Digital tv ur antennuttaget! Bra?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Digital tv ur antennuttaget! Bra?

Inläggav LEXrasta » 2007-04-25 15:02

Jag har blivit erbjuden digital tv igenom antennuttaget hur bra är det igenteligen?Har precis fått hem min plasma tv så jag undrar om det är värt att testa, och slippa köpa parabol.
/Danne

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Re: Digital tv ur antennuttaget! Bra?

Inläggav Haakan_W » 2007-04-25 17:19

LEXrasta skrev:Jag har blivit erbjuden digital tv igenom antennuttaget hur bra är det igenteligen?Har precis fått hem min plasma tv så jag undrar om det är värt att testa, och slippa köpa parabol.
/Danne

jag kör boxerdigitaltv från min vanliga antenn på huset....funkar tillfredsställande oftast

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2007-04-25 17:48

Menar du boxer eller comhem eller liknande.

Kvalitetsmässigt vet jag inte om skillnaderna är så stora. Utbudet skiljer ju en hel del dock.

Samt att via CanalDigital kan du ju få några kanaler med Högupplösning om du är intresserad. Viasat kommer väl med det också.

Själv kör jag Canal Digital o är rätt nöjd med det. 3-4 musikkanaler o rätt mycket Discovery kanaler förutom film o tramskanalerna.
Men kostar mer.

Sten R

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-04-26 15:26

Det jag är ute efter är bättre blid,så det är absolut inte någon skillnad på bild kvaliten på analogt och digital tv igenom antensladden!?

/Danne

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-26 15:53

vad menar du med "digitalteve genom antennuttaget"?

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-04-26 17:04

boyafraid skrev:vad menar du med "digitalteve genom antennuttaget"?

Jo här i Norge kan man få digital tv ur antenuttaget,men jag antar att det inte är riktig digital tv.

/Danne

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-04-26 17:34

LEXrasta skrev:
boyafraid skrev:vad menar du med "digitalteve genom antennuttaget"?

Jo här i Norge kan man få digital tv ur antenuttaget,men jag antar att det inte är riktig digital tv.

/Danne

Berätta mer! Vad behöver du för att se digital TV då? En digital TV-tuner (inbyggd i TV:n eller digitalbox a la svenska Boxer) eller något annat? Om en digitalTV-tuner duger är det helt enkelt marksänd digital TV, precis som i Sverige.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-26 17:37

sådär är det på många håll i sverige också, exempelvis villaföreningar etc.
går ut på att "digitalboxen" sitter centralt i området och födelar ut kanalerna för att sen gör om det till en analog signal som går ut till de enskilda hushållen
är nog tveksamt om det blir någon större bildförbättring (men det är inte omöjligt heller) så det bästa vore ju att fråga om du får testa det en vecka eller så

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-04-26 18:28

Nu får jag mitt bredband via kabel tv och samma företag erbjuder digital tv från samma uttag.Man använder en box som jag antar att den omvandlar från analog till digital singnal..

/Danne

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-26 21:26

näe, då är det ju riktig digitalteve
samma princip som upc (numera comhem) använde sig av
helt klart värt att prova. bor själv i comhem-hus, och några kanaler och/eller sändningar ser betydligt bättre ut digitala, medan en del skiljer högst marginellt
en stor fördel är ju att många fler program sänds i 16:9-formatet "native" i det digitala nätet

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-04-27 06:28

boyafraid skrev:näe, då är det ju riktig digitalteve
samma princip som upc (numera comhem) använde sig av
helt klart värt att prova. bor själv i comhem-hus, och några kanaler och/eller sändningar ser betydligt bättre ut digitala, medan en del skiljer högst marginellt
en stor fördel är ju att många fler program sänds i 16:9-formatet "native" i det digitala nätet

Ok det låter bra ska testa..

/Danne

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2007-04-27 07:23

boyafraid skrev:bor själv i comhem-hus, och några kanaler och/eller sändningar ser betydligt bättre ut digitala, medan en del skiljer högst marginellt

... och en hel del kanaler ser bra mycket sämre ut, i synnerhet när det rör sig mycket på bilden. Färgglada fyrkanter, nej tack. Jag är glad så länge jag kan få analogt utbud via Comhem, för bilden ser ofta bättre ut i jämförelse till deras digitala utbud. Gäller de flesta kanalerna, dock inte alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-04-27 08:03

LEXrasta skrev:Man använder en box som jag antar att den omvandlar från analog till digital singnal..

/Danne

Från digital till analog menar du väl?

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-04-27 10:22

zvenzzon skrev:... och en hel del kanaler ser bra mycket sämre ut, i synnerhet när det rör sig mycket på bilden. Färgglada fyrkanter, nej tack. Jag är glad så länge jag kan få analogt utbud via Comhem, för bilden ser ofta bättre ut i jämförelse till deras digitala utbud. Gäller de flesta kanalerna, dock inte alla.

Friidrott eller fotboll på Eurosport är ett lysande exempel på ovanstående. Titta på ett 1500m-lopp där löparna springer i klunga och man ser reklamskyltarna bakom havet av springande ben. På en vnalig analog utsändning ser detta hur bra ut som helst, men med ComHem ser det rent ut sagt fördjävligt ut: en hoper macroblock i olika färger, men ser inte ens att det är ben.

Här i stan, Örebro men samma gäller även Karlskoga, har ComHem kombinerat det sämsta av två världar. En maskin någonstans tar emot den här snålkodade digitala signalen, gör om den till analog och skickar ut den i kabelnätet med enorma mängder brus. Brusiga makroblock är inget vidare. :(

Hemma hos mina föräldrar som fram tills nyligen körde med vanlig analog antenn på taket var bilden ljusår bättre. Så stor att jag först inte riktigt trodde på vad jag såg.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2007-04-28 08:30

Digital TV via boxer o Canal Digital har definitivt inte dessa problem.
Dom allra flesta kanalerna i CD,s utbud har bra bandbredd och därmed väldigt bra bild.

Det analoga bruset och skuggorna finns ju naturligtvis inte. Då och då kan det ju komma någon fyrkant som indikerar läsfel. Men inte så ofta.
Den här beskrivna problemet vid panoreringar har jag inte sett. Kan ju också ha med den specifika boxen att göra.

Oftast är alltså digital TV oerhört mycket bättre än analog.

Sten R

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2007-04-28 11:07

Mina föräldrar tar emot Canal Digital via satelit samt Boxer via marknätet, och jag tycker inte de operatörerna ger signifikant bättre bild. SVT och några till kanaler ser oftast rätt bra ut, men alla andra lider av samma problem. Om det beror på dekodern eller låg bandbredd ska jag nog kanske vara osagt.
Senast redigerad av zvenzzon 2007-04-28 11:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-04-28 11:14

Tack för alla svar.Jag har nu tänkt lite och det börjar luta mot parbol.
Med parabol och en jävla massa kanaler kostar det mig 1 kr för parabol och 225 kr/mån..Men då är frågan kommer jag att vinna något i bild kvalite på att välja parabol från canaldigital eller ska jag behålla kabeltven??

Det ända jag är ute efter är bättre bild

/Danne

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-28 16:06

vet inte vem som sänder med mest informationsmängd..

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-04-28 16:57

Kaffekoppen skrev:vet inte vem som sänder med mest informationsmängd..
Jag tror det är SVT via Canal Digital Satellit. En långfilm på 2h 10m ger en fil på ca 7GB, ungefär som DVD.

Förutom att vissa kanaler är bättre eller sämre än andra, så varierar bildkvaliten mellan dom olika programmen. T.ex. panoreringsproblem. Olika TV kan visa detta på olika sätt, i vissa så blir bilden kantig och vissa så blir bilden suddig. Jag själv drabbas då jag får ont i huvudet. Liknande fenomen fanns även på analog TV, gissa om bilden som sändes/sänds analogt är digitaliserad hos TV-kanalen :wink:

I bland är det riktigt skrämmande hur stor skillnad det kan vara mellan programmen. Detta syns mycket tydligt om man ser på ett bra direkt efter ett dåligt (eller vice versa).

//Michael

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-04-28 18:05

Nu har jag bestämt mig det blir en HD-mottagare från Canal Digital.

Tekniske data om mottakeren:
Mottar HD-sendinger i både MPG4 og MPG2 samt standard tv-sendinger
Kan motta lyd i Dolby Digital 5:1
(sourround lyd)
HDMI utgang

1990 kr för hd boxen sedan är kanalerna gratis i ett år och sedan 99 kr månaden..

/Danne

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-28 18:08

Låter som en väldigt låg månadskostnad.. vilka kanaler ingår i det?

CD tar ut en korthyra per halvår, typ 600:-/år också..

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-04-28 18:23

Kaffekoppen skrev:Låter som en väldigt låg månadskostnad.. vilka kanaler ingår i det?

CD tar ut en korthyra per halvår, typ 600:-/år också..

Man får 5 kanaler som sänder i hdtv för 99 kr/mån(gratis 12 månader) sedan får man grund utbudet dvs på 43 kanaler för 225 kr/månad.

Jag skrev lite otydligt innan.

/Danne

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-28 18:28

Ok.. Jag har Comhem large som ger mig dessa kanaler:

Comhem Large 299:-/mån. 66 kanaler.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Återgå till Teknikforum