recension av ekk

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-04-30 23:21

Lust !

Respekt

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2007-04-30 23:27

Stel kabel var ordet, sa Bull.

Eller som pigan sa, bättre med en stel än med två mjuka.

Inget ont om EKK, nyttjar de till ESL-63, och det funkar.
Moderator Hififorum.nu

Jag vet inte, jag tror inte, men jag är här........

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-30 23:46

PEGE skrev:
Stel kabel var ordet, sa Bull.

Eller som pigan sa, bättre med en stel än med två mjuka.

Inget ont om EKK, nyttjar de till ESL-63, och det funkar.

Klart det funkar...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-30 23:52

meanmachine skrev:Därför att de som förespråkar Ekk är totalt motståndare till att folk använder superlativ till dyrfikablage. Sen att de gör likadant till sina egna produkter är helt OK. Sd fötter ekk, Carlsson, pIP typ och liknande. 8)

Är dom? Snacka om att generalisera.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-30 23:58

ja, det roliga var ju just att de INTE brukar använda superlativ och målande recensioner

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-01 00:01

:lol:

Ja, kul att placebo kan göra folk så glada.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2007-05-01 00:02

Snacka om att generalisera.

Snacka om att ha förutfattade meningar........

Det ska väl gå att använda samma vokabolär om EKK som om andra kablar, eller tvärtom..

Tror inte "dyra" kablar har ensamrätt på odömmen typ, "öppenhet, lättlyssnat och prisvärt", kan säkert även innefatta EKK.
Moderator Hififorum.nu

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-05-01 00:06

PEGE skrev:
Snacka om att generalisera.

Snacka om att ha förutfattade meningar........

Det ska väl gå att använda samma vokabolär om EKK som om andra kablar, eller tvärtom..

Tror inte "dyra" kablar har ensamrätt på odömmen typ, "öppenhet, lättlyssnat och prisvärt", kan säkert även innefatta EKK.

Det har du helt rätt i. Omdömen ska inte vara kabelspecifika, utan helst allmänna.

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2007-05-01 00:17

Det har du helt rätt i. Omdömen ska inte vara kabelspecifika, utan helst allmänna.

Så kan man också uttrycka saken, om man inte vill eller inte kan upptäcka några skillnader mellan olika kablar.
Moderator Hififorum.nu

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-05-01 00:20

PEGE skrev:

Så kan man också uttrycka saken, om man inte vill eller inte inte kan upptäcka några skillnader mellan olika kablar.

Trodde det var du som ville ha möjlighet att använda ord ur samma vokabulär för alla kablar.
Senast redigerad av Lust 2007-05-01 00:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-01 00:20

PEGE skrev:Snacka om att ha förutfattade meningar........

Exakt det jag säger ju 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2007-05-01 00:46

subjektivisten skrev:

Ja, men skriver jag att mina"dyr"kablar låter öppet och fint kommer jag att få på skallen av ett inte namngivet gäng, skriver jag att EKK låter öppet och fint kommer jag att få på skallen av ett annat inte namngivet gäng.

Vem är det mest lämpligt att få på skallen av?
Moderator Hififorum.nu

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-01 00:50

han som skrev så målande om sina ekk-kablar verkar inte ha fått på skallen av nån?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-05-01 00:52

PEGE skrev:
Ja, men skriver jag att mina"dyr"kablar låter öppet och fint kommer jag att få på skallen av ett inte namngivet gäng, skriver jag att EKK låter öppet och fint kommer jag att få på skallen av ett annat inte namngivet gäng.

Om du tvunget vill så kan du få lite neutralt ovett av mig, jag är väl en av få här som varken håller på med EKK eller dyrkabel på nåt sätt. 8)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-05-01 00:53

PEGE skrev:

Så kan det nog vara! 8)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-01 01:41

Kan man inte bara glädjas åt killen rakt av?

Jag som läst en hel del av Boyafraid´s inlägg ser inte honom som någon som gör sig rolig på någons bekostnad. Han är rakryggad och lika besvärlig åt alla håll ;)

Måste erkänna att det är första gången jag sett så målande beskrivningar avseende den där stela strömkabeln...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-01 03:04

PEGE skrev:Ja, men skriver jag att mina"dyr"kablar låter öppet och fint kommer jag att få på skallen av ett inte namngivet gäng, skriver jag att EKK låter öppet och fint kommer jag att få på skallen av ett annat inte namngivet gäng.

Nja, alla sådana påstående är ju upplevelser så det är ju upp till var och en.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-05-01 04:34

Jag ber om ursäkt i förväg PG, för du har lyckats missförstå nästan alla hittills, och kommer säkert att missförstå mig.

PG på hf skrev: Tar fram EKK då och då, funkar finfint, men vid riktig finlyssning så kopplas Xindak FS-1 in.

EKK sitter fint till slölyssning...

Jag fick mig ett garv av ditt inlägg. För jag ser den inbitne hifinörden som innan "finlyssning" byter kablar... För att sedan byta tillbaks när "finlyssningen" är över :D

Inget illa ment, och jag vet inte om du gör så (och om du gör det så är det helt OK (men varför?)) men det var den bild jag fick i huvudet när jag läste ditt inlägg. Säger troligtvis mer om mig, än om dig :)
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-01 07:40

Lasselite skrev:Jag fick mig ett garv av ditt inlägg. För jag ser den inbitne hifinörden som innan "finlyssning" byter kablar... För att sedan byta tillbaks när "finlyssningen" är över

Inget illa ment, och jag vet inte om du gör så (och om du gör det så är det helt OK (men varför?)) men det var den bild jag fick i huvudet när jag läste ditt inlägg. Säger troligtvis mer om mig, än om dig

Det är väl ett intesse. Jag byter prylar och leker och testar helta tiden och gillar att benämna med supetlativ. Vad är problemet? Vart i ligger det roliga?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-05-01 07:57

Jag har inte nämnt något om problem. Var fick du det ifrån? Det roliga har jag redan beskrivit. Det var bilden jag fick i mitt huvud av kabelbytande inför "finlyssning".

Som om man bara tog fram en kabel vid säskilda tillfällen, och annars hade den nedpackad i sin sammetsvadderade träask, medans man slölyssnar med fulkablarna.

OBS! Det är bilden jag fick i mitt huvud, inte en återgivning av en verklig situation.

Hoppas det var svar på din fråga, och att du inte tror att jag tycker man är konstig för att man provar grejer fram och tillbaks. Det har ju jag också gjort :)
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2007-05-01 11:07

lasselite skrev:Jag ber om ursäkt i förväg PG, för du har lyckats missförstå nästan alla hittills, och kommer säkert att missförstå mig.

PG på hf skrev: Tar fram EKK då och då, funkar finfint, men vid riktig finlyssning så kopplas Xindak FS-1 in.

EKK sitter fint till slölyssning...

Jag fick mig ett garv av ditt inlägg. För jag ser den inbitne hifinörden som innan "finlyssning" byter kablar... För att sedan byta tillbaks när "finlyssningen" är över :D

Inget illa ment, och jag vet inte om du gör så (och om du gör det så är det helt OK (men varför?)) men det var den bild jag fick i huvudet när jag läste ditt inlägg. Säger troligtvis mer om mig, än om dig :)

Lasseliten, det var faktiskt ett försök till humor :lol:

Så du gjorde helt rätt när du garvade.
Moderator Hififorum.nu

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-05-01 14:33

Fantastiskt. Då har vi för en gångs skull misslyckats med att missförstå varann :wink: :D

Nu ska vi bara se om MM också lyckas komma med på fikatåget till lyckoland :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-05-01 16:23

:lol:

Jag är på jag också. Tänker inte byta kablar vid finlyssning dock. Mina EKK får sitta. 8)

I övrigt tycker jag det var en väldigt fin recension. Min slutsats är att anläggningen även i övrigt har förutsättningar för att ge honom de upplevelser han beskriver/vill ha.

Han är att grattulera helt enkelt. :P

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-05-01 16:40

Givetvis är superlativen i den länken lika otroligt överdrivna som i alla andra kabeltester.

Jag ser det mest som bara ännu ett bevis på att skillnaden mellan olika kablar är så oerhört liten att man sällan eller aldrig kan höra det, och det bevisar ju även ett flertal seriösa blindtester.

Men visst var texten kul i sig :D

Dr Tinnitus

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-01 17:35

PEGE skrev:
subjektivisten skrev:

De som ger på skallen är alltid fel ute. Oavsett läger eller gäng. Inställningen har (eller bör) alltid varit att alla får vara lyckliga med det de valt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-05-01 18:11

Javisst - Att alla skall få vara lyckliga med det de valt är ju självklart, men det kan finnas andra parametrar inblandade också.

Det kan ju handla om hur man definierar att "få på skallen" också. :?

En kommentar gjord i bästa välmening kan ju tolkas som "ge på skallen" av den som kommenterats, om den personen tycker att alla skall få häva ur sig vad som helst (även om det kan lura någon), utan att någon skall få kommentera det.

Det kan t ex finnas någon som tycker det är rätt att skriva att:

"-Den här apparaten släpper igenom detaljer som ingen annan apparat jag hört släppt igenom!", om en apparat som är tämligen frekvensgångskrokig och uppvisar påtagligt hög distorsion.

Då ser kanske någon det skrivna och gör ett inlägg i stil med:

"Jag ifrågasätter inte din upplevelse, men det kan finnas skäl att tro att den där apparaten snarare framhäver de detaljer du talar om, än att släppa igenom dem, med tanke på hur mycket den ju bevisligen förvränger musiksignalen".

Ursprungsinlägget är säkerligen skrivet helt ärligt och efter bästa förmåga, men ordvalet kan ju vilseleda någon.

Skall svarsinlägget då betraktas som ett försök att ge ursprungsinläggaren på skallen, eller är det ett vänligt försök att motverka ett möjligt missförstånd? :o

Bara den som skrivit kommentaren vet, och kan svara på frågan. Men många anser ofta något om det ändå, och "vet" att den som korrigerade lite försiktigt ville ge (gjorde det med avsikt att ge) ursprungsinläggaren på skallen... 8O

Talade alla samma språk (kallade färgningar för färgningar, utan värderingar) skulle sådana negativa projektioner undvikas. Men tyvärr kan inte alla tala samma språk - för det är svårt att tillägna sig ett språk som bygger på att man har en kunskapsnivå som möjliggör att man ser sammanhangen - innan man ser sammanhangen.

Vh, iö

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-05-01 20:40

God underhållning!

(För övrigt: Grundpoängen med internet och hypertext är att man kan länka ihop innehåll.)
...perspektiv...

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-01 23:31

skönt med folk som förstår 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-05-02 16:29

Svante skrev::lol:

Du vet mer än jag uppenbart. Berätta vad du vet om kabeln han bytte ifrån (tunn, tjock, lång, kort?)! :P

(Allt jag vet är att den kostade ~10 000:- :oops: )

När jag tänker efter vet jag inte vilka högtalare som lastade kabeln heller. Ej heller hur mjuka (/hur hög utimpedans) de drivande slutstegen är (/har). Så, jag ser inget skäl att för egen del ifrågasätta att de beskrivna upplevelserna kan vara verkliga och inte placebo, utan att jag har mera information tillgänglig.

Om jag förstod beskrivningen rätt drevs hela anläggningen, inklusive passiva subwoofrar via samma högtalarkablar.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-02 16:55

IngOehman skrev:
Svante skrev::lol:

Du vet mer än jag uppenbart. Berätta vad du vet om kabeln han bytte ifrån (tunn, tjock, lång, kort?)! :P

Jag vet inte mer än det jag läste.

Men när han börjar beskriva hur han glömde koppla in subben och det då lär "lite tunt" och sedan beskriver enorma skillnader i ljudet pga kabelbytet, då är liksom upplevelsen någorlunda kalibrerad.

Vi har ju diskuterat hur mycket skillnad kablar kan ge i många tidigare trådar och det är inte många dB det rör sig om, worst case, och solen i norr. Ändå beskriver han skillnaden definitivt i samma storleksordning som utan sub, vilket säkert ger 10 dB skillnad.

Rätt solklart, tycker ju jag.

Och det får jag ju tycka om jag vill.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi