SD- Shakti- och ERS-killer

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tvett

SD- Shakti- och ERS-killer

Inläggav tvett » 2007-04-28 17:43

Det ultimata tweaket:

Bild

Ersätter ERS-papper och Shaktistenar!

Bild

Ersätter SD- och apparatfötter!

Bild

Gruppköp anyone?

:lol: :lol:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-28 17:56

Sådana måste jag ha :P

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-28 17:56

Lösningen på allt!!! :D
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-04-28 17:58

Nu ska vi se.
2 dvd spelare + 2 förstärkare + 1 cd spelare och 2 högtalare..

Såååååå då behöver jag isåfall 7 st :D

/Danne

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-28 18:00

LEXrasta skrev:Nu ska vi se.
2 dvd spelare + 2 förstärkare + 1 cd spelare och 2 högtalare..

Såååååå då behöver jag isåfall 7 st :D

/Danne

Du behöver ju 3-4 under varje högtalare och apparat med :roll:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-04-28 19:00

Den seriöse audiofilen klär förståss väggar, tak och golv med såna så man får en egen emc-hall för apparaterna, bäst blir det väl om man skärmar först kanske.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-28 21:18

Vad roligt det är att göra sig lustig på andra bekostnad... 8O

Är det seriös någon av er som testat dessa? Man brukar säga att den dummaste är den som talar om saker den inte kan som om den kan dem.
Skulle detta tweak vara sämre än SD fötter ?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Re: SD- Shakti- och ERS-killer

Inläggav phloam » 2007-04-28 21:36

tvett skrev:
Ersätter ERS-papper och Shaktistenar!

Det skulle dock inte förvåna mig om en del vill förstärka effekten genom att linda in dem i ERS-papper och ha en Shakti-sten som underlag (också den invirad i ERS naturligtvis!)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-28 21:42

Norman skrev:Den seriöse audiofilen klär förståss väggar, tak och golv med såna så man får en egen emc-hall för apparaterna, bäst blir det väl om man skärmar först kanske.

Du måste mena den oseriöse om man gör som du menar. Den seriöse torde nog reda ut hur det egentligen förhåller sig. Men ditt uttlande visar på viss omognad och brist på klarsynthet i frågan. Som de flesta av er springer helt förblindad fram och skrattar er harmynt över andra människor förfaranden utan tranke på hur det egentligen ligger till. Hög nivå på humorn.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-28 21:51

meanmachine skrev:Vad roligt det är att göra sig lustig på andra bekostnad... 8O

Är det seriös någon av er som testat dessa? Man brukar säga att den dummaste är den som talar om saker den inte kan som om den kan dem.

Eh, ute i verkligheten, typ, utanför Faktiskt.se ni vet, tror jag man i dessa lägen sägar: "ÖPPET FUCKING MÅL!!!" :)

Och allvarligt talat, om de som lanserat dessa är så seriösa, borde de inte marknadsföra med hjälp av något som visar att de faktiskt funkar som det är tänkt? För att undvika att dummingar säger en massa saker.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-04-28 22:12

meanmachine skrev:Men ditt uttlande visar på viss omognad och brist på klarsynthet i frågan. Som de flesta av er springer helt förblindad fram och skrattar er harmynt över andra människor förfaranden utan tranke på hur det egentligen ligger till. Hög nivå på humorn.

Hehe, omognad kan jag väl kanske gå med på, det är kul att vara barnslig ibland. Men klarsynthet i frågan... Gäller det EMC har jag förhoppningsvis hyffsad koll. Fast man kan ju inte vara säker.. hur ligger det egentligen till enligt dig?
(jag antog alltså att materialet kan absorbera RF och därför skulle man kunna sätta det på väggarna i ett skärmat rum för att minska reflexer, d.v.s. att man kan få nån användning av det... För apparater funkar det bra att skärma med ett hölje i metall för där gör det ju inget om störningarna reflekteras på apparatens hölje)
Senast redigerad av norman 2007-04-28 22:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-28 22:32

meanmachine skrev:Skulle detta tweak vara sämre än SD fötter ?

Om man antar att jag skulle ha noll susning och tror stenhårt på reklam och haksläpprescensioner så skulle svaret vara nej. Men nu vet jag hur en sd-fot funkar (även om jag inte är överrens med alla dess föreslagna applikationer) och jag har någorlunda hum om vågrörelselära och akademisk fysik på A-nivå; så svaret blir slutligen således ja.

FerroSorb är förresten förekommande som väggbeklädnad i EMC-strålningskammare för studier och prov med elektromagnetiska pulser. Man testar helt enkelt kablage och elektronik hur motståndskraftiga de är mot störningar. Så iof gör den kanske skillnad, men inte i den mängden enligt bild. :wink: Mao, sd-fötter skulle göra större skillnad i en hifianläggning, än en liten kon FerroSorb.

Bild

Har själv strålat polisutrustade saabar i liknande labb.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-04-28 22:40

Vee-Eight skrev:Har själv strålat polisutrustade saabar i liknande labb.

Har du nåt tips på vilken signal man skall använda för att få dom att stanna? (man vet ju aldrig när det kan komma till hands) :wink:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-28 22:51

norman skrev:

Har du nåt tips på vilken signal man skall använda för att få dom att stanna? (man vet ju aldrig när det kan komma till hands) :wink:

Bilen stannar inte, för iaf saabar är testade att klara rätt så stark strålning utan att processorer börjar skicka fel signaler. Det som testades då var det extra ledningsnätet som följer med radio, blåljus etc som var anslutna till canbus-nätet. Det kan förvisso i sin tur kunde i värsta fall skicka irrationella signaler som påverkar resten av bilens funktioner, men det händer mkt sällan. En skröna som snurrade på Saab förr var att ett antal polisbilar som av sig självt satte igång siren och blåljus. Det visade sig orsakas av bankomaters radiolänk, som i tex Stockholm var ställda med ganska hög effekt för att kunna sända mellan husfasaderna. Alla incidenter inträffade nämligen i närheten av just bankomater.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-28 23:14

meanmachine skrev:Vad roligt det är att göra sig lustig på andra bekostnad... 8O

På vems bekostnad?

(Somliga förstår humorn i att den har den mytomspunna pyramidformen och besitter flertalet egenskaper från andra otroliga produkter, somliga känner sig enbart träffade, men det är mycket riktigt en reklampyramid från ETS-Lindgren i Finland)
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-28 23:19

tvett:

Trodde för en stund att ngn stackare som faktiskt använt det som tweak, men sen såg jag ju att det var ju dina egna bilder. Frågan är om tråden skulle ha samma inlägg om bilderna beskrev en sträng naturell mjukost.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-28 23:27

meanmachine skrev:
Norman skrev:Den seriöse audiofilen klär förståss väggar, tak och golv med såna så man får en egen emc-hall för apparaterna, bäst blir det väl om man skärmar först kanske.

Du måste mena den oseriöse om man gör som du menar. Den seriöse torde nog reda ut hur det egentligen förhåller sig. Men ditt uttlande visar på viss omognad och brist på klarsynthet i frågan. Som de flesta av er springer helt förblindad fram och skrattar er harmynt över andra människor förfaranden utan tranke på hur det egentligen ligger till. Hög nivå på humorn.

Norman visar på stor klarsynthet i frågan då han klart förstår vad det är för något på bilderna.
Det är, som Vee-Eight säger, mina bilder på mina prylar och ingen har pekat ut någon person. Varför taggarna utåt direkt och påhopp?
/J

Cygnus resurectum

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-28 23:43

Vee-Eight skrev:
norman skrev:

Bilen stannar inte, för iaf saabar är testade att klara rätt så stark strålning utan att processorer börjar skicka fel signaler. Det som testades då var det extra ledningsnätet som följer med radio, blåljus etc som var anslutna till canbus-nätet. Det kan förvisso i sin tur kunde i värsta fall skicka irrationella signaler som påverkar resten av bilens funktioner, men det händer mkt sällan. En skröna som snurrade på Saab förr var att ett antal polisbilar som av sig självt satte igång siren och blåljus. Det visade sig orsakas av bankomaters radiolänk, som i tex Stockholm var ställda med ganska hög effekt för att kunna sända mellan husfasaderna. Alla incidenter inträffade nämligen i närheten av just bankomater.

Hm.... Jobbar med bilar och håller till i Trollhættan.....? Jobbar møjligen på SAAB då....? :D

På tal om bilar och strålning. GM/Opel har vælan ett av de mest avancerade labben nere i Russelsheim før testande av hur bilar m.m. står pall før div. strålning oah annat otyg. Dær kan man i princip brassa på med rediga blixtnedslag i bilar inne i labbet. En makaløs anlæggning.

Det ær inte så att du hænger på nåt bilforum med, som STCS kanske?

Hur som helst, om du jobbar dær jag gissar att du jobbar så torde du ju liksom jag bara le åt Shakti, i synnerhet då de æven har stenar att lægga på bilmotorers styrdon och som dær ska gøra underverk. De verkar inte fatta de dær Shaktianerna att det bl a. finns tilltag før spænningskompensation i styrdonen just før att motverka påverkan av fluktuationer i spænningen i bilens elnæt. Så ær det på Trionic T5/T7/T8 och givetvis i T9 med æven om det inte hann ut i produktion...

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-28 23:47

Dr_Tinnitus:

Nej, jobbar inte där längre. Höll eg inte till i EMC-labbet vanligtvis, utan jag var bara där för att lära mig inför ett exjobb om biltillbehör. Men iaf; det var intressant.

Mja, jag ler inte åt shakti och åt shaktianvändare. Den jag känner till som använder sådana tilltag är, vad jag kan avgöra, helt på det klara att det kan handla om placebo. Men sålänge det ger det han söker så är inte han "den som är den". Helt klart värd min respekt iaf. Jag är ju ingenjör, och har mina uppfattningsgrunder, så jag anser att det finns viktigare och mer effektiva saker att pilla med om man söker välljud, även om jag förstår att det kan finnas en del tjusning i ljud-voodoo. Men personligen har jag viktigare saker för mig.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-29 00:05

Bra inlägg om detta V8a :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-29 00:13

Vee-Eight skrev:Mja, jag ler inte åt shakti och åt shaktianvändare. Den jag känner till som använder sådana tilltag är, vad jag kan avgöra, helt på det klara att det kan handla om placebo. Men sålänge det ger det han söker så är inte han "den som är den".

Jo, i en perfekt värld så är det kanske så. Tyvärr så är det inte riktigt sant irl. Jag har en polare som har köpt närkablar för 14 papp och massa andra kablar för åtskilliga tusen kr. Har han köpt det för han tror dig höra en skillnad? Nej, det har han inte för jag har frågat han om man jämfört och hört skillnad och det har han inte hört. Men han har läst att dessa saker ger stora lyft så därför har han köpt dom.

Så jag tycker man inte ska bara tro att folk är på det klara helt tiden utan att många blir påverkade vad dom läser i tidningar.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-29 00:31

subjektivisten skrev:
Vee-Eight skrev:Mja, jag ler inte åt shakti och åt shaktianvändare. Den jag känner till som använder sådana tilltag är, vad jag kan avgöra, helt på det klara att det kan handla om placebo. Men sålänge det ger det han söker så är inte han "den som är den".

Jo, i en perfekt värld så är det kanske så. Tyvärr så är det inte riktigt sant irl. Jag har en polare som har köpt närkablar för 14 papp och massa andra kablar för åtskilliga tusen kr. Har han köpt det för han tror dig höra en skillnad? Nej, det har han inte för jag har frågat han om man jämfört och hört skillnad och det har han inte hört. Men han har läst att dessa saker ger stora lyft så därför har han köpt dom.

Så jag tycker man inte ska bara tro att folk är på det klara helt tiden utan att många blir påverkade vad dom läser i tidningar.

Ja helt klart. Det tråkigaste av allt är att man inte är engagerad i sin egen passion, man gör saker som förväntas av en (dvs följer tester, råd på forum, etc) utan att ta ställning till vad man pysslar med. Man är nästintill skyldig sig själv att ta sin njutning på allvar och därmed bli medveten. Det finns de som kör med EKK och Nordost Valhalla utan en tanke på varför.

Jag vet faktiskt inte hur jag skall förhålla mig till de som lägger åtskilliga pengar på voodoo, som man inte ens satt sig i relation till. Det är givetvis trist, men å andra sidan så måste viss dumhet få straffa sig. Är det dock ett medvetet val, en medveten handling, så är det iaf i mina ögon hedervärt. Men förstår man inte riktigt vad man gör så är det bara anticlimax. På sin höjd fånigt. Dock väcker det inget medlidande.
- Carlsson Illuminati -

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-29 01:07

Vee-Eight skrev:
subjektivisten skrev:

Ja helt klart. Det tråkigaste av allt är att man inte är engagerad i sin egen passion, man gör saker som förväntas av en (dvs följer tester, råd på forum, etc) utan att ta ställning till vad man pysslar med. Man är nästintill skyldig sig själv att ta sin njutning på allvar och därmed bli medveten. Det finns de som kör med EKK och Nordost Valhalla utan en tanke på varför.

Jag vet faktiskt inte hur jag skall förhålla mig till de som lägger åtskilliga pengar på voodoo, som man inte ens satt sig i relation till. Det är givetvis trist, men å andra sidan så måste viss dumhet få straffa sig. Är det dock ett medvetet val, en medveten handling, så är det iaf i mina ögon hedervärt. Men förstår man inte riktigt vad man gör så är det bara anticlimax. På sin höjd fånigt. Dock väcker det inget medlidande.

Fullt medhåll i det.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-29 08:31

Tvett skrev:Norman visar på stor klarsynthet i frågan då han klart förstår vad det är för något på bilderna.
Det är, som Vee-Eight säger, mina bilder på mina prylar och ingen har pekat ut någon person. Varför taggarna utåt direkt och påhopp?

Så det är du som är boven. Sitter du och photoshoppar. Sen driver med oss andra.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-29 09:19

meanmachine skrev:
Tvett skrev:Norman visar på stor klarsynthet i frågan då han klart förstår vad det är för något på bilderna.

Så det är du som är boven. Sitter du och photoshoppar. Sen driver med oss andra.

Photoshoppar? Driver?

Förresten; jag kanske skall presentera Quakti´s;

Bild

Detta tweak gör att hela hifiupplevelsen blir lite roligare, lite gladare. Av erfarenhet är det precis det som folk både söker och föramför allt behöver mer av. Inte särskilt dyrt heller. De funkar garanterat. Jag har själv 7st. :)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-29 14:43

:mrgreen:

Snygga tweaks..

Badankor till hifi..
Har du någon gammal utbrunnen nad i badet då :wink:

Gamla PP koner som båtar

hifiguru@spray.se

Återgå till Generellt om hifi