Vinyl, hur kan det låta så bra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Vinyl, hur kan det låta så bra?

Inläggav subjektivisten » 2007-05-04 05:27

Efter en kväll och natt med massa sköna och bra skivor på vinyl, där jag avsluta med Tom Petty's Highway Companion, så var jag tvungen att skriva om en sak jag tänkt på länge. Hur kan vinyl låta så bra? :?
Om man logiskt tänker igenom att mellan masterbandet och mina öron så har vinylen hunnit med att:

*Riaa korrigerar ljudet
*Graveras med en "nål" via förstärkare
*tvättas, besprutas, göra metal master, sen göra en "mother"
*pressad i vinyl
*uppspelad av en nål.
*riaa korrigerar tillbaka
*kraftig förstärkning

Efter alla dessa steg (kan ha glömt något) så borde det inte låta något vidare alls. Logiskt sett borde det låta rätt kasst tycker jag, men det gör det inte. Så frågan är, hur kan denna teknik, som stort sett är samma sedan 120 år tillbaka, låta så bra än? Är det ett bevis på att våra öron inte är så enormt bra som vissa tror, eller vad är det som gör att vi inte uppfattar det som kasst?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Vinyl, hur kan det låta så bra?

Inläggav Svante » 2007-05-04 07:20

subjektivisten skrev: Så frågan är, hur kan denna teknik, som stort sett är samma sedan 120 år tillbaka, låta så bra än?

Du glömmer att under de hundra första av de åren så gjorde ingenjörerna underverk med metoden. 8) Även om man redan från början hade en "nål" som gick i ett spår, så gjordes det stora förändringar i systemet som förbättrade ljudkvaliteten så långt som det var möjligt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-04 07:21

subjektivisten skrev:*tvättas, besprutas, göra metal master, sen göra en "mother"

=modermatris på svenska, för den som undrar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-04 07:22

Musiken är inte komprimmerad och nivåhöjd så brutalt eftersom det inte är möjligt till vinylformatet. Det överväger med råge de andra "bristerna" som mediat medför.

Det är alltså CD-utgåvorna som är sämre än de kunde vara.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-04 07:23

subjektivisten skrev:*Riaa korrigerar ljudet
*Graveras med en "nål" via förstärkare
*tvättas, besprutas, göra metal master, sen göra en "mother"
*pressad i vinyl
*uppspelad av en nål.
*riaa korrigerar tillbaka
*kraftig förstärkning

Det här är lite roligt, det är ju faktiskt en kedja som förväntas (men inte lyckas helt med att) vara transparent. Ändå förväntas inte delarna vara det. Det har man lyckats med genom standardisering av åtminstone en del av stegen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-04 07:27

Kaffekoppen skrev:Musiken är inte komprimmerad och nivåhöjd så brutalt eftersom det inte är möjligt till vinylformatet.

Nja, är det så? Jag ser inte varför man inte skulle kunna gravera en gravt komprimerad inspelning även på vinyl. Däremot är det svårt med alltför mycket diskant, eller motfasig bas.

Tvärtom borde mediet provocera fram mer komprimering, eftersom det brusar mer. Jag tror att det är et helt kulturellt betingat fenomen, att de som mastrar vinyl har en annan inställning.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-04 07:32

Försök göra en vinyl av en starkt komprimmerad ljudmatta mellan 20-20000hz...

Eller menar du att man förutom att använda den komprimmerade signalen skall beskära toppoktaven för att det skall gå att göra vinyl av den vidriga signalen?

Tja, det är ju fullt möjligt...

Att det kan finnas kulturella skillnader håller jag med om. Komprimmeringsracet tog ju fart runt -91 och vad hände då? ;)

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-05-04 07:44

Försök göra en vinyl av en starkt komprimmerad ljudmatta mellan 20-20000hz...

Eller menar du att man förutom att använda den komprimmerade signalen skall beskära toppoktaven för att det skall gå att göra vinyl av den vidriga signalen?

Gäller inte samma för MP3? D.v.s. den klarar inte i ett sånt här fall av att ta bort bara svaga signaler "som inte hörs under starka" och då måste skära även i de starka signalerna?

Det har sagts mej att komprimeringshysteriet på CD åtminstonde delvis skulle bero på att man vill försvåra för MP3-kodningen och därmed gratisnedladdande. Rätt eller fel vet jag inte.

JohanR

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-05-04 07:52

Jag sticker ut hakan, igen..... :)

Och säger att vinyl det låter skiiiit.....

Vad grundar jag då det på?

Jo, det är ju helt klart att vinyl förbluffar en varje gång man tar sig tid att böka med dessa åbäken till skivor, och tvingas att springa och vända dem stup i kvarten precis när man börjat slappna av där i fotöljen.

Det låter precis som "subben" säger, väldigt bra, otroligt bra just med tanke på vad den stackars lilla signalen får gå igenom från mic till högtalare.

Så varför tycker då jag att det låter skiiiit då? Ja, givetvis så tar jag mig friheten att uttrycka mig lika yvigt som folk gör om kablar och annat :D Men sanningen är ju en helt annan, nämligen att det låter förbluffande bra, och det lättaste sättet att skilja det från CD för vanligt folk är oftast att det i princip alltid knastrar lite om vinyl och att det sällan är just absolut tyst mellan låtarna. Man hör liksom nålen i spåret.

Går man sen in mer på djupet så har ju vinylen en del fördelar mot CD-mediet på vissa områden, och klara nackdelar mot CD på andra områden.

Jag tror faktiskt att själva ljudskillnaden mellan de båda, när det verkligen är på topp, är så liten i praktiken för de allra flesta av oss, att det lätt blir mer religion som avgör. Vissa hatar CD som pesten och ska bara ha vinyl, och givetvis så uttrycks ju detta i yviga ordalag. Samma sak på andra sidan staketet, vinyl är skiiiiit :D

Det tråkiga är att kvaliteten på vinylljudet är mycket mer ojämn än på CD. Idag låter de flesta CD väldigt bra och få låter som kräk. Men på vinyl så var det på den tiden jag körde mest vinyl, väldigt svårt att hitta material med riktigt bra ljud på alla vis. Jag har några skivor från Sheffield Lab. som är direktgraverade efter konstens alla regler, och de låter fantastiskt fint än idag, bara man skottar de där breda yviga "slalomspåren" som nålen ska gå i, rena från damm kottar och gråsparvar.

Med CD så är det sällan man råkar på rena skiten ljudmässigt, bara man håller sig från billiga lådan på Coop. Där kan man råka på vad som helst från billiga originalskivor till kompilationer av originalmaterial som verka vara gjorda i en potatiskällare.

Som jag ser det så är väl de största fördelarna med CD att det är fritt från brus och skrap m.m. Ja om det nu inte är apparatbrus från gamla eller taffliga studiojobb.

Sen har vi smidigheten. Små nätta skivor som kan styras på en mängd olika vis lätt och snabbt via fjärr från nedsjunken position i bästa fotöljen. Till det så har vi ju dynamiken som kan vara hur hög som helst nästan. Likaså kan man ha full kanalseparation ända ner till botten i frekvenz, och med full dynamik om man vill. Försöker man göra det på vinyl så kommer nålen snart att skutta ur spåret. Jag har för mig att man på vinyl har mono på frekvenser under 50 Hz eller nåt sån, just för att spåren annars skulle bli allt för svåra för nålen att följa?

Egentligen så borde snart CD bli pensionsmässigt med och ersättas av rena filer med musiken som lagras på minneskort eller liknande. På det sättet så slipper man ju ifrån att ha en roterande skiva med allt vad det kan innebära i problem med avläsning och annat..

Dr Tinnitus

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-04 07:54

Komprimeringshysterin är främst för att man vill höras i mediabruset.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-05-04 08:00

Men sanningen är ju en helt annan, nämligen att det låter förbluffande bra, och det lättaste sättet att skilja det från CD för vanligt folk är oftast att det i princip alltid knastrar lite om vinyl och att det sällan är just absolut tyst mellan låtarna. Man hör liksom nålen i spåret.

Då hör jag till "vanligt folk", för jag kan ha svårt att höra vilket som är vilket, även när jag vet det!

JohanR

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-05-04 08:05

RJohan skrev:
Men sanningen är ju en helt annan, nämligen att det låter förbluffande bra, och det lättaste sättet att skilja det från CD för vanligt folk är oftast att det i princip alltid knastrar lite om vinyl och att det sällan är just absolut tyst mellan låtarna. Man hör liksom nålen i spåret.

Då hör jag till "vanligt folk", för jag kan ha svårt att höra vilket som är vilket, även när jag vet det!

JohanR

Ja jag tror att det i de flesta fallen inte är så där busenkelt att alltid skilja mellan vinyl och CD i blindtest. De flesta kan nog bli lurade i många fall skulle jag tro.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-05-04 09:54

Blindtestade CD mot vinyl hemma hos en lärare i Teknisk Akustik på LTH en gång i tiden på hans hemmabyggda avancerade vinylsvar och en mödosamt rengjord vinylplatta... Det var en god CD-inspelning också och när jag slapp knaster och knäpp så vill jag inte påstå att jag hörde någon speciell skillnad. Det lät väldigt bra i båda fallen.

Med ledning av de grafer vi fått oss till livs här på forumet gällande kompressionsskillnaden på modern CD resp vinyl så kan jag tänka mig att liknande undersökning idag skulle få vinylen att vinna - speciellt som dynamisk återgivning är större parameter för mig idag.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-05-04 10:45

Jag tror att det är et helt kulturellt betingat fenomen, att de som mastrar vinyl har en annan inställning.

Jag tror att det kan vara så att man vid tillverkning av ett grammofonlack använder vanligen analog side utrustning. När man tillverkar en glasmaster så görs det med hjälp av en dator med digitala pluggar. En analog kompressor eller limiter låter verkligen inte bra om man använder sig av överdrivna parametrar. Det blir annat om man digitaliserar signalen vid bearbetningen. Jag har själv många vinylskivor som låter ungefär lika med motsvarande CD. Men det kan beror på att jag inte köper några skivor med dagens pop och rockmusik. Om man ska göra en jämförelse mellan vinyl och CD då måste man veta helt säkert att det handlar om att man användt samma master och samma kringutrustning och spelar av med precis samma ljudnivå. Det här är kanske inte så lätt för gemene man att kunna ordna och då blir det som det blir, en religion.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-04 12:26

Nu var det inte meningen att denna tråden blir en trist CD vs LP tråd igen utan VARFÖR det kan låta så bra med tanke på tekniken :?
Dock måste jag svara på detta.

Dr_Tinnitus skrev:Men sanningen är ju en helt annan, nämligen att det låter förbluffande bra, och det lättaste sättet att skilja det från CD för vanligt folk är oftast att det i princip alltid knastrar lite om vinyl och att det sällan är just absolut tyst mellan låtarna. Man hör liksom nålen i spåret.

Håller inte helt med. En fin vinylutgåva på en bra spelare låter extremt tyst. T ex så hörde jag inte ett enda knaster lr klick när jag spelade Tom Petty skivan (4 sidor) igår. Visst, hade jag spelad den VÄLDIGT högt så hade jag säkert hört något men vid rätt så högt ljud (medl kanske 70-80 db) så var det "cd tyst".
Såklart finns det dock vinyler som låter fan så mkt mer.

Dr_Tinnitus skrev:Det tråkiga är att kvaliteten på vinylljudet är mycket mer ojämn än på CD. Idag låter de flesta CD väldigt bra och få låter som kräk. Men på vinyl så var det på den tiden jag körde mest vinyl, väldigt svårt att hitta material med riktigt bra ljud på alla vis.

8O 8O
Nu vet jag inte vad för sorts musik du lyssnar på men jag håller inte med alls. När det gäller populärmusik (pop/rock/metal/dyl) så skulle jag vilja påstå att vinylen oftare låter bättre än CD. Dom tester jag gjort så är vinylen mycket oftare bättre masterad än CDn.

¨

Dr_Tinnitus skrev:Med CD så är det sällan man råkar på rena skiten ljudmässigt, bara man håller sig från billiga lådan på Coop. Där kan man råka på vad som helst från billiga originalskivor till kompilationer av originalmaterial som verka vara gjorda i en potatiskällare.

Du lär inte köpt mycket skivor senaste 7-8 åren va? :wink:
Ett tips: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=16407

Dr_Tinnitus skrev: Jag har för mig att man på vinyl har mono på frekvenser under 50 Hz eller nåt sån, just för att spåren annars skulle bli allt för svåra för nålen att följa?

Nej, man kan köra stereo också. Det är dock svårare att gravera vad jag förstår
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-04 12:27

Så kanske vi kan komma tillbaka till själva frågan, hur kan vinylen låten så bra?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-04 12:31

Kaffekoppen skrev:Musiken är inte komprimmerad och nivåhöjd så brutalt eftersom det inte är möjligt till vinylformatet. Det överväger med råge de andra "bristerna" som mediat medför.

Oj, missa detta men får svara. Nja, jag är inte någon graverare men jag tror det går men det beror på hur stark ljudnivå man graverar.
T ex denna låten låter EXTREMT ljus och vi ser ju hur pressad dynamiken är.
Bild

Dock så antar jag mastern är så pressad och därför är vinylen så. Men det är mycket möjligt man kan ta en bra master och med analoga compressorer pressa ihop dynamiken till en röra när man graverar.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-04 12:36

Tror Morello kan utveckla det där om han hittar till den här tråden.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-05-04 12:50

subjektivisten skrev:Nu var det inte meningen att denna tråden blir en trist CD vs LP tråd igen utan VARFÖR det kan låta så bra med tanke på tekniken :?
Dock måste jag svara på detta.

Dr_Tinnitus skrev:Men sanningen är ju en helt annan, nämligen att det låter förbluffande bra, och det lättaste sättet att skilja det från CD för vanligt folk är oftast att det i princip alltid knastrar lite om vinyl och att det sällan är just absolut tyst mellan låtarna. Man hör liksom nålen i spåret.

Håller inte helt med. En fin vinylutgåva på en bra spelare låter extremt tyst. T ex så hörde jag inte ett enda knaster lr klick när jag spelade Tom Petty skivan (4 sidor) igår. Visst, hade jag spelad den VÄLDIGT högt så hade jag säkert hört något men vid rätt så högt ljud (medl kanske 70-80 db) så var det "cd tyst".
Såklart finns det dock vinyler som låter fan så mkt mer.

Vad jag avsåg, vilket jag skrev, var ju att vanligt folk oftast har just vanliga anläggningar och vanliga skivor, och sköter dem vanligt... Då brukar det sällan vara knäpptyst.

Givetvis så kan riktigt fina vinyler vara riktigt tysta, och en riktigt bra svarv hjälper ju till den med på sitt sätt. Vilket så ofta betyder att det handlar om entusiastens musik skivor och apparater.

subjektivisten skrev:
Dr_Tinnitus skrev:Det tråkiga är att kvaliteten på vinylljudet är mycket mer ojämn än på CD. Idag låter de flesta CD väldigt bra och få låter som kräk. Men på vinyl så var det på den tiden jag körde mest vinyl, väldigt svårt att hitta material med riktigt bra ljud på alla vis.

8O 8O
Nu vet jag inte vad för sorts musik du lyssnar på men jag håller inte med alls. När det gäller populärmusik (pop/rock/metal/dyl) så skulle jag vilja påstå att vinylen oftare låter bättre än CD. Dom tester jag gjort så är vinylen mycket oftare bättre masterad än CDn.

Här var jag väl kanske väl subjektiv, och talade mest om just vad jag upplever subjektivt. Kanske det även är så att jag sällan eller aldrig köper just den vanliga populärmusiken vare sig på vinyl eller CD. Jag föredrar musikaliteter på en lite annan nivå än gemene mans vardagliga slagdängor från industriellt skapade dagsländor.... :-)

Kanske det kan påverka hur skivorna är i kvalitet och hur jag upplever dem?

Ett problem med mycket av hitmusiken idag är ju att det antagligen mixas för att låta smarrigt i de apparater som ungdomar oftast har. Så det kanske inte är så korrekt och rakt om man säger så. Sådana skivor blir ofta bara för mycket på en mer kapabel anläggning, och låter som loudness fast det kanske inte ens finns på annläggningen.

subjektivisten skrev:
Dr_Tinnitus skrev:Med CD så är det sällan man råkar på rena skiten ljudmässigt, bara man håller sig från billiga lådan på Coop. Där kan man råka på vad som helst från billiga originalskivor till kompilationer av originalmaterial som verka vara gjorda i en potatiskällare.

Du lär inte köpt mycket skivor senaste 7-8 åren va? :wink:
Ett tips: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=16407

Även här tror jag svaret blir som ovan, det kanske har lite med mina personliga musik och skivval att göra?

subjektivisten skrev:
Dr_Tinnitus skrev: Jag har för mig att man på vinyl har mono på frekvenser under 50 Hz eller nåt sån, just för att spåren annars skulle bli allt för svåra för nålen att följa?

Nej, man kan köra stereo också. Det är dock svårare att gravera vad jag förstår

Kan man verkligen göra vinyl med full dynamic och kanalseparation ner till 20 Hz? Det tvivlar jag på. Jag har för mig att jag läste nåt om just det för nåt år sedan, där det stod nåt om att man inte kom alls lika lågt i basen som med CD, just för att spåren skulle bli allt för komplexa för nålen att spåra i.

Någon som vet mer om detta?

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-04 12:53

Korkade inlägg som Kanske det även är så att jag sällan eller aldrig köper just den vanliga populärmusiken vare sig på vinyl eller CD. Jag föredrar musikaliteter på en lite annan nivå än gemene mans vardagliga slagdängor från industriellt skapade dagsländor.... undanbedjes. Tack :evil:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-05-04 12:59

Dr_Tinnitus skrev: Idag låter de flesta CD väldigt bra och få låter som kräk.

...

Med CD så är det sällan man råkar på rena skiten ljudmässigt, bara man håller sig från billiga lådan på Coop.

Håller inte med alls. Väldigt mycket ac det som kommer ut på CD idag låter apa. Men det är itne systemets fel, utan bolgane mm som skär bort basen och ibland även den översta diskanten samt kompriemrar och lkimterar för glatta livet. Tekniskerna har fått så mycke fina verktyg i sina datorer och msåte juj använda alla, helst flera på en gång. Resultatet kan jag bara beklaga.

Rea-lådan hos Coop kan vara bra att kika i ibland. Dom som köper in och sätter priserna har ofta ingen koll alls, och man kan hitta gamla orginalutgåvor som är värda hundratals kronog för några tior! Om man har tur. Oftast är det mest mög...

För övrigt anser jag vinyl låta häpnadsväckande bra! Tittar man på dess tekniska kapacitet och jämför med CDns dito (på pappret) så borde rimligen vinylen låta, ja, skit helt enkelt. Men det gör det inte. Sedan är ju omslagen till vinyl-plattor SÅ mycket roligare än till CD. Alltså, vad kan du göra med ett omslag på 12cm? Inte mycket. Ett LP eller 12" singel konvolut blir ju som en liten tavla, ju! Många fina omslag har gjorts genom åren.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-04 13:20

subjektivisten skrev:Så kanske vi kan komma tillbaka till själva frågan, hur kan vinylen låten så bra?

Att den är analog?

Personligen tror jag att mastringen bär stor "skuld" till det fina ljudet. Jag har köpt några vinyler relativt nyligen, 2-3 år sedan, och en del låter precis lika illa som CD´n. Troligen en digital inspelning, sönderkomprimerad efter alla konstens regler och sedan pressad både som CD och vinyl. Om jag orkar kommer jag göra en inspelning av båda formaten och kolla hur det ser ut.

/ B

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-05-04 13:47

Ett problem med mycket av hitmusiken idag är ju att det antagligen mixas för att låta smarrigt i de apparater som ungdomar oftast har.

Det är inte alls något nytt. I en intervju på musicangle.com med en av gubbarna som hade studion Goldstar i LA på 50-60-70-talen pratade denne något om att han brukade testlyssna på mixningarna ute i sin bil som han hade på bakgården för att veta hur det lät i bilradio, där det mesta lyssnandet på musik sker.

I en artikel i nu avsomnade amerikanska Audio om Motown på 60-talet fick man veta att Berry Gordy godkände mixningar (eller om det var testpressningar) efter att han lyssnat på dem i sin transistorradio!

Yamaha NS10 är milda fläktar jämfört med det...

Ursäkta att jag fortsatte OT-trenden på den här tråden.

JohanR

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-04 13:50

Vore trevligt om vi slapp jämförelser mot CDn eftersom detta handla om hur vinyl kan låta så bra, ICKE vinyl vs CD

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-05-04 13:53

subjektivisten skrev:Korkade inlägg som Kanske det även är så att jag sällan eller aldrig köper just den vanliga populärmusiken vare sig på vinyl eller CD. Jag föredrar musikaliteter på en lite annan nivå än gemene mans vardagliga slagdängor från industriellt skapade dagsländor.... undanbedjes. Tack :evil:

Ursäkta mig, men vad i hela friden var det som var så upprörande med den textsnutten då? Jag fattar inget faktiskt?

Vad jag menade var, om jag nu får förenkla det litet, inte köpte alla Sabrinas skivor när hon hoppade runt och lolitavampade sig. Utan hellre lade mina slantar på för mig seriösare musik som kanske BB King, Tom Petty, Robben Ford, Larry Carlton, Alan Parson Project, Pink Floyd, Supertramp och liknande. Kanske jag har fel, men det känns som om de senares alster kanske inte stressas fram i studio på samma sätt som dagsländornas slagdängor nog gör många gånger.

Det var hur som helst inte meningen att uppröra dig, utan jag förklarade bara mina val av musik och skivor.

Dr Tinnitus

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-05-04 13:58

Max_Headroom skrev:
Dr_Tinnitus skrev: Idag låter de flesta CD väldigt bra och få låter som kräk.

...

Med CD så är det sällan man råkar på rena skiten ljudmässigt, bara man håller sig från billiga lådan på Coop.

Håller inte med alls. Väldigt mycket ac det som kommer ut på CD idag låter apa. Men det är itne systemets fel, utan bolgane mm som skär bort basen och ibland även den översta diskanten samt kompriemrar och lkimterar för glatta livet. Tekniskerna har fått så mycke fina verktyg i sina datorer och msåte juj använda alla, helst flera på en gång. Resultatet kan jag bara beklaga.

Rea-lådan hos Coop kan vara bra att kika i ibland. Dom som köper in och sätter priserna har ofta ingen koll alls, och man kan hitta gamla orginalutgåvor som är värda hundratals kronog för några tior! Om man har tur. Oftast är det mest mög...

För övrigt anser jag vinyl låta häpnadsväckande bra! Tittar man på dess tekniska kapacitet och jämför med CDns dito (på pappret) så borde rimligen vinylen låta, ja, skit helt enkelt. Men det gör det inte. Sedan är ju omslagen till vinyl-plattor SÅ mycket roligare än till CD. Alltså, vad kan du göra med ett omslag på 12cm? Inte mycket. Ett LP eller 12" singel konvolut blir ju som en liten tavla, ju! Många fina omslag har gjorts genom åren.

Som sagt, jag uttalade mig utifrån den musik jag köper, och den skiljer sig antagligen många gånger från kvalitetsnivån på mycket av hitlistornas i all hast massproducerade utgåvor. Eller är jag ute på cykel där med? Hur som helst så hittar jag nästan alla mina sämre ljudande skivor just i den lilla skvätt skivor från just hitmusikens utgåvor

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-04 13:59

Dr_Tinnitus skrev:Ursäkta mig, men vad i hela friden var det som var så upprörande med den textsnutten då? Jag fattar inget faktiskt?

Ja, du gör ju det IGEN. "Utan hellre lade mina slantar på för mig seriösare musik "
Det är ju bara DIN tolkning om vad som är bra musik och inte bra.
Sen så kan jag ge tips om tråden jag länka till angående nya Tom Petty som låter piss på CD men mycket bra på vinyl 8)

Back on topic :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-04 13:59

RJohan skrev:
Ett problem med mycket av hitmusiken idag är ju att det antagligen mixas för att låta smarrigt i de apparater som ungdomar oftast har.

Det är inte alls något nytt. I en intervju på musicangle.com med en av gubbarna som hade studion Goldstar i LA på 50-60-70-talen pratade denne något om att han brukade testlyssna på mixningarna ute i sin bil som han hade på bakgården för att veta hur det lät i bilradio, där det mesta lyssnandet på musik sker.

I en artikel i nu avsomnade amerikanska Audio om Motown på 60-talet fick man veta att Berry Gordy godkände mixningar (eller om det var testpressningar) efter att han lyssnat på dem i sin transistorradio!

Yamaha NS10 är milda fläktar jämfört med det...

Ursäkta att jag fortsatte OT-trenden på den här tråden.

JohanR

Nytt är det ju inte. Abba hade väl t.o.m. speciella mixar för mellanvågsradio? Förr i tiden var det en del av radiofolket som använde dessa specialutgåvor. Nu verkar det endast finnas dessa "maxade" utgåvor i handeln.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-04 14:18

subjektivisten skrev:
Dr_Tinnitus skrev:Ursäkta mig, men vad i hela friden var det som var så upprörande med den textsnutten då? Jag fattar inget faktiskt?

Ja, du gör ju det IGEN. "Utan hellre lade mina slantar på för mig seriösare musik "
Det är ju bara DIN tolkning om vad som är bra musik och inte bra.
Sen så kan jag ge tips om tråden jag länka till angående nya Tom Petty som låter piss på CD men mycket bra på vinyl 8)

Tagga ner, du verkar vara på dåligt humör :D

Han skriver ju "för mig seriösare musik" vilket klart visar att åsikten står för honom.

Och för mig, för jag tycker också att Pink Floyd är seriösare än musik från hit-fabriken :-)

Det är kanske också en anledning till att vinyl idag låter bättre än CD, man vänder sig helt enkelt till olika målgrupper med olika krav (inte högre eller lägre krav, utan olika) med de olika formaten.

/ B

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-05-04 14:24

Här ska det finnas en utmärkt avhandling om hur avspelning av vinylskivor fungerar:

http://www.st-andrews.ac.uk/~jcgl/Scots_Guide/iandm/part12/page2.html

Bara det att servern är nere just nu...

JohanR

Nästa

Återgå till Generellt om hifi