Inbräning av kablar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-03 13:55

Lyssningstestets upplägg antar jag är bäst som något slags ABX-test, där testledaren i alla fall inledningsvis vet vilka kablar som är vilka. På så sätt får man lyssna öppet och notera vilka eventuella skillnader man hör vid olika programmaterial och ljudvolym.

Sedan kör man blint, och byter kanske testledare som byter/switchar kablar (Hedlund bör lämpligtvis ingå i blindlyssningsgruppen). Ordningen på kablar bör ha slumpats fram i förväg, där ett "icke-byte" inte skall gå att skilja från ett fysiskt byte för åtminstone lyssningsgruppen, i idealfallet ej heller för testledaren.

Snabbt eller långsamt, val av programmaterial och volym måste vara upp till lyssningsgruppen att bestämma. Om hälften vill ha långsamma byten och hälften snabba, så kanske man kör i två omgångar.

Som jag ser det är frågan "Går det att höra skillnad mellan kablarna?" det man i första hand vill ha svar på.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-03 13:57

subjektivisten skrev:Hedlund, Du säger att du redan gjort blindtest och kunnat skiljt dom åt. Jag undrar hur det testet gick till. Var det:

*Någon växla mellan två olika kablar (en ny och en inbrännd) och du lyssna på skillnader mellan dom?

*Någon har slummässigt bytt kablarna och du ska försöka skilja dom åt inom statistikt säkra gränser?

Både och.
Tre lyssnade och testet var blint så tillvida att två andra till en början växlade mellan inbrända och färska kablar vid högtalarterminalen.
Växlingen gick snabbt så att inte en tillfällig vila av öronen skulle påverka resultatet.
Vi provade även att växla slumpmässigt och det var inga större problem att avgöra när vi lyssnade på den väl inbrända kabeln respektive den icke inbrända.
Vid samma tillfälle lyssnades till ett antal olika fabrikat av högtalarkablar och även där kunde vi bara konstatera att det fanns ordentligt med skillnad mellan hur kablarna påverkade ljudet.

För att svara på en tidigare fråga från Almen.
Ja, kvaliten på tillkopplad elektronik bör vara av rimligt god nivå.
Dock så bör man kunna höra skillnaderna (om dom finns där ?)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-05-03 14:38

Fråga: Bör man inte bränna in den detekterade icke inbrända kabeln och därefter blindtesta mot den redan inbrända kabeln, för att eliminera skillnader mellan två olika kabelpar?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-03 21:19

Jag anser mig inte ha NOLL KOLL. Jag har försökt att testa mig fram förutsättningslöst vad det gäller kablar och med grundhypotesen att de skillnader som kan uppstå är väldigt små och resten är hype. Tyvärr (för min del) har jag kommit fram till att min hypotes var felaktig och när man säger detta blir man anklagad att ha noll koll. Jag kan rada upp ett par till som har noll koll, kolla Callistos smårecesioner om kablar han testat precis. Om jag inte är helt fel ute så har Callisto en doktorstitel i fysik. En annan polare till mig hade samma grundhypotes som mig själv, nu har han också reviderat sin uppfattning, han är doktorand i fysik. En professor jag hade i bland annat signalteori har även han kablar över 10000 så även han har reviderat sin utgångspunkt. Det finns alltså människor som har hyffsat god koll på fysik och signalteori som inte delar din uppfattning öhman. Är dessa lika dumma? Har även de NOLL KOLL?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-05-03 21:22

Jag vet akutläkare som cyklar utan hjälm.
/J

Cygnus resurectum

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-05-03 22:06

Har ni brännt några kablar än boys? :)
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-03 22:10

boyafraid skrev:Jag anser mig inte ha NOLL KOLL.
BA, jag kan inte se att någon i tråden har sagt att du eller någon annan har NOLL KOLL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-03 22:19

tvett skrev:Jag vet akutläkare som cyklar utan hjälm.

Jag vet läkare på cancerklinik som röker... Men dom har säkert inte NOLL KOLL utan vet att dom spelar poker med döden. Det vet man om man klättrar i höga berg också.

/ B

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-03 23:07

dimitri skrev:]BA, jag kan inte se att någon i tråden har sagt att du eller någon annan har NOLL KOLL.

det var ett inlägg av rydberg som jag klippte in, ett inlägg jag hittade i en gammal kabeltråd och tyckte var för roligt för att falla i glömska
intellektuell stöld alltså, vilket det visst kallas oavsett om ursprungsmaterialet är intellektuellt eller inte

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-03 23:12

Så ditt inlägg från 9:19 pm var Rydbergs gamla text? Vilket kul tilltag i så fall!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-03 23:12

boyafraid skrev:Jag anser mig inte ha NOLL KOLL. Jag har försökt att testa mig fram förutsättningslöst vad det gäller kablar och med grundhypotesen att de skillnader som kan uppstå är väldigt små och resten är hype. Tyvärr (för min del) har jag kommit fram till att min hypotes var felaktig och när man säger detta blir man anklagad att ha noll koll. Jag kan rada upp ett par till som har noll koll, kolla Callistos smårecesioner om kablar han testat precis. Om jag inte är helt fel ute så har Callisto en doktorstitel i fysik. En annan polare till mig hade samma grundhypotes som mig själv, nu har han också reviderat sin uppfattning, han är doktorand i fysik. En professor jag hade i bland annat signalteori har även han kablar över 10000 så även han har reviderat sin utgångspunkt. Det finns alltså människor som har hyffsat god koll på fysik och signalteori som inte delar din uppfattning öhman. Är dessa lika dumma? Har även de NOLL KOLL?

Eftersom dina argument endast består av auktoritetsretoriska tramsargument måste jag tyvärr sluta mig till att du sannolikt har "noll koll".
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-03 23:13

ännu mera kul

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-03 23:15

precis när jag trodde tilltaget varit förgäves kom morello och räddade situationen
ja, dessutom efter det att tilltaget frivilligt avslöjats

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-03 23:18

dimitri, det här är vad jag kallar fikastämning

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-03 23:18

Dricker inte fika efter 19. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-03 23:21

Fick fram en del intressanta mätdata på dels olika kablar men framför allt på inbränd och icke inbränd kabel.
Återkommer med mer info när bildmaterialet är färdigt för att kunna läggas ut till allmän beskådning.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-03 23:22

:) Luktar mätfel innan du redovisat mätdata.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-03 23:26

Nja, vänta och se vad jag kan påvisa innan du dömmer Morello.
Jag tror att du kommer att bli i alla fall lite intresserad av "VARFÖR" jag fått fram det resultat jag fått fram.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-03 23:35

Vilken parameter menar du skulle förändras?
-Innehar F-skattsedel-

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-03 23:38

BA, jag ska editera mina gamla, pinsamma inlägg. Du är farlig.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-05-03 23:39

:mrgreen:
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-03 23:57

BengtO skrev:Är inte paranormala fenomen och placebo nästan samma sak?

Nej.

Paranormala är fenomen som inte har någon vetenskaplig förklaring.

Placebo kan lätt förklaras med undermedvetna eller medvetna förväntningar.

Det vore paranormalt att kunna skilja två identiska kablar från varandra i ett riktigt utfört blindtest, men placebo att kunna skilja dem åt i ett öppet test.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-04 00:28

Svante skrev:Det vore paranormalt att kunna skilja två identiska kablar från varandra i ett riktigt utfört blindtest

Hehe!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-04 00:40

Bill50x skrev:Det händer ibland att jag mäter resistansen i ESD-golv.
Varför? Jag hade något svagt minne av att du var reklamare. Jag måste vara ute och cykla... :-)

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-05-04 00:54

Hahahaha... ja, nåt ska man väl pyssla med på fritiden också!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-04 08:04

tvett skrev:Fråga: Bör man inte bränna in den detekterade icke inbrända kabeln och därefter blindtesta mot den redan inbrända kabeln, för att eliminera skillnader mellan två olika kabelpar?
För min del räcker det om man tar kabelparen från samma rulle, förslagsvis längderna intill varandra. Det borde eliminiera eventuella skillnader.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Vox

Inläggav Vox » 2007-05-04 09:02

Jag har läst igenom den här tråden nu och mellan raderna kan jag se att det finns "kabelskeptiker" här som blivit rädda för att deras "tro" skall raseras av Hedlunds inbjudan till test.

"Tänk om Hedlund klarar av detta. Hjälp, vad ska vi då göra? Jo, jag vet. Vi försöker skjuta honom i sank innan han kommer till skott."

Som jag ser det vill många av er inte att Hedlund ska göra något test. Och om det blir en test, som Hedlund klarar, så kommer ni att hitta på diverse fel som begicks under testen.

Har jag rätt eller har jag rätt? :D
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-04 09:05

Vox skrev:Jag har läst igenom den här tråden nu och mellan raderna kan jag se att det finns "kabelskeptiker" här som blivit rädda för att deras "tro" skall raseras av Hedlunds inbjudan till test.

"Tänk om Hedlund klarar av detta. Hjälp, vad ska vi då göra? Jo, jag vet. Vi försöker skjuta honom i sank innan han kommer till skott."

Som jag ser det vill många av er inte att Hedlund ska göra något test. Och om det blir en test, som Hedlund klarar, så kommer ni att hitta på diverse fel som begicks under testen.

Jag vill att han ska göra test. Det skrev jag. Jag är kabelskeptiker, dvs tror på no nonsens kablar av hög kvalitet, t.ex Kabel den jag använder från CO. Så visst har du "rätt" (är inte det det allra viktigaste?)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-05-04 09:10

Jag har inget emot att hedlund gör ett ordentligt test. Vem skulle förlora på detta? Det ger ju ökad kunskap om han skulle klara det (vilket jag iofs inte tror att han gör).

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-04 09:18

Vox skrev:Jag har läst igenom den här tråden nu och mellan raderna kan jag se att det finns "kabelskeptiker" här som blivit rädda för att deras "tro" skall raseras av Hedlunds inbjudan till test.
...
Som jag ser det vill många av er inte att Hedlund ska göra något test.
...
"...mellan raderna...", "...många av er..." :roll: Du kan inte vara litet vagare?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi