan kan göras mycket lång. Hur mycket jitter man tål utan at nå hörgränsen beror på vilken karaktär det har. Personligen uppskattar jag (=påstår inte) den absoluta hörgränsen till 200 ps, men jag vet att man tål oerhört mycket mera jitter än så om det är av godartad sort.
Vh, iö
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Min uppfattning är att hörseln + hjärnan har en egenskap som mätinstrumenten saknar, och det är "överblicken" - vi hör allt det vi hör på en gång. De flesta mätningar är begränsande såtillvida att de tar sig en en egenskap i taget, och därför är det omöjligt att veta om man mätt alla de saker som är relevanta.
Se där, äntligen verkar vi vara överens om en sak, även om det är med lite olika ordval. Precis det du skriver, måhända på ett tydligare och mer stringent sätt än jag lyckas med, har jag framfört många gånger på olika sätt. Men inte nått fram. Tack!
Jag är själv övertygad om att den här möjligheten för den mänskliga hjärnan att samtidigt bedöma komplexa skeenden gör att vi många gånger upplever skillnader i ljud där enskilda mätningar visar att den parameter vi mäter ligger långt under vad vi kan uppfatta. Men kombinationen av ett antal mätbara parametrar är kanske hörbara?
Kopplar vi ihop detta med att apparater kanske mäter annorlunda med dynamiska förlopp jämfört med statiska signaler, DÅ börjar det bli svårt! Och samtidigt enklare att förklara hörbara skillnader där mätdata inte ger vägledning.
/ B
Kopplar vi ihop detta med att apparater kanske mäter annorlunda med dynamiska förlopp jämfört med statiska signaler, DÅ börjar det bli svårt! Och samtidigt enklare att förklara hörbara skillnader där mätdata inte ger vägledning.
Det är två olika sätt att lyssna på medans det är samma sätt att mäta på. Om samma mätresultat ska relateras/verifieras till två olika sorters lyssningsupplevelser borde det även uppstå en skillnad i korrelation.
ingOheman skrev:Jag önskar jag förstod varför så många söker efter "enkla sanningar" hela tiden?
Thomas_A skrev:IngOehman skrev:Thomas_A skrev:"Jitter" resulterar i ett nyttosignalsrelaterat brus som är väldigt lågt i nivå. Inget att direkt bekymra sig över.
Det beror på vad jittret beror på det.
Jitter kan vara stokastiskt, det kan signalberoende på grund av att det är överföringsorsakat, eller signalberoende via koden, orsakat av mekaniska skeenden i avspelaren...
Listan kan göras mycket lång. Hur mycket jitter man tål utan at nå hörgränsen beror på vilken karaktär det har. Personligen uppskattar jag (=påstår inte) den absoluta hörgränsen till 200 ps, men jag vet att man tål oerhört mycket mera jitter än så om det är av godartad sort.
Vh, iö
Har ju kikar på många mätningar av jitter och de allra flesta CD-spelare ligger på under 500 ps totalt. Det är rätt vanligt med 200-300 ps. 50/60 Hz jitter eller datainducerat, tja det brukar finnas lite av varje i dessa 200-300 ps. Kan inte tänka mig att det ska generera några hörbara problem vid normal musiklyssning.
iö skrev:Problemet som jag ser med din hypotes är att den inte adresserar problemet att vår förmåga att skilja bra från dåligt, i sig inte hjälper oss att förstå vägen till bra.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster