Spelar du CD via........

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Spelar du dina CD-skivor via:

Omröstningen slutade 2007-08-08 08:13

CD-spelare
56
42%
DVD-spelare
46
34%
Skivan i dator
1
1%
Lagrade på Hårddisk och spelade via dator
31
23%

Antal röster : 134

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-05-02 07:23

subjektivisten skrev:Att det skulle vara klart bättre ljud känns extremt konstigt.

Det är din åsikt, min är en annan...

Jag har tidigare nämt att jag använder DVD, men kan reta mig på uppstartstiderna.

en klar nackdel enligt mig

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-02 07:25

Kaffekoppen skrev:Och varför kommenterade du ett inlägg där någon skriver sin åsikt?

Du kan väl föra fram din egen utan att för den sakens skull lägga negativ värdering på nån annans?

Vet inte om du syftar på mitt inlägg men om du gör det så undrar jag om du verkligen menar att man inte ska få kommentera inlägg som man tycker verkar enormt konstiga?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-05-02 08:42

subjektivisten skrev:enormt konstiga?

förklara dig isf :?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-02 09:00

Subjektivisten skrev:Vet inte om du syftar på mitt inlägg men om du gör det så undrar jag om du verkligen menar att man inte ska få kommentera inlägg som man tycker verkar enormt konstiga?

Vari ligger det konstiga?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-02 09:01

Kaffekoppen skrev:Och varför kommenterade du ett inlägg där någon skriver sin åsikt?

Du kan väl föra fram din egen utan att för den sakens skull lägga negativ värdering på nån annans?

Jag har tidigare nämt att jag använder DVD, men kan reta mig på uppstartstiderna.

Bra att du faktiskt ser detta. Impad. :D

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-02 09:25

meanmachine skrev:Bra att du faktiskt ser detta. Impad. :D
Lika konstigt är det här inlägget 8O

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-02 09:26

Que.

Vaknat på fel sida. :?

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-02 09:32

subjektivisten skrev:

Vet inte om du syftar på mitt inlägg men om du gör det så undrar jag om du verkligen menar att man inte ska få kommentera inlägg som man tycker verkar enormt konstiga?
Normalt sätt ja, men det framgår rätt tydligt att trådskaparen inte vill det, utan bara är ute efter vad var och en anser. Dessutom tycker jag det är mycket trevligare om var och en skriver vad de själva anser istället för att påvisa att man tycker någon annan har "enormt konstiga upplevelser".

Jag kan också tycka dittan och dattan om den erfarenheten, men jag ser ingen mening att debattera det här. Om tillräckligt många anser något annat så är det väl upp till var och en och se om det finns anledning att ompröva sin egen synpunkt.

Det blir trevligare så.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-05-02 09:35

JustAudioMagic skrev:har provat att spela cd-skivor i båda och cd-spelare är givet för mig. personligen tycker jag det ger klart bättre ljud, vare sig det handlar om billiga eller dyrare spelare

I detta fall har ju dessutom JustAudioMagic understukit att det är han som tycker, dvs hans egen personliga åsikt. Den ska han väl få ha utan att bli ifrågasatt? Han hävdar ju inte att det ÄR så, bara att han TYCKER att det är så.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-02 09:39

meanmachine skrev:Que.

Vaknat på fel sida. :?
Det behövs inte ryggdunk eller spöstraff för mitt inlägg. Kommentarer till det leder inte till nått annat än mer ofokus.

Jag gjorde fel som inte skickade ett PM om det kanske.

Ber Subjektivisten om ursäkt för det.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-05-02 10:26

Det behövs inte ryggdunk eller spöstraff för mitt inlägg. Kommentarer till det leder inte till nått annat än mer ofokus.

Ruggdunkeri som är så trevligt KK
:D :wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-02 10:47

Ahhh, vi ska ha som på andra forum där man inte får ifrågasätta saker alls. Fram med Peter Belt grejer nu boys! :lol: 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-05-02 11:00

Ahhh, vi ska ha som på andra forum där man inte får ifrågasätta saker alls.

Det är redan så här bara du nämner rätt grejer. Eller rättare sagt man får ifrågasätta, men man lär inte överleva mobben som kommer om man ifrågasätter fel grejer... :wink:

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-05-02 22:16

Jag spelar CD via CD-spelare, via DVD-spelare och via hårddisk. Spelar dock aldrig CD via datorerna.

Mvh

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-03 00:34

bomellberg skrev:I detta fall har ju dessutom JustAudioMagic understukit att det är han som tycker, dvs hans egen personliga åsikt. Den ska han väl få ha utan att bli ifrågasatt? Han hävdar ju inte att det ÄR så, bara att han TYCKER att det är så.

Ja, såklart det är hans egna åsikt men vad är det för mening att ha ett forum att skriva i om man inte kan ifrågasätta och bli ifrågasatt? Stort mening då. :?

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-05-03 06:27

JustAudioMagic skrev:
subjektivisten skrev:enormt konstiga?

förklara dig isf :?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-05-03 09:00

subjektivisten skrev:
bomellberg skrev:I detta fall har ju dessutom JustAudioMagic understukit att det är han som tycker, dvs hans egen personliga åsikt. Den ska han väl få ha utan att bli ifrågasatt? Han hävdar ju inte att det ÄR så, bara att han TYCKER att det är så.

Ja, såklart det är hans egna åsikt men vad är det för mening att ha ett forum att skriva i om man inte kan ifrågasätta och bli ifrågasatt? Stort mening då. :?

Men herregud, om någon säger att de tycker om köttbullar, hur kan du då ifrågasätta det?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-05-03 09:13

Morello skrev:
"Min pappa är starkare än din"

Nähä du, där har du fel! Min pappa kan klå din alla dagar. Så det så!

//Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-05-03 09:31

Själv spelar jag CD via CD-spelare. Däremot spelar jag inte DVD via CD-spelare. Det blir så dålig bild tycker jag.

Hälsn. Michael

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-05-03 09:39

MichaelG skrev:Själv spelar jag CD via CD-spelare. Däremot spelar jag inte DVD via CD-spelare. Det blir så dålig bild tycker jag.

Hälsn. Michael

;)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-03 13:17

MichaelG skrev:Själv spelar jag CD via CD-spelare. Däremot spelar jag inte DVD via CD-spelare. Det blir så dålig bild tycker jag.

Hälsn. Michael

:mrgreen:

Synd att det inte fungerar dock. Tänk vad vi kunde bråka då. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-03 13:45

bomellberg skrev:Men herregud, om någon säger att de tycker om köttbullar, hur kan du då ifrågasätta det?

Det är ju en helt annan sak. Objektivt sett så bör det inte vara enorma skillnader mellan DVD spelare och CD spelare. Om någon subjektivt anser det är enorm skilland så blir jag såklart nyfiken för det låter som det är placebo som spökar då. Och jag ser ingen anledning att man inte ska ifrågasätta saker så kanske folk inte blir rek att köpa två spelare när dom lika gärna kunde köpt en.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-05-03 13:57

subjektivisten skrev:
bomellberg skrev:Men herregud, om någon säger att de tycker om köttbullar, hur kan du då ifrågasätta det?

Det är ju en helt annan sak. Objektivt sett så bör det inte vara enorma skillnader mellan DVD spelare och CD spelare. Om någon subjektivt anser det är enorm skilland så blir jag såklart nyfiken för det låter som det är placebo som spökar då. Och jag ser ingen anledning att man inte ska ifrågasätta saker så kanske folk inte blir rek att köpa två spelare när dom lika gärna kunde köpt en.

OK. Jag förstår dig. I detta fall anser du att åsikten ligger så långt från objektivitet att den förtjänade att tyckas till om.

Vi kan väl iallafall vara överens om att vi tycker att det är konstigt att det skulle vara enorm skillnad i ljudkvalitet, men att det inte är så konstigt att JAM tycker att det är enorm skillnad.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2007-05-03 14:42

Jag lagrar numera all min musik på hårddisk och spelar upp med en Squeezebox 3.
Så fort jag köper en ny skiva åker den in på hd:n. Om jag inte kan bärga mig och bara måste spela den direkt vill säga, då jag kör den i min DVD-spelare (Pioneer 575 á 1800:- typ).
Jag har sålt min "fina cd-spelare" (Copland 266) och kommer nog aldrig att skaffa någon igen.

Användarvisningsbild
rotiz

Inläggav rotiz » 2007-05-03 15:38

Jag använder cd-spelare för cd-skivor och dvd-spelare för dvd-skivor, oftast. Anledningen är att med min cd-spelare så är inte s-ljuden vassa på samma sätt som med dvd-spelaren. Det hade säkert gått att åtgärda billigare med hjälp av akustikreglering eller liknande, men jag är lat och köpte en cd-spelare istället.

DVD'n är digitalt ansluten till förstärkaren och CD'n analogt.
Ska väl i sann feghets-anda påpeka att detta min fullt subjektiva åsikt.

DVD: Marantz DV6600
CD: Advance Accoustic MCD203

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-05-03 15:45

Diskuteras CD vs DVD som transport eller CD vs DVD som transport+DAC ?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-03 15:53

rotiz skrev:DVD'n är digitalt ansluten till förstärkaren och CD'n analogt.
Ska väl i sann feghets-anda påpeka att detta min fullt subjektiva åsikt.

Om man nu är av åsikten att "transporten" är av mindre betydelse (vilket de lärde tvistar om) så kan man säga att de ljudskillnader du hör beror på jämförelsen mellan CD-spelarens DAC och förstärkarens DAC. Har du provat att koppla CD-spelaren digitalt till förstärkaren och hur låter det då?

/ B

Användarvisningsbild
rotiz

Inläggav rotiz » 2007-05-03 16:39

Det har jag provat och då är inte jag man nog att höra någon skillnad på den och dvd-spelaren, inget som jag inte är övertygad om är placebo iaf. Jag har även mycket svårt att höra skillnad på dvd-spelaren vad gäller analogt mot digitalt.

Den enda skillnaden jag är säker på att höra är just s-ljuden, jag har även trott att jag lyssnat analogt via cd-spelaren när det varit digitalt och då reagerat just på s-ljuden. Detta har ofta skett efter att någon annan varit och pillat på förstärkaren innan mig.

Edit: förtydligande "på den och dvd-spelaren".

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-03 16:57

Vad är det som gör att en DVD skulle klara av att leverera musik lika bra som en CD? Får du inte betala en massa för bilhantering och alla extrakontakter osv? Får du inte en massa e-xtra problem med störningar ocg så vidare i en DVD? Är inte en CD byggd för att leverera musik och endast detta? En DVD som på kretsnivå möterupp en CD torde ligga betydligt högre i pris eller?

8O

hifiguru@spray.se

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-05-03 17:06

meanmachine skrev:Vad är det som gör att en DVD skulle klara av att leverera musik lika bra som en CD? Får du inte betala en massa för bilhantering och alla extrakontakter osv? Får du inte en massa e-xtra problem med störningar ocg så vidare i en DVD? Är inte en CD byggd för att leverera musik och endast detta? En DVD som på kretsnivå möterupp en CD torde ligga betydligt högre i pris eller?

8O

Mångas erfarenheter är att dvd är lika bra som cd. Även om logiken som du nämner talar emot det, kan man tycka. Själv har jag resonerat som du tidigare men kommit till annan insikt. Jag tycker du ska köpa en begagnad pioneer 585 eller 575 och testa dem mot det du har idag. Sedan har ju de flesta dvd-spelare den nackdelen att de låter (mekaniken) något fruktansvärt (som säkert tidigare ha nämnts) men som vissa ändå kan leva med. Själv tror jag mycket av förklaringen ligger i teknikutveckling och att kunder har klagat på att dvd är för dåliga på cd, vilket branschen kanske har tagit till sig. Bara spekulationer dock.....

Edit: min dvd har ett cd-läge :)
tyst och laddar fort som fan :mrgreen:
Senast redigerad av JeLe 2007-05-03 17:20, redigerad totalt 1 gång.
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi