Moderator: Redaktörer
tvett skrev:SLS8" på Hifikit
SLS10" på Hifikit
Går att köpa billigare från audiocomponents i Holland (?)
Tymphany:
Peerless SLS 8" datablad
Peerless SLS 10" datablad
Finns andra som har bättre koll på just volym och vilket element som är bättre, 8" eller 10".
Min(a) 10" kommer spela i 70liter teoretiskt, med lite klen förstärkare
Kommer nog komma förslag på XLS med.
tvett skrev:Tips på aktiva filter? Ino Cr80(s)? Kaffefilter? Går nog söka efter det.
Rörstärkare och Klass D efter aktivt filter
CD ------> Försteg ------->Filter -------> Rörhäck -------> OA60
|
|-------> Baslåda
tvett skrev:Ett aktivt filter använder operationsförstärkare för filtreringsfunktionen. Vad jag egentligen menar är låda med aktiva filter för låg- och högpass som ger den delning du vill ha, gärna kombinerat med ett försteg innan. En integrerad förstärkare fungerar egentligen likadant.
Läs mer om Active Filters på Wikipedia
- Kod: Markera allt
CD ------> Försteg ------->Filter -------> Rörhäck -------> OA60
|
|-------> Baslåda
Max_Headroom skrev:Bygg dig ett försteg, eller köp ett. Att bygga är bra, för då kan man passa på att bygga in lite andra funktioner man vill ha/ behöver när man ändå är igång. Försteg är enkelt att bygga, det finns så fina IC-kretsar idag.
Basar: Bygg 2 burkar, minst! Max rekomenderar 2 slutna lådor med peerless 12" XXLS-basar (elementet finns i versioner, en för basreflex, en för låda med passiv radiator, en för sluten låda). Ev kan du bygga med basreflex.
Köp ett biffigt slusteg. Ett begagnat PA-steg kan vara ett bra alternativ för den sparsamme. Annars finns ju Hypex-modulerna. Dom tänkte jag bygga med, senare. En Hypex-400 modul per element tänkte jag köra (fast jag kommer att använda 15" element för att få små konutslag och förhoppningsvis lägre dist.). Dom får ur sig ca 400W vid 4 ohm. Det borde räcka. Variant: Crown K1 eller K2, begagnad på e-bay. Ca 2x350W och uppåt... PA steg som är poplärt som basstärkare, men kostar kanske några tusen till.
tvett skrev:Men se där! Vilket tur! Du får mörka den lite så kommer det bli perfekt![]()
Du ska inte koppla OA60 via subben helt då? I subben sitter det ett filter som skär bort djupaste basen till högtalarna. Det avlastar OA-60 och minskar risken för utsläckning, som visserligen borde förhindras av fasvändning av subben. Förbehåller mig rätten att ha fel dock.
Slutsteg --- > In - Sub - Ut -------> OA-60
Grahnbarr skrev:Snygg!
Men nu har du väll hunnit lyssna tillräckligt? Är det något man ska investera i kanske, iofs är ja nöjd me basen i min lilla lägenhet men prova är kul?
Kaffekoppen skrev:Kanske inte placera subben i soffan, men väl där soffan skall stå
Faktiskt så är det ett trick som kan fungera, men du kommer inse att subplaceringen kan bli tämligen mysko
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 211 gäster