Jag sticker ut hakan, igen.....
Och säger att vinyl det låter skiiiit.....
Vad grundar jag då det på?
Jo, det är ju helt klart att vinyl förbluffar en varje gång man tar sig tid att böka med dessa åbäken till skivor, och tvingas att springa och vända dem stup i kvarten precis när man börjat slappna av där i fotöljen.
Det låter precis som "subben" säger, väldigt bra, otroligt bra just med tanke på vad den stackars lilla signalen får gå igenom från mic till högtalare.
Så varför tycker då jag att det låter skiiiit då? Ja, givetvis så tar jag mig friheten att uttrycka mig lika yvigt som folk gör om kablar och annat

Men sanningen är ju en helt annan, nämligen att det låter förbluffande bra, och det lättaste sättet att skilja det från CD för vanligt folk är oftast att det i princip alltid knastrar lite om vinyl och att det sällan är just absolut tyst mellan låtarna. Man hör liksom nålen i spåret.
Går man sen in mer på djupet så har ju vinylen en del fördelar mot CD-mediet på vissa områden, och klara nackdelar mot CD på andra områden.
Jag tror faktiskt att själva ljudskillnaden mellan de båda, när det verkligen är på topp, är så liten i praktiken för de allra flesta av oss, att det lätt blir mer religion som avgör. Vissa hatar CD som pesten och ska bara ha vinyl, och givetvis så uttrycks ju detta i yviga ordalag. Samma sak på andra sidan staketet, vinyl är skiiiiit
Det tråkiga är att kvaliteten på vinylljudet är mycket mer ojämn än på CD. Idag låter de flesta CD väldigt bra och få låter som kräk. Men på vinyl så var det på den tiden jag körde mest vinyl, väldigt svårt att hitta material med riktigt bra ljud på alla vis. Jag har några skivor från Sheffield Lab. som är direktgraverade efter konstens alla regler, och de låter fantastiskt fint än idag, bara man skottar de där breda yviga "slalomspåren" som nålen ska gå i, rena från damm kottar och gråsparvar.
Med CD så är det sällan man råkar på rena skiten ljudmässigt, bara man håller sig från billiga lådan på Coop. Där kan man råka på vad som helst från billiga originalskivor till kompilationer av originalmaterial som verka vara gjorda i en potatiskällare.
Som jag ser det så är väl de största fördelarna med CD att det är fritt från brus och skrap m.m. Ja om det nu inte är apparatbrus från gamla eller taffliga studiojobb.
Sen har vi smidigheten. Små nätta skivor som kan styras på en mängd olika vis lätt och snabbt via fjärr från nedsjunken position i bästa fotöljen. Till det så har vi ju dynamiken som kan vara hur hög som helst nästan. Likaså kan man ha full kanalseparation ända ner till botten i frekvenz, och med full dynamik om man vill. Försöker man göra det på vinyl så kommer nålen snart att skutta ur spåret. Jag har för mig att man på vinyl har mono på frekvenser under 50 Hz eller nåt sån, just för att spåren annars skulle bli allt för svåra för nålen att följa?
Egentligen så borde snart CD bli pensionsmässigt med och ersättas av rena filer med musiken som lagras på minneskort eller liknande. På det sättet så slipper man ju ifrån att ha en roterande skiva med allt vad det kan innebära i problem med avläsning och annat..
Dr Tinnitus