perstromgren skrev:Välkommen tebax, Hedlund, om ingen sagt det!
Tack Per.
Ska försöka mjukstarta denna gången...
Moderator: Redaktörer
perstromgren skrev:Välkommen tebax, Hedlund, om ingen sagt det!
Marbrink skrev:Jag har har varit hörlursintresserad under några år nu och jag har ägt, lyssnat och testat en hel del högklassiga lurar och hörlursförstärkare under den här tiden. Den senaste tiden har jag börjat komma till lite egna slutsatser kring ämnet.
Hörlurar
Högtalare vs hörlurar? De flestas åsikt är att lurar inte kan ersätta högtalare och givetvis kan de inte det. De kan dock erbjuda en fantastiskt intim, detaljerad, neutral och rumsoberoende presentation av musik.
Hörlurar har fått ett rejält uppsving de senaste åren i och med iPod- och datagenerationen. Utbudet är större än någonsin och kvalitén och utbudet ökar hela tiden. Med produkter som HD650, AKG K701, Stax Omega, vissa Grado lurar, Etymotic med mera är frågan hur mycket bättre det kan bli? För att inte tala om vissa av in ear lurarna som är mycket bra för vad de är avsedda för.
Det kommer väl att komma förbättringar i framtiden också, men de kommer minska med tiden. Trådlösa lurar har inte tagit över på det sättet som jag hade trott. Det är inte så dumt med en bra hörlursutgång och inte så besvärligt med kabel har kanske de flesta insett. Jag ser dock fram emot fler bra trådlösa lurar. Kanske nästa generation high end lurar från Sennheiser och AKG kommer erbjudas både som trådlösa och kabelbundna alternativ.
Vad jag själv har för önskemål för framtiden vet jag inte riktigt, eftersom det redan finns så många riktigt bra hörlurar, men en efterträdare till AKG K1000 vore intressant tycker jag.
Hörlursförstärkare
Jag är ingen vidare stark förespråkare för dedikerade hörlursförstärkare. Jag har ägt några st de senaste åren som jag jämfört med integrerade förstärkares hörlursutgångar jag haft under tiden. Jag har märkt mycket små till obefintliga skillnader, och om det har varit skillnader vet jag inte alltid om det varit till hörlursförstärkarnas fördel. Marknaden för hörlursförstärkare uppkom ursprungligen givetvis för att vissa försteg och förstärkare saknade hörlursutgång. Skulle jag vara riktigt elak skulle jag säga att hörlursförstärkarmarknaden fötts på samma sätt som high end kabelmarknaden fötts, men det är att överdriva lite. Handlarna pushar produkter för att göra sig en extra hacka. “Utan dyrkabel kan det inte låta bra”, “20% av anläggningens totala kostnad till kablar”, “Använd inte för dyra kablar i ditt system. Det avslöjar bristerna.” Det är några av påståenda man hört ang. kablar. Ang. lurstärkare är det inget snack enligt handlarna. Köp utan att lyssna på din hörlursutgång verkar rådet vara.
Jag vill inte såga hörlursförstärkare totalt, men bara säga att man inte måste ha en för att det ska låta bra. Man ska lyssna på vad man har innan ev. köp och att inte glömma att lyssna med öppet sinne. Den inbygga lurutgången behöver inte vara kass för att den är “gratis” eller för att den sitter i en billig integrerad förstärkare. Å andra sidan skulle jag inte tacka nej till en Headroom Blockhead någon gång i framtiden. För att vara lite motsägelsefull! :)
Crossfeed då? Jag är ingen jättestor fan av det, men det är en fin funktion att ha tillgång till och många gillar det. Skulle vilja se det välimplementerat i fler musikuppspelningsprogram i datorn.
Hörlurskablar
Det kanske låter lite dumt att “halvsåga” hörlursförstärkare och sen tycka att hörlurskablar gör skillnad? Jag har hört skillnader mellan org. kablar och lite mer rejäla doningar. Många tycker nog jag snackar skit och det får de gärna göra, men jag skulle gärna vilja se annat än lackisolerade ledare i lurar för 3kkr och upp.
Hörlurar - En fara för hörseln?
Det här bör nog tas på betydligt större allvar än vad det gör idag. Speciellt när så pass mycket människor lyssnar så pass mycket med hörlurar som idag. Enligt BBC:s forskning så lyssnade testpersonerna på 5-10 db högre ljudnivåer med hörlurar jämfört med högtalare. Vem som helst förstår att inte det här är bra. Själv har jag kommit på ett litet knep. Jag skruvar upp min Cyrus 8vs förstärkare till “normal lyssningsnivå” som jag ser det. Eftersom jag kan justera ingångskänsligheten med den här förstärkaren sänker jag sedan den med 8-12 db. Det låter till en början lågt, men efter ett tag upptäcker man att det är behagligare och att det kanske faktiskt låter en smula bättre också. Sedan slipper man lätt huvudvärk efter ett par timmars lyssnande vilket också är en bonus.
Det här var några av mina tankar kring ämnet. Fyll gärna på!
Hedlund skrev:Dr_Tinnitus
Här kommer en utmärkt länk som beskriver tankarna bakom crossfeed.
http://headwize.com/tech/headrm1_tech.htm
Kort beskrivet tar den t.ex. höger kanal, sänker nivån på området över 700Hz och tidsfördröjer området under 700Hz med 300 uS.
Resultatet mixas med vänster kanal med ett förhållande runt 1:4.
Det finns en hel del till att beskriva med kammfilter effekter m.m., men det kan du läsa i denna och andra liknande artiklar på Headwize.
boyafraid skrev:angående etymotic-lurarnaFrequency Response 50 Hz - 10 kHz ± 2 dB;
känns ju inte så imponerande?
Marbrink skrev:Dr_Tinnitus,
Tack!
Några av de klassiska lurarna känns igen.Etymotic ER-4P har jag själv haft och det är bland det mest neutrala och detaljerade jag hört. Hade också S-adaptern till dom vilket konverterade dom till ER-4S för att få dom att passa in mer i hemanlägggningen.
Crossfeed är lite av en högtalarsimulering för hörlurar. Det ska ge en ljudbild som ligger lite utanför huvudet. Det finns av- och påslagbart i en del hörlursförstärkare ex. vis från Headroom, Corda och svenska Holographic Audio.
Vad blir det för Canon objektiv?Ska du till B&H i NY?
Marbrink skrev:Crossfeed är lite av en högtalarsimulering för hörlurar. Det ska ge en ljudbild som ligger lite utanför huvudet. Det finns av- och påslagbart i en del hörlursförstärkare ex. vis från Headroom, Corda och svenska Holographic Audio.
Dr_Tinnitus skrev:boyafraid skrev:angående etymotic-lurarnaFrequency Response 50 Hz - 10 kHz ± 2 dB;
Utan att ha kollat närmare så vill jag nog ändå påstå att det är väldigt bra siffror det.
[..]
Jag vet inte, men jag tvivlar på att det är så många andra hörlurar, i synnerhet av in ear-modell, som har lika värden som dessa Etymotic, eller bättre?
boyafraid skrev:Dr_Tinnitus skrev:boyafraid skrev:angående etymotic-lurarnaFrequency Response 50 Hz - 10 kHz ± 2 dB;
Utan att ha kollat närmare så vill jag nog ändå påstå att det är väldigt bra siffror det.
[..]
Jag vet inte, men jag tvivlar på att det är så många andra hörlurar, i synnerhet av in ear-modell, som har lika värden som dessa Etymotic, eller bättre?
det spelar ingen roll vad man jämför med, 50hz-10khz tycker jag är riktigt dåligt, på gränsen till defekt faktiskt
ja jag tvivlar också på att någon annan in-ear lur byggs med liknande värden
boyafraid skrev:ja, alla har ju rätt till sin åsikit
Hedlund skrev:Så jag vill gärna slå ett slag för korrekt genomförd crossfeed som definitivt höjer lyssningen via hörlurar till en högre nivå.
perstromgren skrev:Har du sett något program till Windows eller Linux som gör korskoppling i mjukvara? Det skulle vara trevligt att prova, men jag har inte lust att lägga så mycket pengar på hårdvara för detta ändamål.
boyafraid skrev:det finns plug-ins till winamp, foobar2000 m.fl.
inget som imponerat sådär jättemycket på mig i alla fall
Hedlund skrev:perstromgren skrev:Har du sett något program till Windows eller Linux som gör korskoppling i mjukvara? Det skulle vara trevligt att prova, men jag har inte lust att lägga så mycket pengar på hårdvara för detta ändamål.
Nej tyvärr inte.
Vill du göra en enkel test som inte behöver kosta en förmögenhet så kan du titta på figur 1 i denna artikel.
http://headwize.com/projects/showfile.p ... er_prj.htm
Dr_Tinnitus skrev:Marbrink skrev:Dr_Tinnitus,
Tack!
Några av de klassiska lurarna känns igen.Etymotic ER-4P har jag själv haft och det är bland det mest neutrala och detaljerade jag hört. Hade också S-adaptern till dom vilket konverterade dom till ER-4S för att få dom att passa in mer i hemanlägggningen.
Crossfeed är lite av en högtalarsimulering för hörlurar. Det ska ge en ljudbild som ligger lite utanför huvudet. Det finns av- och påslagbart i en del hörlursförstärkare ex. vis från Headroom, Corda och svenska Holographic Audio.
Vad blir det för Canon objektiv?Ska du till B&H i NY?
Då du som trådskapare uppmanar mig till OT, så kör jag väl på då...![]()
Jag skaffade en spegelreflexkamera igen efter många års frånvaro av en sådan. Sist hade jag en Canon EOS 600 med tre olika gluggar, bl a. en av de första med USM.
Nu fick det bli en Canon EOS 400D i sensommras, till vilken jag köpte ett beggat 17-85 IS USM. Därefter köpte jag från B&H ett 70-300 IS DO som en polare fick hämta upp när han var i Texas och hälsade på sin bror. Det var så mycket billigare i USA att det den värsta EX580 blixten fick följa med hem med, och det blev ändå klart billigare än att bara köpa objektivet här i Sverige.
Nu suktar jag efter ett 100-400L IS USM, som kostar ca 16 500 kr här hemma, men som kan fås för ca 9 300 Kr i USA. Jag har även varit så lyckligt lottad att SAS gav mig en fribiljett på 500 Euro för jag blev nekad boarding på väg hem från jobbet i Februari, så jag fick vänta i ca 2 timmar på nästa flyg. Så det är frestande att dra över och hälsa på polarens brorsa utanför Houston och bo där en vecka eller två. Och samtidigt köpa det däringa objektivet och ta med sig hem. Har man lite tur så får man även lite pengar tillbaka på Canons rabattsystem när man lämnar i kvittot.
Dr Tinnitus
Hedlund skrev:Marbrink skrev:Crossfeed är lite av en högtalarsimulering för hörlurar. Det ska ge en ljudbild som ligger lite utanför huvudet. Det finns av- och påslagbart i en del hörlursförstärkare ex. vis från Headroom, Corda och svenska Holographic Audio.
Ungefär så är det nog många som uppfattar grundtanken med crossfeed.
Men efter mycket provande och testande så vill jag nog hävda att ljudbilden inte expanderar, utan tvärtom blir mer korrekt placerad i den ljudbilden som redan finns där.
Eftersom i stort sett alla skivor vi köper är nermixade för att avlyssnas i stereo via högtalare så är den stora vinsten att allt låter mer korrekt och mer likt det som ljudteknikern ville skapa vid mixningen.
Framför allt akustiska instrument upplever jag som mer lika det vi är vana att höra i verkligheten, när crossfeed (eller korskoppling) används.
Så jag vill gärna slå ett slag för korrekt genomförd crossfeed som definitivt höjer lyssningen via hörlurar till en högre nivå.
Jag har länge gått och funderat på att bygga en ny hörlursförstärkare och kanske är det tid att göra slag i saken och eventuellt presentera det som självbygg här på Faktiskt.
Dr_Tinnitus skrev:boyafraid skrev:ja, alla har ju rätt till sin åsikit
Givetvis.
Men gå gärna in på denna länk och klicka in olika hörlurar och jämför dem i graferna med Etymotic. Jag tror nog du kommer att se att Etymotic har väldigt fina kurvor jämfört med de flesta andra.
http://www.headphone.com/technical/prod ... d-a-graph/
En sak till som kanske påverkar är ju att Etymotic antagligen mäter "ortopediskt" alltså i själva örat. Vilket betyder att lurarna mäter korrekt först när de sitter i själva örat då själva hörselgången är med och påverkar ljudet. Då kanske det mäter lite märkligt ute i fria luften!?
Dr Tinnitus
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Thomas_A och 30 gäster