Seas Subb spelar nu..(Bilder)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Seas Subb spelar nu..(Bilder)

Inläggav LEXrasta » 2007-04-29 18:05

Jag ska bygga en subb till mina OA-60

Det ska vara en aktiv subb och enbart byggd för musik spelning.
8" -10" har inte bestämt mig ännu om tummen men inte över 10"iallafall.

Viket ä bäst sluten låda eller öppen??
Jag är inget fan av djup mullrig bas utan det ska vara rapp och tight bas.

Vilken bas kan ni rekomodera och slutsteg?

Jag kommer inte att bygga det helt själv utan en kille som jobbar för seas kommer hjälpa mig med att bygga lådan och göra div mätningar..

Tacksam för svar..

/Danne
Senast redigerad av LEXrasta 2007-05-02 23:52, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-29 19:48

Budget? Hade jag pengarna och plats så skulle jag köpa ett Hypex-steg och bygga med Peerless SLS 8". Fast gånger två! Slutna lådor till SLS-basarna, jag gillar slutet :).

Hypex-steg på Hifikit

Rummel
/J

Cygnus resurectum

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-29 20:06

Sluten låda, så sant.

Kanske en bra tolva skulle passa bra. Hypex verkar göra bra steg.
Isobarik, med två tolvor kopplade mot varandra i push-pull gör att du kan göra lådan mindre med än mer artikulerad lågbas.

Branta filter är bra. Täta lådor är bra.

Lycka till med bygget.

V.h. Richard.

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-04-29 20:19

Budgeten ligger mellan 3000-4000 kr med själva bygget killen som kommer hjälpa mig tar en liten slant för hjälpen..

Men hur står blir en låda med dom basarna du rekomoderar?
Jag har inte plats för så stor låda i vardagsrummet..

/Danne

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-29 20:33

SLS8" på Hifikit
SLS10" på Hifikit
Går att köpa billigare från audiocomponents i Holland (?)

Tymphany:
Peerless SLS 8" datablad

Peerless SLS 10" datablad

Finns andra som har bättre koll på just volym och vilket element som är bättre, 8" eller 10".
Min(a) 10" kommer spela i 70liter teoretiskt, med lite klen förstärkare :(
Kommer nog komma förslag på XLS med. :)
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-04-29 20:53

tvett skrev:SLS8" på Hifikit
SLS10" på Hifikit
Går att köpa billigare från audiocomponents i Holland (?)

Tymphany:
Peerless SLS 8" datablad

Peerless SLS 10" datablad

Finns andra som har bättre koll på just volym och vilket element som är bättre, 8" eller 10".
Min(a) 10" kommer spela i 70liter teoretiskt, med lite klen förstärkare :(
Kommer nog komma förslag på XLS med. :)

Tack för alla länkar Tvett.
Jag har mailat iväg alla länkar till killen som ska hjälpa mig att bygga.
Han kommer förmodligen vilja att jag använder seas basar så vi får se vad det hela bär hän...

/Danne

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-29 20:57

Jag glömmer ju alltid bort att du bor i Norge men det borde väl ordna sig. Du får leta rätt på norska återförsäljare :)
Jag hoppas att du får bra med hjälp av folk här i planeringen.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-04-29 20:58

vilka lösningar finns det för mig ang om hur jag får signalen vidare till subben.!?

Jag har ju rörgörstärkare som det inte finns en signal utgång på.Kan man splitta signalen vid cd spelaren eller?

Tänkte inte på det

FAN ME.. :?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-29 21:00

Tips på aktiva filter? Ino Cr80(s)? Kaffefilter? Går nog söka efter det.

Rörstärkare och Klass D efter aktivt filter :lol:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-04-29 21:16

tvett skrev:Tips på aktiva filter? Ino Cr80(s)? Kaffefilter? Går nog söka efter det.

Rörstärkare och Klass D efter aktivt filter :lol:

ursäkta min okunnighet men jag vet inte riktigt vad det är.
Hur funkar dessa aktiva filter och hur gör dom så att jag kan få signalen till subban??

/Danne

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-29 21:23

Ett aktivt filter använder operationsförstärkare för filtreringsfunktionen. Vad jag egentligen menar är låda med aktiva filter för låg- och högpass som ger den delning du vill ha, gärna kombinerat med ett försteg innan. En integrerad förstärkare fungerar egentligen likadant.

Läs mer om Active Filters på Wikipedia
Kod: Markera allt
CD ------> Försteg ------->Filter -------> Rörhäck -------> OA60
                               |
                               |-------> Baslåda
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-04-29 22:19

tvett skrev:Ett aktivt filter använder operationsförstärkare för filtreringsfunktionen. Vad jag egentligen menar är låda med aktiva filter för låg- och högpass som ger den delning du vill ha, gärna kombinerat med ett försteg innan. En integrerad förstärkare fungerar egentligen likadant.

Läs mer om Active Filters på Wikipedia
Kod: Markera allt
CD ------> Försteg ------->Filter -------> Rörhäck -------> OA60
                               |
                               |-------> Baslåda

Ok så jag måste ha ett försteg då men hur mycket kommer den då inverka på ljudet?för den färgar väl lite!?Jag kommer alltså inte undan ett försteg då?, eller kan jag utesluta försteg och koppla från cd direkt till filter?

/Danne

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-29 23:34

Din rörhäck har ju volymkontroll, förmodligen ett försteg. Du får ta och modda lite, fixa så att du kan plocka ut signalen efter den och sedan återföra före slutsteget. 4 nya RCA-kontakter är väl trevligt att ha på baksidan?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-04-29 23:41

Bygg dig ett försteg, eller köp ett. Att bygga är bra, för då kan man passa på att bygga in lite andra funktioner man vill ha/ behöver när man ändå är igång. Försteg är enkelt att bygga, det finns så fina IC-kretsar idag.

Basar: Bygg 2 burkar, minst! Max rekomenderar 2 slutna lådor med peerless 12" XXLS-basar (elementet finns i versioner, en för basreflex, en för låda med passiv radiator, en för sluten låda). Ev kan du bygga med basreflex.

Köp ett biffigt slusteg. Ett begagnat PA-steg kan vara ett bra alternativ för den sparsamme. Annars finns ju Hypex-modulerna. Dom tänkte jag bygga med, senare. En Hypex-400 modul per element tänkte jag köra (fast jag kommer att använda 15" element för att få små konutslag och förhoppningsvis lägre dist.). Dom får ur sig ca 400W vid 4 ohm. Det borde räcka. Variant: Crown K1 eller K2, begagnad på e-bay. Ca 2x350W och uppåt... PA steg som är poplärt som basstärkare, men kostar kanske några tusen till.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-04-30 23:19

kanske kommer jjag in lite sent, men jag håller på med ett just sånt projekt som du vill ha. mina woofrar vet jag varken märke eller modell på (spelar ingen roll för mej dock) men dom är valda efter precis samma kriterier. musik, punch, inget muller (hatar muller)

[med reservation för att allt detta kan va fel]

du kan ju börja med att solla bort allt med feta upphängningar, sånt som ska ner till 20-25 hz. har inte gjort några seriösare experiment men själv vill jag ha nada output under 35-40Hz, bara muller där nere typ. vet inte om detta stämmer men jag har fått intrycket av att antingen väljer du en bas som går djupt men får ingen punch högre upp, eller så väljer du en som har punch och slipper allt lågfrekvent muller.

jag valde det sista. det kanske finns nån som vet mer om detta men jag har fått intrycket att det inte går att kombinera dessa 2 karaktärer i ett o samma element (i could be wrong tho..) dvs djuuup bas och rejält tryck högre upp

själv är jag ingen fan av slutna låddor, har en xls 10 i 30lit som vi ska testa snart. får väl tycka mer då, när man sett kurvor mm och sen hört konstruktionen man simulerat. jag tycker om basreflex, har aldrig märkt av nån slöhet direkt, men jag är ingen audiofil heller.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-05-02 11:11

Det går att kombinera men det är inte lätt. För output vid låga frekvenser krävs lågt Fs, vilket kräver tung kon. För att behålla kontrollen över den tunga konen krävs en stark motor, något många snålar på. Ett sådant element med vek motor resulterar i tråkigheter om man sätter det i en traditionellt portad låda.

Ett snabbt test jag brukar göra är att spela lågfrekventa, starka sinustoner genom ett element och sedan försöka hålla emot konen med händerna. Går det så är uppenbarligen motorn svag (även om den är stor), bryter du fingrarna så har du ett riktigt element.

Ps. Det finns massor av rumsinformation under 30 Hz även i akustiska skivor.

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-05-02 12:57

Max_Headroom skrev:Bygg dig ett försteg, eller köp ett. Att bygga är bra, för då kan man passa på att bygga in lite andra funktioner man vill ha/ behöver när man ändå är igång. Försteg är enkelt att bygga, det finns så fina IC-kretsar idag.

Basar: Bygg 2 burkar, minst! Max rekomenderar 2 slutna lådor med peerless 12" XXLS-basar (elementet finns i versioner, en för basreflex, en för låda med passiv radiator, en för sluten låda). Ev kan du bygga med basreflex.

Köp ett biffigt slusteg. Ett begagnat PA-steg kan vara ett bra alternativ för den sparsamme. Annars finns ju Hypex-modulerna. Dom tänkte jag bygga med, senare. En Hypex-400 modul per element tänkte jag köra (fast jag kommer att använda 15" element för att få små konutslag och förhoppningsvis lägre dist.). Dom får ur sig ca 400W vid 4 ohm. Det borde räcka. Variant: Crown K1 eller K2, begagnad på e-bay. Ca 2x350W och uppåt... PA steg som är poplärt som basstärkare, men kostar kanske några tusen till.

Nja att bygga försteg är nog inte min grej och 2 basar finns det inte plats för i min stue, det kommer bli en 10" bas.

Det lutar mot en Seas bas och sluten låda..
/Danne

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-05-02 12:58

Jag återkommer med närmare info innom kort..

/Danne

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-05-02 23:49

Jaha här går det undan.Killen som skulle bygga till mig kom på att han hade en subb liggandes som passade in på min beskrivning.

Jag har inte fått väldigt exakta data om den..

Lådan som är sluten har Roy Moen byggt
Basen är en Seas lång slagig 8 tummare
Basen är modifierad,mangneten är moddad,så denna bas är special tillverkad just för denna låda.
Slutsteget är på 250 Watt mer än så vet jag inte...

Jag kopplade in subben genom att koppla sladdarna vidare från högtalarnas delningsfiltrer och vidare till ingångarna i subben(serie koppla?)..Mycket smidigt,nu slipper jag aktivt delningsfilter och förförstärkare..

Bild
Bild
Bild
Bild

Hur det låter återkommer jag med kl är 23.54 just nu när jag skriver måste ju tänka på grannen..

Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av LEXrasta 2007-05-28 18:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Grahnbarr

Inläggav Grahnbarr » 2007-05-03 14:33

Snygg!
Men nu har du väll hunnit lyssna tillräckligt? Är det något man ska investera i kanske, iofs är ja nöjd me basen i min lilla lägenhet men prova är kul? :D
HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-05-03 14:45

Men se där! Vilket tur! Du får mörka den lite så kommer det bli perfekt :)

Du ska inte koppla OA60 via subben helt då? I subben sitter det ett filter som skär bort djupaste basen till högtalarna. Det avlastar OA-60 och minskar risken för utsläckning, som visserligen borde förhindras av fasvändning av subben. Förbehåller mig rätten att ha fel dock.

Slutsteg --- > In - Sub - Ut -------> OA-60
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-05-03 22:24

tvett skrev:Men se där! Vilket tur! Du får mörka den lite så kommer det bli perfekt :)

Du ska inte koppla OA60 via subben helt då? I subben sitter det ett filter som skär bort djupaste basen till högtalarna. Det avlastar OA-60 och minskar risken för utsläckning, som visserligen borde förhindras av fasvändning av subben. Förbehåller mig rätten att ha fel dock.

Slutsteg --- > In - Sub - Ut -------> OA-60

Nja nä det låter bra nu.ska inte labborera för mycket.
Men det är svårt att hitta det där perfekta läget på subben,precis bara så subben tar vid i rätt läge.
Fick ett råd idag om hur man kan hitta rätt placering av subben.
Man ska sätta subben i soffan(Lyssnings platsen) och sedan ska man gå runt i lägenheten och lyssna efter ett ställe där det låter bra,och när man väl hittat det så ska man bara sätta subben där det låter bra och då ska det sedan låta bra vid lyssnings platsen..

Edit:Nåt du känner till??

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-03 22:30

Kanske inte placera subben i soffan, men väl där soffan skall stå :)

Faktiskt så är det ett trick som kan fungera, men du kommer inse att subplaceringen kan bli tämligen mysko :)

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-05-03 22:30

Grahnbarr skrev:Snygg!
Men nu har du väll hunnit lyssna tillräckligt? Är det något man ska investera i kanske, iofs är ja nöjd me basen i min lilla lägenhet men prova är kul? :D

Hej Jesper nja jag har jobbat en jäkla massa övertid så jag har inte hunnit lyssna så mycket ännu.Men nu i helgen så ska jag försöka lyssna.Men jag körde lite dire straits och det blev ett 7 jäkla tung gung,extremt bra tryck i basen,Den spelar väldigt tight och bra inget brumm alls utan basen är precis där den ska vara och det gillar jag..

/Danne

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-05-03 22:34

Kaffekoppen skrev:Kanske inte placera subben i soffan, men väl där soffan skall stå :)

Faktiskt så är det ett trick som kan fungera, men du kommer inse att subplaceringen kan bli tämligen mysko :)

Ja haha presis inte i soffan kanske! :D

Ja man vill ju inte ha subben mitt på golvet :D
Man får väl hoppas på tur att den hamnar i ett hörn eller nåt.

Men än så länge så tycker jag att subben låter bra där den står..

/Danne

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-05-03 22:36

ska ta lite bättre bilder i morgon och lägga in på min press..

/Danne

Återgå till DIY-forum